Gå til innhold

Du vet du er i sorg når...


Perelandra

Anbefalte innlegg

Du vet du er i sorg når:

- Du kan gråte på kommando, og ville vært en ypperlig skuespiller i en tragisk film

- Du hamstrer gravlys på tilbud. Rett før allehelgensdag er det høysesong, og du har kjøpt inn et stort lager.

- Musikksmaken din har forandret seg. Enten klarer du absolutt ikke høre musikken den avdøde likte, eller så hører du på den hele tida

- Hver gang du er i en blomsterbutikk tenker du "hvordan ville denne planten tatt seg ut på grava?"

Noen vil kanskje synes at en slik tråd er upassende og respektløs. I så fall er det ikke meninga å støte noen. Jeg synes det kan være befriende å spøke når man egentlig har det veldig leit. Det er god terapi i latter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Når man får en følelse av at en har blitt mye "eldre"

- Når man begynner å forstå Edvard Munchs malerier

- Når man begynner å høre på Twin Peaks åpningssang (Falling).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man får en følelse av at en har blitt mye "eldre"

- Når man begynner å forstå Edvard Munchs malerier

- Når man begynner å høre på Twin Peaks åpningssang (Falling).

Ja! Nå er jeg heldigvis ikke i sorg, men med årene har jeg virkelig begynt å forstå maleriene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man har brukt såpass mye tid og krefter på å pynte på graven at man bare ta et fint bilde å legge det ut på Instagram/Facebook.

Gjort det én gang, men så innså jeg at folk kanskje syntes det ikke var så koselig å se. Jeg forholder meg jo til det faktum at denne personen er død og at vi har en grav å ta vare på - hver dag, så for meg så blir det ikke pinlig eller vanskelig å se det bilde, bare fint. Men for andre kan det kanskje bli litt anderledes. Skal de Like bildet? Skal de sende støttemeldinger? Skal de si at det ble fint? Skal de ikke si noe i det hele tatt?

Nå tar jeg bilder og bare tar vare på de selv uten å poste de så andre kan se de, selv om jeg har lyst. :sjenert: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man har brukt såpass mye tid og krefter på å pynte på graven at man bare ta et fint bilde å legge det ut på Instagram/Facebook.

Gjort det én gang, men så innså jeg at folk kanskje syntes det ikke var så koselig å se. Jeg forholder meg jo til det faktum at denne personen er død og at vi har en grav å ta vare på - hver dag, så for meg så blir det ikke pinlig eller vanskelig å se det bilde, bare fint. Men for andre kan det kanskje bli litt anderledes. Skal de Like bildet? Skal de sende støttemeldinger? Skal de si at det ble fint? Skal de ikke si noe i det hele tatt?

Nå tar jeg bilder og bare tar vare på de selv uten å poste de så andre kan se de, selv om jeg har lyst. :sjenert: 

Jeg legger ut bilder av nypyntede graver på face, og har bare fått fine tilbakemeldinger på det. Når folk trykker liker, så er det jo fordi graven har blitt fint pyntet. For meg er det viktig at den ser bra ut, det er på en måte der denne personen "bor" nå. Og jeg vet at personen ville ha likt det jeg gjør. Pynter med favorittblomstene til personen f.eks. Hender andre er på graven og setter ned ting også, da blir jeg glad om de sender et bilde. Nå kommer det sikkert an på hvor lenge det er siden vedkommende døde og da, for meg begynner det å bli en stund siden. Om det var snakk om uker eller måneder hadde det kanskje vært litt annerledes.

On topic: Du vet du er i sorg når du har begynt å henge på kirkegården (for meg er gravstedet stedet jeg drar når jeg savner vedkommende mye, kan sitte der lenge og lufte tanker, og "snakke" med personen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet du er i sorg når:

 -  du poster bilder av grava på Kvinneguiden, og forventer å få pluss på innlegget.

-  du vil finne på noe hyggelig med venner og spør "Vil du bli med og besøke grava?"

- når boden din er full av gammelt skrot du ikke klarer å kaste fordi det har tilhørt den avdøde.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når man har brukt såpass mye tid og krefter på å pynte på graven at man bare ta et fint bilde å legge det ut på Instagram/Facebook.

Gjort det én gang, men så innså jeg at folk kanskje syntes det ikke var så koselig å se. Jeg forholder meg jo til det faktum at denne personen er død og at vi har en grav å ta vare på - hver dag, så for meg så blir det ikke pinlig eller vanskelig å se det bilde, bare fint. Men for andre kan det kanskje bli litt anderledes. Skal de Like bildet? Skal de sende støttemeldinger? Skal de si at det ble fint? Skal de ikke si noe i det hele tatt?

Nå tar jeg bilder og bare tar vare på de selv uten å poste de så andre kan se de, selv om jeg har lyst. :sjenert: 

jeg syns det er bare fint at du legger ut bilde av grava. Det er en del av din hverdag, og vi trenger å se andre ting enn selfies og andre glossy bilder av "virkeligheten". Og så er det fint å se at noen blir minnet, og dine sterke bånd til personen som ikke er blandt oss lenger. Jeg tror det er bare sunt å se at sånne ting er en hverdagshendelse for mange. Vi skal ikke skjule døden.

