Gå til innhold

Invitere alle venner i bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt forlovet og har begynt å tenke litt på hvem jeg vil invitere i bryllupet. Det blir selvfølgelig foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og kusiner/fetre med følge. 

Også vil jeg jo ha venninnene mine. Hvordan gjorde dere det med venner? Hvem velger man? Har 10 venninner, men jeg er jo ikke like mye med alle og noen er jeg egentlig mest med fordi andre venninner er med de. Så hvor går "grensen"? 

Jeg har jo ikke lyst å droppe noen, egentlig. Men jeg tenker litt på budsjett + at han har jo også en del venner. 

Jeg blir den første i jentegjengen som gifter meg, så jeg vet jo ikke hva de andre ville gjort....

Anonymkode: ac321...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kommer til å invitere alle vi vil feire dagen sammen med, så det blir i grunn alle våre venner, inkludert deres partnere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte ingen venner. Jeg har egentlig bare én venninne, mens han har ca 4 nære venner (to vennepar). Så det hadde ikke blitt så mange ekstra. Men jeg synes det er skikkelig kleint å blande familie og venner. I tillegg ville vi ha det så lite som mulig. Ingen av oss liker store fester, og ville ha et lite bryllup med bare de nærmeste. 

Vi inviterte heller vennene våre på restefest i etterkant. Helt uformelt og ingen pynting. 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte ingen venner. Jeg har egentlig bare én venninne, mens han har ca 4 nære venner (to vennepar). Så det hadde ikke blitt så mange ekstra. Men jeg synes det er skikkelig kleint å blande familie og venner. I tillegg ville vi ha det så lite som mulig. Ingen av oss liker store fester, og ville ha et lite bryllup med bare de nærmeste. 

Vi inviterte heller vennene våre på restefest i etterkant. Helt uformelt og ingen pynting. 

Anonymkode: 3f369...6de

Det kommer nok til å bli en suksess.  Dere kan jo skrive som det er "Hei. Kom på fest og spis opp avfallet etter festen vår, ta med gave" :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å bli en suksess.  Dere kan jo skrive som det er "Hei. Kom på fest og spis opp avfallet etter festen vår, ta med gave" :laugh:

Hvorfor er du så ufin? 

Bryllupet har allerede vært. Og ja, det VAR en suksess, tenk... Vennene våre er heldigvis rausere enn du later til å være, og var svært glade for å få komme i kakebesøk, uten å måtte stivpynte seg og sitte og småprate med halvsenile tante Olga.. 

Det er ikke unvalig å ikke invitere venner. Det er derimot uvanlig å bli sur fordi man blir invitert på kake for å feire begivenheten i etterkant. 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med så få venner det er aktuelt å invitere, synes jeg det er en selvfølge å invitere dem. Å kun invitere de få vennene man har på en restefest er langt mer "kleint".

Jeg er absolutt for konseptet vennefest, men da må det være en skikkelig fest, ikke en restefest.

Vi giftet oss med kun næreste familie, og inviterte med oss dem ut på restaurant etterpå. Og så hadde vi en vennefest. Men da var det vennefesten som var den "skikkelige festen", men mye godt mat, fri tilgang på alkohol, musikk og morro. Vi inviterte et sted mellom 40 og 50 personer på den vennefesten. Beste festen jeg har vært på :)

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så få venner det er aktuelt å invitere, synes jeg det er en selvfølge å invitere dem. Å kun invitere de få vennene man har på en restefest er langt mer "kleint".

Jeg er absolutt for konseptet vennefest, men da må det være en skikkelig fest, ikke en restefest.

Vi giftet oss med kun næreste familie, og inviterte med oss dem ut på restaurant etterpå. Og så hadde vi en vennefest. Men da var det vennefesten som var den "skikkelige festen", men mye godt mat, fri tilgang på alkohol, musikk og morro. Vi inviterte et sted mellom 40 og 50 personer på den vennefesten. Beste festen jeg har vært på :)

Anonymkode: 524d3...4ef

Folk er forskjellige. For meg er full fest helvete på jord, og akkurat det vi ikke ville ha. Vennene våre er også av det rolige slaget, og ikke festmennesker. 

Og hva i alle dager er det som er så fælt med å invitere nære venner til å spise kaker, bare fordi kakene allerede er spist av? Det er ikke uvanlig her jeg har vokst opp ihvertfall. Resteslabberas er da et helt vanlig ord, og ikke noe ufint å invitere til. Vi inviterte ikke til bryllupsfest. Vi inviterte til akkurat det var: resteslabberas. "Vil dere komme og hjelpe oss å spise opp all maten" inviterte vi til, og det ble mottatt med glede og entusiasme. 

