Gå til innhold

Romfolk med krokodille tårer som ødelegger bybildet


WubWub

Anbefalte innlegg

 
 
Hvorfor mangler jeg empati om jeg kjøper mat å spiser det på en benk i sentrum av min egen by? Skulle jeg tatt bussen hjem å spist i min leilighet , for så å dra tilbake til byen?

Du er klar over at dette er mennesker som ikke har den samme muligheten som deg til å spise det du spiste foran dem? Jeg mener, hele innlegget ditt oste av hovmod ovenfor disse menneskene. Det virker nesten som at du satt deg der på pur F, selv når du visste godt hva dette ville gjøre mot de.

Når man skal gni det inn i andres ansikt, da syns jeg man går litt langt. Uansett hva slags syn du ha på disse menneskene fra før av... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er klar over at dette er mennesker som ikke har den samme muligheten som deg til å spise det du spiste foran dem? Jeg mener, hele innlegget ditt oste av hovmod ovenfor disse menneskene. Det virker nesten som at du satt deg der på pur F, selv når du visste godt hva dette ville gjøre mot de.

Når man skal gni det inn i andres ansikt, da syns jeg man går litt langt. Uansett hva slags syn du ha på disse menneskene fra før av... 

Okey så vi nordmenn må gjemme oss bort i vår egen by. Om vi skal spise må vi dra hjem, bybildet på sommeren er ifølge deg ikke tilgjengelig for nordmenn. 

Vi kan like gjerne rive alle benker i norske byer i frykt for å støte folket ditt. 

Syntes du ikke selv det er litt rart at nordmenn ikke skal få lov til å spise mat i sin egen by i frykt for å støte våre turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey så vi nordmenn må gjemme oss bort i vår egen by. Om vi skal spise må vi dra hjem, bybildet på sommeren er ifølge deg ikke tilgjengelig for nordmenn. 

Vi kan like gjerne rive alle benker i norske byer i frykt for å støte folket ditt. 

Syntes du ikke selv det er litt rart at nordmenn ikke skal få lov til å spise mat i sin egen by i frykt for å støte våre turister?

Det var overhode ikke poenget mitt, og det tror jeg du også vet. Poenget var at du viste så lite respekt for at disse menneskene ikke har det like godt som deg og meg. Å sitte og trykke I seg masse rett foran dem er lite respektløs, spesielt når du er så bevisst på deres situasjon. På samme måte som det ville vært respektløs hvis noen satt foran deg og trykket I seg om du var hjemløs og sulten... 

Det handler heller ikke om at man ikke kan spise hvor man vil, men at man kan vise den medmenneskeligheten ved og kanskje ta med maten et sted det ikke er så mange som ikke kan spise når de er sulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte å stirre en sulten tigger inn i øynene mens du tygger, gjøre et nummer av å kaste den halvspiste maten din, og tørke deg rundt munnen med en seddel etterpå? Skulle det liksom være å "kose seg med maten på en benk i offentligheten, i sin egen by"? Joda, for all del, offentligheten er for alle, også antisosiale tullinger.

Anonymkode: 9525f...b43

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Kjenner jeg min WubWub rett, så er nok HI hans skrevet med en viss gonzojournalistisk snert med dertilhørende overdrivelser.

Men essensen i innlegget hans kjenner jeg igjen. Her hvor jeg bor, er det ei gate hvor man finner mange små kafèer, restauranter, og butikker. Og i ei av parallelgatene ligger det et hus som de siste årene er blitt beryktet pga. av politiutrykning på minst ukentlig basis. Dette huset eies av en russer, og i dette huset kan man leie seg en soveplass for 200 Euro i måneden. Jamfør avisene og uttalelser fra politi og sosialetat, bor det i snitt tretti mennesker i ei to-roms leilighet i sommermånedene. Det er til stadighet eskalasjoner i dette huset, det krangles og slåss, og huset er etterhvert blitt mer og mer forringet, da søppelet slenges ut gjennom vinduene, toalettene er i ustand og det fornødne gjøres i bakgården, vinduer er knuste osv. Og siden søppelet ikke kastes i søppelcontainerne, så er det også et tiltagende problem med rotter. 

Siden jeg har bodd i denne bydelen i snart femten år, så kjenner jeg den godt. Og jeg kjenner de fleste av de som driver sin daglige geskjeft her. Samtlige kan fortelle at hver sommer øker tyveriene. Politiet bekrefter dette. Kafè- og restauranteiere og -ansatte forteller om "visse" folk som stjeler mat og drikke fra gjestene. Fra gjestene!

Jeg kjenner igjen de fleste av de "lokale" tiggerne og uteliggerne. De som har vært en del av bybildet de årene jeg har bodd her. Og jeg gir de gjerne en slant, mat,eller drikke, en sigarett o.l. Jevnt over høflige mennesker. De takker og ønsker deg en god dag. Selv når du "bare" gir knapt ei krone. 

