Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette


Beccy87

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til deg som har greid å forville deg inn hit!   :blomst: 

 
 
Jeg har lenge tenkt på om jeg skulle opprette en dagbok, men tiden går så fort så det har bare ikke blitt noe av. Nå er permisjons-livet derimot i ferd med å spise meg levende og jeg føler et enormt behov for å få litt av tankene mine ut av hodet, så jeg håper det her kan hjelpe. 
 
 
Litt om meg: 
 
28 år, bosatt i Oslo sentrum med min gode samboer 'Mannen' (ja, jeg er en av de som skamløst kaller samboeren for 'mannen min' selv om vi ikke er gift og jeg trives med det), og vår lille sønn S, populært kalt 'Lilling' og/eller 'Larven'. 
Det er i hovedsak det denne dagboken vil handle om, vår nye hverdag og alle dens utfordringer (for det er det, utfordrende altså, å venne seg til livet som mor). :)
 
Lilling ble født helt i enden av August i år, etter et flott svangerskap uten nevneverdige problemer (bortsett fra at jeg spiste meg selv over 30kg tyngre og derfor ser ut som en sliten hval ennå) og en over gjennomsnittet tøff fødsel. 
Fødselen i korte trekk: En uke på overtid ble jeg lagt inn med missfarget fostervann, etterfulgt av 15 timer aktiv fødsel som endte i keisersnitt og baby sendt til intensiven. Jeg kan legge inn hele fødselshistorien som et eget innlegg senere, men alt går uansett bra med både mor og barn nå, og vi fikk reise hjem etter fire lange dager på Ullevål. 
Fødselshistorie nummer 1 nederst på denne siden
 
 
Larven var det jeg vil kalle semiplanlagt. Jeg sluttet på ppillene i fjor høst etter at vi hadde snakket en del om at barn i fremtiden hadde vært kos. Var av den oppfatning at ppillene kunne bruke litt tid på å komme seg ut av systemet etter 12år men den gang ei, etter to prøveperioder kastet jeg en positiv graviditetstest i fanget på mannen med streng beskjed om at 'ja nå håper jeg du mente det du sa!'  :fnise:
 
 
Det gjorde han, og når sant skal sies så var vel han mer klar for denne livstilsendringen enn meg. Han har blant annet jobbet i barnehage tidligere, mens jeg aldri hadde tatt i en baby før de la min egen i armene mine. 
Å få barn har altså mildt sagt vært en utfordrende omstilling, jeg følte jeg hadde googlet ihjel internetten i løpet av svangerskapet, men det har vist seg i ettertid å være et hav av ting man rett og slett ikke kan lese seg til når det kommer til babyer...  :vetikke:
Hittil har jeg ikke gjort noen store feil, det verste må vel ha vært den natta jeg mista iphonen min i hodet hans når jeg skulle sjekke om han pustet. (Det gjorde han) Det gikk fint det altså, ble ikke merke en gang, men mor holder ekstra godt om mobilen hver gang hun skal sjekke nå...  :sjenert:
 
Kort fortalt er jeg en semi-pessimistisk introvert, er opptatt av at de jeg er glad i har det bra, samtidig som jeg har temmelig lav bullshit-terskel, er fryktelig glad alt som kan kontrolleres, rutiner og lister og noen ganger kan jeg kanskje også være litt for ærlig og brutal. 
 
:)
 
Jepp, det var det.. 1- 2 - 3 - La hverdagen begynne! 

------------------------------------------------------------------------

En liten oppdatering; 
Larven har vokst og grodd seg stor og overtatt kjelenavnet ''Trollet'' siden han er en liten sjarm-ramp. 
Permisjonen har fløyet avsted og en uke før jeg skulle starte på jobb igjen 1. Juni så testet jeg jammen meg positivt ca midt på denne siden og så var det helt uplanlagt og rimelig sjokkerende ''på'an-igjen''! 
Så da ble dette plutselig en graviddagbok gitt fylt med om mulig ENDA flere humørsvingninger enn før! :fnise:

------------------------------------------------------------------------

Ny oppdatering:
Frøet i magen viste seg å være Bølla og hun er både født Fødselshistorie nummer 2 finner du her og har rukket å bli nesten 3 måneder allerede. 
Jeg liker henne mer og mer og Trollet (tidligere Larven) har jeg nå virkelig falt pladask for. Jeg og mannen er faktisk skikkelig flinke til å lage barn om jeg så kan få si det selv. ;) 
Livet går sin gang og vi er ferdige med både graviditeter og fødsler så nå er det bare vanlig mas og generell hverdagsprat om småbarnslivet igjen her inne. Sikkert ikke så veldig interessant for andre enn meg, men jeg trives sånn med å skrive her at jeg tror jeg fortsetter litt til. :nigo:

 

Endret av Beccy87
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny dag og vi har vært våken lenge allerede. 

