Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser bloggen ut egentlig?

Anonymkode: d8fcb...cf7

Jeg får ikke tatt printcteen med der første, laptopen er dum...

Men den er rotete satt opp, inkonsekvent layout på oppskrifter. Mistenker at det er 2 eller 3 personer som har skrevet/lagt inn oppskrifter. (Basert på syntaks, formuleringer og metoder, samt bilder). Flere bilder er uskarpe, uproporsjonalt store/små. Ikke søkefelt så man må bla og bla og bla.  Noen oppskrifter har mye ukonvensjonelle mål, slik som hint, dæsj, neve, passe mengde, ønsket mengde osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Fruktninja skrev:

Jeg får ikke tatt printcteen med der første, laptopen er dum...

Men den er rotete satt opp, inkonsekvent layout på oppskrifter. Mistenker at det er 2 eller 3 personer som har skrevet/lagt inn oppskrifter. (Basert på syntaks, formuleringer og metoder, samt bilder). Flere bilder er uskarpe, uproporsjonalt store/små. Ikke søkefelt så man må bla og bla og bla.  Noen oppskrifter har mye ukonvensjonelle mål, slik som hint, dæsj, neve, passe mengde, ønsket mengde osv. 

Akkurat. Neve, hint og dæsj.  Som andre får beskjed om....skriv opp mål. Ikke regn med alle er like flinke. ...grøss

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fruktninja skrev:

Et kjapt søk på Google viser en artikkel på kk, som anbefaler daglig inntak av 2000-2300 kalorier for en kvinne på 60-70 kg. 30-35% av kaloribehovet bør dekkes av middag. 

Det kan jo selvfølgelig variere mye fra person til person, men det betyr at mange av middagsrettene som presenteres vil være alt for kaloririke for veldig mange forutsatt at man spiser en normal porsjon. Og det bør være godt kjent at når man regelmessig spiser måltider med for høyt kaloriinnhold så går man opp i vekt ;) Kaloriinnholdet i seg selv er imidlertid ikke det største problemet slik jeg ser det. Kaloriinntaket kan man jo regulere gjennom mengden man faktisk spiser. Det virkelige problemet er hva disse kaloriene består av og at maten "markedsføres" som sunn. Folk som ikke vet bedre kan jo finne på å tro at maten virkelig er sunn, men den trenger absolutt ikke å være det selv om den er mer eller mindre hjemmelaget. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Det kan jo selvfølgelig variere mye fra person til person, men det betyr at mange av middagsrettene som presenteres vil være alt for kaloririke for veldig mange forutsatt at man spiser en normal porsjon. Og det bør være godt kjent at når man regelmessig spiser måltider med for høyt kaloriinnhold så går man opp i vekt ;) Kaloriinnholdet i seg selv er imidlertid ikke det største problemet slik jeg ser det. Kaloriinntaket kan man jo regulere gjennom mengden man faktisk spiser. Det virkelige problemet er hva disse kaloriene består av og at maten "markedsføres" som sunn. Folk som ikke vet bedre kan jo finne på å tro at maten virkelig er sunn, men den trenger absolutt ikke å være det selv om den er mer eller mindre hjemmelaget. 

Absolutt!

når jeg gikk igjennom oppskriftene så synes jeg det er veldig lite grønnsaker. En løk, 2 never (sic!) brekkbønner, osv....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chibi skrev:

Noen som fikk med seg gulrot tråden? :fnise: 

Har ikke print screen;

Admin: Unødvendige kommentarer er slettet. Admin
Gjest : Tullkjerring. Har du slettet min kommentar. Helt uskyldig. Gud bedre med. Slett meg du skrulla😝🙏🏻. Gud for en fjase side🤣😂
Admin: Du træng ikke bli ufin! Du kunna kommi med nå mer konstruktivt enn "gid a mei". Eller bare latt vær å kommenter.



Så var det ei annen ei som hadde kommentert tidligere..
Men det er slettet..

