Gå til innhold

kan man ønske seg kun penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drev å snakka med samboeren min i går om hva vi kunne ønske oss til bryllupet vårt av gaver og slikt, og vi kom fram til det begge to at vi har det vi trenger, og kunne tenke oss å ønske oss penger. 

Men er dette greit/lov egentlig? Å bare ønske seg penger?

Og hvordan sier vi dette til gjestene egentlig? Skriver vi det på invitasjonen, eller kan vi bare si det når vi snakker med dem? Aner jo ikke dette :/ 

 

Håper noen kan gi meg noen tips og råd om dette :)



Anonymous poster hash: 63241...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart lov, men JEG syntes det er ugreit med de som kun ønsker seg penger.... Uten at det feks er "bidrag til noe dyrt"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit! Men da synes jeg at man skal skrive på at man ønsker seg penger fordi man sparer til bil, ny leilighet eller egenkapital, ny sofa, nye hvitevarer eller at de skal brukes på bryllupsreise eller pusses opp for og gjerne presisere at dere ikke forventer/vil ha høye beløp men at dette gjøres fordi dere rett og slett har mer enn nok ting.

Så kan man skrive i takkekortene at takk for gaven, vi har brukt den på xxxx og er kjempefornøyde med resultatet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere ganger at folk har kun ønsket penger. Feks at de ønsker "lette gaver i en konvolutt" (engelsk oversettelse)..



Anonymous poster hash: dee85...c72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Har man såpass lite folkeskikk, bør man vente til man har blitt modnere og mer respektfull med å gifte seg.

Anonymous poster hash: 8103d...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart man kan ønske seg penger. Om man er veletablert trenger man ikke masse ræl. Å si hva dere sparer (og ønsker bidrag) til, som oppussing eller ferie/reise, så er det helt innafor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Man kan ønske seg bare penger, men vær oppmerksom på at det finnes en hel del mennesker som av prinsipp ikke gir penger, og som dermed vil kunne finne på å handle alskens rare greier som akkurat de synes er velegnet som bryllupsgave. Dette kan være ting dere liker og ting dere ikke liker. Risikoen er derfor tilstede for at dere får mye arbeid med bytting i etterkant. Det kan derfor være lurt å tenke litt ekstra gjennom om det er noe dere har behov for å skifte ut, eller kanskje ønsker dere, og lage en liten ønskeliste likevel. 

 

Om det er greit eller ikke å være prinsipielt imot pengegaver, og om det er greit eller ikke å gå utenom ønskelista er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å ønske seg penger. Har man bodd sammen i 10 år og har alt man trenger er det ikke galt i å ønske seg penger. Jeg har vært i bryllup hvor brudeparet ønsket seg penger og det ga vi.

Er jo bedre å få penger enn kopper og glass som har nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at for meg strider det veldig mot all dannelse å ønske seg kun penger (eller i det hele tatt penger til et uspesifisert formål) i bryllupsgave.

 

Man vet jo ikke alt om sine gjesters økonomiske situasjon. For en gjest med dårlig råd kan det føles temmelig ubehagelig å komme på bryllupsfest med 200 kroner i en konvolutt, fordi det var alt man kunne avse når transport til og fra festen pluss barnevakt etc. var dekket.

 

Ubehaget blir ikke så sterkt når man kan komme med vanlige gaver hvor forskjellene ikke er like åpenbare, og da er det jo til og med rom for å være kreativ og gi noe fint noe som ikke koster skjorta (fikk f.eks. en kasse med nydelig hjemmelaget vin på flasker da jeg giftet meg, super gave!).

 

Jeg tenker også at om man er såpass etablert at man ikke trenger noen greier til hus og hjem, hobbyer etc., så er man vel også såpass etablert og komfortabel økonomisk at man ikke trenger å samle inn kontanter fra slekt og venner, heller.

 

Gaver er noe man tar imot med ydmykhet, etter mitt syn. For meg var det ikke naturlig å nevne bryllupsgaver i det hele tatt, før gjestene selv spurte hva vi trengte og ønsket oss. Da hadde vi noen forslag til greier vi kunne hatt bruk for, og vi tipset også om et kontonummer til et veldedig formål som mannen og jeg selv har støttet i flere år. Så noen førte over noen kroner der, andre ga oss gaver eller gavekort. Gaver er noe som skal komme fra giveren, ikke noe man som mottaker skal diktere fullstendig, etter mitt skjønn. 

