Gå til innhold

Til alle med perfekt syn


Gjest C'est la vie:)

Anbefalte innlegg

Gjest C'est la vie:)

Hei dere. Jeg ønsker å gi en beskjed til ettertanke for alle som ikke er avhengig av briller for å kunne se.

Jeg har brukt briller hele livet og i dag vil jeg innrømme at jeg blir såret og lei meg over ting som dere ikke tenker over.

Dette er ikke angående å bli kalt 'brilleslange', selv om det heller ikke i voksen alder er særlig gøy å vite om at fremdeles blir brukt for oss som har nedsatt syn.

Det er to ting jeg håper på at dere skal slutte å gjøre, for jeg er har hørt det nok ganger og en som bruker briller kan bli såret av det. Selv om det ikke er ment slik, så er det ikke greit. For dere med perfekt syn, har dere ofte sett på det som en bagatell å bli sur for, men for en som bruker briller kan det være veldig vondt å oppleve til stadighet.

1:

Å låne vekk brillene mine slik at dere kan prøve dem gjør jeg ikke lengre, av flere grunner.

Å høre "WOW!DU ER JO BLIND JO!!!", at dere tar på glassene eller holder opp fingre og spør hvor mange det er, er ikke festlig. Og om jeg ber om å få de tilbake er det ikke greit at dere sier "Jada, bare vent litt". For jeg er ferdig og blir svimmel av å ha de av for lenge. Og når dere er ferdig, gi dem tilbake og ALDRI legg dem med glasset ned på et bord eller liknende. Det kan fort bli riper og briller koster ganske mye, så unngår helst å ripe glassene eller innfatning.

Dersom du ikke får prøve dem, ikke bli sur på meg, bare respekter at jeg har lært å unnlate det. Og ALDRI napp dem av meg uten å spørre om lov!!! Dette har jeg opplevd flere ganger og er respektløst...

2:

Ja, når det er kaldt ute og varmt inne blir det dågg på glassene. Det skjer på innsiden, så det er ikke nødvendig å ta på glasset... Dere har fett på fingrene og jeg orket ikke bruke mer tid enn jeg må på å vaske glassene unødvendig. Heller ikke le eller kommentere at det skjer, for jeg vet veldig fint om at jeg ikke ser noe særlig når det dågger, da uten deres observasjon.

Beklager hvis jeg har skrevet på en aggressiv måte eller støter noen, men måtte bare få sagt det og håper at dere dette gjelder tenker over hva dere gjør. Hadde jeg kunnet la være å bruke briller, hadde jeg gjort det. Får ikke operert synet heller, men skulle ønske jeg kunne, mye for å slippe dem som ikke respekterer synshemning.

Takk for at du tok deg tid til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du? Jeg er helt enig med deg!

Jeg har brukt briller (som deg) hele livet mitt og er lei at folk hele tiden må prøve de. De må se hvordan det føles, hvordan de ser ut, ta bilder og legge ut på snap, de klasser på glassa, de legger de gjerne opp ned på bordet osv. Dette skjer mest på fest. Sier jeg nei, så blir de sure :roll: Jeg bruker ikke briller for gøy. Det er en grunn til at jeg bruker de. Uten briller ser jeg ikke så mye.

Etter jeg opplevde at en på fest røsket de av meg og tok de på seg, så nekter jeg folk å prøve de. Hun mistet de i gulvet og tråkket på glasset. Det heldigvis fint, men dog. Folk får bli så sure de vil.

Det er som du sier respektløst. Spesielt når noen røsker av oss brillene. Briller er DYRE! Noe mange tydeligvis ikke skjønner.

Anonymous poster hash: 24f9f...f5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Vet du? Jeg er helt enig med deg!

Jeg har brukt briller (som deg) hele livet mitt og er lei at folk hele tiden må prøve de. De må se hvordan det føles, hvordan de ser ut, ta bilder og legge ut på snap, de klasser på glassa, de legger de gjerne opp ned på bordet osv. Dette skjer mest på fest. Sier jeg nei, så blir de sure :roll: Jeg bruker ikke briller for gøy. Det er en grunn til at jeg bruker de. Uten briller ser jeg ikke så mye.

Etter jeg opplevde at en på fest røsket de av meg og tok de på seg, så nekter jeg folk å prøve de. Hun mistet de i gulvet og tråkket på glasset. Det heldigvis fint, men dog. Folk får bli så sure de vil.