Kokkelærling: Kan ikke garantere at de er rene når de kommer fra jorda + at det egentlig ikke er gulrotsesong, er bare å skrubbe bort under varmt vann.
Gjest: Er da full gulrotsesong nå....Høster til snøen kommer.
Lærlingen: Faktisk ikke, sjekk bama, er kokkelærling. Er kun sesong sånn mat sett. *print screen bama: Sesongen er fra juni og ut mai. Ferske gulrøtter i bunt får man fra juni til midten av oktober.
Gjest: Pussig at på jordet her driver de å høster gulrot for harde livt. Det har litt å si på hvor i landet, været som har vært og når det er sådd. Du får ferske gulerøtter i bunt til ut oktober. Norske.
Gjest: *lærling* Du må nok komme deg ut på jorde.
Lærling: Det har ikke noe med sesong å gjøre da....Har lært dette i 4 år nå, bor på landet og det gjør det her også, men er ikke sesong.
Gjest: Står jo ferske gulerøtter i bunter fra juni til oktober, da er det vel sesong da vel.
Lærling: Ja? men så er det jo oktober snart er det ikke?
----At sesongen for fine gulrøtter snart er over, le du, men er snart kokk og sesongen er ferdig i oktober og starter i juni typ...altså fersk.
Gjest: I klippet der står det at sesongen er fra juni og ut mai, så da er det vel sesong hele året?

Mye fram og tilbake avsluttes med:

Lærling: Da har du missfortstått, men som sagt, du får diskutere med noen andre på feks din egen alder.

Wtf..`? XD
Og om kokkelærlingen har lært om det der i 4år, så ville jeg krevd studietiden tilbake XD
For, grønnsaker i sesong, står oftest bare i en liten boks på siden, typ: Faktaboks..
Så; Absolutt ikke viktig.
 

Haha...her ble siste gulrøtter høstet i august. Lærer de om gulrøtter og sesong i 4 år?😂😂😂😂

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fruktninja skrev:

Absolutt!

når jeg gikk igjennom oppskriftene så synes jeg det er veldig lite grønnsaker. En løk, 2 never (sic!) brekkbønner, osv....

Grønnsaker burde etter min mening være hovedfokuset i de fleste middagsretter. Jeg fyller gjerne på med ekstra grønnsaker i det meste, alt fra supper og gratenger eller som tilbehør til en kjøttbit 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Lileep skrev:

😲😲😲😲

Synd at hun ikke forstår dette selv. Fløte og cf kan fremheve smak, men det skal lite til. De mengder som er brukt, dreper jo alt. Nå ser jeg gjester pøser på med fløte og fett også. 

Når jeg ser calorimengden som er regnet ut her, så er det mye. Du skal ikke gå lenge på den maten der, før kiloene legger seg på. 2-300 ekstra calorier pr middag i et år utgjør mange kilo. Nå sitter ikke folk flest å regner på calorier, men vettet sier at feite sauser, gryter, pølser, og annet fett er ikke hverdagsmat for de fleste. Det går utmerket an å lage mat uten, og faktisk kjenne smak av råvarene.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd at hun ikke forstår dette selv. Fløte og cf kan fremheve smak, men det skal lite til. De mengder som er brukt, dreper jo alt. Nå ser jeg gjester pøser på med fløte og fett også. 

Når jeg ser calorimengden som er regnet ut her, så er det mye. Du skal ikke gå lenge på den maten der, før kiloene legger seg på. 2-300 ekstra calorier pr middag i et år utgjør mange kilo. Nå sitter ikke folk flest å regner på calorier, men vettet sier at feite sauser, gryter, pølser, og annet fett er ikke hverdagsmat for de fleste. Det går utmerket an å lage mat uten, og faktisk kjenne smak av råvarene.

Anonymkode: d8fcb...cf7

 

Nettopp, de 200-300 kaloriene over tid er farlig. Jeg mener å huske at et kalorioverskudd på ca. 7000kcal (isolert sett) gjør at man legger på seg ca. 1kg (men er andre faktorer som spiller inn også). 350kcal for mye i 20 dager gir deg da 1kg ekstra mageflesk å bære på.

Det er ganske små marginer som skal til for å enten komme over eller under dagsbehovet. Dropper man en liten uskyldig spiseskje med smør eller olje, så kan man f.eks. spise rundt 2 hele ekstra poteter istedenfor. Det kan derfor fort være den ene ekstra fløteskvetten eller spiseskjeen med smør som utgjør den store forskjellen i lengden. Det er litt viktig å tenke på til hverdags når man lager mat. Det er nemlig det man spiser til vanlig som utgjør de store forskjellene, og ikke juleribben man fråtser på 1-2 ganger i året.

Men følger man T's oppskrifter, så blir det jo som å ha juleribbe hver dag. Folk tror jo at alt er bra bare man lager det selv. Men Fjordland er faktisk sunnere enn det T lager. Kan også tenke meg at ting som er direkte junkfood som frossenpizza, er mindre usunt. Det må jo bli slik når mengden av fettholdige produkter på bloggen hennes måles i antall desiliter og antall kartonger fremfor mindre mål som spiseskjeer eller gram.