Det er ingen regel på at man MÅ invitere noen som helst i bryllupet sitt. Vi valgte kun familie. Det har mange andre vi kjenner også gjort. Ingen sure miner hos våre venner. men tydeligvis har vi vært veldig heldige med vennene våre, da... 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig blitt forlovet og har begynt å tenke litt på hvem jeg vil invitere i bryllupet. Det blir selvfølgelig foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og kusiner/fetre med følge. 

Også vil jeg jo ha venninnene mine. Hvordan gjorde dere det med venner? Hvem velger man? Har 10 venninner, men jeg er jo ikke like mye med alle og noen er jeg egentlig mest med fordi andre venninner er med de. Så hvor går "grensen"? 

Jeg har jo ikke lyst å droppe noen, egentlig. Men jeg tenker litt på budsjett + at han har jo også en del venner. 

Jeg blir den første i jentegjengen som gifter meg, så jeg vet jo ikke hva de andre ville gjort....

Anonymkode: ac321...c2c

Jeg har også 10 venninner og hadde lett invitert alle i bryllupet. Det er også hos meg så klart noen jeg er mer med enn andre, men alle er en del av gjengen så jeg kunne ikke bare invitert noen av de. Hadde det blitt for mange i forhold til budsjettet så hadde jeg kuttet ut søskenbarn. Mine venner er mye nærere og viktigere for meg enn familie jeg kun treffer til bursdager og jul.

Anonymkode: bf7fd...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke at dere burde ha "full fest". Men dere burde ha noe som ikke følte som en "b-vare". Og kaker det allerede er spist av er typisk eksempel på en b-vare. Og hvorfor kunne dere ikke bare inkludert dem i familieselskapet? Er det snakk om mange mennesker, skjønner jeg det. Men når det er noen få personer ekstra, er det bare veldig avvisende å kun invitere på rester. 

At de ble glade for å bli inviterte, kan godt hende. Men ingen sure miner betyr jo ikke noe, for folk er da høflige. Dere kan godt ha såret dem likevel, og gjort at de føler seg lite iverdifulle  og interessante som venner, Å prioritere famillie så høyt over venner er ikke akkurat måten å holde på venner på.

Jeg skjønner at festen er over, og at dere er strålende fornøyde med valget deres. Jeg bare gjør oppmerksom på at folk kan ha blitt skuffet uten å ha sagt noe. Og at om dere er interesserte i å bygge opp vennskap, så må man prioritere venner og gjøre at de føler seg ønsket og verdsatt. Ikke bare tenke at om de ikke er sure, så er alt i skjønneste orden.

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke at dere burde ha "full fest". Men dere burde ha noe som ikke følte som en "b-vare". Og kaker det allerede er spist av er typisk eksempel på en b-vare. Og hvorfor kunne dere ikke bare inkludert dem i familieselskapet? Er det snakk om mange mennesker, skjønner jeg det. Men når det er noen få personer ekstra, er det bare veldig avvisende å kun invitere på rester. 

At de ble glade for å bli inviterte, kan godt hende. Men ingen sure miner betyr jo ikke noe, for folk er da høflige. Dere kan godt ha såret dem likevel, og gjort at de føler seg lite iverdifulle  og interessante som venner, Å prioritere famillie så høyt over venner er ikke akkurat måten å holde på venner på.

Jeg skjønner at festen er over, og at dere er strålende fornøyde med valget deres. Jeg bare gjør oppmerksom på at folk kan ha blitt skuffet uten å ha sagt noe. Og at om dere er interesserte i å bygge opp vennskap, så må man prioritere venner og gjøre at de føler seg ønsket og verdsatt. Ikke bare tenke at om de ikke er sure, så er alt i skjønneste orden.

Anonymkode: 524d3...4ef

Jeg kjenner nok vennene mine langt bedre enn du gjør ;) Så av oss to tror jeg nok det er jeg som er best i stand til å vite hva MINE venner tenkte om måten vi gjorde det på. Du får gjøre som du vil, akkurat som vi har gjort det som vi ville, i VÅRT bryllup, med VÅRE venner. 

 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha mine foreldre og brødre med familiene, samboerens foreldre og 11 vennepar med barn. Så her blir det flere venner enn familie.

