Gå til innhold

12 uker gammel baby og søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi er desperate...

Baby er straks 3 mnd, og har KISS, som er blitt godt behandlet. Og har hatt kolikk frem til nå. Altså skriking pga smerter i 10 timer om dagen. 

 

Fordi man blir desperat, så prøver man alt. Grunnet smerter så har hun ikke kunne "finne" søvnen selv. 

Verken på dagsoving eller for natten. Vi har derfor gått i fellen og vugget henne og det er det eneste som funker.Men hun kommer aldri i noe dyp søvn på dagen, viser tydelig tegn på trøtthet (hhun får poser under øynene, gjesper, gnir seg på øret osv). Gynges i søvn, det kan ta alt fra 0-30 minutter. Så sover hun i 20-30 minutter. Grunnet dette så blir hun trøtt og grinete og vil sove igjen etter 40-50 minutter. Og hele dagen går vekk i å få hun til å sove. 

 

vogn funker ikke, hun hyler fra 1 sekund. Gjort siden fødsel. Så står vi igjen med vugging og white noise..

Det begynner å bli tungt. For å få lagt hun til natten så må vi gynge i søvn. Også amme henne I tung søvn. Nå har jeg sitt på soverommet med hun på Puppen i 2 timer.. Vi får hun heller ikke til å ta smokk.. Dette ble langt og rotete. Men håper på noen tips..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd vippestol/ gyngestol?

Ja. Det funker ikke. Hun vil ligge I bilstol en og gynges. Og som hun hyler før søvnen tar henne. Hun virkelig kjemper imot. Det gjør det litt vanskelig å leve som vanlig og ta henne med seg. For hun blir overtrøtt på en time. Og nei. Jeg kan ikke la Vær å gynge. For da sover hun ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være utrolig tøft og vanskelig. Det eneste rådet jeg har i forhold til dagsøvn/lengre lurer er å vugge henne i søvn for så å legge i vogna og gå en lang tur umiddelbart. Kanskje hun godtar vogn hvis hun allerede sover når hun puttes oppi? Hvis hun får én god lur på minimum 1-1,5 time vil muligens resten av dagen bli enklere. Det har funket her i vanskelige perioder, men nå har ikke vi hatt så store søvnproblemer som dere.

Vår har nektet smokk helt fram til nå (4mnd) Legging kunne fint ta 1-2 timer pga at hun måtte ammes i søvn. Plutselig en dag tok hun smokken, og legging/soving i vogn har blir ekstremt mye lettere! Når vesla vår  nektet smokk begynte vi med koseklut for at hun skulle ha noe å roe seg ned med. Vi brukte bare en gasklut som vi la halvveis over ansiktet. Da begynte hun å styre litt med den, og fant roen fortere. Brukte det i vogna og ved legging på kvelden. Verdt å prøve for dere også kanskje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hei og takk for svar. 

Hun får stort sett til en lur på mellom 1-2.5 time på morgenen. Men like trøtt om en time igjen.  Vi har nå vært oppe i en time og hun er stuptrøtt og hyler. Men vil ikke sove.. 

Flytting over til vogn gikk når hun var mindre, men nå våkner hun med engang.. Tåler dårlig å bli flyttet på. Setter jeg bilstolen i bilen så våkner hun der og..

