Gå til innhold

Separat økonomi - Stor forskjell i inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en person tjener så lite at når faste utgifter er betalt er det null igjen på konto, bør vel han/hun finne seg en bedre betalt jobb, evt jobbe mer? Hva hvis personen blir alene, er vel ikke mulig å klare seg økonomisk da?

Det er ikke nødvendigvis sant. Jeg klarer meg fint alene, jeg har betalt ned egen bolig så faste utgifter er lave. Jeg har valgt å jobbe med noe som ikke kommer til å gjøre meg rik, men jeg har buffer om noe skulle skje. Jeg klarer meg med lite og lever et bedre liv for meg, enn da jeg tjente mer.

Jeg ville nok ikke kunne levd sammen med noen som dro opp bo/ferie/matutgiftene mine, men jeg hadde ikke hatt problemer med å la noen bo sammen med meg. Uten å kjøpe seg inn, men bare vært med på økte utgifter til strøm og mat. Eventuelt kunne jeg godt vært særboer.

Min bolig er min sikkerhet, og jeg vil ikke følt meg sikker på å kunne kjøpe ny dersom jeg hadde solgt den for å kjøpe noe sammen med en annen eller kjøpe meg inn hos en annen.

Anonymkode: 9da1e...7f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at  man har separat økonomi betyr ikke nødvendigvis at man må betale akkurat likt til fellesutgifter hvis man tjener veldig forskjellig. Det blir urettferdig. Lag en avtale ut fra økonomien dere har, slik at du også sitter igjen med litt til eget forbruk (men ikke nødvendligvis like mye som han). Men jeg vil så absolutt anbefale separat økonomi, så slipper dere krangling og uenighet om hva penger brukes til. Det kan gå fint i mange år, men det kommer...

Anonymkode: 6de17...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ca 12k utbetalt og eksen hadde 30k, alikevell betalte jeg alltid 50/50. Synes det er mest rettferdig. Hadde kanskje vært noe annet om vi hadde barn og var gift. 

Anonymkode: 05b71...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne det, men jeg hadde aldri satt meg i den situasjonen der jeg hadde levd fra hånd til munn. Jeg er ikke interessert i å leve over evne, så hvis vi skal leve sammen, så hadde han måttet leve med lavere standard enn hans lommebok tilsier. Hvis ikke så kunne vi like godt bodd hver for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd i et slikt forhold i mange år. Han tjente 800.000,- i året, jeg ca. 150.000,- som student med deltidsjobb. Helt separat økonomi, og alle faste utgifter likt delt. Det tok nesten knekken på meg, da vi bodde litt over min evne. Av og til måtte han betale for mat noe oftere enn meg når jeg ikke hadde mer penger igjen, og det fikk jeg virkelig høre. Han brukte ekstremt mye penger på hobbyer og festing, mens jeg ikke kunne det. Til slutt levde vi totalt separate liv, og det tok til slutt knekken på forholdet. I dag har vi ingen kontakt overhodet.

Anonymkode: 98acc...b89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separat økonomi. Han tjener bra, mens jeg er student. Han eier leiligheten vi bor i, og jeg betaler veldig lite husleie til han. Han står for det meste av utgiftene. Han pleier å spandere hvis vi skal noe som koster penger. Jeg kjøper det meste av maten.

For oss fungerer dette veldig fint :) Jeg er veldig heldig som har en slik gavmild mann <3

Anonymkode: 9594e...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har separat økonomi. Han tjener bra, mens jeg er student. Han eier leiligheten vi bor i, og jeg betaler veldig lite husleie til han. Han står for det meste av utgiftene. Han pleier å spandere hvis vi skal noe som koster penger. Jeg kjøper det meste av maten.

For oss fungerer dette veldig fint :) Jeg er veldig heldig som har en slik gavmild mann <3

Anonymkode: 9594e...f37

?? Dette er da langt fra separat økonomi... Når han står for det meste av utgiftene har dere definitivt felles økonomi.

Det er jo åpenbart at folk legger forskjellig betydning i separat økonomi.

Anonymkode: 4cc03...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer og jeg har seperat økonomi. Han tjener mye, mye mer enn meg, vi betaler faste utgifter 50/50. I tillegg til å tjene mye mindre har jeg også hest, noe som koster sitt :P For oss synes jeg det fungerer veldig greit, da kan vi begge bruke våres penger på det vi har lyst til etter at det som skal betales er betalt. Det jeg synes er tristest med det er å se hvordan han kan kaste bort mange tusen på bytur, tøy og nettspill- mens jeg streber etter å spare mest mulig med det lille jeg har. 

Endret av Babycakes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min tjener mye mer enn meg. Jeg tjener så jeg klarer meg, og litt til. Vi betaler ca 50/50 nå..

Han er mer materialistisk enn meg, og kjøper mer enn jeg ser for meg jeg ville gjort om jeg hadde tjent masse.

Han vil at vi skal ha felles økonomi, men jeg ville ikke følt meg komfortabel med det sånn som ting er nå.

Jeg kommer aldri til å tjene så mye som han gjør, så når vi får barn osv. så blir det nok mer felles økonomi her i gården.

Anonymous poster hash: 581a8...b45

så når vi får barn osv. så blir det nok mer felles økonomi her i gården.

Det er du sikker på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg hadde ikke orket separat økonomi. Er gift og har noe over 3 ganger så mye utbetalt som kona (som har en grei inntekt hun også). Vi har separate kontoer og slikt men har ellers løst det slik at jeg betaler alle regninger og lån (men huset står 50/50 på begge). Etter utgifter sitter jeg igjen med 50% mer enn henne. Vi betaler mat og slikt om hverandre, men jeg betaler felles ferier, restaurantbesøk, oppussing og slikt. Hun disponerer sine penger ellers som hun vil. 

 

For oss fungerer dette kjempebra, jeg hadde ikke orket å være i et forhold der partner hadde dårlig råd hele tiden mens jeg hadde veldig god råd. Da haddde jeg bare hatt kronisk dårlig samvittighet og hele tiden ergret meg over ting vi ikke kunne gjøre pga. penger. Nå kan vi stort sett bruke vår egen konto som vi vil selv, uten å få pes fra den andre. Men jeg ser jo også at det kan oppstå flere utfordringer i forhold der totaløkonomien ikke er like god.

Anonymkode: f8e76...6dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har separat økonomi så er det jo ingenting som tilsier at man ikke kan spandere på den som har dårligere økonomi. Ellers så ser jeg også at kvinnene i tråden her som ikke har brydd seg om å skaffe seg skikkelig utdannelse og jobb så gjerne vil ha felles økonomi med sin mer velstående mann....

Skjerp dere jenter.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener mannen mye mer enn kvinnen er det mannens plikt å forsørge sin partner. Hva slags mann utnytter en kvinne økonomisk eller forventer å dele likt om han tjener mye mer?

Anonymkode: ba1ab...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt forhold er det jeg som tjener mest. Vi har felles økonomi enn så lenge. Når han får seg en bedre jobb, så er planen at vi skal ha separat økonomi. Jeg har visst hele tiden at jeg ville være hovedforsørgeren en stund i og med at han flyttet fra hjemlandet sitt for å bo sammen med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man har separat økonomi så er det jo ingenting som tilsier at man ikke kan spandere på den som har dårligere økonomi. Ellers så ser jeg også at kvinnene i tråden her som ikke har brydd seg om å skaffe seg skikkelig utdannelse og jobb så gjerne vil ha felles økonomi med sin mer velstående mann....

Skjerp dere jenter.

Faktisk enig med deg ;) Ikke alltid jeg er det 😜

Anonymkode: 972e7...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...