Gå til innhold

Fantas + baby = sant <3


FantasDick

Anbefalte innlegg

Tror jeg trenger en dagbok å klage til, skrive søte hendelser i, poste bilder i og bare rable litt. 

 

:velkommen:

 

Jeg hadde hørt fra mange mammaer at de ble forelsket i det øyeblikket de fikk møte babyen sin for første gang, men jeg trodde aldri på dem. 7. september 2015 ble jeg overbevist. 

 

Nå er det snart fire uker siden hun kom til verden og vi begynner å få dreisen på livet igjen. Denne nye hverdagen er helt fantastisk, men også en stor omveltning, men jeg tror vi fikser det. Akkurat nå fyller vi dagene våre med å chille på sofaen, trille turer - med og uten hund, kikke på hverandre, sove, løpe tur, spise, skifte bleier, prate om alt mulig.. Vi koser oss! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skynder meg å skrive litt mens jeg sitter her i bare trusa med ammeinnleggene stikkende opp av BH'en og en lunken kaffekopp ved siden av meg. Baby har vært veldig klengete de siste dagene og vil bare sove  meg, så når hun endelig tar en liten blund på egen hånd i vugga si satte jeg på en kopp kaffe, løp i dusjen og kastet meg ned foran PC'en (bruker den jo nesten aldri lengre!). 

 

Hun er 1 mnd gammel i dag, og det "feirer" vi med barseltreff - for første gang! Jeg hater jo mennesker så er spent på hvordan det går i dag, men jeg har lovet både meg selv, baby og pappaen at jeg skal gå minst én gang før jeg ev. ditcher de. Sola skinner, så vi får oss en fin spasertur om ikke annet. :) 

 

Lurer fælt på hva jeg skal ha på meg, frykter at jeg må gi mat mens jeg er der (hun spiser helst annenhver time) og jeg er ikke vant til å amme sittende og har heller ikke mye klær som lar meg amme særlig diskret.. Og hva skal baby ha på seg? Hun gulper så fælt for tida at selv om vaskemaskinen går døgnet rundt (gjerne halvtom - eller kvart-tom!) så har vi nesten ingen rene klær til henne. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke skrevet så ofte som jeg egentlig ønsker her inne, men får samle opp litt når jeg har tid. :) 

 

Har lest litt om de forskjellige utviklingstrinnene og hvordan dagene før påvirker baby.. Tror vi holder på med utviklingstrinn 1 nå, fordi hun er plutselig klengete, litt skrikete og vanskelig å få til å sove - på natta, hun sover som en stein på dagtid. :ler: I natt tror jeg imidlertid at det gikk ganske greit, men samboeren tok henne med ut på stua etter en times tid slik at jeg skulle få sove, så jeg vet ikke helt hvor raskt hun sovnet.. Jeg tok henne i alle fall opp for mat 02.15 og 06.00, så hun hadde en fin periode på nesten 4 timer! :biggrin: Vi våkna klokka 09.00, ga mat og rakk ikke få henne ut av pysjen før hun sovna igjen, så nå sover hun på sofaen, mens jeg drikker te, surfer på PC'en og steker rundstykker til frokost. Utsetter morgenstellet litt til, da. :) 

 

I går var vi på hestesportsenteret og så på noen oppvisninger - det var sånn "dag" der i går og hestejente som jeg egentlig er måtte jeg ta turen. Tok meg selv i å glede meg til å vise baby alle hestene før jeg kom på at hun nok er litt for liten til det, enda. :ler: Etter oppvisningene gikk pappa og baby i bilen for å varme seg mens ei venninne som har hest på stallen viste meg alle hestene. Vi gikk på rundgang gjennom alle luftegårdene og jeg koste meg gjennom alle de flotte hestene - spesielt en skikkelig søt og koselig liten islending som diltet etter oss og ikke kunne få nok kos. Deilig med litt hestepåfyll! 