 

Det hadde vært litt artig å sammenligne tilsvarende retter fra forskjellige bloggere, og se hvordan T's mat hadde tatt seg ut sammenlignet med de andre. Kan tenke meg resultatene hadde sett noe slik ut:

Blogger 1: 450kcal
Blogger 2: 525kcal
Blogger 3: 425kcal
Blogger 4: 610kcal
MFB: 1190kcal!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen la ut printscreens av saken i Magasinet. Og jeg skjønner bare ikke greia. Hele "saken" er skrevet i jeg-form. Som et personlig innlegg, ikke et intervju. Har Tanja skrevet det selv eller er det Anne Gunn Halvorsen? Betyr det at hvem som helst kan skrive en skryteartikkel om seg selv og få det på trykk i Magasinet? Etter å ha lest "saken" (for det ER faktisk ikke en sak), må jeg si at Dagbladet virkelig sank mange hakk i mine øyne. 

Anonymkode: b35e0...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fårikålen... Vi lager omtrent sånn eller litt mer i en familie på fire, men har middag i to dager. Trodde alle likte fårikålen dagen etterpå og lagde nye med vilje. 1500 gram kjøtt på fire pers holder jo såvidt til to dager så her kan den kaloritellingen være litt på styr. 

Anonymkode: 6fd85...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matmonsen skrev:

 

Nettopp, de 200-300 kaloriene over tid er farlig. Jeg mener å huske at et kalorioverskudd på ca. 7000kcal (isolert sett) gjør at man legger på seg ca. 1kg (men er andre faktorer som spiller inn også). 350kcal for mye i 20 dager gir deg da 1kg ekstra mageflesk å bære på.

Det er ganske små marginer som skal til for å enten komme over eller under dagsbehovet. Dropper man en liten uskyldig spiseskje med smør eller olje, så kan man f.eks. spise rundt 2 hele ekstra poteter istedenfor. Det kan derfor fort være den ene ekstra fløteskvetten eller spiseskjeen med smør som utgjør den store forskjellen i lengden. Det er litt viktig å tenke på til hverdags når man lager mat. Det er nemlig det man spiser til vanlig som utgjør de store forskjellene, og ikke juleribben man fråtser på 1-2 ganger i året.

Men følger man T's oppskrifter, så blir det jo som å ha juleribbe hver dag. Folk tror jo at alt er bra bare man lager det selv. Men Fjordland er faktisk sunnere enn det T lager. Kan også tenke meg at ting som er direkte junkfood som frossenpizza, er mindre usunt. Det må jo bli slik når mengden av fettholdige produkter på bloggen hennes måles i antall desiliter og antall kartonger fremfor mindre mål som spiseskjeer eller gram.

 

Det hadde vært litt artig å sammenligne tilsvarende retter fra forskjellige bloggere, og se hvordan T's mat hadde tatt seg ut sammenlignet med de andre. Kan tenke meg resultatene hadde sett noe slik ut:

Blogger 1: 450kcal
Blogger 2: 525kcal
Blogger 3: 425kcal
Blogger 4: 610kcal
MFB: 1190kcal!

En ting er det du legger på deg på utsiden. Om du venner deg til de fettmendene der, så legger du på deg inne dog også. Ikke alle drasse på ekstra kilo. De tror de kan spise hva som helst, for de legger jo ikke på seg,men tenk på årene. Starter du tidlig med feit kost, så er det stor sannsynlighet at du er på hjerteavdelingen i 40-50 årsalderen. Skal du lære unge folk å lage mat, så får du kutte alt dette fettet. Pølser i alle slags varianter er heller ikke bra. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den fårikålen... Vi lager omtrent sånn eller litt mer i en familie på fire, men har middag i to dager. Trodde alle likte fårikålen dagen etterpå og lagde nye med vilje. 1500 gram kjøtt på fire pers holder jo såvidt til to dager så her kan den kaloritellingen være litt på styr. 

Anonymkode: 6fd85...025

Fårikål er ikke noe problem! ;) For det første består den av ca. halvparten grønnsaker, altså kål, og for det andre er fårikålkjøttet i våre dager gjerne ikke veldig fett. Det er vel dessuten de færreste som faktisk spiser rent fårefett så dette havner gjerne i matavfallet sammen med beina. I tillegg er det vel ikke så mange som har fårikål til middag regelmessig. Det er gjerne noe man spiser to - tre ganger i løpet av høsten. 

