Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Leo skrev:

Jeg er som sagt ikke så opptatt av kaloriinnholdet. En voksen mann med tungt fysisk arbeid eller en tenåring vil for eksempel måtte ha langt mer enn 5 - 600 kalorier til middag og vi andre kan regulere inntaket ved å spise litt mindre. Det er de til tider enorme mengdene med usunt fett og mangelen på grønnsaker jeg reagerer på. 

Åja, beklager! Da er jeg helt enig :) 

Anonymkode: 8bd72...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloriinntak som er oppgitt som normalt, er for normalt aktive mennesker. Folk som er på jobb, går turer,  trener.ikke for folk som sitter å overvåker nettet hele dagen.

Enkel metode: ta vekten din og gange med 33. 

Tenk over hvor aktiv du er. Går du til jobb?har du en jobb du beveger deg mye, trener, går turer.

Så er det hva du får i deg. Hvilke fett osv. Mat som er full i fløte og fett, er ikke bra for deg. Legger seg innvendig med de følger det kan få. Jeg er veldig slank. Legger ikke på meg, men skrekk og gru...skulle jeg fylt maten med fett vil jeg til slutt ødelagt meg selv innvendig. Dette fettberget er slik de laget mat på 60 tallet. Helmelk,margarin i mengder. De beveget seg mere, men det har aldri vært så mye hjertepasienter som den gruppen.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Leo skrev:

Jeg er som sagt ikke så opptatt av kaloriinnholdet. En voksen mann med tungt fysisk arbeid eller en tenåring vil for eksempel måtte ha langt mer enn 5 - 600 kalorier til middag og vi andre kan regulere inntaket ved å spise litt mindre. Det er de til tider enorme mengdene med usunt fett og mangelen på grønnsaker jeg reagerer på. 

Jeg vet iallefall med meg selv at dersom jeg skal spise middager som er på 4-600 kalorier, noe jeg må dersom jeg skal ha en ok vekt, så må jeg fylle godt på med grønnsaker for å føle at jeg får nok mat. Å spise kaloririk mat der man bare får en bitteliten porsjon på tallerkenen kan gå innimellom, men er fryktelig kjipt til hverdags. Og man må være obs på ting som stekefett og sauser. 

Jeg syns mye av denne maten er det som for andre er kosemat innimellom og ikke sunn hverdagsmat. Og mye kunne lett blitt gjort sunnere ved å bytte litt ut på råvarer og mengder. Så jeg syns det er rart å selge seg inn på at man hjelper andre med å spise sunnere. Klart det ikke er bra at folk kun spiser halvfabrikat, men det er ikke nødvendigvis noe mye bedre å lage mat fra bunnen på usunne råvarer. Og det er ikke all halvfabrikat eller helfabrikat som er dårlig mat. Det er ikke en bra ting å demonisere eller forhellige ulike matvarer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjempestore porsjoner selv, men langt ifra så mange kalorier som i rettene fra MFB. Jeg pøser på med grønnsaker, salater osv. Jeg er vil tro at bare 1/3 av tallerkenen er kjøtt og fettkilder (for sunt fett er IKKE farlig), resten er grønt. Skulle jeg spist slike tallerkenratioer som MFB med så lite grønt så hadde jeg gått opp i vekt fortere enn jeg hadde klart å snudd meg og jeg hadde gått rundt med halsbrann og kvalme hele tiden

Anonymkode: f1250...498

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide at vi holder oss til temaet nå og slutter med kalori-diskusjonen? Slike diskusjoner hører vel til i kostholds-forumet

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så forbannet på hun moren som latterliggjør datteren sin fordi hun vil bli vegetarianer. Gruppemedlemmene er ikke noe bedre.

For en gjeng

Anonymkode: b2c0c...770

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke på tide at vi holder oss til temaet nå og slutter med kalori-diskusjonen? Slike diskusjoner hører vel til i kostholds-forumet

Anonymkode: 87ee8...8ba

Enig her! Vi alle vet det er enorme mengder fett, hadde mfb kjørt lavkarbo,ville det jo vært greit, men det gjør de jo ikke. 