Lillingen våknet litt over kl.06 i dag, og siden han sovnet rett før kl 01 i natt er mor ganske fornøyd.

 

Nå ligger han og halv-sover så hadde det ikke vært for at jeg allerede har kastet i meg to kopper kaffe så hadde det kanskje blitt litt mer søvn på meg også. Når skal jeg lære?  :murvegg:

 

Mannen er reist på jobb og kommer ikke hjem igjen før nærmer midnatt så dagens utfordring blir å finne noe å fylle dagen med. 

Planen så langt er kos på sofaen, litt rydding, minst en maskin med klesvask, en lang trilletur og kanskje litt støvsuging.  :danse:

 

I tillegg må jeg grave litt i skap og esker og se om jeg greier å finne en jakke som passer, er et par størrelser større nå enn jeg var på denne tiden i fjor, og nå når det begynner å bli litt mer vinter ute kan det plutselig bli litt for kaldt med bare en collegejakke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Så hyggelig at du endelig har gått i dagbokfella du også! :)

Jeg prøvde boblekåpa mi i går, veldig fornøyd med at jeg fikk lukket den selv om jeg så ut som Michelinmannen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Så hyggelig at du endelig har gått i dagbokfella du også! :)

Jeg prøvde boblekåpa mi i går, veldig fornøyd med at jeg fikk lukket den selv om jeg så ut som Michelinmannen. :fnise:

 

Ja det er egentlig et under at jeg har holdt meg unna så lenge..  :fnise:

 

Ingen suksess på jakkefronten i går nei, to av dem greide jeg ikke lukke og den jeg fikk igjen så ut som et sprengt pølseskinn.  :grine:

Men jeg går jo fortsatt ned i vekt uke til uke, og det er jo bare tidlig oktober. 

Så jeg satser på at snøen holder seg unna en stund til så slipper jeg å fryse hele vinteren i alle fall. :P

 

 

                                                                                                                                                                  

 

 

I dag skal vi ut å treffe mamma i byen for en kaffe og litt pysjamas-shopping.

Vi har bare et par stykker med lang arm og det var ikke super lurt å vaske dem på 95 grader, heldigvis var de litt store før vask, for det er de ikke nå lengre... :fnise: 

 

Lilling er mammas første barnebarn og hun synes det er kjempe stas og helst vil være sammen med oss hele tiden. Synes det er veldig fint, for jeg har aldri hatt noe godt forhold til mine egne besteforeldre, så vi prøver å treffes i alle fall en gang i uka for trilletur eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi en kjempe fin dag! 

Satt ny sove rekord fra ca 01.00 til 08.00 og bortsett fra litt magevondt var han smørblid hele dagen.  :danse:

 

Godt var det, da vi fikk besøk av mannens mamma og søster for første gang etter fødselen. 

De kunne nok ikke fått et bedre førsteinntrykk, han smeltet begge to fra første stund.  :rodmer:

Vi skal ut og møte dem til frokost på hotellet de bor på om en liten times tid, og jeg er veldig spent på om det blir like god stemning i dag. 

Natten var kortere, men vi klager absolutt ikke over 4,5 timer søvn heller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen er overstått og den har bare rast avgårde. 

 

Koselig men slitsomt med besøk. Måtte bite meg i det et par ganger for ikke være en sånn mamma som ikke slipper andre til....

Det er bare kos at de vil holde og dulle med lille, det har jeg ingenting imot, men det er jo ikke måte på hvor mange råd de skulle komme med!  :sjokkert:

Sammenlikninger med andre babyer 'sånn var xx også når han var liten', 'xx gjorde alltid sånn' og innsisterte på at Lilling var trøtt hver gang han ga lyd fra seg og at han burde sove på den og den måten... 

Nei, babyen min er ikke trøtt, når han er trøtt så sover han! Når han lager lyd så er han sulten, så det at du har lyst til å bære rundt og bysse ham kommer ikke til å hjelpe!  :opplyser:

 

Puh.. De er fine folk altså, jeg blir bare litt sliten av alt.. Greit at vi ikke treffes igjen før jul og jeg skal prøve å ikke begynne å grue meg til det helt ennå... :P 

 

Dagen i dag har vært i gang lenge, og nå ser jeg at sola begynner å titte frem også, så da skal vi snart ut på en lang gåtur. 

