Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette


Beccy87

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke en ny bestevenn blant damene i barselsgruppa, og av 7 stykker var vi 4 som møtte opp. Men de er absolutt hyggelige og vi avtalte nytt møte neste uke så jeg kommer absolutt til å være med da også. :) 

Like dårlig som natten var i går, var natten i dag fantastisk. Mannen var ikke helt i form i går kveld så han la seg etter middag mens jeg ble oppe med begge barna. Fikk lagt Trollet veldig greit, ga ham en paracet og måtte bare inn en gang før han sovnet også slo Bølla til å var supervåken (men heldigvis ikke grinete) så da hun endelig spiste godt og sovnet rett før 23.00 tok jeg ingen sjanser og la meg jeg også. Mannen var oppe og inne hos Trollet tre ganger for å legge på ham dyna igjen i løpet av natten og ellers var de stille og rolige begge to og jeg våknet av at Bølla lå å gnaget på hånden sin klokka 06.00!!! 
Hun har da sovet i ett fantastisk strekk fra 23.00 - 06.00. Ny rekord!! :hoppendeglad:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy fader, hva er hemmeligheten?! (Og ikke si MME nå! :hoho:) Jeg bestiller gjerne en unge med et sånt søvnmønster selv, takk! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR SÅ LYST PÅ SJOKOLADE AT JEG HOLDER PÅ Å GÅ PÅ VEGGEN! :bond:
Siden jeg ikke kan trene noe enda, bare gå turer, så må jeg heller være streng med meg selv når det kommer til hva jeg dytter i kroppen og da er jo ikke sjokolade det beste valget... Jeg har jo 9kg til å miste før jeg er fornøyd og ca 20 par bukser som ikke passer så motivasjonen er absolutt til stede, men jeg har altså så lyst på sjokolade at jeg sliter med å tenke på noe annet. :fnise:

Noen som har tips til hvordan jeg kan takle søtsuget? 
(Nb. smoothies, bær og frukt teller ikke som substitutter!) 

Planen i dag er å kanskje ta meg en tur ut på babytreff hvis Bølla er i humør (hun sov faktisk fra 23.00 til 06.00 i dag også og nei @juliane jeg vet ikke hva hemmeligheten men jeg håper, håper, håper det varer!)  så skal jeg møte mamma, hun skal være med å hente Trollet i barnehagen og spise middag sammen med oss siden mannen jobber veldig mye for tiden. :) 

Æsj jeg tror jeg må gå å se om vi har noe sjokolade gjemt i skapet jeg... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er rosiner! Neida :ler: Sliter med det samme selv. Av og til er Nugatti det eneste jeg klarer å tenke på. Har ikke funnet en erstatning dessverre :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med samme søtsuget, så jeg har null gode tips. Mitt substitutt har i alle år vært Pepsi max, men da jeg mistet lysten på det da jeg var kvalm denne gangen benyttet jeg sjansen til å venne meg fullstendig av det. Så nå er jeg bare mer sjokoladesugen istedenfor. ;) Sparer masse penger på det, og Pepsi max er jo ikke godt for kropp (eller bebis i magen) det heller. Men man blir ikke tjukkere av det da.... :sjenert:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig at Bølla sover :)

Mitt tips er å bytte ut vanlig sjokolade med så mørk sjokolade som du orker å spise :fnise: Jeg klarer ikke å spise i nærheten så mye mørk sjokolade som lys, og den er jo sunnere. 

Jeg hadde en periode der sjokoladesuget var helt ekstremt og da hjalp det i hvert fall litt å spise veldig mørk sjokolade. En stund tvang jeg meg selv til å spise bær dyppet i sjokolade for å begrense mengden sjokolade. 

Alt dette pratet om sjokolade :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med sånne sjokoladeboller som lages av dadler og kakao? Mange som skryter av de for å dempe søtsug, men jeg har ikke smakt selv så verst ikke. 

Google it ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få ut litt frustrasjon over mannen her nå.. 