 

Har sååå lyst på egen hest igjen, så vurderer det når baby blir bittelitt større. Hest var noe jeg lovet meg selv da jeg bestemte meg for å flytte på bygda, så etter 4 år er det vel på tide snart.  :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Allis Hagtorn

Gratulerer med ny baby!

Jeg har glemt brukernavnet ditt som du hadde før(?), men jeg husker iallefall deg fra flere år tilbake når jeg og hadde et annet brukernavn (om jeg ikke er helt på viddene her).

Var det sånn at samboeren din har et eldre barn fra før?

Kjenner igjen feelingen fra barselmøter og logistisk krøll :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gratulerer med ny baby!

Jeg har glemt brukernavnet ditt som du hadde før(?), men jeg husker iallefall deg fra flere år tilbake når jeg og hadde et annet brukernavn (om jeg ikke er helt på viddene her).

Var det sånn at samboeren din har et eldre barn fra før?

Kjenner igjen feelingen fra barselmøter og logistisk krøll :ler:

Tusen hjertelig takk! :biggrin: 

Jeg het Zaphireh tidligere, er det det navnet du kjenner igjen? Hm, vet ikke hvem du er.. 

Ja, samboeren min har ei på 14 år fra før av. Vi har henne 100%, så nå er a4-livet komplett med mann, to barn, hund, hus og stasjonsvogn! :ler: 

 

---

 

Nå sitter jeg med hårfarge i håret, og da er det me-time! Har muret meg inne på pc-rommet med et glass brus og en liten skål godteri, mens samboer "passer" baby (vet ikke hvilket ord jeg skal bruke) siden jeg ikke skal holde på med henne med fargen i håret. Sånn sett er det greit med farge som krever en del vedlikehold, fnis! Det er sikkert som å banne i kirka, men.. Jeg blir bittelitt lei av babyen innimellom, så godt å få en time eller to helt alene av og til. 

Baby er inne i enda en merkelig periode hvor hun nå sover fram til 02-02.30 for første mating (som tidligere), men nå vil hun ikke sovne igjen etterpå! :sjokkert: Hun skriker til om jeg legger henne i senga si, men om hun får ligge i vår seng er hun veldig blid; smiler, prater og herjer. Jeg får ikke til å sove med henne pratende og sparkende ved siden av meg, så de siste 4 nettene har jeg vært våken med henne i ca. 4 timer før hun endelig tar en liten blund etter andre mating 06.00. Herrefred, jeg er trøtt om dagene! Får ikke sove på dagtid av en eller annen grunn, så blir bare liggende å stirre i taket når jeg legger meg for en blund mens hun sover. Ikke kan jeg bælme kaffe heller. Sukk. 

Vi var på 6-ukers kontroll i dag, litt sent siden hun er litt over 7 uker, men det har ikke noe å si. Hun har lagt på seg masse og blitt kjempelang! Fikk rotavirus-vaksinen, og den likte hun ikke noe særlig, men tror vi fikk den i henne til slutt. 

Fødsel; 47 cm og 2995 gr (gikk ned til 2700 gr) I dag; 57 cm og 4665 gr. Hun lå ikke helt inntil den målegreia med hodet når helsesøster målte, så tror nok ikke hun er fullt 57 cm, men hun har nok strukket seg en del. Begynner å bli tung å bysse i timesvis også. :ler: 

I morgen skal jeg også på 6-ukers kontroll, så da skal baby være hos farmor i noen timer! Det er første gang noen andre skal passe henne, så er litt spent. Hun har vært hos farmor en liten time en gang tidligere, da sov hun så søtt at vi stakk innom butikken uten henne. Nå skal hun være der i ca. 5 timer, fordi jeg har lang reisevei til legen min. Kjenner litt på at det er så mange timer, men jeg tror nok det går fint. Har pumpet og fryst ned melk, og leverer henne i vogna så de kan trille en tur. Hun sover uansett hele dagen fordi hun er jo våken hele natta, hahah! 

