Gå til innhold

Rart å bli invitert til kun kaffe, og da med bar man må betale for selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hæ? Det er da alltid mulighet for fri bar! Spørsmålet er bare hvem som skal betale. Gjesten eller vertskapet.

Feil. Moren min og samboer var i bryllup i en eller annen loge. Der var betalbar eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt bryllup ville jeg ikke hatt fri bar. Det er alltids noen som ikke evner å kontrollere inntaket sitt.. Så jeg ville satset på masse alkoholfri drikke, og kanskje litt vin til maten.. Og litt konjakk, Baileys etc. til kaffen.

Synes fokuset enkelte har på alkohol er begredelig.Anonymous poster hash: bebf7...999

Du vil altså la gjestene betale for deler av den festen du gjerne vil arrangere. Surprise surprise, men de som har virkelige problemer med alkohol klarer å drikke seg snydens helt uavhengig av om det er fri bar eller ikke. For oss andre er det ikke snakk om å bli fortørnet over at vi ikke kan få noen gratis alkoholenheter. (Alkohol kan jeg kjøpe så mye jeg gidder å drikke av selv og drikke meg snydens akkurat når jeg vil). Saken er at når man inviterer gjester, så skal det som serveres bli påspandert gjestene. Det er god gammeldags skikk og bruk i de fleste kulturer.

Hvis man ikke ønsker noe fokus på alkohol, så er det jo ikke vanskeligere enn at man arrangerer et helt alkoholfritt bryllup. Det er ikke noe problem i det hele tatt og prinsippet om at gjester skal trakteres er ivaretatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Moren min og samboer var i bryllup i en eller annen loge. Der var betalbar eneste alternativ.

Hørtes ut som en dårlig unnskyldning. På serveringssteder er det vanlig at vertskapet betaler for et gitt antall enheter på forskudd eller, noe som er mer vanlig, betaler for det antallet enheter som er servert sammen med mat etc.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en dårlig unnskyldning. På serveringssteder er det vanlig at vertskapet betaler for et gitt antall enheter på forskudd eller, noe som er mer vanlig, betaler for det antallet enheter som er servert sammen med mat etc.

Dårlig unnskyldning.. Eller surv fra folk som ikke klarer å nyte et hyggelig lag uten alkohol? Jeg er enig i at de som ber inn skal sponse alt, men det er ikke alltid de som ber inn ønsker å sponse såpass mye drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor er det helt vanlig med kaffegjester, men det er også vanlig med fri bar. Brus og vann bør i allefall være gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes ut som en dårlig unnskyldning. På serveringssteder er det vanlig at vertskapet betaler for et gitt antall enheter på forskudd eller, noe som er mer vanlig, betaler for det antallet enheter som er servert sammen med mat etc.

Forøvrig var paret i dette tilfellet avholds men serverte vin/øl til maten. Synes det er helt innafor at velger et lokale der resten av alkoholen må kjøpes selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig unnskyldning.. Eller surv fra folk som ikke klarer å nyte et hyggelig lag uten alkohol? Jeg er enig i at de som ber inn skal sponse alt, men det er ikke alltid de som ber inn ønsker å sponse såpass mye drikke.

Hvis man ikke ønsker "å sponse" gjestene sine, så får man la være å be dem. Ikke verre en det. Hva med om brudeparet syntes det var greit å ta betalt for kakene? Ingen må ha kaker og man kan fint kose seg uten.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig. 

Skjønner godt at du synes at det smaker litt emment, men mange gjør det på akkurat denne måten. Hvis brudeparet dekker barregningen har det lett for å bli til at noen (utvalgte) gjester går og henter ut drink etter drink etter avec, drikker to slurker og setter igjen et halvfullt glass, mister lysten på GT og går og henter seg en caiprinha i stedet.

Mange gir de gjestene som kun inviteres til kaffen en barbong eller to - men det gjelder slett ikke alle bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Herregud da, du drar vel ikke i bryllupet for å drikke alkohol, gjør du vel? Er fult mulig å feire brud og brudgom som skal tilbringe resten av livet sammen, uten å måtte drikke alkohol. 

