Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

I know Rotemor ;)

 

 

 

Jeg vet jeg får et dilemma når jeg tar klesskapet mitt...

Jeg sliter med at jeg eier 3-4 utrolig fine selskapskjoler som er helt nye med prislappen på - men som aldri er brukt. Og som jeg vet jeg aldri kommer til å bruke. Har forsøkt å selge de på Finn.no og Bloppis, men tror folk er litt skeptiske til å kjøpe ting de ikke får prøvd naturlig nok. Har betalt 1000-2500 kr per stk.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med de? De er liksom litt for fine og sarte til på bare dumpe i en pose i en Fretex-container?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Allergikeren

I know Rotemor ;)

 

 

 

Jeg vet jeg får et dilemma når jeg tar klesskapet mitt...

Jeg sliter med at jeg eier 3-4 utrolig fine selskapskjoler som er helt nye med prislappen på - men som aldri er brukt. Og som jeg vet jeg aldri kommer til å bruke. Har forsøkt å selge de på Finn.no og Bloppis, men tror folk er litt skeptiske til å kjøpe ting de ikke får prøvd naturlig nok. Har betalt 1000-2500 kr per stk.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med de? De er liksom litt for fine og sarte til på bare dumpe i en pose i en Fretex-container?

 

Kjøpe/selge/byttte-grupper på Facebook for ditt nærområde? Jeg ser det er flere i området hvor jeg bor, som lar potensielle kjøpere komme innom og prøve f.eks. sko og selskapskjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know Rotemor ;)

Jeg vet jeg får et dilemma når jeg tar klesskapet mitt...

Jeg sliter med at jeg eier 3-4 utrolig fine selskapskjoler som er helt nye med prislappen på - men som aldri er brukt. Og som jeg vet jeg aldri kommer til å bruke. Har forsøkt å selge de på Finn.no og Bloppis, men tror folk er litt skeptiske til å kjøpe ting de ikke får prøvd naturlig nok. Har betalt 1000-2500 kr per stk.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med de? De er liksom litt for fine og sarte til på bare dumpe i en pose i en Fretex-container?

I tillegg til Facebook så kan du jo samle sammen alt og invitere til byttekveld med venninner?

Evt starte din egen gruppemelding på FB og legge ut bilder, samt oppfordre andre?

Jeg gjør det innimellom..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange t-skjorter har deres menn?

 

Min har 63.

 

Hva kan gjøres med 20 år gamle band-tskjorter som absolutt ikke skal kastes. Hvordan gjør dere det i heimen når mannen har blitt moden og det er en del "uerstattelige" t-skjorter spart opp siden hans spede ungdom. De er for fæle til å brukes (hull under armene, hull i stoffet, bleke, falmete osv). Kastes skal de ikke, har jeg forstått... Leie bankboks?  :erter:

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for ros :) Er i en veldig frustrert periode for det har gått opp for meg at jeg har ikke fått KonMariet så mye som jeg trodde. I løpet av helgen ryddet vi mye ut, men mye ble stående på "vent" på gjesterommet fordi vi skulle sette opp noen hyller og et skrivebord og kvitte oss med en sovesofa, så vi tenkte vi skulle få satt tingene på plass etter at hyllene og borde var på plass og sofaen var ute. Men nå når vi har fått ut sofaen og fått på plass hyllene og bordet har jeg mye her som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av. Det hører liksom ikke naturlig til noen steder. Så er litt på stedet hvil.

 

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

 

Det siste der er et problem jeg alltid sliter med når jeg rydder.  Jeg tar alt ut av et skap, legger pent inn det som skal være der, og resten som ikke bor i skapet blir liggende i en haug et eller annet sted.  Før eller siden blir jeg lei av haugen som roter og stapper den inn i skapet igjen :sukk:  Jeg har aldri klart å komme dit hen at alt har sin naturlige plass i huset.

 

Mannen har kommet tilbake fra sin lange reise. Jeg trodde jo at han ville bekymre seg om min mentale helse, siden jeg hadde freaket ut med å systematisere alle klærne hans nøye. Han ble faktisk ikke helt sjokka, men mer litt knisete og så sa han at det var fint at jeg hadde fått sunne interesser. :fnise:

...han må bare godta at han også blir nødt til å holde på systemet. ;)

 

 

Så bra at han godtok det.  Får se hvor lenge han klarer å holde det slik.  Jeg merker at jeg lar klesvasken ligge enda lenger enn normalt, fordi jeg ikke alltid har ork til å brette alt pent  :sjenert:  Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at før eller senere bryter systemet sammen, men jeg skal ihvertfall unngå å komme dit hvor jeg krøller og stapper ting inn i overfylte skuffer.

