Gå til innhold

Celleforandringer i underlivet. Legen ringte meg for 2 dager siden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifjor tok jeg gu på sykehuset pga tilbakevendende sopp. Alt så tilsynelatende bra ut ifølge gynekologen.

På forhånd hos lokale legesenteret hjemme hadde jeg hissig livmor. Blør lett.

Jeg tok litt prøver på ny for 2 uker siden pga mistanke for sopp /irritasjon i underlivet. Og gu. Livmortappen blødde lett igjen. Ble uvel og kvalm etterpå. Har opplevd blødning ved samleie så lenge jeg kan huske gjennom årene. Ikke hver gang, men ofte.

Fikk telefon fra legen for 2 dager siden at det var celleforandringer, men ikke kreft og at jeg sannsynligvis må opereres for å unngå kreft..

Først tok jeg det fint. Men etter at sank inn så ble det litt følelser og grubling.

Åssen i all verden har det seg at det plutselig er celleforandringer nå? Har knapt hatt sex på laaaang tid..

Og er det pga problemene med sopp som kan være grunn? Jeg blir innkalt til sykehuset for ny gu og nye prøver snart. Får jeg vite hva som er grunn til det? Har noen andre opplevd dette? Blir jeg operert samme dagen de undersøker meg? Det var faktisk tilfeldig at jeg tok gu sist så det var bra jeg gjorde det.

Noen andre som har reagert med følelser og grubling?

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd det selv, men vet det er relativt vanlig å oppleve celleforandringer i løpet av livet. Min mor fikk det, og det gikk helt fint. 

Her kan du lese litt om det http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/kreft/celleforandringer-1351.html 

Håper du får fine svar fra andre som har vært i din situasjon. Ellers kan du ringe legen i morgen, og spørre om alt du lurer på. 

Klem til deg <3 



Anonymous poster hash: f7d4f...4e4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celleforandringer kan være forstadiet til kreft, men de kan også være godartede. Du skal være glad for at du har en lege som tar dette på alvor.

 

Etter en gu hos legen er det vanlig å ta utvidere prøver hos en gynekolog, slik at de kan si noe om hvor store forandringer det er.

 

Om du skal inn til operasjon er det nok en konisering du skal ta. Da er det inn og ut på samme dag, og du er våken under inngrepet. Som regel er det en undersøkelse først, og så får du operasjon etterpå.

 

Celleforandringer skyldes som regel ulike hpv-virus. Dette kan ligge i kroppen din selv om du ikke har hatt sex å lang tid. HPV-virus har de fleste seksuelt aktive mennesker hatt, og kroppen gjør seg ofte av med det på egenhånd, men hos noen utvikler det seg til celleforandringer.



Anonymous poster hash: 08341...afc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste celleforandringer går tilbake av seg selv. Det finnes ulike grader av celleforandringer. Tror at hvis man har litt grovere celleforandringer så bestemmer de seg for å konisere (ta bort en del av livmortappen) for sikkerhets skyld. Har en søster som fikk lettere celleforandringer og da skulle man bare følge med på det. Det er slik at man ikke trenger å ha sex med mange eller i nær fortid for å komme i kontakt med HPV virus som kan forårsake kreft. Ofte tar det mange år fra man kom i kontakt med HPV type som kan gi forandringer til man eventuelt utvikler livmorhalskreft. Som oftest klarer kroppen å ordne opp slik at HPV virus ikke kan utvikle kreft, men noen har større risiko for å få livmorhalskreft som feks. overvekt, røyking, mange sex partnere, at sexpartnere har hatt mange sexpartnere, flergangs gravide, dårlig immunforsvar osv.