Starter opp med styrketrening i dag også, merker at jeg er veldig klar for å øke intensiteten på treningen og komme ett steg nærmere normalkroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste små babyer sovner da når de er trøtt? :vetikke: Og som regel er det jo mat de vil ha når de sier fra, det er hvertfall det som er lurest å prøve først. Skjønner godt du blir frustrert når du blir avfeid på den måten, du er jo mammaen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg årets julegave (litt tidlig) i posten. En Fitbit HR Charge, så nå kan treningen starte for alvor!  :danse:

 

Er litt usikker på hvor hardt jeg kan ta i, spesielt med tanke på magetrening, har prøvd å google litt men så langt er jeg ikke blitt noe klokere. Får vel bare starte forsiktig og føle meg frem. 

 

Har også endelig bestilt meg 6-ukers kontroll hos legen. Første ledig var uka etter neste, så da har jeg god tid til å bestemme meg for hvilke prevensjon jeg ønsker. 

Har alltid gått på p-piller tidligere, men slitt litt med humørsvingninger, så tenker kanskje at spiral kan være en bedre løsning siden det er mer lokalt??

Det jeg likte best med pillene var at jeg hadde stål kontroll på når mensen kom, nesten på timen, det blir vel litt verre med spiral?

 

Nå er det ut i sola for en lang trilletur, skal bli spennende å måle skritt og puls underveis.  :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Larven min har de siste ukene sovnet for natten en gang mellom 23.00 og 02.00 og sovet i ett strekk til mellom 05.00 og 08.00. Da har han fått mat, skift og kos og vanligvis kan han sove 1-2 timer til etter det. Veldig greit egentlig, men nå hat han snudd på alt her.   :bond:

 

Sovnet som en stein rundt 21.30 i går kveld, våknet 02.00 for bleieskift og mat, sovnet igjen med en gang og våknet nå 04.30 for mer mat. Veldig spent på planen videre, vi skal på 6 ukers kontroll i dag og jeg merker at mor ønsker seg et par timer til på øyet...   :sleeping:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med. :)

Lykke til på 6-ukerskontroll og håper at dere begge får sove litt til.

 

Hei Nori!  :goodbye:

Vi fikk sove en time til, men så var det ingen nåde, en hel masse kaving med armer og bein, og små utbrudd i form av ååååii-ing og oooohh-ing så da var det best å komme seg opp og sette over kaffen. 

 

Kontrollen gikk fin-fint, jeg hadde ikke fått med meg at han skulle ha vaksine, men det var jo ikke noe sprøyter eller stress uansett så.

Jeg sverger, er så langt inne i den ammetåka nå at jeg egentlig er litt overasket over at jeg ikke har glemt igjen hele babyen min et sted ennå. 

Helsesøster spør om jeg lurer på noe, og det gjør jeg jo, jeg bare husker ingenting. 

Og når hun spurte hvordan Larven sover om nettene så husket jeg jammen ikke det heller. Er det mulig!?

:hoho:  

Han veier nå 6075g, så han har gått opp hele 1,8kg siden fødselen. Så det er vi kjeeeempe fornøyde med!  :hoppendeglad:

 

Gikk rett fra HS og hentet mamma på jobb, for å gå en liten tur, som plutselig ble litt lang... Noe som resulterte i at Lilling ble kjempe sulten og hyyylskrek i vogna på vei hjem. 

Jeg er jo vant med å gi ham puppen med en gang han lager en lyd nesten så han ble jo illsint når han ikke fikk service.

Jeg vet jo at han ikke lider noen nød av å være sulten i 15minutter, men det skar sånn i mammahjertet å se og høre ham så frustrert. 

Men så fort vi kom inn døra og jeg fikk i ham litt mat var alt greit, og nå ligger han å smiler som aldri før, så det er vist bare mor som husker at det skjedde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time til er luksus i min verden. :ler:

Så godt at han har lagt på seg masse, det er veldig greit å slippe å bekymre seg for dårlig vektoppgang. Det er nok av andre bekymringer allikevel. :P

Er enig i at å høre på gråting man ikke får gjort noe med er forferdelig. Jeg har ammet mye i grøfta ute på tur i sommer, men nå er det så kaldt og rått at det ikke er like aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh har du fått deg dagbok! Det var på tide da, men så gøy, her vil jeg såklart følge med dere fremover :nigo:

 

Ja eeeeendelig! Er egentlig et under at jeg gikk så lenge uten. Koselig at du vil følge!  :nigo:

 

En time til er luksus i min verden. :ler:

Så godt at han har lagt på seg masse, det er veldig greit å slippe å bekymre seg for dårlig vektoppgang. Det er nok av andre bekymringer allikevel. :P

Er enig i at å høre på gråting man ikke får gjort noe med er forferdelig. Jeg har ammet mye i grøfta ute på tur i sommer, men nå er det så kaldt og rått at det ikke er like aktuelt.