skal prøve med koseklut, akkurat nå føles det som hun aldri vil kunne klare og sovne selv..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hengevugge? Sånn med fjæring altså, ikke leander. Den er tett og god. Men skjønner egentlig at her er en baby som trenger kroppskontakt og omsluttende hender... ? Ingenting som kan erstatte det.. Noen trenger mer hjelp til å finne søvnen enn andre, dessverre.. (Alle mine 3 vært sånn). Eneste jeg kan si, som er mager trøst, er at bra hun roer seg ved brystet! Høres veldig slitsomt ut, men det som er sikkert, er at det går over! Fortsett å prøve med smokk, gjerne mens du holder henne i "lovelock" med ansiktet inn mot ditt bryst, lirk inn smokk og byss... Plutselig går det. Min eldste tok ikke smokk før 7 mnd, men da var det deilig assa! Stor klem til deg, vi har hatt kjempenytte av hengevugge på dagsøvn som her alltid ble avbrutt ved 30 min.. Og selvfølgelig ikke uthvilt baby.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hengevugge? Sånn med fjæring altså, ikke leander. Den er tett og god. Men skjønner egentlig at her er en baby som trenger kroppskontakt og omsluttende hender... ? Ingenting som kan erstatte det.. Noen trenger mer hjelp til å finne søvnen enn andre, dessverre.. (Alle mine 3 vært sånn). Eneste jeg kan si, som er mager trøst, er at bra hun roer seg ved brystet! Høres veldig slitsomt ut, men det som er sikkert, er at det går over! Fortsett å prøve med smokk, gjerne mens du holder henne i "lovelock" med ansiktet inn mot ditt bryst, lirk inn smokk og byss... Plutselig går det. Min eldste tok ikke smokk før 7 mnd, men da var det deilig assa! Stor klem til deg, vi har hatt kjempenytte av hengevugge på dagsøvn som her alltid ble avbrutt ved 30 min.. Og selvfølgelig ikke uthvilt baby.. 

vi har prøvd hengevugge, men hun vil ikke ligge rett ut flatt på ryggen og det er derfor hun liker bilstolen tror jeg. Det rare er liksom at hun ikke sovner hvis vi bærer henne og ved kroppskontakt.. Kan liksom ikke bysse henne i søvn.

Dagen Idag er et godt eksempel: stod opp 0736, sovnet Ca 0845 etter vugging. Sov i 30 min.

overtrøtt etter en liten halvtime. Fikk vugget henne i søvn l 11,da sov hun i 10 knappe minutter. Sovnet kl 12 i ergobabyen på tur, etter masse hyling, sov i 30 min.

sovnet 1434 i vogna etter litt hyling, sov i 40 min.

sovnet 1615-sover nå. Altså totalt litt over 2 timer idag. Hun blir så grinete og trøtt og det blir stort sett hyling etter 30 min våken tid. Og på dager som dette spiser hun lite, blir et helvete og legge og sover dårlig om natten fordi hun må ha mat hele tiden. Blir så sykt fortvilet.

Når gikk det over for deg? Blir så trist, barselgruppen er stadig på tur og på kafé og det funker dårlig med henne. Føler jeg blir spist opp...

Anonymkode: b07b9...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd hengevugge, men hun vil ikke ligge rett ut flatt på ryggen og det er derfor hun liker bilstolen tror jeg. Det rare er liksom at hun ikke sovner hvis vi bærer henne og ved kroppskontakt.. Kan liksom ikke bysse henne i søvn.

Dagen Idag er et godt eksempel: stod opp 0736, sovnet Ca 0845 etter vugging. Sov i 30 min.

overtrøtt etter en liten halvtime. Fikk vugget henne i søvn l 11,da sov hun i 10 knappe minutter. Sovnet kl 12 i ergobabyen på tur, etter masse hyling, sov i 30 min.

sovnet 1434 i vogna etter litt hyling, sov i 40 min.

sovnet 1615-sover nå. Altså totalt litt over 2 timer idag. Hun blir så grinete og trøtt og det blir stort sett hyling etter 30 min våken tid. Og på dager som dette spiser hun lite, blir et helvete og legge og sover dårlig om natten fordi hun må ha mat hele tiden. Blir så sykt fortvilet.

Når gikk det over for deg? Blir så trist, barselgruppen er stadig på tur og på kafé og det funker dårlig med henne. Føler jeg blir spist opp...

Anonymkode: b07b9...40b

Synes så synd på deg. Det høres ut som du gjør en kjempejobb med å prøve å få henne til å sove. Kan helsestasjonen tilby noe eksperthjelp kanskje? Hvordan er vekten? Kan det være at hun trenger mer næring, og derfor er urolig? Jeg bare kommer med innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips å komme med, men det du beskriver høres ekstremt slitsomt ut. Får dere ordentlig hjelp fra helsestasjonen eller sykehuset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreslår ferber, eller skrikekur. Det synes jeg hun er for ung til altså. Skal på 3 måneds kontroll til uken, skal veie da. Men hun bæsjer 2-4 ganger omdagen og risset rikelig..