I dag var det tjukt lag med is/frost på bilvinduene og ganske kaldt i lufta, så nå er det vel på tide å skifte hjul på bilen. I år skal vi spandere på oss dekkhotell, der legger de også om hjulene og vasker så vi slipper å tenke på noe. Er vant til å gjøre det selv, så synes det er litt luksus, haha. På tide å vaske vognposene også! Fikk to fantastiske dunposer fra broren min (etter døtrene hans), men har ikke vasket de opp enda (tar det senere, trenger ikke gjøre det enda, det er jo sommer!), men NÅ er det på tide! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tror og håper vi bare har et nytt utviklingstrinn her nå, for nå er baby litt slitsom! :ler: Hun har hatt et par gråtetokter hvor hun skriker seg mørkerød i ansiktet og INGENTING hjelper før hun plutselig roer seg ned. Vi har pratet med, båret på mage, på rygg, på brystkassa vår, hatt henne i vugga, i bilstolen, i sofaen, på puppen, med smokken, hahaha, og hun bare gråter. Huff, hjertet mitt blør når hun gråter sånn, men plutselig er det over og hun vil ligge rolig på brystkassa vår. Virker ikke som at det er noe som plager henne fordi vi har slitt med magesmerter tidligere og hun er ganske annerledes nå, men jeg er ingen ekspert så vet jo ikke. 

Har kjøpt ny vogn fordi Silver Crossen er helt håpløs å jogge med, så valget falt på en billig og enkel vogn nummer to som også kan jogges med. Det ble en Beemoo Duo Jogger og etter å ha fått testet den litt er jeg veldig fornøyd! Den er kjempelett å løpe med og tåler litt ulendt terreng. Har bare brukt bag-delen hittil, og den er helt ok, men ekstremt liten nå som jeg er vant til Silver Crossen. :ler: 

Var på joggetur med vogna i går kveld, men vi kom oss bare 3 km på vei før hun begynte å gråte. Snudde kjapt, men tenkte at hun roet seg sikkert snart - den gang ei! Plutselig brøt hun ut i hylskriking og jeg løp med fanden i hælene hjemover før jeg innså at jeg kan ikke la henne gråte lengre. Hadde jo forsøkt å kose, stryke, synge osv, men ingenting hjalp. Det var også for mye vind til at jeg ville ta henne opp (var ute på et digert, flatt langstrekke), så jeg ringte samboeren midt i tippeligaens siste fotballkamp for å be han om å komme å hente oss med bilen. Veien hjem består av drit-bratte bakker og jeg var allerede skjelven, så tenkte det var det beste. Løp videre og kom på at jeg kunne stikke innom svigermor for å gi baby litt mat, men da jeg kom fram var det mørkt i huset og ingen hjemme. Utenfor døra til svigermor var vi i ly så jeg tok opp baby og danset vals med henne i vognposen og alt mens jeg sendte melding til samboeren om at vi var der. Samboeren min kom og vi hev både oss og vogna i bilen og kom oss hjem så jeg fikk gitt henne litt mat, hahah. Herregud, for et mareritt - jeg blir jo helt fra meg når hun skriker og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre! :ler: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må klage litt her for nå har jeg nettopp sendt avgårde samboeren, eldste barnet og hunden. Samboeren skal spille pokerNM på Gardemoen og barn/hund skal til tante på helgebesøk. Jeg og baby skal være hjemme helt alene - og jeg gruer meg sånn! :ohmy:

Baby er søt og snill så lenge hun får sove ofte nok, men i dag morges f.eks, så fikk jeg henne ikke til å sove før ting hadde gått altfor langt og hun var overtrøtt så det holdt - og jeg satt igjen med skrikende og til de så grader misfornøyd baby i seks (!) timer før jeg endelig klarte å få henne til å lukke øynene på et mirakuløst vis. Og med tanke på at hun de siste nettene har begynt å våkne etter et par timer for å nekte å sovne igjen ser jeg mørkt på denne helga. Ikke får jeg til å sove samtidig som henne på dagtid fordi jeg klarer rett og slett ikke å sovne uansett hvor utslitt jeg er, så jeg blir jo gående som en zombie når hun er sånn om nettene.. Gråter en skvett gjør jeg også. :rodme:

