Gå til innhold

Rart å bli invitert til kun kaffe, og da med bar man må betale for selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som synes det er ok å be kaffegjester betale for alkoholen selv: Da bør det vel være like ok å ta betalt for kakestykkene? Man trenger jo ikke kaker for å hygge seg i et bryllup?  Det er alltid noen som ikke kan styre seg, og kanskje går berserk i kakefatet. 

 

Anonymkode: 1f3a6...9df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som synes det er ok å be kaffegjester betale for alkoholen selv: Da bør det vel være like ok å ta betalt for kakestykkene? Man trenger jo ikke kaker for å hygge seg i et bryllup?  Det er alltid noen som ikke kan styre seg, og kanskje går berserk i kakefatet. 

 

Anonymkode: 1f3a6...9df

1b.jpg

Anonymkode: f3aee...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Bryllupsdagen handler ikke, eller skal ikke, handle kun om ekteparet, men også om gjestene. Denne dagen handler om å dele glede. Men i dette tilfellet later det til at ekteparet har kun tenkt på seg selv, og egen glede.
Når vi er ute og plukker ut en gave er dette en glede i seg selv. Denne gleden har ekteparet fratatt gjestene ved ønsket om penger. Å være påpasselig med hvor mye en drikker til hvilket sum har har fratatt gjestene å nyte dagen. 

Det jeg lurer på er som følger: Når ekteparet går nå og " kjøper " seg lovnader om at dette ekteskapet vil fungere, vil alle gjestene få pengene tilbake om dette en dag skulle skjære seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupsdagen handler ikke, eller skal ikke, handle kun om ekteparet, men også om gjestene. Denne dagen handler om å dele glede. Men i dette tilfellet later det til at ekteparet har kun tenkt på seg selv, og egen glede.
Når vi er ute og plukker ut en gave er dette en glede i seg selv. Denne gleden har ekteparet fratatt gjestene ved ønsket om penger. Å være påpasselig med hvor mye en drikker til hvilket sum har har fratatt gjestene å nyte dagen. 

Det jeg lurer på er som følger: Når ekteparet går nå og " kjøper " seg lovnader om at dette ekteskapet vil fungere, vil alle gjestene få pengene tilbake om dette en dag skulle skjære seg?

Tviler jeg på, pengene har de brukt på det nye kjøkkenet som de skulle imponere naboen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fraværet av alkohol som er problemet her, det er å invitere gjester og be de betale for bevertningen selv. Når man på toppen av det hele ber om pengegave er dette toppen av frekkhet. 

 

Anonymkode: 462dc...30b

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å opplyse om at gjestene må betale for egen drikke, men det er ikke greit å "kreve" gave i tillegg. Hvis gjestene betaler for drikke og eventuelt egen kuvert, bør brudeparet avstå fra gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å opplyse om at gjestene må betale for egen drikke, men det er ikke greit å "kreve" gave i tillegg. Hvis gjestene betaler for drikke og eventuelt egen kuvert, bør brudeparet avstå fra gave. 

Kaffegjester bør vel få noen bonger som gir dem noe gratis alkehyler, de andre gjestene har jo fått under middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig merkelig å invitere folk til kun kaffen, og samtidig be om gave. Jeg ser på gaven som en byttehandel med middagen og til dels festen, og da blir det skjevt etter min mening. Kommer selv sagt an på hva som stod på denne gavelista, men er det snakk om de vanlige dyre tingene syns jeg det blir veldig rart å be om gaver. 

Jeg har blitt invitert til kaffen en gang, og da var det ikke gaver nevnt. Bare at de gjerne ville ha meg på kaffen. Og det i seg selv syns jeg var fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk takket nei til en slik invitasjon. Det handler om hvor verdsatt man føler seg som gjest med et slikt opplegg. Jeg hadde nok også følt at jeg var invitert mest for gaven sin skyld. For ærlig talt, hvor mye koster det å spandere kaffe og kaker på en gjest? Og attpåtil skrive i selve invitasjonen at brudeparet kun ønsker seg penger? Må jo være en utrolig grei måte for å få inn et pent overskudd på kaffegjestene! Nei, jeg hadde stått over.

Haha, man er rimelig ubrukelig som venn om dette er tankene som dukker opp.

 

Gi en gave som tilsvarer kaffe og kakene da vell. Det å ikke møte opp på bryllupet til venner pga noe så idiotisk er da mer tullete enn å reagere på pengene brudeparet bruker på gjestene sine. Det er vell strengt tatt latterlig den tradisjonen folk flest har. Bruker hundretusen + kroner på bryllup, også står man igjen med gaver til halvparten i verdi i et setting der festlighetene egentlig skal handle om seg selv og partneren man har funnet. Da er liksom alt ok. 