 

Så gøy at det finnes en egen tråd om dette! Jeg er helt frelst selv! 

Holder på med hele huset! Jeg må innrømme at jeg begynte i feil ende, for man skal starte med klesskapet. Jeg måtte begynne "ytterst" i huset og jobbe meg innover, så jeg har ikke gjort det 100%, men det hjelper!

 

Jeg synes metoden er helt genial! For det første får jeg helt angst av kjøpe- og forbrukskulturen hvor man skal eie mest mulig ting. I tillegg bor jeg et sted hvor boligprisene er høye og det gjør at man gjerne har begrenset med plass. Jeg nekter å flytte på "landet" bare fordi jeg skal få plass til 16 stekepanner og gamle aviser fra 1980. Jeg trenger virkelig ikke det i livet mitt!

Og dessuten når jeg har for mange ting så glemmer jeg mye av det jeg eier. Oh how I love KonMari altså  :fnise:

Men det er søren ikke lett, i alle fall ikke å få med mannen på det  :laugh:

 

Til nå har jeg da tatt en bod, en gang, et bad, kjøkken og jeg holder nå på med stuen. Synes kjøkkenutstyr er litt utfordrende, for det er mye som ikke gir meg direkte glede - men jeg må jo ha det! Har likevel fått kvittet meg med et par kasser av utstyr som ekstra tallerkner, vaser osv 

 

Gleder meg til å lese om og se bilder av hva dere får til! 

 

Velkommen SmartCookie  :goodbye:   Så flink du har vært.  Det er nok ikke så farlig om man tar ting i "feil" rekkefølge, bare man klarer å komme seg igjennom alt og faktisk kvitte seg med de tingene man ikke trenger.

 

Oppbevaring av sko på et sted virker umulig. Jeg bruker jo 2-3 par gjennom uken som står i gangen. Alle de andre i et skoskap et annet sted og støvletter/boots på rommet mitt.

Jeg har kuttet ned fra ca 60 par sko til ca 20!

Det inkluderer skisko, tøfler m.m!

Klapper meg selv på skulder :)

 

Det er jo helt supert!  :smilyblomst:

 

Jeg er blitt mye flinkere til å bruke alle klærne mine, nå som jeg faktisk ser dem, og igår fikk jeg faktisk komplement på jobben!  (Jobber med hovedsaklig menn, så det er ikke hvert år noen legger merke til hva jeg har på meg.)  Gøy  kunne variere stilen litt, for følte egentlig at jeg gikk i de samme tingene hele tiden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange t-skjorter har deres menn?

 

Min har 63.

 

Hva kan gjøres med 20 år gamle band-tskjorter som absolutt ikke skal kastes. Hvordan gjør dere det i heimen når mannen har blitt moden og det er en del "uerstattelige" t-skjorter spart opp siden hans spede ungdom. De er for fæle til å brukes (hull under armene, hull i stoffet, bleke, falmete osv). Kastes skal de ikke, har jeg forstått... Leie bankboks?  :erter:

 

 

Noen syr puter av dem eller rammer dem inn.  Mannen min tar de med på hytta og bruker dem der.  Jeg har ikke telt over dem, men hvis jeg legger sammen alle som er på hytta og her hjemme så nærmer det seg kanskje 50.  Han hadde en hel hylle full av t-skjorter som han ikke en gang visste om!  Han har endelig innsett at noen t-skjorter er så slitt at de kan kastes, men han var nesten 40 før han innså det.  Mulig at mannen din blir så moden også etterhvert  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sy puter av bandskjorter!? Det var lurt!

Mannen i huset får en del skjorter hos div band, festivaler, kunstprosjekter og lignende, når han er på jobb. De er iblant for små til han og egentlig for uformelige og store til meg, så jeg har brukt en del av dem til gravidskjorter. Vi har begge vokst fra et par bandskjorter også.

Har akkurat begynt å forberede oppussing av et rom vi bruker til gjesterom/ avslapningsrom og der har vi to senger vi bruker som sofa, når vi ikke har overnattingsgjester. Jeg kunne faktisk lagd noen puter til " sofaene" .