Anonymous poster hash: 81dd3...8ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen ❤ lig takk for tilbakemeldingene fra dere. Jeg føler meg bedre når jeg leser det dere skriver. Hatt mareritt om natta pga det så tror det vil hjelpe på nattesøvnen :-)

Klem til dere

(er ei veldig flink turnuslege som jeg var hos og hun var grundig og foreslo gu selvom jeg tok det ifjor)

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også telefon fra legen i dag ang celleforandring. Jeg skal ta ny prøve om 6 mnd. Jeg ba om å ta prøve fordi jeg ganske plutselig har begynt å få alt i fra frisk blødning til ganske mye brunlig utflod + verk og av og til skarpere smerter i underlivet/magen. Det var nok hormonspiralen mente legen.. Men nå etter telefonsamtalen ble jeg også ganske redd rett og slett. Stoler ikke helt på legen min kjenner jeg... Føler at hun glemmer litt detaljer 😉

Mener ikke å avspore tråden din, TS ;) Ville egentlig bare si at jeg føler med deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også telefon fra legen i dag ang celleforandring. Jeg skal ta ny prøve om 6 mnd. Jeg ba om å ta prøve fordi jeg ganske plutselig har begynt å få alt i fra frisk blødning til ganske mye brunlig utflod + verk og av og til skarpere smerter i underlivet/magen. Det var nok hormonspiralen mente legen.. Men nå etter telefonsamtalen ble jeg også ganske redd rett og slett. Stoler ikke helt på legen min kjenner jeg... Føler at hun glemmer litt detaljer 😉

Mener ikke å avspore tråden din, TS ;) Ville egentlig bare si at jeg føler med deg ;)

Det er i orden :-)

Føler med deg også.. Jeg får innkalling til sykehuset nå snart. Går i spenning. Var i postkassen idag og kommer til å sjekke postkassen hver dag (ikke alltid jeg som henter den)

Leger er veldig forskjellig. En jeg var hos trodde jeg ikke hadde det jeg hadde for mange år siden og mente jeg ikke hadde smerter siden jeg ikke klaget nok.

Men greia er at jeg tok meg sammen alt jeg hadde og bet tennene sammen mens tårer spratt ukontrollert.

Og i tillegg måtte jeg google hva jeg feilte for å bli hørt.

Jeg fikk først antibiotika og smertestillende, men det hjalp ikke noe og jeg vred meg i smerte og sov ikke på flere døgn pga smerter. Da kom jeg til han igjen og han ringte til slutt sykehuset og himla med øynene og sa at jeg ikke var fornøyd osv med behandlingen. Jeg fikk time dagen etter med påfølgende operasjon.. (kul i underlivet... Tett kjertel).

Har aldri hatt noen kjønnssykdommer. Bare problem med sopp,irritasjon og lettblødende livmor.

Spør om å få time hos en annen lege. Hender det må til...

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg ved den gangen på sykehuset da jeg kom inn der kunne gynekologen se det lang vei at jeg hadde smerter pga måten jeg gikk på... Som en cowboy.. Hehe

Og jeg fikk full forståelse og rett i hva jeg feilte osv. Ble lagt i narkose og operert samme dag. Våknet opp som et nytt menneske (det ble jeg lovet faktisk)..

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst, går det ofte tilbake av seg selv som nevnt over her.

 

Hvis du må operere(konisering?) er det antakeligvis ikke grad 1, men jeg fikk i en alder av 19 beskjed om at jeg hadde grad 1. Syntes det var tidlig, men fikk beskjed om at det ikke var noe å bry seg om i det hele tatt, da det sjelden faktisk betydde kreft. Halvt år senere var ny celleprøve helt fin, uten tegn til celleforandringer :)



Anonymous poster hash: c867c...c37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst, går det ofte tilbake av seg selv som nevnt over her.

Hvis du må operere(konisering?) er det antakeligvis ikke grad 1, men jeg fikk i en alder av 19 beskjed om at jeg hadde grad 1. Syntes det var tidlig, men fikk beskjed om at det ikke var noe å bry seg om i det hele tatt, da det sjelden faktisk betydde kreft. Halvt år senere var ny celleprøve helt fin, uten tegn til celleforandringer :)

Anonymous poster hash: c867c...c37

Alt hjelper :-)

Måtte du operere? Mistet du følelser i underlivet, sexlyst?

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hjelper :-)

Måtte du operere? Mistet du følelser i underlivet, sexlyst? Anonymous poster hash: b4955...c80

Jeg er ikke den du spør, men en konisering har ingen effekt på sexliv eller følelse.