 

Smålige folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje problemet. Eg har vore invitert til kaffi ein gong, og då hadde eg ikkje høve til å dra, men kan ikkje tenkje meg at det ville vore pes å betale for dei to vinglasa eg ville ha drukke. Eg var berre kjempeglad for å bli invitert, eg, brudeparet har masse slekt, og venta eigentleg ikkje å bli invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, håper ingen av dere negative personer her inne er folk jeg kjenner.. Tør ikke tenke på hva andre ting dere klager og kverulerer på hvis dette er et så stort problem! Ser på bryllupet som en byttehandel som skal gagne deg som gjest, setter krav til hva du skal få og hvordan feiringen skal være, klager på å bli invitert i bryllup fordi det ikke står til dine forskrudde forventninger, blir sur fordi brudeparet foretrekker en pengegave som kan komme til nytte, i stedet for en ting de ikke har bruk for.. Vær nå glad for at parret ville invitere deg til festen, selv om de ikke hadde råd/plass til å ha deg på middag først! Kom fordi du vil være en del av deres dag! Gled deg på de nygiftes vegne! Tenk så gøy å få være en del av noe som betyr så mye for dine venner, digg med mange forskjellige deilige kaker og sikkert plenty av kaffe, brus og mineralvann! Kjøp deg gjerne noen drinker i baren, men ikke forvent at andre skal betale for at du skal konsumere alkohol.. Fri bar er SABLA DYRT. I tillegg føler jeg betalbar signaliserer at paret ønsker seg en litt roligere fest, ikke dansing på bordet og slipset rundt hodet.. Enten så holder man kjeft, eller så blir man hjemme. Ikke vits å møte opp sur og gretten i bryllup vertfall. Og ikke kom å si at dere måå kjøpe ny kjole eller at dere måå gi så fryktelig dyr gave. Dette bestemmer dere helt selv! Takk for meg.....

Anonymkode: caac3...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, håper ingen av dere negative personer her inne er folk jeg kjenner.. Tør ikke tenke på hva andre ting dere klager og kverulerer på hvis dette er et så stort problem! Ser på bryllupet som en byttehandel som skal gagne deg som gjest, setter krav til hva du skal få og hvordan feiringen skal være, klager på å bli invitert i bryllup fordi det ikke står til dine forskrudde forventninger, blir sur fordi brudeparet foretrekker en pengegave som kan komme til nytte, i stedet for en ting de ikke har bruk for.. Vær nå glad for at parret ville invitere deg til festen, selv om de ikke hadde råd/plass til å ha deg på middag først! Kom fordi du vil være en del av deres dag! Gled deg på de nygiftes vegne! Tenk så gøy å få være en del av noe som betyr så mye for dine venner, digg med mange forskjellige deilige kaker og sikkert plenty av kaffe, brus og mineralvann! Kjøp deg gjerne noen drinker i baren, men ikke forvent at andre skal betale for at du skal konsumere alkohol.. Fri bar er SABLA DYRT. I tillegg føler jeg betalbar signaliserer at paret ønsker seg en litt roligere fest, ikke dansing på bordet og slipset rundt hodet.. Enten så holder man kjeft, eller så blir man hjemme. Ikke vits å møte opp sur og gretten i bryllup vertfall. Og ikke kom å si at dere måå kjøpe ny kjole eller at dere måå gi så fryktelig dyr gave. Dette bestemmer dere helt selv! Takk for meg.....

Anonymkode: caac3...07e

Tenk på det at folk gjør deg en diger tjeneste ved å komme i bryllupet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå glad for at parret ville invitere deg til festen, selv om de ikke hadde råd/plass til å ha deg på middag først! 

Hva skal man være så glad for dette for? Man får lov til å dra til noen i finstasen og gi dem en gave? O lykke, så heldig?? Skjønner ikke logikken din her.

Jeg synes det er hyggelig å bli invitert i bryllup, for alle brylluper jeg har vært i har vært hyggelige selskaper. Jeg har fått god mat og drikke, og følt meg velkommen og inkludert. Å bli invitert kun på kaffe i bryllup har jeg aldri opplevd, men skulle det skje ser jeg ikke for meg at jeg blir skrekkelig glad og taknemmlig nei, vil nok helst føle det som en forpliktelse å møte opp.

Anonymkode: fd287...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...