Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Åge Mustafa skrev:

Greit nok så har alle uansett nivå lov til og stille spørsmål. Men HALLO, når spørsmålet er om en grilla kylling kan ligge i kjøleskap til neste dag så blir jeg oppgitt. Vet ikke folk sånt? Er dette spørsmålet og forvente av voksne folk?

Det står faktisk på den lappen de klistrer på hvor lenge den er holdbar og når den ble stekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Severus skrev:

Men brun lapskaus er vel laget med brunsaus som base, men selv der trenger man max 3 ss med mel for å få en god begynnelse. Å så er det vel også mer vanlig å ha oksekjøtt i brun lapskaus, den lyse er mest vanlig med svin.

Nå lager jeg riktignok bestandig lys lapskaus, så fremgangsmåten på den brune skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg lager iallfall alltid min lyse lapskaus med oksekjøtt, og har heller aldri noen sinne fått lys lapskaus tilberedt med svinekjøtt hos noen andre. Så dette må være en lokal variant der du bor.

Men greit, nok lapskaus-digresjon nå, jeg skal ikke kommentere dette noe videre.

Anonymkode: 93683...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå lager jeg riktignok bestandig lys lapskaus, så fremgangsmåten på den brune skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg lager iallfall alltid min lyse lapskaus med oksekjøtt, og har heller aldri noen sinne fått lys lapskaus tilberedt med svinekjøtt hos noen andre. Så dette må være en lokal variant der du bor.

Men greit, nok lapskaus-digresjon nå, jeg skal ikke kommentere dette noe videre.

Anonymkode: 93683...696

Jeg lager og lys lapskaus med oksekjøtt, fordi vi lagde det på restene av ferskt kjøtt og suppe da jeg var liten. Men min mormor bruker bare svin når hun lager lapskaus. Tror egentlig det bare er vanlig å lage lapskus av det du har, og at der ikke har så mye med lokale variasjoner å gjøre. 

( Ferdig med lapskaus jeg og )

Anonymkode: 454a3...aae

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 0.47, Åge Mustafa skrev:

Hvorfor må alle som har lagd noe av Tanja presisere dette i første setning når de poster?? "Tanjas ditt og datt😍😍😊😊😊😊😊" Sjeldent andre bidragsytere får samme kred. Blir det ekstra flott fordi det er hennes oppskrift? 

Det er fordi det er viktig å sleike o store primus motor i ræva. Det gir "gjestepoeng". 

Anonymkode: ebce5...1ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå lager jeg riktignok bestandig lys lapskaus, så fremgangsmåten på den brune skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg lager iallfall alltid min lyse lapskaus med oksekjøtt, og har heller aldri noen sinne fått lys lapskaus tilberedt med svinekjøtt hos noen andre. Så dette må være en lokal variant der du bor.

Men greit, nok lapskaus-digresjon nå, jeg skal ikke kommentere dette noe videre.

Anonymkode: 93683...696

Jeg bruker alltid lettsaltet svineknoke i min lyse lapskaus. Hvis du ikke har prøvd det, bør du absolutt gjøre det. 

Brun restelapskaus lager jeg aldri, det er viktig med ferske råvarer i en god lapskaus. Og mel har virkelig ingenting i en lapskaus å gjøre. "Jevningen" består av lite væske og sønderkokte poteter. 

Anonymkode: ebce5...1ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hele sider her inne med lapskaus ?
Og gamle linker til blogg.no 
Kan dere ikke finne på noe nytt å klage på da tro ? :sFun_sleeping:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser de har rekruttert folk til å spamme med blogglinker...

Anonymkode: 5593b...a71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knallerter skrev:

To hele sider her inne med lapskaus ?
Og gamle linker til blogg.no 
Kan dere ikke finne på noe nytt å klage på da tro ? :sFun_sleeping:

Ja, så rart at folk snakker om mat og en matblogg i en tråd om en matblogg?

hersketeknikk-smiley til deg også: :sFun_sleeping:

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om fettmengden i maten der, så mye at jeg egentlig tenkte at det var nok om det.