Anonymous poster hash: 985c9...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også celleforandring, ble oppdaget under graviditet, men fikk forklart at det ikke var uvanlig og mest sannsynlig ufarlig. De hadde heldigvis rett, er nå 12 år siden.



Anonymous poster hash: e28c5...778
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese svarene jeg får! ❤

Anonymous poster hash: b4955...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Celleforandringer vil i de aller fleste tilfeller gå tilbake av seg selv, derfor velger man å ta ny celleprøve litt tid etter den første for å skje om dette har skjedd.

Har den ikke gått tilbake av seg selv, så foretar man en konisering. Jeg fikk gjennomført dette med lokalbedøvelse, lite ubehag underveis og har ikke hatt noen problemer i ettertid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det grad 1 gjør de ikke noe annet enn å følge med på det, ved grove forandringer, grad 3, koniseres du.

Hos meg ble det oppdaget celleforandringer under graviditet, ble fulgt opp med jevnlige celleprøver under graviditeten, og biopsi noen uker etter fødsel.

Jeg hadde grove celleforandringer, og ble konisert. Blir som Wolfmoon skriver utført med lokalbedøvelse, jeg merket ikke noe til selve inngrepet, og foreløpig ser alt bra ut. 



Anonymous poster hash: 7f4f7...454
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er sykehusundersøkelsen gjort og innkalling til operasjon (konisering) . .  Det presiseres i brevet at det er funnet celleforandring og ikke kreft. Det står ikke noe om hvilken grad det er eller noe, bare at det anbefales i mitt tilfelle å operere bort celleforandringene.  

Da håper jeg at jeg blir kvitt alt og at alt ordner seg.  

Gruer meg til operasjon og tia etterpå med blodig og vond lukt av utflod pga tilheling..  

Anonymkode: 222a9...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ei venninne av meg skal også opereres snart pga celleforandring, de sa til henne at det er forstadiet til kreft. Ergo om man ikke opereres så blir det kreft. En annen venninne har kreft og skal fjerne hele livmora snart, hun har 3 barn så er greit for henne. 

Jeg vet ikke noe om en sånn operasjon men det går sikkert fint, masse lykke til! :)  Har du forresten født? Det har jeg og revna en del så ble sydd, det ligner sikkert litt i tiden etterpå. Og det er fullstendig levelig :)

Anonymkode: 6a469...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen ❤ lig takk for tilbakemeldingene fra dere. Jeg føler meg bedre når jeg leser det dere skriver. Hatt mareritt om natta pga det så tror det vil hjelpe på nattesøvnen :-)

Klem til dere

(er ei veldig flink turnuslege som jeg var hos og hun var grundig og foreslo gu selvom jeg tok det ifjor)

 

Anonymous poster hash: b4955...c80

Prøv å slappe av. Spørs om ikke fastlegen din mener konisering. Det ble gjort hos meg for mange år siden, jeg hadde "nummeret før kreft" som de sa.

Enkelt inngrep, aldri noe plunder etterpå. :)

Anonymkode: 419ef...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sykehusundersøkelsen gjort og innkalling til operasjon (konisering) . .  Det presiseres i brevet at det er funnet celleforandring og ikke kreft. Det står ikke noe om hvilken grad det er eller noe, bare at det anbefales i mitt tilfelle å operere bort celleforandringene.  

Da håper jeg at jeg blir kvitt alt og at alt ordner seg.  

Gruer meg til operasjon og tia etterpå med blodig og vond lukt av utflod pga tilheling..  

Anonymkode: 222a9...228

Synes ikke du skal gå å grue deg til dette alt nå, jeg blødde bittelitt samme dag, utenom det kjente jeg ingenting. Så det er ikke sikkert du vil merke noe særlig til dette. 

Dette går helt sikkert helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slappe av. Spørs om ikke fastlegen din mener konisering. Det ble gjort hos meg for mange år siden, jeg hadde "nummeret før kreft" som de sa.

Enkelt inngrep, aldri noe plunder etterpå. :)

Anonymkode: 419ef...ee2

skal prøve så godt jeg kan. Tusen takk for tilbakemelding :-) 

Anonymkode: 222a9...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...