 

Dessuten betyr det nødvendigvis ikke at brud og brudgom er gjerrige som ikke vil betale alkohol for dere, de har nok sine grunner. 

 

Når det gjelder penger, kan du bare gi såpass mye penger som du ville brukt på å kjøpe en gave vel? Ikke store greia? Ønsker de penger så gi dem det uten å måtte dømme dem, ikke noe verre enn det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 50 år og har vært i utallige bryllup både i den landsdelen jeg kommer fra, og på Østlandet (by) her jeg bor. Jeg har til dags dato ikke vært i et bryllup der man må betale alkoholen selv

Anonymous poster hash: 6e1d1...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går vanligvis i bryllup for å hygge og glede seg over to som har funnet hverandre og ønsker å forplikte seg for resten av livet, og ikke for å ergre seg over utgifter og andre ting en ikke er komfortabel med.....

 

Herregud da, du drar vel ikke i bryllupet for å drikke alkohol, gjør du vel? Er fult mulig å feire brud og brudgom som skal tilbringe resten av livet sammen, uten å måtte drikke alkohol. 

 

 

 

Ærlig talt, det at brudeparet har funnet hverandre gir ikke automatisk frikort til å tilby sine bryllupsgjester en kjip opplevelse.

 

Man går ikke i bryllup kun fordi man vil feire brudeparets lykke. Det er selvsagt alltid trivelig at noen man kjenner har funnet kjærligheten, men man går også i bryllup for å ha det hyggelig selv, spise og drikke godt og prate med andre gjester. På samme måte som man ikke kun går i bursdagsfest for å feire at bursdagsbarnet har blitt eldre, man går også fordi det er gøy med fest, mingling og kake. 

 

Kanskje din senile bestemor finner seg i en dritkjip, gniten bryllupsfest og synes det holder i massevis så lenge brudeparet selv stråler - men jeg skal love deg at for dine venner, søskenbarn og kollegaer er ikke din lykke så altoppslukende viktig at det føles verdt å bruke tid og en god slump penger på å få en kopp traktekaffe og noen kakestykker, og that's it. Det er sånt som gjør folk irriterte, og det gjør at bryllupet ditt av mange gjester vil bli husket som en kjip affære.

 

Dette handler til syvende og sist om dannelse. Det er udannet å invitere kaffegjester, ikke spandere så mye som et glass vin på dem utover kvelden, og i tillegg be om pengegave i invitasjonen. Det er udannet å ikke lage selskap med omtanke for sine gjester. Jeg personlig hadde takket nei til en slik invitasjon: jeg kaster ikke bort kvelden min på en fest som overhodet ikke tiltaler meg, bryllup eller ei.

Anonymous poster hash: 74d27...4dd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ønsker "å sponse" gjestene sine, så får man la være å be dem. Ikke verre en det. Hva med om brudeparet syntes det var greit å ta betalt for kakene? Ingen må ha kaker og man kan fint kose seg uten.

De aller fleste har jo alkohol til maten, det burde være nok for folk hvis det er sånn brudeparet har valgt å feire sin dag.

Da tar jeg for gitt at mineralvann er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The Lost Dreamer

På samme måte som man ikke kun går i bursdagsfest for å feire at bursdagsbarnet har blitt eldre, man går også fordi det er gøy med fest, mingling og kake. 

 

Kanskje din senile bestemor finner seg i en dritkjip, gniten bryllupsfest og synes det holder i massevis så lenge brudeparet selv stråler - men jeg skal love deg at for dine venner, søskenbarn og kollegaer er ikke din lykke så altoppslukende viktig at det føles verdt å bruke tid og en god slump penger på å få en kopp traktekaffe og noen kakestykker, og that's it. Det er sånt som gjør folk irriterte, og det gjør at bryllupet ditt av mange gjester vil bli husket som en kjip affære.

 

Anonymous poster hash: 74d27...4dd

 

Personlig så spiser jeg sjeldent kake og godteri på bursdager, men jeg drar for det, fordi jeg vil feire bursdagsbarnet (som også er min venn som ejg er glad i) og vil gi han eller henne en god tid.