Anonymkode: 3c0dc...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du vet du er i sorg når bilen er full av utstyr for å besøke grava. I tillegg til lys i diverse størrelser og typer, er det hageredskaper, blomstervaser, saks for å snitte blomster og batterier til batteridrevne lys. Alltid beredt for en tur på kirkegården!

- Du vet du er i sorg når slektningene i generasjonene over deg dør, og du er i ferd med å tilhøre den eldste generasjonen i familien din. Mine besteforeldre er for lengst borte. Pappa og flere av mine tanter og onkler er også borte. Heldigvis har jeg mamma fortsatt. 

- Du vet du er i sorg når de eneste gangene storfamilien er samlet, er i begravelser. Etter hvert som dine eldre slektninger går bort, finner du ut at det i grunnen er ganske hyggelig med begravelser. Ikke minst pleier det å bli servert gode kaker!

Når man innser man plutselig er helt alene her i verden, uten familie... 

:klem:

jeg syns det er bare fint at du legger ut bilde av grava. Det er en del av din hverdag, og vi trenger å se andre ting enn selfies og andre glossy bilder av "virkeligheten". Og så er det fint å se at noen blir minnet, og dine sterke bånd til personen som ikke er blandt oss lenger. Jeg tror det er bare sunt å se at sånne ting er en hverdagshendelse for mange. Vi skal ikke skjule døden.

Anonymkode: 3c0dc...e69

Jeg liker også å vise folk bilder av kjærestens grav. Å besøke kirkegården har blitt en viktig del av dagliglivet mitt. Fortsatt er sorgen ganske fersk, og det gir meg trøst å stelle grava. Det kan godt være jeg bruker mindre tid på grava etter hvert som tida går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du nevner personen så får folk et trist blikk og legger hodet på skakke. Noen ganger kan det irritere meg litt, jeg må da få lov til å nevne h*n uten at det skal lages trist stemning og jeg skal få en klem. Det er jo hyggelig, men noen ganger så føler jeg at jeg ikke får lov til å nevne personen, at det ødelegger den hyggelige stemningen fordi de forbinder personen med døden. At det er litt tabu på en måte...

Når du synes det er koselig på kirkegården, spesielt 01.11 og 24.12

Når du drømmer om personen og enten våkner trist eller våkner glad(alt ettersom hva skjedde i drømmen)

Når du leser om døden og får en slags bedre forståelse

Når du føler du har vokst fra de andre, at du har litt mer erfaring og forståelse for ting

Når du ikke klarer å bry deg om filleting, du vet at det finnes viktigere ting å bry seg om

Når folk kommer til deg for råd hvis noen de kjenner har mistet noen."Hva synes du jeg skal si?"Si det du føler for du..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Du vet du er I sorg når du går på kirkegården hver dag
  • Når bilen alltid har et lager av gravlys
  • Når du deler dine innerste tanker med fremmede menneske I sorggruppe
  • Når du ser alle fotballkampene til avdødes favorittlag
  • Når du må lukte på klærne hans I kapet og ikke orker kvitte deg med dem
  • Når den nye tidsregningen din er før og etter dødsfallet
  • Når den kommende julen ses på med sorg og som et ork
     

Anonymkode: d6c67...041

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Du vet du er I sorg når du går på kirkegården hver dag
  • Når bilen alltid har et lager av gravlys
  • Når du deler dine innerste tanker med fremmede menneske I sorggruppe
  • Når du ser alle fotballkampene til avdødes favorittlag
  • Når du må lukte på klærne hans I kapet og ikke orker kvitte deg med dem
  • Når den nye tidsregningen din er før og etter dødsfallet
  • Når den kommende julen ses på med sorg og som et ork
     

Anonymkode: d6c67...041

Det kan jeg kjenne meg igjen i!  Kjæresten var ihuga supporter av fotballaget her i byen, og gikk på alle hjemmekamper. Jeg drar ikke på kamper selv, men følger jeg med på hvordan det går med laget hans. Når laget gjør det bra, tenker jeg ofte at dette ville han ha likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Når tid blir noe fryktelig relativt og snålt. Dødsfallet føles både fryktelig fjernt og veldig nært på samme tid. 

Jeg måtte le litt for meg selv når jeg leste denne tråden. Jeg kjente meg veldig godt igjen. Både mtp å ta bilder, ha gravpynt-lager og tilbringe mye tid på kirkegården. Nå er jeg plutselig i andre enden av skalaen, hvor jeg ikke klarer å bevege meg i nærheten av graven. Jeg satser på at jeg klarer å joine pyntelager-klubben etterhvert. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... du sliter med konsentrasjonsvansker 

... er mye trøtt

... begynner å grine fordi en melodi spilles på radio/tv

... holder med feil lag for det var den avdødes favoritt lag.

... klemmer mer

... ikke kan kjøre på stedet det skjedde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....når du slutter å sminke deg, snørr og tårer vil snart få elendigheten til å renne uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

gråter uhemmet og utrøstelig uten forvarsel. hvor som helst når som helst.

Anonymkode: 50e39...584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....når du slutter å sminke deg, snørr og tårer vil snart få elendigheten til å renne uansett. 

- og hvis du bruker sminke, må den for all del være vannfast.
I tillegg har du alltid med deg papirlommetørkle for å kunne tørke eventuelle tårer.

Du vet du er i sorg når du later som du har allergi fordi øynene stadig er såre og røde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...