Jeg forsøker imidlertid å tenke positivt, at dette går bra, men jeg er jammen ikke sikker. Om alt går til helvete så har jeg svigermor rett i nærheten som sikkert mer enn gjerne vil hjelpe om jeg ber om det, men jeg vil jo klare meg selv også. Det er jo mitt barn og jeg tenker at jeg burde da klare å ha henne alene, men likevel kjennes det så håpløst ut når jeg sitter der klokka fire på natta, med en sprellende baby som har vært våken de to siste timene og kommer til å være våken de to neste også.

Samboeren har nok fått med seg at jeg ikke akkurat gledet meg til denne helga, så nå sitter jeg i tillegg med dårlig samvittighet for at han kanskje har dårlig samvittighet for at han reiser nedover. Hormoner.. :ler: Jeg synes det er helt supert at han drar, og har jo oppmuntret han til det, men så var det dette med både pose og sekk, da. :tunge1: At han holder ut med meg, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første natt gikk over all forventning! Fikk henne til sengs etter en time med diverse byssing og bæring og hun sovnet på første forsøk (var litt overtrøtt da jeg begynte). Var så urolig etter andre ammerunde så gadd ikke flytte henne tilbake til senga si så hun fikk sove sammen med meg - og vi sov til 09.00! :biggrin: Og nå sover hun første dupp, så sovinga går etter planen (hun blir kjempegrinete om hun ikke får sove ofte nok). Og jeg har fått kledd på meg, sminket meg og laget med kopp te. <3

Nydelig vær ute med masse snø, så når hun våkner skal vi gjøre oss klar for å gå ut en tur. Så blir vi nok inne resten av dagen - må jo følge med på pappa i poker-NM på tv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde helga og har tilogmed hatt mamma på besøk (en overnatting), så nå er hverdagen tilbake igjen. Litt godt å ha både mann, barn og hund hjemme igjen. :) 

Det har snødd så mye her de siste dagene, men i går ble det plussgrader og nå er det bare masse slaps og sørpe som fryser på annenhver time - et MARERITT å gå tur med vogn! Særlig opp de bratte bakkene på vei hjem, måtte faktisk ta en pustepause midt i den siste bakken i går og det er jammen meg lenge siden jeg har måttet gjøre! :ler: 

Forsøker å samle mot nok til å kle på oss og gå ut en tur nå snart, men vet ikke helt om jeg klarer det i dag. Frister mer å chille på sofa med blid baby og en kopp te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Evigheter siden jeg har skrevet her. Føler at jeg må ha litt tid hvis jeg skal skrive i dagboken og det har jeg lite av i disse dager, ehe. Dessuten gidder jeg ikke skrive lange innlegg på mobilen, så da må jeg inn på PC-rommet og det er ikke ofte jeg orker det når det baby (endelig) sover. Bare se; til og med forklaringen på hvorfor jeg trenger mye tid når jeg skal skrive dagbok-innlegg tok lang tid! :sjokkert: 

I dag skal vi egentlig på julebord med jobben til samboeren - og jeg har gledet meg sånn til en kveld med god mat, masse voksne mennesker og et glass vin eller to! Men så må jeg bli hjemme istedet.. Baby har den siste måneden blitt veeeldig skeptisk til folk, og de siste ukene har det eskalert kraftig og nå hyler hun tilogmed når farmor snakker til henne. Farmor som skulle passe Lille A mens vi var på julebord. Tommel ned. Det er selvsagt ikke noe problem å være hjemme med baby, men jeg hadde virkelig gledet meg så jeg er ganske skuffet, jeg må innrømme det. Og 14isen i meg har lyst å brøle til samboeren "hvis jeg ikke kan så skal ikke du heller!!", men han drar nok til middagen i alle fall. Jeg har i løpet av morgentimene også tenkt litt, og jeg har bestemt meg for å være så snill å gi dispens til å drikke seg dritings også om han ønsker det, men da får han ta sofaen i natt. :gullengel:

