Gå til innhold

Rart å bli invitert til kun kaffe, og da med bar man må betale for selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er invitert til bryllup på kaffe, dette er godt voksne folk med god råd. I invitasjonen står det at man kan om ønskelig kjøpe alkohol i baren selv, og at brudeparet ønsker seg kun penger. Får litt sånn rar følelse av dette, har aldri opplevd å måtte kjøpe all alkohol selv, må jo i tillegg ut med penger i gave, ny kjole osv

Anonymous poster hash: 6e1d1...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om at når man inviterer noen så er det vanlig skikk og bruk at det som serveres, enten det er rød saft eller champagne, ikke noe gjesten skal betale for.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Nei, alkohol er vel strengt tatt ikke nødvendig, men akkurat i denne vennegjengen er det vanlig. Mer som i et hyggelig lag, ikke grøftefest. Det vi inviterte reagerer på er at vi får servert kaffe og kake, og at resten må vi holde selv, og at det i tillegg ønskes kun penger. Får litt sånn feeling av at vi er invitert for å få inn cash... Som sagt er brudeparet godt voksne med (veldig) god økonomi, og de har valgt å ha bryllupet på et lokale der det koster skjorta å kjøpe seg et glass vin. Jeg er vant med at man gir i gave sånn omtrent kuvertpris, noe som ikke går opp her, og alt i alt blir dette et dyrt utlegg for oss. I tillegg er festen holdt et sted der man må betale ganske dyrt for taxi hjem, og ser for meg at det kommer alt i alt til å koste oss snart kr 2000... 



Anonymous poster hash: 6e1d1...307
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er så forbasket problematisk så la være å dra da vel?

Man går vanligvis i bryllup for å hygge og glede seg over to som har funnet hverandre og ønsker å forplikte seg for resten av livet, og ikke for å ergre seg over utgifter og andre ting en ikke er komfortabel med.....

Anonymous poster hash: 52015...b9a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er så forbasket problematisk så la være å dra da vel?

Man går vanligvis i bryllup for å hygge og glede seg over to som har funnet hverandre og ønsker å forplikte seg for resten av livet, og ikke for å ergre seg over utgifter og andre ting en ikke er komfortabel med.....

Anonymous poster hash: 52015...b9a

Det kan du godt si, men nå er nå dette en gang et diskusjonsforum der man spør om ting man lurer på...

Anonymous poster hash: 6e1d1...307

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk takket nei til en slik invitasjon. Det handler om hvor verdsatt man føler seg som gjest med et slikt opplegg. Jeg hadde nok også følt at jeg var invitert mest for gaven sin skyld. For ærlig talt, hvor mye koster det å spandere kaffe og kaker på en gjest? Og attpåtil skrive i selve invitasjonen at brudeparet kun ønsker seg penger? Må jo være en utrolig grei måte for å få inn et pent overskudd på kaffegjestene! Nei, jeg hadde stått over.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også se det sånn at man ikke har mulighet (av ulike grunner) til å invitere alle man ønsker til middag, men at en fin måte å få feiret sammen med dem på, er å invitere til kaffe. Jeg kommer fra et sted hvor dette er helt vanlig og hard aldri reagert på å bli invitert som kaffegjest selv. Har snarere tenkt at det var hyggelig å bli invitert, om så bare på deler av bryllupet. Vi gjorde det sånn selv også: Inviterte den litt mer perifere vennegjengen (ca 10 stk m følge) til kaffe. Tenkte aldri på dette som en måte å få flere gaver på. Vi hadde fri bar da, men kan forstå at dette ikke alltid er aktuelt. Det er jo ikke bare de aktuelle kaffegjestene som da skal ha fri bar, men resten av bryllupet også.

