Gå til innhold

kan man ønske seg kun penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, O.G. skrev:

Kaffegjester har vært her lenge. 

Jo, men ikke sammen med betalbar. Iallfall ikke der jeg har vært. Der har kaffegjestene sluppet å betale for kaffe og kaffe avec. Men nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, VinterSnø skrev:

Jo, men ikke sammen med betalbar. Iallfall ikke der jeg har vært. Der har kaffegjestene sluppet å betale for kaffe og kaffe avec. Men nå...

Det ligner ingenting det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.10.2015 at 17.37, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at for meg strider det veldig mot all dannelse å ønske seg kun penger (eller i det hele tatt penger til et uspesifisert formål) i bryllupsgave.

 

Man vet jo ikke alt om sine gjesters økonomiske situasjon. For en gjest med dårlig råd kan det føles temmelig ubehagelig å komme på bryllupsfest med 200 kroner i en konvolutt, fordi det var alt man kunne avse når transport til og fra festen pluss barnevakt etc. var dekket.

 

Ubehaget blir ikke så sterkt når man kan komme med vanlige gaver hvor forskjellene ikke er like åpenbare, og da er det jo til og med rom for å være kreativ og gi noe fint noe som ikke koster skjorta (fikk f.eks. en kasse med nydelig hjemmelaget vin på flasker da jeg giftet meg, super gave!).

 

Jeg tenker også at om man er såpass etablert at man ikke trenger noen greier til hus og hjem, hobbyer etc., så er man vel også såpass etablert og komfortabel økonomisk at man ikke trenger å samle inn kontanter fra slekt og venner, heller.

 

Gaver er noe man tar imot med ydmykhet, etter mitt syn. For meg var det ikke naturlig å nevne bryllupsgaver i det hele tatt, før gjestene selv spurte hva vi trengte og ønsket oss. Da hadde vi noen forslag til greier vi kunne hatt bruk for, og vi tipset også om et kontonummer til et veldedig formål som mannen og jeg selv har støttet i flere år. Så noen førte over noen kroner der, andre ga oss gaver eller gavekort. Gaver er noe som skal komme fra giveren, ikke noe man som mottaker skal diktere fullstendig, etter mitt skjønn. 

 

Til nøds kan man vel opprette en konto hvor folk kan bidra med noen kroner til bryllupsreisen, ihvertfall hvis brudeparet er ungt og ikke har mye å rutte med. Men jeg hadde stusset veldig hvis brudeparet kun ønsket å motta penger, punktum.

 


Anonymous poster hash: 071dd...a3e

 

Dette!

Dersom man har alt man trenger, trenger man jo ikke mer penger heller... Synes sånt er skikkelig frekt.

Men det er selvsagt av betydning hva slags bryllup dere skal ha. Er det full oppvartning er det vel OK å be om økonomiske bidrag til et gitt formål, men er det betalbar og billigst mulig av alt, er det fullstendig uforskammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.4.2016 at 13.36, VinterSnø skrev:

Jo, men ikke sammen med betalbar. Iallfall ikke der jeg har vært. Der har kaffegjestene sluppet å betale for kaffe og kaffe avec. Men nå...

What? Må man kjøpe sin egen kaffe i bryllup også? Håper folk som Gjør det informerer om det i invitasjonen, så man vet hva man går til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tekopper skrev:

What? Må man kjøpe sin egen kaffe i bryllup også? Håper folk som Gjør det informerer om det i invitasjonen, så man vet hva man går til. 

Det har jeg hørt om ja. Men sluppet å oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle dere som nekter å gi penger av prinsipp; syns ikke dere det er forskjell på å ønske deg penger fordi "vi har alt vi trenger, men gave SKAL vi ha, så penger da..." og at man f.eks. ønsker å dra på bryllupsreise? Hvorfor skal man på død og liv kjøpe en dyr tallerken istedetfor da? Har vært i bryllup der brudeparet ønsket seg nettopp bidrag til bryllupsreise, men flere hadde satt penger inn på konto og skrevet "bidrag til reise" i kortet - ingen av gjestene trenger å vite hvor mye man har gitt! 

Jeg har tenkt tanken å ønske oss penger til reise når vi gifter oss, fordi vi har ikke råd til å holde et fint bryllup med god mat og fri bar i tillegg til den reisen vi ønsker oss, og jeg syns ikke det er noen bedre løsning å kutte ned på mat og drikke til gjester?

