Gå til innhold

Invitere alle venner i bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan hende det er vanlig i noen miljøer, men "hjelp til å spise opp alt" er ikke akkurat sammenlignbart med en invitasjon til et faktisk selskap.

Og hvorfor planlegger man å få så mye rester at det er nok til et nytt selskap? Er det ikke bedre å forsøke å redusere litt på maten, slik at man evt tar problemet med rester OM det faktisk blir noe særlig av det?

Anonymkode: 524d3...4ef

litt kverulant i kveld som har lite å finne på eller?

Anonymkode: 3d8e7...add

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

litt kverulant i kveld som har lite å finne på eller?

Anonymkode: 3d8e7...add

Jeg kverulerer ikke. 

Jeg ser faktisk ikke logikken i å planlegge å få veldig mye mat til overs. Litt mat til overs regner jeg med at det blir etter en fest. Men om man føler seg så sikker på å ha store mengder til overs, at man før den første festen har vært begynner å invitere folk til å spise opp disse restene, så blir det helt ulogisk for meg. Bestill heller passe mengde mat til første fest. Og så kan man heller bestille egen mat til fest nr to om man vil ha en fest nr to. 

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kverulerer ikke. 

Jeg ser faktisk ikke logikken i å planlegge å få veldig mye mat til overs. Litt mat til overs regner jeg med at det blir etter en fest. Men om man føler seg så sikker på å ha store mengder til overs, at man før den første festen har vært begynner å invitere folk til å spise opp disse restene, så blir det helt ulogisk for meg. Bestill heller passe mengde mat til første fest. Og så kan man heller bestille egen mat til fest nr to om man vil ha en fest nr to. 

Anonymkode: 524d3...4ef

Å hjelpe meg... Vi har begge mødre, søstre og svigerinner som elsker å bake, og som insisterer på å bake til alt. Så når vi inviterte kun nærmeste familie, endte vi opp med at alle kom med hver sin kake. Min mor med to. Så ja, det ble himla mye kake, og nei, vi hadde ikke bestilt noen av dem. 

Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå at vi kun ville feire med nærmeste familie. Det er faktisk helt vanlig! Vi ville ha et lite, intimt og stille bryllup. For min del var det ikke nødvendig med selskap i det hele tatt, men siden det garantert hadde blitt vonbrotne foreldre om vi ikke feiret det litt, inviterte vi altså nærmeste familie. Kun dem. 

Det er faktisk ingen andre enn DU som har reagert på det til nå... Såpass vanlig er det, altså. Mange reiser til og med utenlands og gifter seg, uten å invitere til noe som helst form for selskap. 

Du vrir voldsomt på ting. Venner og familie er to ulike ting. Hadde det vært slik at vi inviterte noen venner til selve brullupsfesten, og noen andre ble invitert til restefest, så hadde det vært en ting. Men nå var det altså slik at INGEN venner ble invitert til bryllupet, og vennene våre visste at vi bare ville ha en helt diskret, liten feiring med kun nærmeste familie. 

Så det å dra inn bursdagsselskap og reservebursdagsselskap er helt irrelevant for denne diskusjonen. Vi hadde ett stk bryllup, med nærmeste slekt, og der visste vi det kom til å bli masse kake til overs. Og så var vi altså så grufult fæle at vi inviterte vennene våre til å spise opp disse kakene med oss.. I stedet for å ikke invitere dem til noe som helst i det hele tatt. Det er bare du som har et problem med dette, både vi og vennene våre synes dette var helt greit. 

Forøvrig feiret en av disse vennene 30-årsdagen sin året før, helt uten å invitere noen venner, kun med slekta. Skal hun også skytes? 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytes?!? Hjelpes.

Og nei, jeg reagerer ikke på om noen velger å invitere kun familie eller om de lar være å ha selskap. Jeg reagerer på å ha rester som festmat. Og at bare jeg reagerer på det, vet du faktisk ingenting om. Folk pleier ikke å være høflige, selv om de ikke synes du er det. (ser forøvrig minst en annen AB i tråden som også er negativ til restekonseptet)

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytes?!? Hjelpes.

