Gå til innhold

Nektet hijab-kledde inngang på frisørsalong.


Gjest Mats

Anbefalte innlegg

Men du kan bortvise noen som er ikledd hijab. Hijab er ikke en rase og ikke en religion i seg selv. Hvis du ikke bortviser muslimer som kler seg vestlig, da kan du ikke beskyldes i å diskriminere på religiøst grunnlag. Men du kan fint gjøre som du vil når det gjelder påkledning. Jeg har ved flere anledninger sett skilt på restaurant og bar i utlandet hvor det ikke er tillatt å komme inn ikledd bikini (vanligvis nær stranda). Rasisme igjen?

Jeg er uenig, men som sagt, jeg håper saken kommer for retten så vi får en rettsavgjørelse på hvor langt loven strekker seg på dette området.

Anonymous poster hash: 0cbea...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uenig, men som sagt, jeg håper saken kommer for retten så vi får en rettsavgjørelse på hvor langt loven strekker seg på dette området.

Anonymous poster hash: 0cbea...1d3

 

 

Ja, spennende om det er lov å diskriminere etter påkledning når man er privat person og har egen virksomhet. 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for pokker ikke bare drap! Det kommer også an på kulturen og miljøet muslimene har vokst opp i og familie! Alle er forskjellige. Husker godt da ABB drepte så utrolig mange 22.juli. Alle skrek utlending og islam, men det var faen meg en nordmann. Betyr det at alle nordmenn dreper? For det er faktisk mange nordmenn som dreper folk. 

 

Si i hjemlandet mitt da som er et muslimsk land, for jeg er ikke norsk (og det forandrer sikkert hele ditt syn på meg) så er steining og hele pakka ikke tillat og folk har gått i demonstrasjoner fordi kvinner har blitt behandla urettferdig, men det har ikke hatt noe med islam å gjøre, men med familien og hvordan de tenker. Du må virkelig se å skaffe deg litt fakta og tenke lenger enn nesetippen. Alle er ikke like, du kan ikke kalle alle drapsmaskin fordi de har en religion. 

 

Og det at de dekker håret sitt, vel det er i respekt for GUDEN deres og ikke for no anna drit. Og bare så du veit det, for du følger kanskje ikke mye med på nyhetene, så er det faktisk nok av norske folk også som stjeler og driver med masse shit.

 

Det er greit at du er skeptisk fordi du ikke kjenner dem, men du kan ikke dømme alle og legge alle under ''en kam''. Det er ikke riktig for alle er forskjellige, uansett religion og folkeslag

 

Mangt og mye av kvinnediskriminering har blitt utført i religionens navn, ta for eksempel kvinnelige prester som ble holdt tilbake fordi de skulle tie i forsamlinger, eller brenning av hekser fordi de var frittalende. Med andre ord, at plagget blir forbundet med Gud er irrelevant, det er kjønnsdiskrimerende så lenge ikke plagget også blir påbudt på menn.

Anonymous poster hash: cadf7...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du noe om påkledning der?

Jeg regner med at du skjønner like godt som jeg at kvinnene ble nektet på grunn av religionen og ikke fordi Merete Hodne har et eller annet merkelig prinsipp om at hun ikke vil klippe kvinner med skaut. Dette er et klart brudd på diskrimineringsloven, og dama har for sikkerhets skyld innrømmet alt sammen på Facebook. Jeg er glad jeg ikke skal være forsvareren hennes i en eventuell rettssak.

 

Tro meg, jeg har lest innleggene dine og registrerte at du argumenter med hypotetiske eksempler og sammenligninger som ikke er holdbare (nei, kleskode på restaurant kan ikke sidestilles med dette, uansett hva barnehagebarna måtte mene). Når jeg velger å svare deg som om du støtter diskriminering på religiøst grunnlag, er det fordi jeg ikke tror du er så naiv at du ikke forstår hva saken dreier seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten kanskje jeg vil våge å ta det enda litt lenger, og kort og greit anta at det verken er hodeplagg eller religion som er problemet, men etnisitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Den 13.10.2015 at 22.51, Gjest Mats skrev:

En grunn til at jeg og mange andre ikke liker muslimer og kan holde det plagget sitt i muslimske land er på grunn av den grusomme religionen deres. De oppfører seg mye verre enn alle andre religioner. Det er jo bare drap med den religionen for pokker! Steining, æres drap, henrettelser. Drap drap drap. Dessuten er jeg og sikkert mange andre drittlei av at nordmenn hjelper de i stedet for sine egne landsmenn. De er ikke like mye verdt? De er for kjedelige? 