Anonymous poster hash: 96b20...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er rart, og på grensen til frekt spør du meg. Jeg hadde ikke gått - og hadde ikke bidratt noe særlig til å opprettholde kontakten med denne personen videre heller. Det er jo helt tydelig at de bare vil ha gaven! Men hvis du gjerne vil gå så hadde jeg tatt en alkoholfri kveld og bare tatt med en liten symbolsk gave (en flaske vin for eksempel? Eller en 100lapp i en konvolutt?) i ca samme prisklasse som en kopp kaffe og et par kakestykker. Jeg er vant til at man gir gave for ca kuvertpris, og den er ikke særlig dyr i dette bryllupet. Nei, dette syns jeg virkelig ikke noe om i det hele tatt!

Anonymous poster hash: c1670...d2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er invitert til bryllup på kaffe, dette er godt voksne folk med god råd. I invitasjonen står det at man kan om ønskelig kjøpe alkohol i baren selv, og at brudeparet ønsker seg kun penger. Får litt sånn rar følelse av dette, har aldri opplevd å måtte kjøpe all alkohol selv, må jo i tillegg ut med penger i gave, ny kjole osv

Anonymous poster hash: 6e1d1...307

Det koster deg ikke mer å kjøpe en gave enn å gi penger.. syns det er mer fornuftig enn å ønske seg ting. Godt voksne mennesker har garantert mer enn nok servise og andrr typiske bryllupsgaveting allerede.

Det med drikken er jeg litt enig i. De får jo faktisk dyre gaver av gjestene

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart å skrive at man bare ønsker seg penger, i innbydelsen..

Men synes ikke det er så ille at det er tilgang til alkohol i lokalet, men det må betales.

Man kan jo velge å ikke drikke.

 

I mitt bryllup ville jeg ikke hatt fri bar. Det er alltids noen som ikke evner å kontrollere inntaket sitt.. Så jeg ville satset på masse alkoholfri drikke, og kanskje litt vin til maten.. Og litt konjakk, Baileys etc. til kaffen.

Synes fokuset enkelte har på alkohol er begredelig.



Anonymous poster hash: bebf7...999
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett frekt. Å invitere kaffegjester er nå én ting, men kaffegjester + betalbar er fullstending no go hva gjelder høflighet og respekt for de gjestene det gjelder. Hadde ikke gått på denne festen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett og slett frekt. Å invitere kaffegjester er nå én ting, men kaffegjester + betalbar er fullstending no go hva gjelder høflighet og respekt for de gjestene det gjelder. Hadde ikke gått på denne festen. 

 

Dette er folk uten verdighet og klasse, selv om de har god råd. Det er muligens den sluheten som gjør at de i utgangspunktet har en del penger.

Anonymous poster hash: a015e...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes fokuset enkelte har på alkohol er begredelig. Anonymous poster hash: bebf7...999

Jeg drikker omtrent ikke alkohol, så den har ingenting med mitt synspunkt å gjøre. Man ber rett og slett ikke gjester betale for deler av bevertningen i et selskap de inviteres til, og i hvert fall ikke med et pengeønske (les: krav) i invitasjonen i tillegg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine kretser er det helt normalt med betalbar så jeg hadde ikke reagert på det. Ingen tvinger deg til å bruke en krone i baren. Hadde stussa mer på at brudeparet kunn ønsket seg penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gi en litt kjipere gave? Gi 200 kr og møt opp i en kjole og dress som man har fra før. Et bryllup må ikke koste skjorta for gjestene. Hvis man må reise og overnatte hadde jeg takket nei. Men i "nabolaget" så hadde jeg dratt, men vært kjip på gaven.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke bare gi en litt kjipere gave? Gi 200 kr og møt opp i en kjole og dress som man har fra før. Et bryllup må ikke koste skjorta for gjestene. Hvis man må reise og overnatte hadde jeg takket nei. Men i "nabolaget" så hadde jeg dratt, men vært kjip på gaven.

 

Enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvis dette er folk litt oppi årene er de vel ganske etablert og har alt de trenger. Synes det er helt innafor å ønske seg penger da!

Kjøp evt en geit eller brønn eller noe gjennom veldedig organisasjon og sett den i parets navn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som feirer bryllup i lokaler med mulighet for fri bar.

Hæ? Det er da alltid mulighet for fri bar! Spørsmålet er bare hvem som skal betale. Gjesten eller vertskapet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...