Og nei, jeg reagerer ikke på om noen velger å invitere kun familie eller om de lar være å ha selskap. Jeg reagerer på å ha rester som festmat. Og at bare jeg reagerer på det, vet du faktisk ingenting om. Folk pleier ikke å være høflige, selv om de ikke synes du er det. (ser forøvrig minst en annen AB i tråden som også er negativ til restekonseptet)

Anonymkode: 524d3...4ef

Det ble ikke servert rester som FESTmat, nei... De ble ikke invitert på fest. De ble invitert til å komme på besøk og spise kake. Uten pynting. Uten gaver. Uten noe som helst formelt eller fest. Bare venner som kommer på helt vanlig besøk, og får servert noe godt å spise. Det var IKKE en fest, for som jeg har sagt ørten ganger: Vi liker ikke fester. Vi er ikke festmennesker. Vennene våre er ikke festmennesker. Vi inviterte på type ettermiddagskaffe. Fy og fy altså... 

Mine venner er ikke negative til rester. Så de reagerte positivt på det. Hey, kake! De liker kake. De liker å slippe å dra frem findressen for å få fatt i kaken. Og de liker å tilbringe tid med oss. Så å bli invitert til å tilbringe tid med oss, mens de fikk gå i hullete dongeri og yndlingsteskjorten med upassende motiv, og fikk spise gratis kake, var noe de likte. Jeg kjenner dem godt nok til å vite det ;) 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kverulerer ikke. 

Jeg ser faktisk ikke logikken i å planlegge å få veldig mye mat til overs. Litt mat til overs regner jeg med at det blir etter en fest. Men om man føler seg så sikker på å ha store mengder til overs, at man før den første festen har vært begynner å invitere folk til å spise opp disse restene, så blir det helt ulogisk for meg. Bestill heller passe mengde mat til første fest. Og så kan man heller bestille egen mat til fest nr to om man vil ha en fest nr to. 

Anonymkode: 524d3...4ef

du kverulerer når du har hengt deg opp i gnåle om det der som om det er det du føler/mener er det eneste riktige enda hun du siterer hat forklart at dette er vanlig og ikke noe problem. Du har hengt deg opp i dette og kverulrer videre.

Anonymkode: 3d8e7...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake til utgangspunktet i tråden. Jeg svarer som venn, ikke som kommende brud. Hvor en trekker grensen er jo så veldig veldig forskjellig, på samme måte som folk legger veldig forskjellige ting i vennebegrepet. Men jeg har full forståelse for at jeg ikke kommer til å bli invitert i bryllupene til alle jeg ser på som venner. Og jeg tror de fleste forstår at et sted må en trekke grensen. Jeg har også vært i flere bryllup hvor jeg har blitt positivt overrasket over å ha blitt invitert!

Det eneste viktige, tenker jeg, er å ikke utelate en eller to i en veldig definert vennegjeng. En sånn som "alltid" gjør ting sammen, hvor alle alltid blir invitert i sammenkomster. Så uten at jeg kjenner deg, dine venner og deres relasjoner, tenker jeg det er greit om du fks. inviterter 5 av 10, men ikke 8 av 10… Men dette kommer helt an på hvordan dere "fungerer som en gjeng". Og hadde det vært meg, så hadde jeg sikkert invitert alle - mer med den begrunnelse at jeg liker venner mye bedre enn familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er vanlig i noen miljøer, men "hjelp til å spise opp alt" er ikke akkurat sammenlignbart med en invitasjon til et faktisk selskap.

Og hvorfor planlegger man å få så mye rester at det er nok til et nytt selskap? Er det ikke bedre å forsøke å redusere litt på maten, slik at man evt tar problemet med rester OM det faktisk blir noe særlig av det?

Anonymkode: 524d3...4ef

Der jeg er fra (bygda) har man planlagt feil dersom man ikke har nok til overs til å ha en real restefest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er fra (bygda) har man planlagt feil dersom man ikke har nok til overs til å ha en real restefest.

Jeg er også fra bygda, og dette høres ut til å være logikken fra mine besteforeldres generasjon.

Selv mine foreldre var opptatt av å planlegge "passelig" til våre konfirmasjoner ol. Det ble noen rester, men ikke overveldende mengder. Og restefest har vi aldri hatt. Og ikke kjenner jeg til noen andre som har hatt det heller. 

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra bygda, og dette høres ut til å være logikken fra mine besteforeldres generasjon.

Selv mine foreldre var opptatt av å planlegge "passelig" til våre konfirmasjoner ol. Det ble noen rester, men ikke overveldende mengder. Og restefest har vi aldri hatt. Og ikke kjenner jeg til noen andre som har hatt det heller. 

Anonymkode: 524d3...4ef

Kan du slutte å spore av tråden? Den handler ikke om hva du mener om rester og restefester. 