Vi har helt siden vi flyttet og fikk ny barnehage for Trollet i januar vært litt missfornøyde med den nye. Jeg vil ikke gå i detaljer men vi er ikke helt fornøyde med et par av de ansatte der og hvordan de oppfører seg både ovenfor barn og voksne, i tillegg til at vi synes en del av deres opplegg og rutiner (eller skal vi si mangel av) skurrer litt.. Så vi søkte barnehage for både Trollet og Bølla nå rett før fristen gikk ut. 

Det er jeg som har gjort all researchen, jeg har lest side opp og side ned av årsplaner og vært bortom og lusket langs hushjørnene på samtlige barnehager vi har søkt på mens mannen min ikke kunne brydd seg mindre. Han er ikke fornøyd med barnehagen vi har nå og han har helt klart uttrykt ønske om å bytte flere ganger selv om han ikke har orket å sette seg inn i alternativene. 

Jeg har ikke tenkt så mye på det siden det virket så fjernt at vi skulle få tilbud så jeg ble kjempe glad og overrasket når jeg fikk brev i dag om at Trollet er tilbudt plass i den barnehagen vi hadde på førsteplass fra og med august!!!  :hoppendeglad:

Jeg jublet og føler at dette virkelig blir bra helt til jeg sier det til mannen og han plutselig "er litt skeptisk til å bytte"...  :scorpis:

Ååååh din dumme festbrems! Hva da skeptisk?! Dette er jo drømme barnehagen! Den er tre hus unna her vi bor i motsetning til nesten 3km i feil retning fra tbanen. De har stort fint uteområde og fokuserer på å bruke det så ofte som mulig. De har inkludert alle måltider og minst to dager i uka med varmmat i motsetning til en dag med "noe med ketchup". 

Plutselig mener han at det er dårlig gjort mot Trollet å bytte igjen for da "får han ikke noe stabilitet og vi burde ikke bytte bare fordi det er lettere for oss.." Vi gjør jo ikke det! Ja det blir enklere for oss men det blir også bedre for Trollet å gå sammen med de som skal gå på samme skole som ham og de som bor i dette nabolaget. Ikke har han knyttet noen sterke bånd til noen av de der han går nå heller, bortsett fra ei lita jente men hun kan vi jo fortsette å treffe selv om han bytter. Ja det er mye med to bytter i løpet av ett år men har skal jo gå der i 4 år til så det er en vi kan trives med!

Neida, så mannen er skeptisk han da. Så jeg foreslo at da ringer vi og hører om vi kan komme på besøk en dag alle sammen og se hvordan han liker det. (Vi har allerede vært å lekt ute der med Trollet flere ganger). Men om han gidder å sjekke noe mer opp på hjemmesiden deres for å få et bedre innblikk? Neida!  :rasende:

Nå sitter han på stua og prøver å mate Bølla selv om hun ikke er sulten mens jeg sitter på badet og koker av irritasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt frustrasjonen! Hva er det som får mannen til å tenke som han gjør? Hvordan har han fått de tankene i hodet om at det er viktigere med en stabilitet rundt en dårlig barnehage enn å bytte til en god barnehage?

Er mannen din en sånn en som kan overbevises av forskning? Isåfall finnner du kanskje finner noe du kan bruke og argumentere med i denne artikkelen jeg, eller andre artikler på samme sted: https://utdanningsforskning.no/artikler/hva-er-en-god-barnehage-for-de-minste/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til sjokoladebehov: Alpro soyadessert sjokolade. Jeg synes de er kjempegod (så lenge de har stått i kjøleskap). Men er helt sikkert smak og behag her også:jepp: Hvis jeg ikke husker feil er det ca 100 kalorier i et ganske stort beger.