Anonymkode: e2e1d...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å bli en suksess.  Dere kan jo skrive som det er "Hei. Kom på fest og spis opp avfallet etter festen vår, ta med gave" :laugh:

At folk har en "reste-fest" etter bryllup er veldig vanlig. Mange synes selve bryllupet og det som skjer resten av den dagen/kvelden, skal være mer "stille" og personlig, - og det blir det hvis det bare er nær familie som kommer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

At folk har en "reste-fest" etter bryllup er veldig vanlig. Mange synes selve bryllupet og det som skjer resten av den dagen/kvelden, skal være mer "stille" og personlig, - og det blir det hvis det bare er nær familie som kommer.  

Flere selskaper er da ikke noe negativt. Problemet er når det ene blir et RESTEselskap. Et laverestående "det vi har til overs" selskap. Skal man ha flere selskaper, bør man planlegge dem individuelt, og la dem være skikkelig selskaper begge (alle). 

Anonymkode: 524d3...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet med at det er laverestående. Det går alltids an å lage mer mat til det andre selskapet hvis man ser at det blir for lite med det man har. At man har reste-selskap er ikke uvanlig. Jeg og søsknene mine hadde det etter konfirmasjonene våre, og jeg regner med at det kommer et slikt selskap etter at en av dem gifter seg neste sommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere selskaper er da ikke noe negativt. Problemet er når det ene blir et RESTEselskap. Et laverestående "det vi har til overs" selskap. Skal man ha flere selskaper, bør man planlegge dem individuelt, og la dem være skikkelig selskaper begge (alle). 

Anonymkode: 524d3...4ef

Alternativene var: ikke invitere venner på noe som helst, og kaste masse mat i bosset, siden vi har begrenset med fryseplass. . Eller invitere dem på helt uformell restefest. Og jeg kjenner altså MINE venner godt nok til å vite at de blir glade for å bli invitert på kake, selv om det altså er tatt noen stykker av kakene fra før... 

Nei, man MÅ overhodet ikke invitere til noe som helst. Og slettes ikke ordentlig fest. 

Vi ville ha et lite bryllup, med kun foreldre og søsken til stede. Så det inviterte vi til. Dette er slettes ikke unormalt, og mange som gjør. Så inviterte vi i tillegg vennene våre til helt uformell samling for å unngå å kaste masse mat. 

Uff så kjipe og slemme vi er, altså... SÅ grusomt å måtte spise av en kake som noen andre har skjært i før... 

Anonymkode: 3f369...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser virkelig ikke problemet med at det er laverestående. 

Nei, vel?

Du liker altså invitasjoner av typen: Jeg skal bursdagsselskap på lørdag, har du lyst til å komme på besøk søndag og få kakerester?". 

Alternativene var: ikke invitere venner på noe som helst, og kaste masse mat i bosset, siden vi har begrenset med fryseplass. . Eller invitere dem på helt uformell restefest. Og jeg kjenner altså MINE venner godt nok til å vite at de blir glade for å bli invitert på kake, selv om det altså er tatt noen stykker av kakene fra før... 

Dere bestiller så mye mat at dere vet det blir nok rester til vennene også? Da ville jeg enten invitert vennen på den første festen, eller bestilt mindre mat så det ikke ble massevis av rester. 

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert alle venner med følge i tillegg til stor familie. Ca 50 stk er alle vennene våre med følge, så det er en del i tillegg til familien på 90 stk, men sånn er det med stor familie. 

Ville ikke har droppa noen i en vennegjeng. Vi er en gjeng på 8 stk. 2 av de er jeg bare med når alle er samlet, men inkluderer de allikevel, da blir ikke gjengen splittet og ingen føler seg utenfor. 

Anonymkode: c3be2...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker altså invitasjoner av typen: Jeg skal bursdagsselskap på lørdag, har du lyst til å komme på besøk søndag og få kakerester?". 

 

Anonymkode: 524d3...4ef

Det var ikke det jeg sa. Men det er da vanlig at man inviterer andre i dagene etterpå, for å få hjelp til å spise opp alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg sa. Men det er da vanlig at man inviterer andre i dagene etterpå, for å få hjelp til å spise opp alt. 

Det kan hende det er vanlig i noen miljøer, men "hjelp til å spise opp alt" er ikke akkurat sammenlignbart med en invitasjon til et faktisk selskap.

Og hvorfor planlegger man å få så mye rester at det er nok til et nytt selskap? Er det ikke bedre å forsøke å redusere litt på maten, slik at man evt tar problemet med rester OM det faktisk blir noe særlig av det?

Anonymkode: 524d3...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...