 

Ja det er voldsomt til bekymringer også det! 

Jeg har jo bestemt meg for at jeg ikke skal bli noen helikopter mamma, og ser allerede nå at det kommer til å bli vanskelig. :P 

Og ja, hadde det ikke vært så kaldt og guffent ute så hadde jeg nok funnet meg en grøft.  :fnise:

 

                                                                                                                                             

 

Larven min har plutselig blitt veldig stor!

Det er tydelig forskjell og han har vokst mye denne uken.

Så gøy å se hvor mye mer oppmerksom han er på alt rundt seg nå. Han 'prater' mye mer, smiler og nesten-ler masse og vi har laget en provisorisk løsning i form av en uro hengt opp i en stålampearm som er blitt kjempe underholdende.  :danse:

 

Og de neglene!!! Hjelpes meg som de vokser! Jeg synes jeg klipper de hele tiden, og det er jo så skummelt! Kjempe redd for å klippe fingrene!  :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute å gått laaang tur, svett til tross for det kalde været, Lilling sover fint i vogna så jeg tenkte å ta meg en kjapp dusj før han våkner.

 

OGSÅ VISER DET SEG AT VI IKKE HAR VARMTVANN!?!?!?!?  :sjokkert:  :grine::bond:   :sjokkert:  :grine:  :bond:

 

#skikkelig-dårlig-stemning   :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Så ikke at du hadde dagbok :P Grattis med baby til deg :)

Har ved 2 anledninger nesten mistet IPhone på baby, men heldigvis bommet begge gangene(sovnet ved nattamming med telefonen i hånden :P). Verste ulykken her var da mini headbanget seg selv rett inn i kragebeinet til pappa når han ble bært. Himmel for noen lunger! Gikk heldigvis fort over når mamma og ikke minst puppen kom til utsetning :P

Når det kommer til negler så funker filing som fjell her. Ikke søren om det funker med biting eller klipping her i gården.

Ellers er det masse rart som kommer til å skje med babyen din fremover. Jeg har ikke mange månendene mer erfaring enn deg, men nok til at jeg har blitt overrasket over hvor ekstremt mye han har utviklet både motorikk, "språk"(han babler noe sinnsykt og humrer for seg selv...forteller seg srlv tydeligvis gode vitser) og kan nå ligge å pludre fint for seg selv over lengre tid, spesielt mef uroen sin som han eeeeeelsker :)

Ha en flott lørdag! Håpet varmtvannet er tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit Runforit!  :goodbye:

 

Hoho, ja vi har heldigvis fremdeles tilgode å støte på et problem som ikke kan løses av puppen. :P 

 

Jeg prøvde å file, men det tok for lang tid, og biting tror jeg ikke jeg orker, bare tanken gir meg frysninger i nakken!  :haar:  Har fått tak i en sånn bitteliten negleklipper nå, det var litt enklere enn å bruke saks. :) 

 

___________________________________________________________________________

 

Larven har jo godt av å få i seg litt omega3 nå når han har bikket 6 uker, så jeg har gjort et par tapre forsøk på å gi ham tran, men det er jo forståelig nok ikke kjempe populært. 

Det smaker jo høgg!!  :spy:

Han slever det bare ut igjen og hyler i vei.. 

Er det noen som har tips og råd å komme med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hei og velkommen hit Runforit!  :goodbye:

 

Hoho, ja vi har heldigvis fremdeles tilgode å støte på et problem som ikke kan løses av puppen. :P 

 

Jeg prøvde å file, men det tok for lang tid, og biting tror jeg ikke jeg orker, bare tanken gir meg frysninger i nakken!  :haar:  Har fått tak i en sånn bitteliten negleklipper nå, det var litt enklere enn å bruke saks. :) 

 

___________________________________________________________________________

 

Larven har jo godt av å få i seg litt omega3 nå når han har bikket 6 uker, så jeg har gjort et par tapre forsøk på å gi ham tran, men det er jo forståelig nok ikke kjempe populært. 

Det smaker jo høgg!!  :spy:

Han slever det bare ut igjen og hyler i vei.. 

Er det noen som har tips og råd å komme med?

Ta ekstra tran så får han det gjennom melken. Det er D vitamin han ikke får gjennom melken og de dråpene smaker ikke noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...