Åh, jeg skjønner frustrasjonen din så godt! Vet ikke helt hva jeg skal si.. Du har gjort en super innsats for at det skal bli best mulig for dere alle. En god barnehage er jo kjempeviktig, så det er jo supert at han har fått tilbud i den nye. Det å gå sammen med de man begynner på skole med, tror jeg også er veldig fint:) Er det sånn at han bare kan være skeptisk i starten, bare for å "være vrang" eller er han oppriktig bekymret for byttet tror du? Om han ikke er så bekymret som han gir uttrykk for, så kan det vel hende at det går fort over? Og at han blir enig med deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så utrolig frustrerende. Her er også mannen totalt uengasjert i hvilken bhg selv om han syns dårlig om en bhg. Jeg sørget derfor for at vi slapp den bhg og han bryr seg ikke. Hadde han plutselig begynt å blande seg i det hadde jeg blitt svært irritert og frustrert. Selvfølgelig vil man ha barna sine i en god barnehage med gode ansatte. Press på mer med bytte for som du sier er det altfor lang tid med dårlig bhg for Trollet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring (fra ca. 100 år siden) er at det spiller stor rolle for barnet å bli kjent med andre barn som man skal gå på skolen med. Jeg begynte på en skole der ingen fra barnehagen min gikk. Det var skumle greier altså :( Det gikk seg jo til, men jeg husker mange morgener med vondt i magen. Stå på! Du er flink og god! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtt damer! :hjerte:
Jeg tror helt ærlig mannen er vanskelig bare for å være vanskelig. Han har en tendens til å være det innimellom og vi har ikke pratet noe mer om det (eller noen ting egentlig) siden han gikk og la seg med en gang jeg kom ut og tok Bølla og dro på jobb i dag tidlig før vi hadde stått opp (både Troll og Bøll sov til 7!!!) 

Jeg tror også han er en såpass enkel sjel at en del av problemet er at det er jeg som har levert og hentet alle dager denne uka så han har rett og slett ''glemt'' hvor langt det er ned dit og hvor mye vi egentlig ønsker å bytte. Jeg regner med at han kommer til å endre mening ganske fort, og om han ikke gjør det så kommer jeg til å takke ja til det byttet uansett. 
Jeg har ønsket oss den barnehagen siden vi fant ut at vi skulle flytte hit så det kommer faktisk ikke på tale at vi takker nei. :opplyser:

I dag skal jeg holde meg hjemme hele resten av dagen i tilfelle vaktmesteren kommer og må ha tilgang til verandaen vår. Det hang nemlig en lapp i gangen om at han måtte inn i alle de leilighetene har ikke har vært i fra før, uten mer forklaring.. Vi flyttet jo hit i November og vet rett og slett ikke om dette gjelder oss eller ikke. Ikke har vi ordnet oss nummeret hans heller. Hæsjtægg amatører! :P  
Helgevasken står også på planen, jeg har ei venninne som tar helgevasken på Torsdager og det synes jeg høres ut som verdens beste ide helt til Torsdagen kommer og jeg ikke orker å sette i gang allikevel. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgevask, hva er det for noe? :vetikke::fnise: 

Så utrolig heldige dere var som fikk plass i den bhg, selv om dere har plass fra før! :strix: Her må jo mannen bare kjenne sin besøkelsestid og innse at dere bare må slå til! Jeg skjønner argumentene med at det er leit for Trollet å måtte begynne i en ny barnehage enda en gang, men som du sier er jo dette endelig stopp. Og hadde det BARE vært for deres egen bekvemmelighet hadde det nå vært en ting, men dere er jo ikke fornøyd med kvaliteten på den bhg dere går i nå heller. Da blir det jo ikke sånn som forrige gang, der dere flytter han vekk fra fantastiske omsorgspersoner. 

Vi fikk ingen bhgplass i går, og har vel ikke så store trua på at vi får i det hele tatt. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som babyer har økedøgn, er det noe som heter sovedøgn? :klo:
Bølla har nå sovet: 
22.00 - 07.00
08.30 - 10.30
12.45 - sover fortsatt nå kl 15.15

Hva skjer?! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølla fortsatte å sove på fredag, skulle tror hun merket at det var helg og prøvde å sove seg frempå. Stakkars lille sover betydelig mindre i helgene når Trollet er hjemme og fyker rundt her som en særdeles høylytt tornado. :sjenert:
I dag er hun tidenes klistremerke i tillegg, er tydelig at det er et utviklingssprang på gang.