Pølser og pizza kan også fungere greit som hverdagsmat. Pizza laget med mye grønnsaker i sausen/fyllet, grov bunn og uten alt for mye ost er faktisk sunn mat og pølser servert sammen med mye grønnsaker er ikke så galt det heller. Problemet er bare det at T gjør slike ting mye mer usunt enn det trenger å være, for eksempel ved å legge ut en oppskrift hvor det brukes 500 g. ost på en pizza. Det er faktisk så mye at jeg personlig blir litt småkvalm bare ved tanken... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500g på en pizza?! Jeg personlig er veldig glad i fett, spiser fettranden på koteletter med nytelse, koser meg med fårefett, bruker mer ost enn noen jeg kjenner på pizza/gratenger - og selv jeg synes det blir i meste laget! 

Anonymkode: 5b663...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

500g på en pizza?! Jeg personlig er veldig glad i fett, spiser fettranden på koteletter med nytelse, koser meg med fårefett, bruker mer ost enn noen jeg kjenner på pizza/gratenger - og selv jeg synes det blir i meste laget! 

Anonymkode: 5b663...9f3

500 g ost?  Oi...det er jo mer enn hva jeg bruker når jeg lager stor langpannepizza til min (meget osteglade) samboer OG en mindre pizza til meg (jeg kan ikke spise vanlig pizzabunn så derfor lager jeg to)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, Wenda skrev:

500 g ost?  Oi...det er jo mer enn hva jeg bruker når jeg lager stor langpannepizza til min (meget osteglade) samboer OG en mindre pizza til meg (jeg kan ikke spise vanlig pizzabunn så derfor lager jeg to)

Jeg har aldri veid osten jeg bruker. Jeg bruker en halv boks, kanskje trekvart hvis jeg har lyst på mye ost, av den ferdigrevne fra Tine på en langpannepizza. En rask tur i kjøleskapet avslører at en boks inneholder 300g. Dvs hun bruker tre ganger så mye ost som meg - og jeg kan innimellom finne på å smelte ost i mikroen og maule fordi smeltet ost er så vanvittig godt...

Anonymkode: 5b663...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere overdriver litt nå, angående kaloriinnholdet. Altså mange av rettene har unødvendig mye fett og kalorier, men en middag på rundt 800 kalorier er faktisk helt greit (avhengig av hvor mye en spiser resten av dagen da)

Jeg er tynn som en flis og spiser mellom 400-1000 kalorier til middag hver dag, som oftest et sted mellom 600-800. I tillegg spiser jeg rundt 400 kalorier til frokost og lunsj. Altså på en dag med 1000 kalorier til middag får jeg i meg 1800 kalorier, det er ikke så mye. Og dagene med mindre middag så får jeg i meg alt for lite... Jeg burde egentlig spise mye mer.

Anonymkode: 8bd72...df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

500g på en pizza?! Jeg personlig er veldig glad i fett, spiser fettranden på koteletter med nytelse, koser meg med fårefett, bruker mer ost enn noen jeg kjenner på pizza/gratenger - og selv jeg synes det blir i meste laget! 

Anonymkode: 5b663...9f3

Standard på en stor (40 cm) pizza fra *anonymisert pizzaleverandør* er 200 gram ost, med ekstra ost blir det 250 gram tilsammen. Innimellom hadde vi kunder som bestilte opp til 400 gram på en pizza, men da ble den en tung, klissete osteskive uten den tiltenkte smaken, så det gikk på yrkesstoltheten løs. 

Anonymkode: 4b04c...3e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere overdriver litt nå, angående kaloriinnholdet. Altså mange av rettene har unødvendig mye fett og kalorier, men en middag på rundt 800 kalorier er faktisk helt greit (avhengig av hvor mye en spiser resten av dagen da)

Jeg er tynn som en flis og spiser mellom 400-1000 kalorier til middag hver dag, som oftest et sted mellom 600-800. I tillegg spiser jeg rundt 400 kalorier til frokost og lunsj. Altså på en dag med 1000 kalorier til middag får jeg i meg 1800 kalorier, det er ikke så mye. Og dagene med mindre middag så får jeg i meg alt for lite... Jeg burde egentlig spise mye mer.

Anonymkode: 8bd72...df0

Jeg er som sagt ikke så opptatt av kaloriinnholdet. En voksen mann med tungt fysisk arbeid eller en tenåring vil for eksempel måtte ha langt mer enn 5 - 600 kalorier til middag og vi andre kan regulere inntaket ved å spise litt mindre. Det er de til tider enorme mengdene med usunt fett og mangelen på grønnsaker jeg reagerer på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...