Men så kommer "krykke-banden". De dukker opp hver sommer - akkurat som vepsen. De har alle den samme utrustninga - en skitten og lørvete gråbeige frakk, svart dressbukse fire nummer for stor, utslitte joggesjo, en skitten papirkopp,  ei krykke teipa sammen med gaffateip. Og samtlige har den samme skavanken - alle halter på det ene beinet. Man ser at det er pinefullt for de å bevege seg langs gata. At det gjør fysisk vondt å røre seg.Stakkars krøplinger tenker man kanskje. Men vent litt - noen dager halter de på venstre bein, andre dager på høyre. Og når de går fra kafè 1 til kafè 2, så kan de plutselig gå helt normalt. Og møter du krykke-banden om morgenen, så bærer de sågar krykka på skuldra. 

Jeg har trålet medisinsk litteratur etter et syndrom som passer. Et syndrom hvis kjennetegn er beinplager som bytter bein  og evnen til å bevege seg normalt utenom "arbeidstid". I tillegg er den kjønnsspesifikk. Dette syndromet rammer kun menn. Det nærmeste jeg har kommet er: Lureri. 

Krykke-banden har sin kvinnelige motpart. De finner man gjerne på kirketrappene på søndager. Med en ansiktsmine som stille skriker "Stakkars, stakkars meg!" og verdig enhver skuespiller I uka sitter de gjerne foran banker og utenfor inngangen til kjøpesentra. Noen av dem har små barn med seg. Barna vises frem og kvinnen sier skralt: "Sulten, sulten" mens hun gestikulerer å spise med hånden. Men! kjøper du mat, så blir de misfornøyde og gjør det klart at det er penger de vil ha. Og gir du dem ikke nok penger, så kan du risikere å få ei spyttklyse på deg. 

Etter at dagen er omme, så ser man disse kvinnene ofte på de heller dyrere supermarkedene. Ikke Lidl og Aldi som er kjent for sine lave priser. Handlevognene inneholder jevnt over kun merkevarer. Lindt-sjokolade, Pampers-bleier, Yoplait-youghurt, Colgate-tannkrem osv. Ikke akkurat mat og forbruksartikler man forbinder med tigging. 

Det er et par år siden jeg sluttet å gi penger o.l. til denne gruppen tiggere. Ikke ut av manglende medmenneskelighet. Men ut av forakt for at det spilles så ekstremt på medlidenhetskortet. At nestekjærlighet grovt utnyttes gjennom falskspilleri, bedrag, og lureri. Det ligger i de fleste menneskers natur et ønske om å hjelpe andre, og dette spekulerer disse bandene i. Med sine krokodilletårer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rom-folk som kommer til Norge for å tigge er vel ikke ordentlige fattige heller... 

Anonymkode: 722b1...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke dårlig samvittighet å både spise ute og bære poser med mat fra butikken. Er det noen som har penger å reise helt til Norge, så bør de også ha penger til mat og tak over hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Wub Wub har tydeligvis gått litt lei av heile kvinneguiden, og har tydeligvis hoppet over til diskusjon.no

 

 :hoppendeglad:

Anonymkode: 722b1...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gi de noe. de blir bare verre. og sinna.

en eldre person i familien ga de faktisk mat, og tror du ikke hun ble sur fordi hun kjøpte feil merke på maten?

Anonymkode: 4e47a...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister troen på menneskeheten fordi jeg benytter meg av en benk midt i sentrum for å kose meg i sommerværet å spise litt god mat.

Hva burde jeg gjort? Tatt bussen hjem å spist maten inne slik at jeg ikke skulle støte noen?

 

Er det slik at vi nordmenn ikke har lov til å hygge oss i bybildet på sommeren? Må vi gjemme oss bort for turistene våre?

Er ikke benkene i bybildet til bruk for oss nordmenn? De skal helst ikke brukes i frykt for å støte turister som reiser hit for å tigge penger?

Du kan gjerne spise hvor du vil for min del, for det er ikke det jeg anser som hovedproblemet i denne situasjonen. Det er holdningene du utviser som er problematiske.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg min WubWub rett, så er nok HI hans skrevet med en viss gonzojournalistisk snert med dertilhørende overdrivelser.

Men essensen i innlegget hans kjenner jeg igjen. Her hvor jeg bor, er det ei gate hvor man finner mange små kafèer, restauranter, og butikker. Og i ei av parallelgatene ligger det et hus som de siste årene er blitt beryktet pga. av politiutrykning på minst ukentlig basis. Dette huset eies av en russer, og i dette huset kan man leie seg en soveplass for 200 Euro i måneden. Jamfør avisene og uttalelser fra politi og sosialetat, bor det i snitt tretti mennesker i ei to-roms leilighet i sommermånedene. Det er til stadighet eskalasjoner i dette huset, det krangles og slåss, og huset er etterhvert blitt mer og mer forringet, da søppelet slenges ut gjennom vinduene, toalettene er i ustand og det fornødne gjøres i bakgården, vinduer er knuste osv. Og siden søppelet ikke kastes i søppelcontainerne, så er det også et tiltagende problem med rotter. 