 

Hvorfor i pokker skal de dekke til håret sitt i Norge? Hadde de oppført seg mer så hadde jeg ikke vert sånn. Jeg hadde ikke slippet de inn i min salong heller. Ja jeg er også redd muslimer for jeg har opplevd noe som jeg ikke vil fortelle om. For to år siden. Har også sett noen med hijab stjeler. Det hjelper ikke å si at alle er ikke sånn. Kriminalitet skjer ofte av muslimer. De har en helt annen kultur enn norsk kultur. Dere muslim elskere kan godta de, men godta at noen ikke liker de. 

Det er ikke 'de'. Det er 1.5 milliarder muslimer verden over, de er jo ikke nødvendigvis like. Det er også stor forskjell på et land som Iran eller Saudi Arabia eller et land som Albania. Jeg vet til og med at det finnes muslimer som hater hijab mer du aner. Det kan understrekes ved at i noen muslimske land har det vært så godt som totalforbud mot religiøse hodeplagg, som slør. 

Hva vet du egentlig om at alle muslimer bruker slør? Det finnes mange av dem som ikke bruker det, overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.10.2015 at 12.22, AnonymBruker skrev:

 

Mangt og mye av kvinnediskriminering har blitt utført i religionens navn, ta for eksempel kvinnelige prester som ble holdt tilbake fordi de skulle tie i forsamlinger, eller brenning av hekser fordi de var frittalende. Med andre ord, at plagget blir forbundet med Gud er irrelevant, det er kjønnsdiskrimerende så lenge ikke plagget også blir påbudt på menn.

 

Anonymous poster hash: cadf7...d44

Det er forsåvidt riktig, men ser ikke hvordan dette forsvarer at man møter andre på en stygg måte?! Jeg har da folkeskikk, også overfor mennesker jeg ikke måtte like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.10.2015 at 18.13, Okapi skrev:

Jeg tror nesten kanskje jeg vil våge å ta det enda litt lenger, og kort og greit anta at det verken er hodeplagg eller religion som er problemet, men etnisitet. 

Der islam ansees som fremmed religion. Eller: Det assosieres med å komme fra Midtøsten. Men det gjør tross alt alle de abrahamske religionene. Ergo, ingen av dem er egentlig typisk 'norske'. Kristendommen kom jo ikke til Europa før ca 300 e kr. Jeg er temmelig overbevist om at islam først må ha blitt introdusert under den muslimske okkupasjonen av Spania. Muslimene hadde jo kontroll over det stedet som het Al- Andalus før de ble drevet ut av Ferdinand og Isabella. Men det er nok også en del takket være ottomanerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mari Y skrev:

Det er ikke 'de'. Det er 1.5 milliarder muslimer verden over, de er jo ikke nødvendigvis like. Det er også stor forskjell på et land som Iran eller Saudi Arabia eller et land som Albania. Jeg vet til og med at det finnes muslimer som hater hijab mer du aner. Det kan understrekes ved at i noen muslimske land har det vært så godt som totalforbud mot religiøse hodeplagg, som slør. 

Hva vet du egentlig om at alle muslimer bruker slør? Det finnes mange av dem som ikke bruker det, overhodet. 

Jo, det er en "de". Visste du at i 2014 så var 70% av spurte muslimer i england for steining av homofile? La oss ta dette som en base. 70% av 1.5 milliarder muslimer, det er mer enn 1 milliard! Da er det faktisk helt på sin rett å kunne bruke "de".

Endret av Hummels3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hummels3 skrev:

Jo, det er en "de". Visste du at i 2014 så var 70% av spurte muslimer for steining av hoimofile? La oss ta dette som en base. 70% av 1.5 milliarder muslimer, det er mer enn 1 milliard! Da er det faktisk helt på sin rett å kunne bruke "de".

Kilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.8.2016 at 21.00, Hummels3 skrev:

Jo, det er en "de". Visste du at i 2014 så var 70% av spurte muslimer i england for steining av homofile? La oss ta dette som en base. 70% av 1.5 milliarder muslimer, det er mer enn 1 milliard! Da er det faktisk helt på sin rett å kunne bruke "de".