Men ærlig talt, Biff Stroganoff til 4 pers:

3 dl fløte og 8 dl creme fraiche!

Hjelpes...

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Det har vært mye snakk om fettmengden i maten der, så mye at jeg egentlig tenkte at det var nok om det.

Men ærlig talt, Biff Stroganoff til 4 pers:

3 dl fløte og 8 dl creme fraiche!

Hallo.....8 dl cf? 3 dl fløte? Kan du legge ut oppskriften?

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser de har rekruttert folk til å spamme med blogglinker...

Anonymkode: 5593b...a71

Ja de er ivrig. Ser siste ansatte admin ...i dag blir det....fra bloggen.ser Hu holder på ofte, så hun må spise mye. De spasmer ned siden. Kan de holde på sånn? De frivillige admin  som jobber gratis for å få frem en blogg til andre. Hvor frø er du da lissom

.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d8fcb...cf7

Jeg er ikke så teknisk av meg, så får ikke til å legge ut bilde, men den ligger link til den på facebook-siden

Til bloggen selvsagt:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke inn på blogg. Så en har lagt ut bilde fra blogg. Javel, ser ordet kunst brukes, når du lager brun saus. Det brukes fremgangsmåte på bloggen. Teflon er best å bruke til dette. Er uenig. Brun saus har husmødre laget i jernbane i alle år. Teflonpanner tåler ikke så sterk panne, men greit gir meg der. Steker du eks kjøtt, så bruker du fettet der til å brune mel. Uansett hva du steker. Hun skal lære det norske folk å lære saus, så det burde vært opplyst. Så bør du skrive at dette er basen for brun saus. Ikke at dette ER brun saus. Nei, det er ingen kunst å lage brun saus.unger klarer det med hjelp fra mor. De som sier de bruker toro ...antagelig ikke prøvd. De som påstår det er kunst,...da lurer jeg på hvordan de klarer resten av middagen sin

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eliza Doalot skrev:

Det har vært mye snakk om fettmengden i maten der, så mye at jeg egentlig tenkte at det var nok om det.

Men ærlig talt, Biff Stroganoff til 4 pers:

3 dl fløte og 8 dl creme fraiche!

Hjelpes...

 

Seriøst? Jeg skjønner ikke hvordan de orker å bruke så mye fløte og spesielt creme fraiche! Det er 2 dl per person det *grøss*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke inn på blogg. Så en har lagt ut bilde fra blogg. Javel, ser ordet kunst brukes, når du lager brun saus. Det brukes fremgangsmåte på bloggen. Teflon er best å bruke til dette. Er uenig. Brun saus har husmødre laget i jernbane i alle år. Teflonpanner tåler ikke så sterk panne, men greit gir meg der. Steker du eks kjøtt, så bruker du fettet der til å brune mel. Uansett hva du steker. Hun skal lære det norske folk å lære saus, så det burde vært opplyst. Så bør du skrive at dette er basen for brun saus. Ikke at dette ER brun saus. Nei, det er ingen kunst å lage brun saus.unger klarer det med hjelp fra mor. De som sier de bruker toro ...antagelig ikke prøvd. De som påstår det er kunst,...da lurer jeg på hvordan de klarer resten av middagen sin

Anonymkode: d8fcb...cf7

Jeg har laget nydelig brunsaus selv i aluminiumskaserolle og i stål, jeg foretrekker både det og jern over teflon. I de tre nevnt først kan man jo bruke metallredskaper, men det som mange gjør feil er at de er redd for å svi den så de har vann oppi for tidlig. Når jeg lager brunsaus starter jeg med 3 ss med smør som jeg smelter og venter til det er nøttebrunt, så tar jeg oppi mel å steker det litt mens jeg rører med en metallvisp der jeg har tatt av den spiral tingen så jeg sitter igjen med den flate tingen inni. Så rører jeg godt så melet og smøret ikke brenner seg, å når jeg synes bruninga ser bra ut så heller jeg på vann. Jeg har aldri brukt sukkerkulør i brunsausen, fordi jeg bruner bruninga godt først.