Siden jeg har bodd i denne bydelen i snart femten år, så kjenner jeg den godt. Og jeg kjenner de fleste av de som driver sin daglige geskjeft her. Samtlige kan fortelle at hver sommer øker tyveriene. Politiet bekrefter dette. Kafè- og restauranteiere og -ansatte forteller om "visse" folk som stjeler mat og drikke fra gjestene. Fra gjestene!

Jeg kjenner igjen de fleste av de "lokale" tiggerne og uteliggerne. De som har vært en del av bybildet de årene jeg har bodd her. Og jeg gir de gjerne en slant, mat,eller drikke, en sigarett o.l. Jevnt over høflige mennesker. De takker og ønsker deg en god dag. Selv når du "bare" gir knapt ei krone. 

Men så kommer "krykke-banden". De dukker opp hver sommer - akkurat som vepsen. De har alle den samme utrustninga - en skitten og lørvete gråbeige frakk, svart dressbukse fire nummer for stor, utslitte joggesjo, en skitten papirkopp,  ei krykke teipa sammen med gaffateip. Og samtlige har den samme skavanken - alle halter på det ene beinet. Man ser at det er pinefullt for de å bevege seg langs gata. At det gjør fysisk vondt å røre seg.Stakkars krøplinger tenker man kanskje. Men vent litt - noen dager halter de på venstre bein, andre dager på høyre. Og når de går fra kafè 1 til kafè 2, så kan de plutselig gå helt normalt. Og møter du krykke-banden om morgenen, så bærer de sågar krykka på skuldra. 

Jeg har trålet medisinsk litteratur etter et syndrom som passer. Et syndrom hvis kjennetegn er beinplager som bytter bein  og evnen til å bevege seg normalt utenom "arbeidstid". I tillegg er den kjønnsspesifikk. Dette syndromet rammer kun menn. Det nærmeste jeg har kommet er: Lureri. 

Krykke-banden har sin kvinnelige motpart. De finner man gjerne på kirketrappene på søndager. Med en ansiktsmine som stille skriker "Stakkars, stakkars meg!" og verdig enhver skuespiller I uka sitter de gjerne foran banker og utenfor inngangen til kjøpesentra. Noen av dem har små barn med seg. Barna vises frem og kvinnen sier skralt: "Sulten, sulten" mens hun gestikulerer å spise med hånden. Men! kjøper du mat, så blir de misfornøyde og gjør det klart at det er penger de vil ha. Og gir du dem ikke nok penger, så kan du risikere å få ei spyttklyse på deg. 

Etter at dagen er omme, så ser man disse kvinnene ofte på de heller dyrere supermarkedene. Ikke Lidl og Aldi som er kjent for sine lave priser. Handlevognene inneholder jevnt over kun merkevarer. Lindt-sjokolade, Pampers-bleier, Yoplait-youghurt, Colgate-tannkrem osv. Ikke akkurat mat og forbruksartikler man forbinder med tigging. 

Det er et par år siden jeg sluttet å gi penger o.l. til denne gruppen tiggere. Ikke ut av manglende medmenneskelighet. Men ut av forakt for at det spilles så ekstremt på medlidenhetskortet. At nestekjærlighet grovt utnyttes gjennom falskspilleri, bedrag, og lureri. Det ligger i de fleste menneskers natur et ønske om å hjelpe andre, og dette spekulerer disse bandene i. Med sine krokodilletårer. 

Fantastisk bra skrevet. Dette er virkelig tatt på kornet. Skulle ønske det var en deleknapp til fb på denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke gi de noe. de blir bare verre. og sinna.

en eldre person i familien ga de faktisk mat, og tror du ikke hun ble sur fordi hun kjøpte feil merke på maten?

Anonymkode: 4e47a...dd7

Jeg har aldri skjønt denne tankegangen. Så hvis en bestemt tigger ikke vil ta i mot mat som andre har kjøpt, så gjelder det alle andre tiggere også?

Jeg ser denne tendensen overalt, historier om en tigger som ikke vil ta i mot mat fungerer som et bevis på at alle andre er likedan. Det er veldig synd, og ikke minst stigmatiserende for en hel gruppe.

Jeg har ofte kjøpt mat til folk som sitter ute på gaten og jeg har kun fått hyggelige tilbakemeldinger, smil og klemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg har aldri skjønt denne tankegangen. Så hvis en bestemt tigger ikke vil ta i mot mat som andre har kjøpt, så gjelder det alle andre tiggere også?