Et lite oppbevaringstips: Har ganske nylig lagd et svært putetrekk, på ca 75x50 cm, som vi bruker til å oppbevare dyne i, slik at den fungerer som ryggpute, når dyna ikke er i bruk. Skal lage flere, for dette var veldig praktisk og jeg er utrolig lei av de svære dyrene som opptar store deler av et skap. Vi har sikkert 6-8 ekstradyner, så de tar litt plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli ganske kult med en sofa full av band T-skjorter :jepp:

 

Så lur bruk av ekstradynene, Absinthia.  I samme bane har jeg et lurt tips til oppbevaring av sengetøy.  Brett dynetrekket pent og legg det inn i det tilhørende putetrekket.  Da blir det fint og oversiktlig i skapet, og du slipper å rote rundt for å finne de som hører sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli ganske kult med en sofa full av band T-skjorter :jepp:

 

Så lur bruk av ekstradynene, Absinthia.  I samme bane har jeg et lurt tips til oppbevaring av sengetøy.  Brett dynetrekket pent og legg det inn i det tilhørende putetrekket.  Da blir det fint og oversiktlig i skapet, og du slipper å rote rundt for å finne de som hører sammen.

 

Takk for et genialt tips Kara W:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det kan bli ganske kult med en sofa full av band T-skjorter :jepp:

 

Så lur bruk av ekstradynene, Absinthia.  I samme bane har jeg et lurt tips til oppbevaring av sengetøy.  Brett dynetrekket pent og legg det inn i det tilhørende putetrekket.  Da blir det fint og oversiktlig i skapet, og du slipper å rote rundt for å finne de som hører sammen.

 

Jeg supplerer med hvordan man kan brette formsydde laken slik at de også får plass inni putevaret:

http://www.marthastewart.com/268521/fold-a-fitted-sheet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syr puter av dem eller rammer dem inn.  Mannen min tar de med på hytta og bruker dem der.  Jeg har ikke telt over dem, men hvis jeg legger sammen alle som er på hytta og her hjemme så nærmer det seg kanskje 50.  Han hadde en hel hylle full av t-skjorter som han ikke en gang visste om!  Han har endelig innsett at noen t-skjorter er så slitt at de kan kastes, men han var nesten 40 før han innså det.  Mulig at mannen din blir så moden også etterhvert  :lol:

Klippe hans t-skjorter og sy de til puter? Han ville dånt. :sjokkert: En ting er at han ikke vil ha de klipt i, men de tåler faktisk ikke å brukes. De er... morkne, kan en si det? Jeg har faktisk tenkt på innramming. Nå har vi ikke veggplass, på grunn av så mye barnebilder, feriebilder og barnas kunstverk. Mangler veggplass.

 

Nei, men hva med vakumposer? http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Vakuumpose-2000021371/

 

Men så har jeg hørt, at når en tar ut klærne, så er de så ekstremt krøllet at de nærmest ikke kan glattes ut. Hvordan vil en 20 år gammel t-skjorte som har ligget i en slik pose i 5 år se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe hans t-skjorter og sy de til puter? Han ville dånt. :sjokkert: En ting er at han ikke vil ha de klipt i, men de tåler faktisk ikke å brukes. De er... morkne, kan en si det? Jeg har faktisk tenkt på innramming. Nå har vi ikke veggplass, på grunn av så mye barnebilder, feriebilder og barnas kunstverk. Mangler veggplass.

 

Nei, men hva med vakumposer? http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Vesker-og-kofferter/Vakuumpose-2000021371/

 

Men så har jeg hørt, at når en tar ut klærne, så er de så ekstremt krøllet at de nærmest ikke kan glattes ut. Hvordan vil en 20 år gammel t-skjorte som har ligget i en slik pose i 5 år se ut?

 

Jeg ville kastet de. Han kommer antakelig ikke til å merke det engang. Er de morkne må de takkes for gleden og sendes videre... Til søpla.

Anonymous poster hash: a7c21...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg supplerer med hvordan man kan brette formsydde laken slik at de også får plass inni putevaret:

http://www.marthastewart.com/268521/fold-a-fitted-sheet

 

Får du det der til? Jeg har prøvd en million ganger, men det roter seg til når jeg skal begynne å folde inn det tredje hjørnet! Blir gal!

