Gå til innhold

Hvorfor sier noen nei til organdonasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Fordi det er det man er hvis man sier nei til å donere. Og det kan man forsåvidt godt være, men enten det er ondskap eller dumskap som ligger bak er følgene de samme. Ingen har nytte av organene sine når de er døde. Kroniske sykdommer er selvsagt grunn til å ikke donere, men det er jo helt meningsløst å diskutere. Det er ingen som noen gang vil klage over at en som ikke kan donere ikke donerer. Det sier seg selv.

Religiøse overbevisninger, derimot, bør ikke være grunn til å la andre mennesker dø helt unødvendig. Jeg ser ingen grunn i verden til å respektere en religiøst begrunnet holdning når det er så skadelig og egoistisk som dette.

Sorry. Ikke alle holdninger og forestillinger er "like gode" og verdt den samme mengden respekt. Det er veldig mye folk kan gjøre som de vil med uten at jeg legger meg borti det. Personlig frihet er viktig. Men når det koster absolutt ingenting (som i ingen verdens ting, ingen døde har bruk for organer) å redde liv, og man likevel lar være, da er det ikke greit lenger.

Anonymous poster hash: 6c96f...4c5

 

 

THIS!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekko?

 

Hehe. Nei altså, jeg lurer selvfølgelig på hva du mener når du skriver "Overbefolkning?".

Anonymous poster hash: 90f50...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi et menneske ikke er "reservedeler" til andre mennesker. Vi er levende vesener som etter vår død skal behandles med verdighet. Det handler ikke om religion men om å vise respekt for den døde.

Anonymous poster hash: 0695a...455

Vi var levende vesner og ved var død har vi muligheten til å redde andre. Uansett om det er religion eller humanisme eller rasjonell tenking så er muligheten til å redde et menneskets liv noe vi alle har plikt til å gjøre.  

Anonymous poster hash: 97dd6...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

 

Hehe. Nei altså, jeg lurer selvfølgelig på hva du mener når du skriver "Overbefolkning?".

Anonymous poster hash: 90f50...239

 

 

Kanskje noen lar være å donere bort organene sine for ikke å bidra til ytterligere overbefolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Verden er ikke så enkel. Jeg er for organdonasjon, men vil ikke at mine organer skal gis til andre etter min død. Ikke på grunn av egoisme, men fordi jeg er syk. Min sykdom er ikke noe jeg ville ønsket min verste fiende, og ende mindre en uskyldig ukjent. 

Anonymous poster hash: 258f4...842

 

Ved sykdom er det jo ikke sikkert du kan donere, så det er kanskje noe du ikke trenger ta stilling til :)

Anonymous poster hash: 97dd6...734

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ved sykdom er det jo ikke sikkert du kan donere, så det er kanskje noe du ikke trenger ta stilling til :)

Anonymous poster hash: 97dd6...734

 

 

Men det er jo ingen som kommer til å stoppe meg, ergo må jeg ta det ansvaret selv.

Anonymous poster hash: 258f4...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jehovas vitne så mener jeg at gud har gitt oss de kroppsdelene vi trenger og det å bytte dem mellom andre mennesker er en unatrulig synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var levende vesner og ved var død har vi muligheten til å redde andre. Uansett om det er religion eller humanisme eller rasjonell tenking så er muligheten til å redde et menneskets liv noe vi alle har plikt til å gjøre.   Anonymous poster hash: 97dd6...734

Hvor går grensen for å redde liv? Ved å bruke døde mennesker som reservedeler til andre mennesker?

For bare noen tiår siden, var ikke dette mulig, teknologien og forskningen gjør det i dag mulig, men er dette etisk forsvarlig?

Anonymous poster hash: 0695a...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke vil at mine organer skal havne i hvem som helst.

Anonymous poster hash: 85fa8...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensen for å redde liv? Ved å bruke døde mennesker som reservedeler til andre mennesker?

For bare noen tiår siden, var ikke dette mulig, teknologien og forskningen gjør det i dag mulig, men er dette etisk forsvarlig?

Anonymous poster hash: 0695a...455

 

Hva med diabetikere? Det kan da ikke være etisk forsvarlig å holde dem kunstig i live med insulin? Eller vaksiner? Det naturlige er at små barn dør av barnesykdommer, gjerne er det de svakeste som bukker under først, så hvor iallverden har etikken tatt veien som bare lar dem leve..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror du virkelig at organene mine ville blitt sjekket for alle verdens infeksjoner og andre sykdommer på de få timene det ville gått fra jeg brått døde i en ulykke til de skulle opereres inn i et allerede svært sykt menneske? 

 

Ingen ville hatt full oversikt over alle journaler som finnes på meg rundt omkring i Helse-Norge (og i utlandet) og svaret på blod og vevsprøver ville fort vekk vært både dager og i verste fall uker unna. 

 

Så uten alle journalene mine, med i utgangspunktet friske organer og donorkort i lommeboka ville organene mine garantert blitt godkjent. Da blir det mitt ansvar, som syk, å hindre at noen får mine organer ved å IKKE gå rundt med donorkort og ved å informere de rundt meg om at jeg ikke vil være donor.

