Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det noen andre sin feil at det er feil  oppskriften. Hun kunne jo bare sagt "oj, det er en feil i oppkriften", hun trenger jo ikke si at det er noen andre som har gjort en feil. Men det e jo typisk med ansvarsfraskrivelse fra den kanten.

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig så synes jeg ikke vi Bør spekulere i hva som skjer på bakrommet hos admin i mfb. Jeg synes det minner mer om ryktespredning, da ingen her inne kan vite om det er sant eller ikke, utenom de som påstår de har sett det. 

Jeg har jo selv sett hva enkelte brukere gjør for å få opp temperaturen her inne og skape enda dårligere rykte både for gruppa og for T, så jeg klarer verken stole på brukeren som påstår hun har sett det gjennom en venn, eller brukeren som påstår hen er admin i gruppa. Synes altså vi Bør holde oss for gode til dette, og heller fokusere på det vi kan bevise at er horribelt eller teit.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kommet en ny oppskrift på hevefritt bakverk, denne gangen hevefrie boller, og på ingredienslista står bl.a. 200g smør, en pk tørrgjær, to ts natron og 6 dl kefir, i tillegg til det selvskrevne pizzamelet. 

For det første, er ikke det fryktelig mye smør i en bolleoppskrift? Hvordan påvirker det smaken/konsistensen? For det andre,  er det egentlig vits å bruke gjær i en oppskrift om den ikke skal heves? Vil ikke da gjæren kun sette gjærsmak?

Nesten så jeg er frista til å bake disse bollene bare for å sjekke åssen det egentlig blir... men samtidig frister ikke kalorimengden helt.. Noen som har prøvd seg på noe av de hevefrie bakverkene på gruppa?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marimba skrev:

Nå er det kommet en ny oppskrift på hevefritt bakverk, denne gangen hevefrie boller, og på ingredienslista står bl.a. 200g smør, en pk tørrgjær, to ts natron og 6 dl kefir, i tillegg til det selvskrevne pizzamelet. 

For det første, er ikke det fryktelig mye smør i en bolleoppskrift? Hvordan påvirker det smaken/konsistensen? For det andre,  er det egentlig vits å bruke gjær i en oppskrift om den ikke skal heves? Vil ikke da gjæren kun sette gjærsmak?

Nesten så jeg er frista til å bake disse bollene bare for å sjekke åssen det egentlig blir... men samtidig frister ikke kalorimengden helt.. Noen som har prøvd seg på noe av de hevefrie bakverkene på gruppa?

 

 

Helt ærlig så vet jeg faktisk ikke om jeg vil kaste bort ingredienser på noe slikt. De er sikkert "gode" når de kommer ut av ovnen, når de kjøles ned not so much. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dillyduzit skrev:

Helt ærlig så vet jeg faktisk ikke om jeg vil kaste bort ingredienser på noe slikt. De er sikkert "gode" når de kommer ut av ovnen, når de kjøles ned not so much. 

Samme tenkte jeg. Tror jeg heller ville gått for "vanlige" boller. Billigere og bedre. Har jeg superdårlig tid så lager jeg heller muffins. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marimba skrev:

Nå er det kommet en ny oppskrift på hevefritt bakverk, denne gangen hevefrie boller, og på ingredienslista står bl.a. 200g smør, en pk tørrgjær, to ts natron og 6 dl kefir, i tillegg til det selvskrevne pizzamelet. 

For det første, er ikke det fryktelig mye smør i en bolleoppskrift? Hvordan påvirker det smaken/konsistensen? For det andre,  er det egentlig vits å bruke gjær i en oppskrift om den ikke skal heves? Vil ikke da gjæren kun sette gjærsmak?

Nesten så jeg er frista til å bake disse bollene bare for å sjekke åssen det egentlig blir... men samtidig frister ikke kalorimengden helt.. Noen som har prøvd seg på noe av de hevefrie bakverkene på gruppa?

 

Hvor mye mel er det i oppskriften? Matprat sin oppskrift har 150 g smør og 1 kg mel på 24 porsjoner. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden ha natron og gjær oppi? Begge to er jo hevemiddel og det er rart å ha oppi en bakst som skal være hevefri.

Endret av Brimi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Brimi skrev:

Hvor mye mel er det i oppskriften? Matprat sin oppskrift har 150 g smør og 1 kg mel på 24 porsjoner. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden ha natron og gjær oppi? Begge to er jo hevemiddel.

Og likevel så er dette en hevefri oppskrift :fnise: 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye hevemiddel oppi fordi de skal ese ut som en ivar ballong uten å måtte vente på gjæra til å jobbe ahahaha. Nei takk jeg tar heller ordentlige boller som heves med gjær, jeg bare setter hele bollen på varmekablene inne på badet om jeg ikke orker å vente så alt for lenge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Brimi skrev:

Hvor mye mel er det i oppskriften? Matprat sin oppskrift har 150 g smør og 1 kg mel på 24 porsjoner. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor i all verden ha natron og gjær oppi? Begge to er jo hevemiddel og det er rart å ha oppi en bakst som skal være hevefri.

Husker ikke melmengden, men det var 6 dl væske. De fleste andre bolleoppskrifter jeg har sett med samme væskemengde har 125-150 g smør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke en dritt av greia med å ha gjær i en deig som ikke skal heves! :huh:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, loffen skrev:

Jeg skjønner ikke en dritt av greia med å ha gjær i en deig som ikke skal heves! :huh:

Halloooo uten gjær så blir det jo bare scones ikke boller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Severus skrev:

Halloooo uten gjær så blir det jo bare scones ikke boller.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Severus skrev:

Halloooo uten gjær så blir det jo bare scones ikke boller.

:skratte:Godt å få det oppklart! :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, loffen skrev:

'Jeg har ikke appelsinjuice, kan jeg bruke saften av appelsin?'

:rulle:

😂😂😂😂😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, loffen skrev:

'Jeg har ikke appelsinjuice, kan jeg bruke saften av appelsin?'

:rulle:

Hvis dette var spørsmål til en av Ts oppskrifter regner jeg nesten med at svaret ble "nei" :fnise:

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei dame som spør om marinade til potetene, også svarer ei at hun heller burde marinere kjøttet. Det er en annen som svarer og sier at dette var "unødvendig" å svare, for det var ikke det hun spurte om, også signerer hun med Admin.

Jeg synes det var litt merkelig. Admin får da selvfølgelig lov å kommentere hva de vil, men det blir jo feil å signere med admin når du ikke gjør en admin-oppgave, som f.eks. å fjerne en lenke. Det står ikke noe i reglene om at det ikke er lov å foreslå et annet alternativ. Denne adminen svarer TS også, men der svarer hun ikke som admin.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinerte poteter= potetsalat med oljedressing?  Er potetene kokt? 

Anonymkode: 12d42...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marinerte poteter= potetsalat med oljedressing?  Er potetene kokt? 

Anonymkode: 12d42...963

 

Stekte poteter i ovnen med oljeblanding på? Vi pleier å hakke sjalottløk, hvitløk, sitron og olivenolje, lage det som en blanding og la potetene "trekke" i det før vi setter dem i ovnen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...