Det er som du sier respektløst. Spesielt når noen røsker av oss brillene. Briller er DYRE! Noe mange tydeligvis ikke skjønner.

Anonymous poster hash: 24f9f...f5e

Egentlig litt ok å vite at jeg ikke er alene i dette. Det er ikke for å være kjip at jeg unnlater å låne vekk brillene, men akkurat det at de koster mye og at jeg har lært...

Og har ikke forstått hvorfor de skal ta bilder og sende det på snap eller facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver. Bruker ikke briller så ofte, kun når jeg kjører bil og når jeg leser. 

 

Men, hos meg er det ang dårlig hørsel og høreapparat. 

Når folk får vite at jeg har dårlig hørsel så begynner de å "teste" meg. De holder hånden for munnen og hvisker lavt. Hvis jeg ikke hører det så prøver de helt til jeg hører. 

Ofte må jeg gjette for jeg hører ikke hva de sier. For eksempel hus og mus, ekstremt vanskelig å høre forskjellen på. Da ler de så klart og sier "du er jo døv du". Eh nei jeg er ikke døv, jeg har dårlig hørsel ja men ikke døv. 

 

Det de i klassen min syntes var gøy.. det var å late som at de sa noe ved å bruke munnen, men ikke lyd. Så klart, jeg så jo hva de sa, for jeg er flink til å lese på leppene. 

Dette syntes de var kjempe gøy. Det å munnlese er ikke enkelt, og de fleste ord er ganske vanskelig å se. Men, når jeg da hører litt og leser samtidig, da går det som oftest greit. Så når de da ikke bruker lyd så er det ekstremt slitsomt og krevende, og vanskelig å "se" rett. 

 

Det å ta på høreapparatene mine er også gøy. Det å rive de utav hendene mine og holde de, det er ihvertfall gøy. De er små og ekstremt dyre. 16 000 kostet de meg. 

 



Anonymous poster hash: 6314e...5bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at folk låner, for så og si: " Du ser virkelig dårlig du!".

Ja, det er jo derfor jeg bruker briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaaaah! Skulle jo tro at folk har mer folkeskikk enn dette, men jeg har observert mye av det du beskriver.

Jeg ser bare medium dårlig, så får ikke så mange kommentarer på at jeg er blind, men er lei av at alle skal låne brillene mine for å sjekke hvordan de kler briller selv. Og komme med kommentarer som: Åh, nå så jeg nerd ut, haha! :P

Ei jeg bodde i kollektiv med pleide å tyvlåne brillene mine hvis jeg var ute på tur med linser på. Ikke fordi hun så dårlig, men fordi det fikk henne til å føle seg smartere når hun leste til eksamen.... Hun la ofte fra seg brillene mine med glasset ned og jeg fikk riper... Kjempegreier! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver. Bruker ikke briller så ofte, kun når jeg kjører bil og når jeg leser.

Men, hos meg er det ang dårlig hørsel og høreapparat.

Når folk får vite at jeg har dårlig hørsel så begynner de å "teste" meg. De holder hånden for munnen og hvisker lavt. Hvis jeg ikke hører det så prøver de helt til jeg hører.

Ofte må jeg gjette for jeg hører ikke hva de sier. For eksempel hus og mus, ekstremt vanskelig å høre forskjellen på. Da ler de så klart og sier "du er jo døv du". Eh nei jeg er ikke døv, jeg har dårlig hørsel ja men ikke døv.

Det de i klassen min syntes var gøy.. det var å late som at de sa noe ved å bruke munnen, men ikke lyd. Så klart, jeg så jo hva de sa, for jeg er flink til å lese på leppene.

Dette syntes de var kjempe gøy. Det å munnlese er ikke enkelt, og de fleste ord er ganske vanskelig å se. Men, når jeg da hører litt og leser samtidig, da går det som oftest greit. Så når de da ikke bruker lyd så er det ekstremt slitsomt og krevende, og vanskelig å "se" rett.

Det å ta på høreapparatene mine er også gøy. Det å rive de utav hendene mine og holde de, det er ihvertfall gøy. De er små og ekstremt dyre. 16 000 kostet de meg.