Dette kan diskuteres i det uendelige, men....helt ærlig er en smule kjedelig 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke på tide at vi holder oss til temaet nå og slutter med kalori-diskusjonen? Slike diskusjoner hører vel til i kostholds-forumet

Anonymkode: 87ee8...8ba

Den kom vel pga den er omtalt som sunn mat. Noe som er løgn

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morro at (sunne - hehe) MFB blir omtalt i ei real mat-guilty-pleasure-gruppe på facebook. Antyder til tross for dette noe småsarkastiske kommentarer både fra TS og kommentarer under. Spørs om det ikke ble for meget for de også :fnise:

Skjermbilde2017-09-19kl.20.24.19.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gladjenta93 skrev:

Litt morro at (sunne - hehe) MFB blir omtalt i ei real mat-guilty-pleasure-gruppe på facebook. Antyder til tross for dette noe småsarkastiske kommentarer både fra TS og kommentarer under. Spørs om det ikke ble for meget for de også :fnise:

Skjermbilde2017-09-19kl.20.24.19.jpg

Ååh? Hvilke kommentarer? XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Chibi skrev:

Ååh? Hvilke kommentarer? XD

Hvilken gruppe er dette egentlig?

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken gruppe er dette egentlig?

Anonymkode: d8fcb...cf7

Vet ikke, mat -guilty pleasures eller noe 😂 Derfor jeg spurte om hvilke kommentarer, fordi jeg ikke er der 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 1.58, AnonymBruker skrev:

Noen la ut printscreens av saken i Magasinet. Og jeg skjønner bare ikke greia. Hele "saken" er skrevet i jeg-form. Som et personlig innlegg, ikke et intervju. Har Tanja skrevet det selv eller er det Anne Gunn Halvorsen? Betyr det at hvem som helst kan skrive en skryteartikkel om seg selv og få det på trykk i Magasinet? Etter å ha lest "saken" (for det ER faktisk ikke en sak), må jeg si at Dagbladet virkelig sank mange hakk i mine øyne. 

Anonymkode: b35e0...e5e

Magasinet Dagbladet har en fast artikkel som heter Vendepunktet, og et journalistisk grep er at den er skrevet i "jeg"-form. 

Anonymkode: c9886...8fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Magasinet Dagbladet har en fast artikkel som heter Vendepunktet, og et journalistisk grep er at den er skrevet i "jeg"-form. 

Anonymkode: c9886...8fe

Men er dette en "vendepunkt" artikkel????

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er dette en "vendepunkt" artikkel????

Anonymkode: 100ad...85f

Nei

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er et eksempel på hva jeg anser som en stygg kreftsykdom som sprer om seg inne på MFB og som får dominere og forsøple siden. Følgende er nok et hysterisk innlegg fra en administrator:

"DU MILDE HIMMEL!!!1f60d.png😍 Svinefilet og tagliatellesnadder-oppskriften til Tanja er bare heeelt magisk 1f601.png😁 Sausen kunne jeg drukket med sugerør, og smakene er så gode at jeg får vann i munn bare jeg skriver denne anbefalingen til dere 1f49a.png💚

Denne passer som hver-dag-i-uka mat og burde helst inngå i menyen din 3 ganger i uka 1f60d.png😍1f602.png😂 Blir kanskje ikke så variert da, men du gode Gud og godt dette er 1f601.png😁 Jeg vet at flere av dere er enig med meg 1f917.png🤗

Og du som ikke har prøvd den og får lyst til å si «men jeg finner ikke oppskriften igjen siden jeg mistet den» 27a1.png➡️ her er den"

____________

Er det så noen som er veldig spente på hva denne himmelske kreasjonen av en saus inneholder? Jo, følgende finner vi i denne magiske sausen:

Sausen:
2 ss smør
2 ss mel
3 dl vann
2 dl fløte
0.5 ts salt
0.5 ts pepper
1 ts sambal oelek

Med andre ord; den mest banale, enkle sammensetningen av en saus de fleste kan hoste opp i feberrus. Og kommentarfeltet fylles opp med lovord, hyllester og på grensen til tåredryppende beretninger om barske fiskere til sjøs som får servert dette og hvordan dette gleder og rører opphavskvinnen til tårer.

I det store og hele er jeg mindre engasjert i fettmengder og den varierende kvaliteten på matrettene som presenteres. Det er helt greit med lav terskel og enkel hverdagsmat. Men nå har jeg snart slått trynet mitt flatt av en million facepalms når folk driter seg så jævlig ut med slike åndssvake lallende hyllester av banaliteter at jeg har pådratt med cluster-hodepine.

Jeg blir seriøst provosert. Og det liker jeg ikke. Før bare lo jeg av denne siden, men nå tærer den på mitt sinn. 

 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...