Anonymkode: 76108...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor planlegger man å få så mye rester at det er nok til et nytt selskap? Er det ikke bedre å forsøke å redusere litt på maten, slik at man evt tar problemet med rester OM det faktisk blir noe særlig av det?

Anonymkode: 524d3...4ef

Vel... Det er bedre med for mye enn for lite. Man planlegger ikke nødvendigvis et reste-selskap. Det kommer jo ganske enkelt an på om det er rester igjen eller ikke, og hvor mye det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det er bedre med for mye enn for lite. Man planlegger ikke nødvendigvis et reste-selskap. Det kommer jo ganske enkelt an på om det er rester igjen eller ikke, og hvor mye det er

Det er jo nettopp det de sitter å gjør i denne tråden. De planlegger resteselskap før det første selskapet er avholdt.

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg mye på! Skal gifte oss i utlandet, og optimalt ville jeg invitert 5 av mine venner og 5 av hans, men med partnere blir det dyrt og mange. Måtte isåfall også invitert dem på middag dagen før og brunch/utflukt dagen etter, så det hadde blitt dyrt. Har mer lyst å invitere alle på en god  på restaurant her, men er det for lite? Forventer forresten ikke gave. 

Endret av Caterina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tenker jeg mye på! Skal gifte oss i utlandet, og optimalt ville jeg invitert 5 av mine venner og 5 av hans, men med partnere blir det dyrt og mange. Måtte isåfall også invitert dem på middag dagen før og brunch/utflukt dagen etter, så det hadde blitt dyrt. Har mer lyst å invitere en god middag på alle på en restaurant her, men er det for lite? Forventer forresten ikke gave. 

Du kan lage akkurat hvilken type vennefeiring du ønsker i ettertid. Inviter dem hjem, på restaurant, på hyttetur.. Hva som helst. 

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bryllup som en god anledning til å samle vennegjengen, så jeg ville invitert alle sammen med partner. Tre av venninnene i min nærmeste krets er gift, og to av de inviterte alle venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage akkurat hvilken type vennefeiring du ønsker i ettertid. Inviter dem hjem, på restaurant, på hyttetur.. Hva som helst. 

Anonymkode: 524d3...4ef

Takk for svar. :) Jeg har jo lyst å feire med dem på en eller annen måte - men etter å ha lest noen av svarene her og i andre tråder, begynner jeg å lure på om noen vil anse det søm kjipt/frekt, og at det er bedre å unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. :) Jeg har jo lyst å feire med dem på en eller annen måte - men etter å ha lest noen av svarene her og i andre tråder, begynner jeg å lure på om noen vil anse det søm kjipt/frekt, og at det er bedre å unngå det. 

Vi giftet oss i ulandet (kun enkel feiring på restaurant der) og så inviterte vi til en skikkelig vennefest når vi kom hjem igjen. Fikk bruke huset til svigers (digert hus med flere stuer og soverom), og tilbød overnatting til alle der. Serverte tapas vi hadde laget selv og fri flyt av alkohol. Det er til nå den beste festen jeg har vært på :)

 

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i ulandet (kun enkel feiring på restaurant der) og så inviterte vi til en skikkelig vennefest når vi kom hjem igjen. Fikk bruke huset til svigers (digert hus med flere stuer og soverom), og tilbød overnatting til alle der. Serverte tapas vi hadde laget selv og fri flyt av alkohol. Det er til nå den beste festen jeg har vært på :)

 

Anonymkode: 524d3...4ef

Godt å høre! Vi kommer til å ha et stort bryllup, og det vet vennene våre, men de vet også at vi begge har utrolig stor slekt - så tror de skjønner det sånn sett. 

Åh, det høres ut som ei superkoselig feiring. Kanskje vi skulle invitert med alle på hyttetur eller noe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det de sitter å gjør i denne tråden. De planlegger resteselskap før det første selskapet er avholdt.

Anonymkode: 524d3...4ef

Å planlegge er en ting. Å gjennomføre er noe annet. Det er ikke alltid at planene blir gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Vi kommer til å ha et stort bryllup, og det vet vennene våre, men de vet også at vi begge har utrolig stor slekt - så tror de skjønner det sånn sett. 

Åh, det høres ut som ei superkoselig feiring. Kanskje vi skulle invitert med alle på hyttetur eller noe. :) 

De blir sikkert veldig glade for å bli inviterte på en hyttetur-fest. Det ville jeg blitt i alle fall (det er de beste festene :) ). Tror de fleste unge mennsker syens det er mye mer gøy med en slik type fest, enn klassisk "middag og taler med familie" selskap som mange brylluper er.

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...