Anonymous poster hash: a7c21...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli ganske kult med en sofa full av band T-skjorter :jepp:

 

Så lur bruk av ekstradynene, Absinthia.  I samme bane har jeg et lurt tips til oppbevaring av sengetøy.  Brett dynetrekket pent og legg det inn i det tilhørende putetrekket.  Da blir det fint og oversiktlig i skapet, og du slipper å rote rundt for å finne de som hører sammen.

Det var skikkelig lurt! Nå blir jeg nødt til å omorganisere sengetøyet igjen. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

 

Får du det der til? Jeg har prøvd en million ganger, men det roter seg til når jeg skal begynne å folde inn det tredje hjørnet! Blir gal!

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

 

Ja, men så har jeg gjort det  omlag femten år også. I begynnelsen rotet jeg det til stadighet til, og lakenet ble bare en stor klump. Men øvelse gjør mester. Kanskje det er enklere for deg hvis du finner en video - ulike læringstyper krever ulike læringsmedier. 

 

Når jeg bretter sammen formsydde laken, begynner jeg med lakenet på vranga og godt ristet opp slik at det henger rett ned uten krøll på seg.

 

1) Jeg finner hvert hjørne på langsiden av lakenet. Siden vrangsiden er "ute", stikker jeg en pekefinger inn i hvert hjørne på innsiden (hvor rettsiden er)

2) Jeg tar høyre pekefinger (med lakenet over) bort til venstre pekefinger, og flipper høyre hjørne over venste hjørne. Rettsiden av høyre hjørne er nå på utsiden.

3) Så rister jeg litt på lakenet for å fjerne evt. krøller

4) Jeg "bøyer" meg over lakenet og henter opp det ytterste* hjørnet. Dette folder jeg over de to hjørnene jeg har på venstre pekefinger, slik at vrangsiden kommer frem-

5) Til slutt henter jeg opp det siste hjørnet, flipper dette over de tre hjørnene som er på pekefingeren. Dette hjørnet skal være på rett siden. 

 

Mens jeg holder hjørnene fast med venstre pekefiner/hånd, så bruker jeg høyre hånd til å evt. rette på krøller. Til slutt tar jeg høyre pekefinger "inn" i bretten på høyre side, og rister forsiktig opp. Legger så lakenet flatt, og bretter det sammen. 

 

*Ytterste hjørnet - du har to hjørner hengende ned. Et som er inntil deg, og et annet som er "ytterst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg prøve! Jeg føler meg slettes ikke som noen samler. Går gjennom saker ting jevnlig. Men ser at jeg muligens er litt for "snill" iom. at jeg pakket 30 esker når jeg flyttet ut av min lille leilighet sist. Da bodde jeg alene 😁

Kunne ønske jeg var som faren min: når han skulle ha visning trengte han bare å fjerne en avis på bordet, så var alt klart. Han er helt rå på å kvitte seg med ting/kjøper han en ny bukse, kaster han en annen. Ikke særlig gjenbruksvennlig da.

Dette skal jeg prøve meg på i helgen!👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg ville kastet de. Han kommer antakelig ikke til å merke det engang. Er de morkne må de takkes for gleden og sendes videre... Til søpla.

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

Nope, han husker hver t-skjorte han har kjøpt. Jeg kunne godt ha lagd en avtale med at han får gå igjennom mine klær og kaste, og jeg det samme med hans. Han ville aldri ha våget det. "Men t-skjortene mine får du aldri...."

 

Vel, sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal ta kjøkkenet i dag, og jeg gruer meg. Skulle egentlig begynt for en time siden.

Noen som har noen tips, gode råd eller smarte løsninger?

Anonymkode: a7c21...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg falt visst helt av.  Jeg blir så opphengt av å gjøre ting i "riktig" rekkefølge, og etter klær og sko kommer bøker.  Det krever at både jeg og mannen er hjemme samtidig, har overskudd, og ikke noe viktig som skal gjøres.  Det skjer ikke så veldig ofte!  Huset ellers ser ganske bra ut nå, så får se om jeg får lurt ham til å begynne denne uken.

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med klesskapet, da.  Alle klærne blir fortsatt pent brettet når jeg rydder dem inn i skapet, og når jeg skal kle på meg så drar jeg fingrene bortover alle brettene til de stopper ved det som føles mest riktig den dagen :)  Og så blir de så mye tydeligere hva det er som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...