Fortsatt ingen henvisninger. Da tar jeg i hvert fall påstanden med en klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Mari Y skrev:

Fortsatt ingen henvisninger. Da tar jeg i hvert fall påstanden med en klype salt. 

Dette greier du veldig enkelt å finne selv hvis du er interessert i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hummels3 skrev:

Dette greier du veldig enkelt å finne selv hvis du er interessert i det.

Eller du kan rett og slett henvise til kilden. Når du kommer med en slik påstand er det også du som bør dokumentere det😉. Ellers: statistikk er noe man aldri bør ta for god fisk. Skulle tro dette var nokså viden kjent blant de som vet å studere kilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mari Y skrev:

Eller du kan rett og slett henvise til kilden. Når du kommer med en slik påstand er det også du som bør dokumentere det😉. Ellers: statistikk er noe man aldri bør ta for god fisk. Skulle tro dette var nokså viden kjent blant de som vet å studere kilder. 

Jeg husket visst feil, det var rett rundt 50% og ikke 75%, men det er fortsatt såpass mange at man fint kan generalisere som en gruppe

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/apr/11/british-muslims-strong-sense-of-belonging-poll-homosexuality-sharia-law

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Hummels3 skrev:

Jeg husket visst feil, det var rett rundt 50% og ikke 75%, men det er fortsatt såpass mange at man fint kan generalisere som en gruppe

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/apr/11/british-muslims-strong-sense-of-belonging-poll-homosexuality-sharia-law

Dette var britiske muslimer? Og i overskriften stod det at tallet havnet på 23%. 

Det verdt å nevne at muslimer finner man verden over, ikke bare i Storbritannia😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal være mer konkret, står det at: 66 prosent komplett fordømmer steining(altså flertallet av de spurte), 39% mente at kvinner måtte tilbe ektemannen( et alarmerende antall, men ikke mange nok til å være en majoritet, dersom antallet skulle være realistisk). 23% vil ha sharia. Likevel så det ut til at synet på likestilling mellom kjønn og seksualitet er det som står lavest. Men likevel kom det frem at mange av de spurte følte seg britiske. 

Nå snakker man likevel om en religion som deles verden over, og ikke bare begrenser seg til Storbritannia. Det er nest største religion etter kristendommen. Jeg er selv svært mot en del ting som denne religionen forkynner, men det betyr ikke at det ikke finnes forskjeller også blant muslimer. Min erfaring er at når det fremheves påstander om at muslimer over en lav sko er farlige, er det gjerne veldig ladet og dømmende, og det er mer eller mindre en naturlig reaksjon fra menneskers side. Det er en veldig enkel måte å sortere ut verden på. 'oss vs dem'. Det som likevel er, er at verden er sjelden så svart/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mari Y skrev:

Dette var britiske muslimer? Og i overskriften stod det at tallet havnet på 23%. 

Det verdt å nevne at muslimer finner man verden over, ikke bare i Storbritannia😉

Nei, i overskriften er det 23% som er for sharia. Leser du lengre ned så finner du at det er 47% som mente homofile burde steines. Og siden du sier at det finnes muslimer verden over så kan man faktisk bruke dette til å øke antallet 23 og 47% respektivt mye høyere, da de fleste muslimske land er langt fra like progressive som det england er når det kommer til homofile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hummels3 skrev:

Nei, i overskriften er det 23% som er for sharia. Leser du lengre ned så finner du at det er 47% som mente homofile burde steines. Og siden du sier at det finnes muslimer verden over så kan man faktisk bruke dette til å øke antallet 23 og 47% respektivt mye høyere, da de fleste muslimske land er langt fra like progressive som det england er når det kommer til homofile.

Ja, jeg er klar over at 23% var for. Men det er langt fra flertallet, som du her omtaler det som. 

Tja. Nei, veldig mange av dem er ikke det. Men jeg ville likevel gjort det så enkelt som du her beskriver. Det kan man ikke gjøre uten å VITE konkret. Man kan ikke bare lage en statistikk ut ifra  vage antakelser. Også øst- Europa har en god andel muslimer, som er veldig forskjellig fra Midtøsten, kulturelt sett. Samtidig er verdens mest folkerike muslimske land Indonesia. Så må man også skille mellom stater og folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...