Anonymous poster hash: 6314e...5bd

Spesielt egentlig... Å gjøre det du beskriver med en som har dårlig hørsel er utrolig stygt gjort! Som å ta på eller hviske virker for dem kanskje "uskyldig", men for en som bruker disse av en grunn er det ikke greit! De koster (!) og det virker ikke som om de tenker over det en gang.

I gymmen på ungdomsskolen var det en som kastet (med vilje) en fotball i fjeset på meg. Brillene ble ødelagt. Har i dag to par liggende. En vet aldri, og jeg vil aldri oppleve å med teip og en bøyd stang i lengre periode igjen...

Anonymous poster hash: 7246e...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, finnes det voksene folk som driver på slik som det her?

Så barnslige!?

Anonymous poster hash: 67ef6...10b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt, I-lands problemer FTL. Såpass må du tåle, og hvis du ikke gjør det er det jo bare å si i fra til personen det gjelder hvis det er noe du opplever som ubehagelig. Du skriver åpningsinnlegget som om du skulle vært en utstøtt spedalsk på 1700-tallet, men faktum er at 75% av befolkningen bruker briller og 9 av 10 over 60 år bruker det. Bare tanken på å skulle postulere ideen om at mennesker som bruker briller i Norge anno 2015 blir diskriminert på noen som helst signifikant måte eller har det tøft er rett og slett latterlig.

 

Hvis du tar deg så nær av så relativt uskyldige kommentarer, så er løsningen å bli litt mer hardhudet enn et maritimt bløtdyr. Det som har blitt skrevet over av en annen bruker om dårlig hørsel og høreapparat derimot er etter min mening en helt annen historie, og de opplevelsene som nevnes der vitner om total mangel på sosial intelligens hos motparten og jeg skjønner godt at denne brukeren synes slikt er svært ubehagelig.

Endret av MinnisMus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt, I-lands problemer FTL. Såpass må du tåle, og hvis du ikke gjør det er det jo bare å si i fra til personen det gjelder hvis det er noe du opplever som ubehagelig. Du skriver åpningsinnlegget som om du skulle vært en utstøtt spedalsk på 1700-tallet, men faktum er at 75% av befolkningen bruker briller og 9 av 10 over 60 år bruker det. Bare tanken på å skulle postulere ideen om at mennesker som bruker briller i Norge anno 2015 blir diskriminert på noen som helst signifikant måte eller har det tøft er rett og slett latterlig.

 

Hvis du tar deg så nær av så relativt uskyldige kommentarer, så er løsningen å bli litt mer hardhudet enn et maritimt bløtdyr. Det som har blitt skrevet over av en annen bruker om dårlig hørsel og høreapparat derimot er etter min mening en helt annen historie, og de opplevelsene som nevnes der vitner om total mangel på sosial intelligens hos motparten og jeg skjønner godt at denne brukeren synes slikt er svært ubehagelig.

 

Jeg antar du ikke bruker briller? Nei, da kan du heller ikke komme her og uttale deg, for du vet absolutt ingenting om hvordan det er når folk oppfører seg på den måten. Så når folk bruker høreapparat, så er det en helt annen sak og da har personen rett til å føle ubehag? Å si at "såpass må du tåle" blir for dumt. Hun MÅ ikke tåle noe som helst. Ts har heller ikke sagt noe om at vi blir diskriminert. Skulle nesten tro du var en av de som liker å prøve briller til folk og komme med teite kommentarer som "haha, du er jo nesten blind, hvordan ser du igjennom disse brillene?"

Anonymous poster hash: d3008...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

og selv om folk er fullstendig klar over hvor mye slike briller faktisk koster, så stopper ikke dette dem fra å nappe til seg brillene for moro skyld. De bryr seg heller ikke om glassene får riper eller blir ødelagt..

 

det er jo ikke dem som er avhengig av brillene for å se, så hvorfor skal dem bry seg om tingene blir ødelagt liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_SeXy_DoRullNisse

1:

Å låne vekk brillene mine slik at dere kan prøve dem gjør jeg ikke lengre, av flere grunner.

Å høre "WOW!DU ER JO BLIND JO!!!", at dere tar på glassene eller holder opp fingre og spør hvor mange det er, er ikke festlig. Og om jeg ber om å få de tilbake er det ikke greit at dere sier "Jada, bare vent litt". For jeg er ferdig og blir svimmel av å ha de av for lenge. Og når dere er ferdig, gi dem tilbake og ALDRI legg dem med glasset ned på et bord eller liknende. Det kan fort bli riper og briller koster ganske mye, så unngår helst å ripe glassene eller innfatning.