Jeg er forresten snart i mål med jule-ting nå til tross for at jeg omtrent i går oppdaget at det var blitt desember allerede. Mangler julegave til et tantebarn og til et "tantebarn", men de skal jeg få ordnet i løpet av helga, tror jeg. Pakkene som skal hjem til familien langt unna ble sendt 16.desember, altså akkurat innenfor fristen til posten, så da rekker de kanskje fram i år også. Har funnet fram all julepynten, selv om vi har snikpyntet litt allerede. Skal skrive handleliste og handle i løpet av helga. Juletre også. Stebarn har siste dag på skolen i dag, så i neste uke har jeg en liten hjelper hjemme hele dagen, hver dag. Da skal det bakes - det liker hun godt! Samboeren har bestilt kola-kaker, stebarn har bestilt sjakkruter, jeg trenger gaffeltrøkks (serinakaker som det også heter) og så må vi ha de obligatoriske pepperkakene. Skal sette en pepperkakedeig i løpet av helga, så den er klar til mandag. Så baller det nok på seg og plutselig har vi laget både havreflarn, kokosmakroner, havrekuler, peppernøtter, sirupssnipper og fandens oldemor så har vi småkaker så det holder! 

Gleder meg så sinnsykt til første jul med Lille A, selv om jeg blir blank på øynene av å tenke på at hun ikke kommer til å huske en dritt av den. :ler: Julekjolen og antrekk første juledag til henne er på plass, mangler bare en pysj eller noe til morgenen på juleaften, så er vi klare! 

Nok juleprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er visst ikke så god til å skrive her, jeg. :ler: 

Innom for å klage litt denne gangen. Jeg holder på å klikke fordi vi sitter inne i disse kuldedager, og jeg saaaaavner å trille, trille, trille tuuuuuuur! Og jogge litt! Har jo vært litt ute, men ikke på våre timelange turer som vi pleier og det merkes! Er realfeel på over (under?) 20 minus hver dag så ikke noe utevær for en liten baby. Spesielt ikke siden det blåser en del der vi pleier å gå. Gleder meg til det blir litt varmere igjen.

Ellers er dagene hjemme med baby fremdeles fantastisk, men lille A har begynt å bli litt mer våken og "krevende". Eller ikke krevende, men.. Hun er våken i lengre perioder og er ikke alltid like lett å få til å gapskratte. Hun har også oppdaget stemmen sin for andre gang, men denne gangen varte det litt lengre, gitt. Ekstremt med kauking, roping og "rasping" med stemmen, gjerne mens hun putter fingrene så langt bak i halsen at det høres ut som at hun brekker seg. Og så later hun som at hun brekker seg uten å ha fingrene i munnen. Og så later hun som at hun hoster. Veldig fake. :ler: Hun er morsom. 

Hun har også begynt å være litt våken på natta igjen.. *grøss* I natt våknet hun litt før tre, tok henne over i senga vår, slang ut puppen og sovnet nesten - helt til hun var mett og heller skulle sprelle, prate og "raspe" med stemmen. Hun holdt det gående til seks i morges! 