 

Til nøds kan man vel opprette en konto hvor folk kan bidra med noen kroner til bryllupsreisen, ihvertfall hvis brudeparet er ungt og ikke har mye å rutte med. Men jeg hadde stusset veldig hvis brudeparet kun ønsket å motta penger, punktum.



Anonymous poster hash: 071dd...a3e
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting og er en av dem som ikke gir kontanter i bryllupsgave. Jeg føler da at gjestene betaler for å være gjest i bryllupet. Men jeg vet det er mange som gjør det slik i dag og mange som synes dette er helt ok..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget en ønskeliste med ting vi hadde,men som trengte oppdatering.ellers ønsket vi oss bidrag til dyrere ting vi virkelig trengte,men ikke kunne forvente å få hos gjester.de som ikke ville gi penger ga fra ønskelisten,og resten ga penger.vi byttet nesten ingenting.idag bor folk i mange år sammen,og har allerede etablert seg.da har de gjerne finbestikk,servise,kopper og kar fra før.det er ikke slik som det var før i tiden når ektepar ikke bodde sammen før de ble gift.men man kan gjøre noe koselig med å gi penger,vi fikk pengetre som var veldig fint!treet (uten penger vel å merke) har vi enda☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man virkelig har alt man trenge og ikke ønsker å få gaver, så synes jeg man bør uttrykke at man ikke ønsker seg gaver i stedet for å ønske seg penger. 

 

Jeg har dårlig råd, så jeg pleier å strikke gave til brylluper. F.eks votter til begge to ol. Da føler jeg at jeg gir noe med omtanke og mening, selv om jeg bare bruker ca 300 kr på garn f.eks.



Anonymous poster hash: 8103d...0dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan, men jeg ville aldri gitt penger.



Anonymous poster hash: db155...c3a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Klart du kan, men jeg ville aldri gitt penger. Anonymous poster hash: db155...c3a

Hvorfor ikke?

Jeg synes det er bedre å kunne gi et bidrag til noe paret virkelig ønsker seg istedenfor noe JEG synes er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ikke?

Jeg synes det er bedre å kunne gi et bidrag til noe paret virkelig ønsker seg istedenfor noe JEG synes er fint.

Nå er det jo ingen ting de virkelig ønsker seg. Og da å ønske seg penger bare for å ønske seg når når de selv sier de ikke trenger/ønsker deg noe er litt feil i mine ører. Da kan de heller si det som det er at de har det de trenger og derfor ikke ønsker seg noe av gjestene annet enn at de er med å feirer dagen med dem.

Anonymous poster hash: ede1b...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske seg penger er greit (i mine øyne) bare hvis de skal finansiere noe dyrt, dyrere enn dere kan regne med å få i bryllupsgave. Å bare ønske seg penger synes jeg ikke er greit. Selv om brudeparet er godt voksne og har levd sammen noen år er det stadig ting som må fornyes, sengetøy, håndklær, stekepanner, verktøy. Eller det går an å ønske seg "morsomme" ting, som spill, lego, puslespill, spillkontroll til playstation, musikk, vin, bøker. Alle kan finne noe de har lyst på i tillegg til penger. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel verken med å ønske meg penger eller gi penger i bryllupsgave.

 

Når det gjelder hvordan ønskene formidles: PÅ FORESPØRSEL. Å komme med ønsker allerede i invitasjonen er direkte frekt. Det setter fokus på gavene i stedet for begivenheten dere skal feire, at dere gifter dere. Dere vil jo uansett være i kontakt med alle før bryllupet, når de svarer på invitasjonen. De som lurer spør da om ønskeliste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å ønske seg, men ikke forvent å få.



Anonymous poster hash: fc6be...6b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg drev å snakka med samboeren min i går om hva vi kunne ønske oss til bryllupet vårt av gaver og slikt, og vi kom fram til det begge to at vi har det vi trenger, og kunne tenke oss å ønske oss penger. 

Men er dette greit/lov egentlig? Å bare ønske seg penger?

Og hvordan sier vi dette til gjestene egentlig? Skriver vi det på invitasjonen, eller kan vi bare si det når vi snakker med dem? Aner jo ikke dette :/ 

 

Håper noen kan gi meg noen tips og råd om dette :)



Anonymous poster hash: 63241...92a

Men hvis dere har alt dere trenger så spør dere da ikke om penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...