 

Vel fordi som ikke kommer for å feire brudeparet og ikke bryr seg om dem like mye som de bryr seg om alkohol, mat og pynt, så mener jeg at de bare kunne blitt hjemme for sånne folk vil jeg ikke engang hatt i bryllupet mitt. Jeg har hvert i bryllup hvor det ikke har hvert alternativ å engang kjøpe alkohol og bare fikk en baguet hver med en liten cola, men jeg var rimelig fornøyd for det, og det var de aller fleste gjestene også (de jeg kjenner i alle fall). Alle hadde en kjempe flott fest med mye morro, uten at noen måtte ha fancy mat på noen måte. 

 

Jeg har også hvert i fancy bryllup hvor gjester fikk alkohol så mye de ville, masse mat og fancy lokale med masse finpynt, men jeg koste meg ikke like mye der skal jeg si deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg hadde faktisk takket nei til en slik invitasjon. Det handler om hvor verdsatt man føler seg som gjest med et slikt opplegg. Jeg hadde nok også følt at jeg var invitert mest for gaven sin skyld. For ærlig talt, hvor mye koster det å spandere kaffe og kaker på en gjest? Og attpåtil skrive i selve invitasjonen at brudeparet kun ønsker seg penger? Må jo være en utrolig grei måte for å få inn et pent overskudd på kaffegjestene! Nei, jeg hadde stått over.

100% enig med denne på grunn av en noen lunde lignende erfaring jeg har gjort meg i et utdrikningslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil altså la gjestene betale for deler av den festen du gjerne vil arrangere..

Altså, jeg forklarte kanskje litt dårlig.. Det jeg mener er at selskapet ville vært på et sted uten bar man kan betale i også. Kan man kjøpe masse, kan man bli snydens. Det er ikke ønskelig..

Det ville altså ikke vært nok alkohol til at noen kunne blitt snydens. Men det som serveres, er gratis.

Anonymous poster hash: bebf7...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men jeg skal love deg at for dine venner, søskenbarn og kollegaer er ikke din lykke så altoppslukende viktig at det føles verdt å bruke tid og en god slump penger på å få en kopp traktekaffe og noen kakestykker, og that's it.

For meg er bryllupsfeiring absolutt med fokus på brudeparet og deres lykke. Selvsagt går jeg inn for å kose meg selv også, men.. "God slump penger", man kan jo velge selv hvor mye man ønsker å legge i gave, hvor mye penger man gir, om man trenger ny og dyr kjole, sko osv...

Anonymous poster hash: bebf7...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har jo alkohol til maten, det burde være nok for folk hvis det er sånn brudeparet har valgt å feire sin dag.

Da tar jeg for gitt at mineralvann er gratis.

Dersom man inviterer alle til middag, så kan jeg være nesten enig (men avec bør man tilby), om man ønsker at festen ikke varer særlig lenge etter middag.

Men denne tråden handler om å invitere kaffegjesterog de har jo ikke fått servering til middagen.

Anonymous poster hash: d1129...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg forklarte kanskje litt dårlig.. Det jeg mener er at selskapet ville vært på et sted uten bar man kan betale i også. Kan man kjøpe masse, kan man bli snydens. Det er ikke ønskelig..

Det ville altså ikke vært nok alkohol til at noen kunne blitt snydens. Men det som serveres, er gratis.

Anonymous poster hash: bebf7...999

Det alltid nok alkohol til at noen kan bli snydens. Det er de som uansett ville vært moderate alkoholinntaket som innordner seg. Folk uten folkeskikk eller med alkoholproblemer, tar gjerne med sprit på innerlomma uansett.

Anonymous poster hash: d1129...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man inviterer alle til middag, så kan jeg være nesten enig (men avec bør man tilby), om man ønsker at festen ikke varer særlig lenge etter middag.

Men denne tråden handler om å invitere kaffegjesterog de har jo ikke fått servering til middagen.

Anonymous poster hash: d1129...26b

Nei, og det var heller ikke meningen. De får servert det som brudeparet tenkte de skulle, i dette tilfellet ingen alkohol og full fest etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...