Anonymkode: 6caa5...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle dere som nekter å gi penger av prinsipp; syns ikke dere det er forskjell på å ønske deg penger fordi "vi har alt vi trenger, men gave SKAL vi ha, så penger da..." og at man f.eks. ønsker å dra på bryllupsreise? Hvorfor skal man på død og liv kjøpe en dyr tallerken istedetfor da? Har vært i bryllup der brudeparet ønsket seg nettopp bidrag til bryllupsreise, men flere hadde satt penger inn på konto og skrevet "bidrag til reise" i kortet - ingen av gjestene trenger å vite hvor mye man har gitt! 

Jeg har tenkt tanken å ønske oss penger til reise når vi gifter oss, fordi vi har ikke råd til å holde et fint bryllup med god mat og fri bar i tillegg til den reisen vi ønsker oss, og jeg syns ikke det er noen bedre løsning å kutte ned på mat og drikke til gjester?

Anonymkode: 6caa5...1ca

Jeg driter i at gjestene vet hva jeg gir, jeg vil ikke at brudeparet skal sammenligne min gave mot andres, og men\d pengesummer er det veldig enkelt.

Anonymkode: 49ecd...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i at gjestene vet hva jeg gir, jeg vil ikke at brudeparet skal sammenligne min gave mot andres, og men\d pengesummer er det veldig enkelt.

Anonymkode: 49ecd...7e0

Det er veldig lett å sammenligne gavene uansett, om man vil.. glass, håndklær og malerier finner man priser på uten for mye styr på nettet og.

Man gir etter evne og lyst, om brudeparet ikke ser det, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du gidder å gi de noe i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/15/2015 at 11.09, AnonymBruker skrev:

Jeg drev å snakka med samboeren min i går om hva vi kunne ønske oss til bryllupet vårt av gaver og slikt, og vi kom fram til det begge to at vi har det vi trenger, og kunne tenke oss å ønske oss penger. 

Men er dette greit/lov egentlig? Å bare ønske seg penger?

Og hvordan sier vi dette til gjestene egentlig? Skriver vi det på invitasjonen, eller kan vi bare si det når vi snakker med dem? Aner jo ikke dette :/ 

 

Håper noen kan gi meg noen tips og råd om dette :)

 


Anonymous poster hash: 63241...92a

 

Hvorfor trenger dere penger når dere har alt dere trenger?

Anonymkode: 728d9...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle dere som nekter å gi penger av prinsipp; syns ikke dere det er forskjell på å ønske deg penger fordi "vi har alt vi trenger, men gave SKAL vi ha, så penger da..." og at man f.eks. ønsker å dra på bryllupsreise? Hvorfor skal man på død og liv kjøpe en dyr tallerken istedetfor da? Har vært i bryllup der brudeparet ønsket seg nettopp bidrag til bryllupsreise, men flere hadde satt penger inn på konto og skrevet "bidrag til reise" i kortet - ingen av gjestene trenger å vite hvor mye man har gitt! 

Jeg har tenkt tanken å ønske oss penger til reise når vi gifter oss, fordi vi har ikke råd til å holde et fint bryllup med god mat og fri bar i tillegg til den reisen vi ønsker oss, og jeg syns ikke det er noen bedre løsning å kutte ned på mat og drikke til gjester?

Anonymkode: 6caa5...1ca

Jeg har ikke noe prinsipp om ikke å gi penger i gave, har gjort det før, men jeg synes det er forskjell på å ønske seg bidrag til et gitt formål (f.eks bryllupsreise eller oppussing) og bare å ønske seg penger. Det kommer også an på hva slags bryllupsfest som holdes - må gjestene betale alkoholen (eller annen mat/drikke) selv, kan man ikke ønske seg penger, synes nå jeg. 

Jeg synes også det kommer an på hvordan ønsket fremstilles. Kontakter man alle gjestene/hele familien og sier "vi ønsker oss penger", er det rimelig frekt. En gave er nettopp en gave, ikke et krav. Spør noen hva man ønsker seg, så svar, men ikke kontakt folk bare for å legge ut om hva man ønsker seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så klart! Man kan ØNSKE seg hva man vil! Om man får det man ønsker seg er en annen sak. Sånn er jo livet generelt, man ønsker seg noe... enten får man det, eller ikke.

Anonymkode: 9dc31...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...