Dersom du ikke får prøve dem, ikke bli sur på meg, bare respekter at jeg har lært å unnlate det. Og ALDRI napp dem av meg uten å spørre om lov!!! Dette har jeg opplevd flere ganger og er respektløst...

2:

Ja, når det er kaldt ute og varmt inne blir det dågg på glassene. Det skjer på innsiden, så det er ikke nødvendig å ta på glasset... Dere har fett på fingrene og jeg orket ikke bruke mer tid enn jeg må på å vaske glassene unødvendig. Heller ikke le eller kommentere at det skjer, for jeg vet veldig fint om at jeg ikke ser noe særlig når det dågger, da uten deres observasjon.

 

1) Jeg har heldigvis en fantastisk optiker som vet av erfaring hvor vitebegjærlig jeg er og forklarte dette med synsnedsettelse på en så glimrende måte at når jeg tar på meg "pappafortellestemmen" og forklarer som om det var til en 5åring blir disse menneskene fort flaue og maser aldri mer om å låne briller.

 

De samme menneskene som også har kommentert hvor stokk blind jeg jo må være tatt i betraktning hvor tykke brilleglassene mine er, blir gjerne også stille når jeg tar av meg brillene og tålmodig forklarer/vise de at glassene nok er tykke i kantene, men blir gradvis tynnere mot midten.

Når jeg da endelig forklarer min grad av nærsynthet (1,50) bryter de ut med "men det er jo nesten ingenting)

 

Neida det er ikke det, men likevel nok til at jeg må ha briller for å korrigere synet.

 

2) Takk for opplysningen - Jeg er nemlig så nærsynt at jeg ser faen ikke så langt frem som til mine egne brilleglass!

 

Det er som du sier respektløst. Spesielt når noen røsker av oss brillene. Briller er DYRE! Noe mange tydeligvis ikke skjønner.

Anonymous poster hash: 24f9f...f5e

 

Nemlig! Det er ikke bare å kjøpe billige lesebriller ala biltema eller europris, ofte er det en skjevhet i hornhinnen som skal korrigeres i tillegg til nedsatt syn.

 

Herre min hatt, I-lands problemer FTL. Såpass må du tåle, og hvis du ikke gjør det er det jo bare å si i fra til personen det gjelder hvis det er noe du opplever som ubehagelig. Du skriver åpningsinnlegget som om du skulle vært en utstøtt spedalsk på 1700-tallet, men faktum er at 75% av befolkningen bruker briller og 9 av 10 over 60 år bruker det. Bare tanken på å skulle postulere ideen om at mennesker som bruker briller i Norge anno 2015 blir diskriminert på noen som helst signifikant måte eller har det tøft er rett og slett latterlig.

 

Hvis du tar deg så nær av så relativt uskyldige kommentarer, så er løsningen å bli litt mer hardhudet enn et maritimt bløtdyr. Det som har blitt skrevet over av en annen bruker om dårlig hørsel og høreapparat derimot er etter min mening en helt annen historie, og de opplevelsene som nevnes der vitner om total mangel på sosial intelligens hos motparten og jeg skjønner godt at denne brukeren synes slikt er svært ubehagelig.

 

Nei, vi må aldeles ikke tåle det. Som du selv sier, en stor andel av befolkningen bruker briller og om de resterende har et så stort behov for å se verden gjennom en nærsynt persons øyne finnes det billige lesebriller på europris de kan leke med alt de orker.

Det er heller ikke snakk om å ta seg nær av det, en blir bare oppgitt når en møter mennesker som oppfører seg som de aldri har sett et par briller før i hele sitt liv og bare mååååå få låne de litt.

 

Uskyldige kommentarer? Joda, om kommentaren kommer fra en fire-åring som ser briller for første gang i sitt liv er det uskyldig.

Når det kommer fra såkalt voksne mennesker blir det faktisk bare flåsete og slitsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere? Ordet "brilleslange" har jeg ikke hørt på tyve år, og jeg er 45 (med perfekt syn), og den eneste omtrent på min alder som IKKE bruker briller, linser, lesebriller, har operert. At noen skulle kommentere at noen andre har briller (utover et kompliment hvis de er nye), er som å kommentere at folk har hår.