Jeg ser denne tendensen overalt, historier om en tigger som ikke vil ta i mot mat fungerer som et bevis på at alle andre er likedan. Det er veldig synd, og ikke minst stigmatiserende for en hel gruppe.

Jeg har ofte kjøpt mat til folk som sitter ute på gaten og jeg har kun fått hyggelige tilbakemeldinger, smil og klemmer. 

Du har helt rett i at det ikke er et bevis, som sådan, samt at man ikke skal stigmatisere en hel gruppe.
Jeg, som deg, har også hatt gode erfaringer med tiggere/uteliggere. 

Men det er påfallende at man ofte hører og leser om erfaringer med enkelte "typer" tiggere som er like. Som f.eks mine erfaringer jeg beskrev i et innlegg lengre opp i tråden. Selv om det ikke er et konkret bevis, så er det i allefall et større sammenfall av tendenser som etterhvert gir et mønster. 

Selvsagt skal man utvise forsiktighet før man dømmer. Man kjenner ikke forhistorien til den som sitter (og evt. lever) på gata. Hvem er dette mennesket? Hvem var dette mennesket før han/hun havnet på gata? Hvilket liv levde de? Feiret de jul? Feiret de fødselsdagen sin? Hvordan var første skoledag? Gikk de i hele tatt på skole? Hva har de sett, hørt, og opplevd? - dette er spørsmål jeg synes man alltid skal stille seg når man møter noen som har det betraktelig verre enn en selv. 

Og dette er spørsmål jeg har stilt og stiller, også i mine mange møter med tiggere. Men når jeg samtidig konkret opplever at enkelte tiggere spekulerer i denne tankegangen, så må det være rom for å differensiere mellom faktiske tiggere og de som kun gjør det for vinnings skyld uten at man dermed stigmatiserer en hel gruppe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker sommerdag i år var jeg en tur i byen på dagtid, planen var å innta et godt måltid før trening.
 
Men nå har det dessverre blitt slik at romfolk har okkupert tilnærmet alle benkene i sentrum på sommers tid. Men jeg lot ikke dette hindre meg. 
 
Jeg kjøpte en kebab, en hamburger , 2 pølser og 1,5 liter cola så benket jeg meg bokstavelig talt ned på en benk som stod 2 meter fra ei sigøyner. Jeg satt meg ned foran hu å inntok et festmåltid av dimensjoner mens jeg holdt øyenkontakt hele tiden med et følelsesløst uttrykk der hu satt med krokodille tårer i øynene med skiltet sitt hvor det stod "please give me money im so hungry".
 
Underveis i måltidet ble jeg provosert, for hu prøvde åpenbart å spille på mine følelser å gi meg dårlig samvittighet. Og som ikke det var nok så fikk jeg kjeft av forbipasserende som hyttet med neven å kom med kommentarer som "det der er ondskapsfullt din drittsekk!". 
 
Det jeg så gjorde var å sørge for at hun fikk med seg at jeg kastet halve hamburgeren og halve kebaben i søpla, så tørket jeg meg rundt munnen med en 500 hundre lapp når jeg var ferdig med å spise.
 
Det provoserer meg så jævlig at det liksom skal være meningen at jeg skal få dårlig samvittighet av å spise mat på en benk i min egen by. 
 
Om disse turistene ikke har råd til sin egen mat så burde de vel strengt tatt holde seg hjemme?

Viktig med påfyll av energi før trim.

Anonymkode: 3aeb1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue
 
 
Hvorfor mangler jeg empati om jeg kjøper mat å spiser det på en benk i sentrum av min egen by? Skulle jeg tatt bussen hjem å spist i min leilighet , for så å dra tilbake til byen?

Problemet her er ikke at du spiste på en benk, grunnen til at folk reagerer er fordi du skriver på en måte som antyder at du bevisst satt der og behandlet denne romdama som en bikkje som satt ved siden av middagsbordet og tigget mens du heiv i deg et festmåltid. Altså, jeg VET at det er organisert kriminalitet, jeg VET at de drar hjem om vinteren og bygger hus og lever som konger i hjemlandet. Det er de rikeste som har råd til å komme seg over grensa for å tigge. Men ikke spill dum og lat som om du "bare spiste på en benk" når innlegget ditt helt klart var ment for å provosere og skape reaksjoner. Skal du tørke deg om kjeften med en tusing neste gang eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 30.10.2015 den 9.13, AnonymBruker skrev:

 

Rom-folk som kommer til Norge for å tigge er vel ikke ordentlige fattige heller... 

Anonymkode: 722b1...840

Rom folk?

Er det de han her synger om? 

 

Anonymkode: 508b3...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...