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd hengevugge, men hun vil ikke ligge rett ut flatt på ryggen og det er derfor hun liker bilstolen tror jeg. Det rare er liksom at hun ikke sovner hvis vi bærer henne og ved kroppskontakt.. Kan liksom ikke bysse henne i søvn.

Dagen Idag er et godt eksempel: stod opp 0736, sovnet Ca 0845 etter vugging. Sov i 30 min.

overtrøtt etter en liten halvtime. Fikk vugget henne i søvn l 11,da sov hun i 10 knappe minutter. Sovnet kl 12 i ergobabyen på tur, etter masse hyling, sov i 30 min.

sovnet 1434 i vogna etter litt hyling, sov i 40 min.

sovnet 1615-sover nå. Altså totalt litt over 2 timer idag. Hun blir så grinete og trøtt og det blir stort sett hyling etter 30 min våken tid. Og på dager som dette spiser hun lite, blir et helvete og legge og sover dårlig om natten fordi hun må ha mat hele tiden. Blir så sykt fortvilet.

Når gikk det over for deg? Blir så trist, barselgruppen er stadig på tur og på kafé og det funker dårlig med henne. Føler jeg blir spist opp...

Anonymkode: b07b9...40b

Den hengevuggen vi har så har mini kunne ligge på siden. Han likte ikke ligge på rygg i starten. Vuggen har ikke fast bunn, men er som en hengekøye. Nok om det. Ang spising: har du prøvd å "kaste" henne på puppen med en gang hun våkner etter den lille duppen? Med mini nå så har det funket best når han våknet sur og ikke uthvilt etter 30 min. Hvis hun fortsatt er trøtt, kanskje hun suger en stund og hvertfall får i seg mat... Er jo ekstra vanskelig med søvn når hun er sulten i tillegg.. Prøvd å gi på flaske når hun er sånn spisenekt? De tar ofte lettere flaske enn pupp da, syns jeg.. 

Med min eldste (som var den desidert mest urolige, High need baby), sov han bedre fra 4-5 mnd, men sin High need-spirit ble ikke bedre før språket kom skikkelig. (Utrolig slitsom unge, men verdens mest empatiske og omtenksomme gitt nå!) Andremann ble kvitt kort-soving-terroren ved 3-4 mnd, mens sistemann nå på 7 mnd fortsatt våknet ved 30 min, men kan nå rugges videre i vogn. (Brukte hengevuggen til ca 6 mnd, måtte da vugge hele tiden ). 

Problemet ligger jo mye i ikke nok søvn. Overtrøtt og korte soveperioder. Det heter seg at de korte hvilene pleier hi seg innen 6 mnd. Dersom hun også får lite nattesøvn hadde jeg vurdert et søvnopplegg. Lettere å implementere noe på kveld når søvntrykket er størst. Weissbluths bok "happy child, healthy sleep habits" (eller noe sånt) har mange praktiske tips og gode forklaringer. Du trenger ikke kjøre extinction method som han kritiseres for, han har masse annet bra! 

 

Sorry veldig langt "svar"... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Weissbluth har forresten også egne kapitler for kolikkbarn og beskriver hvordan alt er litt "tyngre" for dem med søvn etc. Han anbefaler annerledes for dem enn vanlige "easy babyen". Anbefaler virkelig boken, gir masse støtte og forklaringer. Fins på Amazon hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det ganske likt med vår. Han hadde kolikk, og det eneste som fikk han til å sove var opp-ned bevegelse. Vi fikk låne en slyngevugge med fjær som har vært gull! Det er noe helt annet å sitte på sofaen å vugge enn å gå å bysse! Stor ære til dere som har holdt ut! Dere er flinke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hengevuggen vi har så har mini kunne ligge på siden. Han likte ikke ligge på rygg i starten. Vuggen har ikke fast bunn, men er som en hengekøye. Nok om det. Ang spising: har du prøvd å "kaste" henne på puppen med en gang hun våkner etter den lille duppen? Med mini nå så har det funket best når han våknet sur og ikke uthvilt etter 30 min. Hvis hun fortsatt er trøtt, kanskje hun suger en stund og hvertfall får i seg mat... Er jo ekstra vanskelig med søvn når hun er sulten i tillegg.. Prøvd å gi på flaske når hun er sånn spisenekt? De tar ofte lettere flaske enn pupp da, syns jeg.. 