Anonymous poster hash: 6501c...144

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, enig. 

 

For meg er det skikkelig irriterende med de vennene som har hengt seg opp i tida jeg var 15 og ikke turte gå med briller offentlig. Så ofte myste jeg litt for å se ting osv. IDag, mange år seinere kommenterer de alltid på en spydig måte når de diskuterer noe et stykke unna om at "men du ser vel ikke det du". Jo, jeg gjør faktisk det - jeg har brukt linser i 5 år nå og har fortalt deg hundrevis av ganger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 I alle dager, oppfører voksne folk seg slik? :sjokkert:

 

Selv ser jeg så dårlig at jeg kræsjer med nesa i speilet når jeg skal ta på meg mascara, om jeg skal komme meg så nærme så jeg ser øyenvippene mine tydelig, men jeg bruker stort sett linser...

 

De dagene jeg har på meg briller, så har jeg faktisk aldri opplevd dette. Ikke fra elevene mine en gang, og fra 24 tiåringer så kan det komme ganske mye merkelig innimellom altså. Nå pleier det forsåvidt å komme en god del småklaging og kommentarer fra meg da, de dagene jeg har på meg briller... så kanskje jeg rett og slett kommer folk litt i forkjøpet?

 

Men ja ts, skjønner du er frustrert dersom dette skjer ofte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Herre min hatt, I-lands problemer FTL. Såpass må du tåle, og hvis du ikke gjør det er det jo bare å si i fra til personen det gjelder hvis det er noe du opplever som ubehagelig. Du skriver åpningsinnlegget som om du skulle vært en utstøtt spedalsk på 1700-tallet, men faktum er at 75% av befolkningen bruker briller og 9 av 10 over 60 år bruker det. Bare tanken på å skulle postulere ideen om at mennesker som bruker briller i Norge anno 2015 blir diskriminert på noen som helst signifikant måte eller har det tøft er rett og slett latterlig.

Hvis du tar deg så nær av så relativt uskyldige kommentarer, så er løsningen å bli litt mer hardhudet enn et maritimt bløtdyr. Det som har blitt skrevet over av en annen bruker om dårlig hørsel og høreapparat derimot er etter min mening en helt annen historie, og de opplevelsene som nevnes der vitner om total mangel på sosial intelligens hos motparten og jeg skjønner godt at denne brukeren synes slikt er svært ubehagelig.

Å ha nedsatt syns og nedsatt hørsels er to ulike ting, samtidig som noen mangler respekt for at briller og høreapparater koster veldig mye. Poenget mitt med denne tråden er å skape litt fokus på at det er mange der ute som ikke respekterer dette en plass, og at jo, det faktisk sårer når det skjer så ofte som det gjør.

Har måttet kjøpe nye briller to ganger på grunn av mindre sosialt intelligente mennesker som "for gøy" skal låne, tulle med eller kaste ball på.

Det er ikke snakk om syting, men awareness.

Din måte å kommentere på er forresten spydig, og du leser ikke konteksten i det jeg ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Hvor gamle er dere? Ordet "brilleslange" har jeg ikke hørt på tyve år, og jeg er 45 (med perfekt syn), og den eneste omtrent på min alder som IKKE bruker briller, linser, lesebriller, har operert. At noen skulle kommentere at noen andre har briller (utover et kompliment hvis de er nye), er som å kommentere at folk har hår.

Anonymous poster hash: 6501c...144

Haha. Jeg er 25 I dag, og jo, voksne oppfører seg slik fremdeles... Eldste jeg har fått det fra i det siste er rundt 35 (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et fremmed problem, for en med briller på nesen.

Briller som dugger har jeg ikke opplevd på mange år. Dagens briller kan behandles fra produsent slik at problemet unngåes.

En annen ting til ettertanke for dem uten briller, ville dere oppført dere slik dersom det var snakk om en ben- eller armprotese? Briller er for mange like viktig som en annen type protese er for dem som mangler en arm eller en fot. Den viktigste forskjellen er at briller må man betale selv, andre hjelpemidler får en fra Hjelpemiddelsentralen/NAV.

Anonymous poster hash: 08bbf...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...