Anonymous poster hash: 258f4...842

 

Altså, både du og andre her inne må lese dere litt opp på hvordan organdonasjon foregår. Dersom du dør i en ulykke utgår muligheten for å være organdonor. Dersom du dør på vei til sykehuset utgår muligheten, dersom du dør i akuttmottaket eller på operasjonbordet blir du heller ikke brukt som donor. Det er ikke slik at du stryker med i en ulykke, de haler deg ut av vraket, brenner av gårde til sykehus, kutter ut organene og hiver de rett inn i ett annet menneske. Du, og andre i denne tråden, har misforstått grovt.

 

Organdonorer er ikke døde mennesker, det er levende mennesker som fortsatt holdes kunstig i live med respirator, der det er påvist at all hjerneaktivitet er opphørt (eeg og ct). Når blod, vev, sykdommer osv er sjekket og pårørende har sagt sin mening, det er først da det evt er mulig å bruke vedkommende som donor. Organene høstes først fra donor i tilfelle det oppdages sykdom/skade på dem, deretter opereres de inn i mottaker. Først etter uthenting av organer skrus apparaturen av og donor dør. 

 

Så jo, du blir sjekket før du blir "brukt", opplysninger blir hentet inn og tilstanden din vurdert. Analyser av potensielle donorer prosesseres raskt, det følger ikke vanlig analysetid. 

Anonymous poster hash: 50282...b15

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Når man er død, så er man død, og det har ikke noe å si hva som skjer med kroppen min" er det mange som sier. Jeg er ikke religiøs, så jeg tror ikke at jeg har bruk for organene mine mer, eller at en gud har gitt meg dem. 

Men tanken på å måtte være på sykehus/likkjeller mer enn absolutt nødvendig byr meg imot. Jeg vet jo at jeg ikke bryr meg når jeg er død, men nå som jeg lever er tanken på at kirurger og leger skal jobbe med kroppen min skikkelig ekkel og ubehagelig. 

Jeg skal kremeres, og jeg vil at det skal skje så fort som mulig etter at jeg er død. Jeg vil ikke bli holdt kunstig i live for at de skal fjerne organer fra min nakne kropp. 



Anonymous poster hash: 5b888...cba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Når man er død, så er man død, og det har ikke noe å si hva som skjer med kroppen min" er det mange som sier. Jeg er ikke religiøs, så jeg tror ikke at jeg har bruk for organene mine mer, eller at en gud har gitt meg dem. 

Men tanken på å måtte være på sykehus/likkjeller mer enn absolutt nødvendig byr meg imot. Jeg vet jo at jeg ikke bryr meg når jeg er død, men nå som jeg lever er tanken på at kirurger og leger skal jobbe med kroppen min skikkelig ekkel og ubehagelig. 

Jeg skal kremeres, og jeg vil at det skal skje så fort som mulig etter at jeg er død. Jeg vil ikke bli holdt kunstig i live for at de skal fjerne organer fra min nakne kropp. 

Anonymous poster hash: 5b888...cba

 

 

Så si til dine nærmeste at du ikke vil donere bort organene dine da? Å velge å bli kremert for å være "sikker", virker litt overkill (pun intended).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig egoistisk å ikke være organdonor (forutsett at man kan, selvsagt). Ja, jeg synes også tanken om at jeg skal ligge der og holdes kunstig i live og bli kuttet opp er svært ubehagelig. Men det er jo hva jeg tenker nå - jeg vil jo ikke tenke sånn når jeg er død. Det henger ikke sammen at jeg skal bry meg om det. 

 

Skal noen potensielt dø fordi jeg synes tanken på noe som kanskje vil skje etter jeg er død (når jeg ikke lenger bryr meg) er ubehagelig nå? Skal så lite til for å ikke ville redde noen? Det er jo helt vanvittig.



Anonymous poster hash: 548fb...79a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så si til dine nærmeste at du ikke vil donere bort organene dine da? Å velge å bli kremert for å være "sikker", virker litt overkill (pun intended).

 

Selvfølgelig er ikke det den eneste grunnen til at jeg vil kremeres. Alle mine nærmeste vet at jeg skal kremeres og at jeg ikke er organdonor. 

Grunnen til at jeg vil kremeres er at tanken på å ligge å råtne, og bli spist opp av mark er motbydelig.

Og jeg vil ikke ligge igjen som noen benrester som bare er i veien når graven min gravd opp og brukt til noen andre etter 100 år. 

Anonymous poster hash: 5b888...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kremeres, og jeg vil at det skal skje så fort som mulig etter at jeg er død. Jeg vil ikke bli holdt kunstig i live for at de skal fjerne organer fra min nakne kropp. 

 

Da regner jeg med du ikke ønsker å motta organer fra andres nakne døde kropper heller, selv om det betyr at du dør en tidlig død?

Anonymous poster hash: dc3fd...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da regner jeg med du ikke ønsker å motta organer fra andres nakne døde kropper heller, selv om det betyr at du dør en tidlig død?

Anonymous poster hash: dc3fd...2b2

 

 

Vet ikke helt egentlig. Hvis noen ikke har noen problemer med å donere, så ser jeg ikke helt hvorfor det blir feil av meg å ta imot. Alle velger selv om de vil donere eller ikke. 

Anonymous poster hash: 5b888...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt egentlig. Hvis noen ikke har noen problemer med å donere, så ser jeg ikke helt hvorfor det blir feil av meg å ta imot. Alle velger selv om de vil donere eller ikke.

 

Fordi det er underskudd på donorer. Du har ikke noe imot å la noen som hadde vært villige til å donere dø ved å ta imot organet de også trenger, men du vil ikke donere selv.

Anonymous poster hash: dc3fd...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...