http://static8.depositphotos.com/1363168/893/i/950/depositphotos_8938462-Wire-whisk.jpg slenger med et bilde av en visp så dere ser hva jeg mener

Endret av Severus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Åge Mustafa skrev:

Greit nok så har alle uansett nivå lov til og stille spørsmål. Men HALLO, når spørsmålet er om en grilla kylling kan ligge i kjøleskap til neste dag så blir jeg oppgitt. Vet ikke folk sånt? Er dette spørsmålet og forvente av voksne folk?

Nå er ikke jeg noe stort talent på kjøkkenet, men jeg håper ofte at noen spørsmål stilles for å delta der inne, ikke fordi de oppriktig lurer. Jeg siterer: 

"Jeg har en stor kremfløte som går ut på dato idag. Er den fortsatt brukenes? Og i tilfelle - forslag til hva jeg kan bruke den opp på? Uttrykksikonet smile""

For det første er vel tanken med holdbarhetsdatoer at de skal gi siste "garanterte" bruksdag, så hadde den gått ut dagen før hadde vel gårdagens dato stått - og for det andre, lukter ikke folk på ting lengre? Jeg føler det er temmelig merkbart når meieriprodukter blir dårlige, gitt. 
 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må si jeg syns det er litt komisk når folk svarer noe helt annet enn hva personen spør om

Ei som la ut et bilde av en oppskrift og lurte på hva nutritional yeast er...og ei svarer at oppskriften ligner på en marinade til grillmat. :roll: 

Anonymkode: f1250...498

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn har Oh Store T og flere andre admin blokkert meg, jeg skjønner at medlemmer ikke skal blokkere admin men når admin blokkerer medlemmer blir det tja, litt for dumt. 

Da kan de jo like gjerne bare kaste ut medlemmer, for det er jo mye man faktisk går glipp av av diskusjoner som admin starter. 

 

Men men, jeg får holde meg til de andre matgruppene jeg er medlem av :fnise:

Anonymkode: 98cbf...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eske skrev:

men jeg håper ofte at noen spørsmål stilles for å delta der inne, ikke fordi de oppriktig lurer.
 

Det håper jeg også. Eller fordi de kjeder seg, og vil trolle litt. En person la ut et bilde av noe som helt tydelig var fullt av mugg, og spurte hva som hadde hendt med maten. Maten hadde ligget en god stund, så det burde knapt være en overraskelse at den var muggen. Jeg finner den ikke igjen nå, jeg vil tippe den har blitt slettet.

Anonymkode: 9c2f8...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Severus skrev:

Jeg har laget nydelig brunsaus selv i aluminiumskaserolle og i stål, jeg foretrekker både det og jern over teflon. I de tre nevnt først kan man jo bruke metallredskaper, men det som mange gjør feil er at de er redd for å svi den så de har vann oppi for tidlig. Når jeg lager brunsaus starter jeg med 3 ss med smør som jeg smelter og venter til det er nøttebrunt, så tar jeg oppi mel å steker det litt mens jeg rører med en metallvisp der jeg har tatt av den spiral tingen så jeg sitter igjen med den flate tingen inni. Så rører jeg godt så melet og smøret ikke brenner seg, å når jeg synes bruninga ser bra ut så heller jeg på vann. Jeg har aldri brukt sukkerkulør i brunsausen, fordi jeg bruner bruninga godt først.

http://static8.depositphotos.com/1363168/893/i/950/depositphotos_8938462-Wire-whisk.jpg slenger med et bilde av en visp så dere ser hva jeg mener

Du gjør det slik de fleste gjør. Bruker samme vispet jeg også. Jeg har også mest kaseroller i stål. Stekepanne har jeg i jern, stål. Har også stekepanne i teflon. Liker de ikke,iallefall grei nok til eggerøre, egg osv som ikke skal ha sterk varme. Andre kaseroller i teflon vil jeg ikke ha.

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...