Med min eldste (som var den desidert mest urolige, High need baby), sov han bedre fra 4-5 mnd, men sin High need-spirit ble ikke bedre før språket kom skikkelig. (Utrolig slitsom unge, men verdens mest empatiske og omtenksomme gitt nå!) Andremann ble kvitt kort-soving-terroren ved 3-4 mnd, mens sistemann nå på 7 mnd fortsatt våknet ved 30 min, men kan nå rugges videre i vogn. (Brukte hengevuggen til ca 6 mnd, måtte da vugge hele tiden ). 

Problemet ligger jo mye i ikke nok søvn. Overtrøtt og korte soveperioder. Det heter seg at de korte hvilene pleier hi seg innen 6 mnd. Dersom hun også får lite nattesøvn hadde jeg vurdert et søvnopplegg. Lettere å implementere noe på kveld når søvntrykket er størst. Weissbluths bok "happy child, healthy sleep habits" (eller noe sånt) har mange praktiske tips og gode forklaringer. Du trenger ikke kjøre extinction method som han kritiseres for, han har masse annet bra! 

 

Sorry veldig langt "svar"... 

Den boken skal jeg se om jeg finner. Hatt en jævlig natt, hun var oppe 5-6 ganger og startet dagen 0540.

 Hva slags hengevugge har dere?

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde det ganske likt med vår. Han hadde kolikk, og det eneste som fikk han til å sove var opp-ned bevegelse. Vi fikk låne en slyngevugge med fjær som har vært gull! Det er noe helt annet å sitte på sofaen å vugge enn å gå å bysse! Stor ære til dere som har holdt ut! Dere er flinke!

Tak, jeg føler at jeg revner snart. hva slags vugge er det?

Anonymkode: b07b9...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken skal jeg se om jeg finner. Hatt en jævlig natt, hun var oppe 5-6 ganger og startet dagen 0540.

 Hva slags hengevugge har dere?

Anonymkode: b07b9...40b

Uff, det er utrolig tøft når det stormer sånn som hos dere nå! All min støtte og sympati, dere gjør en kjempejobb! Vi har hengevugge som heter "nature sways", kjøpt fra Danmark tror jeg (vi har lånt den). 

Få tak i boken, jeg syns personlig det er godt med litt forklaringer på tøffe situasjoner og vite at andre også har opplevd lignende, selv om det aldri fins noen mirakelkur. Forståelse letter liksom mestringen. Stor klem til dere. Og bruk hs for alt det er verd. (Syns også feber er for tidlig -og hvertfall Weissbluth's extinction, men som sagt masse annet bra. ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det her høres helt forferdelig ut! noe som har trøstet meg når ungen hyyyyyler uansett hva jeg gjør, er at den skriker for en grunn. Om det er magesmerter, ikke klarer å finne roen, hva som helst, så er det eneste jeg kan gjøre er å trøste. Er ikke alltid målet er å få ungen til å slutte å hyle, men at man bare trøster. Hvis du skjønner? At barnet ikke slutter å gråte, betyr ikke at du gjør noe feil! Så bare pust dypt, og husk på at dette går over. Og når du føler det holder på å klikke for deg, få avlastning!! Familie, venner, hvem som helst! Hvis noen tilbyr seg, si ja takk! Prøv også med hevet hodeende i sengen, og bygg madrassen i vogna slik at den står skrå. Hvis hun liker bilstol, så kanskje hun har litt refluks som gir ubehag? Trenger ikke gulpe for det. Da funker i allefall hevet hodeende. Og ferber synes jeg høres helt vilt ut til en så liten baby!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...