Første jula med lille A var nydelig, og hun fikk så mange flotte gaver! En del vi må vente med (gå-vogn og stokke stol etc), men masse nye klær og leker som hun kan bruke nå. Hun er veldig interessert i leker for tiden, holder de i hendene, putter i munnen, slår seg selv i hodet og kaster de over skulderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God formiddag denne nydelige tirsdagen uten 100 minusgrader! :strix:

Jeg elsker vinteren, men når de er så kaldt at jeg ikke kan gå ut med baby synes jeg det er litt drøyt, så det var virkelig godt å se at gradestokken har krøpet oppover! Det var grei temperatur i går også,  så da trillet vi oss en liten tur - vi skulle uansett på barseltreff på helsestasjonen. Koselig å møte de andre igjen selv om vi bare er 4 stykker. :) Lille A ser ut til å utvikle seg normalt og hun ligger tilogmed litt foran de andre ungene når det gjelder å leke (holde lekene selv, rasle med rangle osv). Det var litt godt å se fordi jeg har,  av en eller annen grunn bekymret meg for at hun var "for treg" akkurat der. Får vel noen fikse idéer av og til. :ler:

Hun har jo sovet utrolig dårlig i det siste, men i natt fikk vi faktisk 4 timer sammenhengende! Hun pleier å sove 5-6 timer i strekk, så hun er ikke helt tilbake til normalen, men det var veldig godt. Kjenner det begynte å ta på etter en uke med bare et par timer søvn døgnet.. :veslejenta:

Nå sover hun dupp, så jeg chiller på sofaen og venter på at hun skal våkne så vi kan stikke ut på joggetur i ruskeværet! Burde dra på butikken også, så får se om vi ikke går innom på tur hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ettermiddag! 

I dag var det kaldt igjen, så vi holdt oss inne. Realfeel 15 minus og sur vind. Ugh. 

Lille A er trøtt og grinete i dag - ikke så rart da hun ikke sa god natt før 00.00 i går og ville stå opp igjen 04.00! Guri, håper døgnrytmen hennes blir normal igjen snart. Vi tvangssov til 07.00, da tok samboeren henne opp så fikk jeg sove en halvtime alene. Digg!  

Samboeren laga schezuan med verdens møreste mørbrad i dag, der er noe av det beste jeg vet - og noe av det verste han vet! :ler: Jeg får det som regel bare på bursdagen min, så lurer på hva jeg har gjort siden jeg fortjente det i dag! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ligger på sofaen med tidenes "bakrus" etter migreneanfall og påfølgende medisinering i går. :riste:

Dette er det første anfallet etter lille A ble født,  så jeg trodde nesten jeg hadde sluppet unna migrenen, men den gang ei. Huff, turte ikke ta medisinen som pleier å funke da jeg var alene med baby (blir litt "rusa" på de) så forsøkte å overleve på paracet mens jeg ventet på at samboeren skulle komme hjem fra jobb - men han var på et møte i nabokommunen så det tok lengre tid enn jeg håpet på. Det ble bedre etter noen timer liggende i stillhet og med medisiner, så i dag er det bedre! :)

I dag skal vi en tur ut, kanskje spise ute og shoppe litt. Blir litt over to timer i bil, litt spent på det siden lille A plutselig ikke er så fornøyd i bilen. Hun har hele tiden elsket å kjøre bil, men i det siste har det vært litt klaging. Hun endrer seg stadig, så det er ganske spennende tider nå!  

Vi har begynt å la henne smake på ting; først ut var hirsegrøt. Virket ikke som at hun likte det noe særlig, men hun skrek ihvertfall ikke. Søtpotetmos var bedre, men jeg fikk den ikke glatt nok sist, så vi skal gjøre er nytt forsøk. Lagde litt daddelmos til henne i går og det likte hun nok best, selv om det ikke akkurat gikk ned på høykant det heller. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Lenge siden sist! 

Bare innom for å si at livet er herlig av og til - baby sover i vogna på terrassen, roboten støvsuger huset, hunden sover i kurven sin og jeg chiller på sofaen med en kopp kaffe. <3 

Er så deilig når hun sover litt på dagtid nå for hun sover lite om natta så blir litt sliten. Hun våkner ofte for pupp,  hyler plutselig (høres ut som mareritt) og bæsjer kun om natta så hun vekker seg selv med det.:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...