Klokka ble stilt i natt og det er jo alltid like spennende å se hvordan livet skal utarte seg videre nå.
Trollet endte opp med å sove til ny8-gammel7 mens bølla våknet ny6-gammel5. Så hvis vi ignorerer det faktumet at utviklingstrinnet kommer til å ødelegge mye så kan vi jo dra på med en liten feiring av at Bølla har sovet 5-7 timer sammenhengende på natten de siste 5 nettene! :nori:
Trollet våkner fortsatt 1-4 ganger i løpet av natten men sovner igjen med en gang vi kommer inn og legger på ham dyna så jeg er litt usikker på om det kanskje er ''vår feil'' at det er sånn... At han er så vant med at vi kommer inn at han ikke klarer å sovne igjen alene... Han sovner jo alene på kvelden, altså vi går ut før han sovner, må aldri (bank i bordet) sitte der inne med ham til han sovner så jeg vet sannelig ikke. :vetikke:
Vi har store planer om å bytte ut sengen hans i løpet av et par uker, han skal få storguttseng og Bølla skal få sprinkelsengen og siden det innebærer en tur på IKEA og rommet hans fortsatt ser litt sånn halvveis ut med tanke på mangel av møbler og mengde pappesker så skal vi endelig få ut alle fingrene å få innredet ordentlig der inne. Tenker at en eventuell analyse og omlegging av nattrutiner kan vente til han blir trygg på det nye rommet. Og ellers håpe at storguttseng med tilhørende storguttdyne skal hjelpe på problemet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her hadde ikke bytte av seng noen effekt på søvnen, men nå er vi veldig fornøyd med 2-3 oppvåkninger. Det har vært så ekstremt mye verre liksom, at det går det an å leve med. Må jo gå seg til etter hvert tenker jeg. Spent på hva som skjer med søvnen når Humla kommer. Ser for meg en periode med forverring da egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nori skrev:

Her hadde ikke bytte av seng noen effekt på søvnen, men nå er vi veldig fornøyd med 2-3 oppvåkninger. Det har vært så ekstremt mye verre liksom, at det går det an å leve med. Må jo gå seg til etter hvert tenker jeg. Spent på hva som skjer med søvnen når Humla kommer. Ser for meg en periode med forverring da egentlig. 

Her har det ikke blitt verre etter at Bølla kom (eller det har egentlig det men det er pga tenner og ikke Bøllas feil) i alle fall om det er en trøst. :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- I dag var det strålende vær ute så vi var lenge ute og koste oss i sola.
- Trollet har oppdaget stein og at de kan plukkes og samles på.
- Bølla har begynt å sove med koseklut, hurra! 
- Trollet har ikke knyttet seg til kosedyr/klut og i dag insisterte han på å legge seg en boks hårvoks han fant under kveldsstellet... 
- Bølla SKAL ha kosekluten OVER hele ansiktet
- Mannen tok til fornuften, vi takket JA og Trollet begynner i ny barnehage i August. 

Dette har vært en fin helg. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi flasker Bølla på heltid så har vi gått for den metoden jeg synes er aller enklest av alle: 
Jeg har en vannkoker med temperaturmåler så jeg koker opp vann i den også lar jeg det stå til det blir kaldt igjen. 
Så varmer jeg det bare opp til 40grader hver gang jeg skal lage en flaske. 
Eller når jeg skal ut så varmer jeg det opp til litt over 40 og heller over på termos som jeg kan ta med meg. 

MEN NÅ KORTSLUTTA VANNKOKEREN! :raven:
Og det var like før jeg gjorde det også. 
Hjelpes meg så tungvint jeg plutselig synes det er med å koke opp vann i kjele da! :bond:
Og for å gjøre det enda verre så skal de drive å kutte strømmen her av og på hele dagen i morgen så da er det utrolig dårlig timing at jeg må stå å manuell-koke (kan jeg kalle det det?) i en evighet isteden for å bare trykke på en knapp og leve livet. 
Så isteden for å sove lengre i morgen må jeg stå opp tidlig så jeg rekker å koke og styre før de tar strømmen her kl 8...
Blah! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...