Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Beklager sidelengs bilde... Er ikke det beste bildet uansett, da man ikke ser hele rommet, men mulig jeg legger ut et til i morgen når det er heeeelt ferdig :)

Anonymous poster hash: 10c70...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Det gikk over alt forventning! :D Så du må virkelig ha dratt frem bibelen og kubbelys i går!

Mitt neste steg er å gå igjennom sengeklær! Der er det mye utvasket og arvet!

 

Supert! Gi deg selv en skikkelig klapp på skulderen! :hoppendeglad:

 

Jeg tente like godt et bål i bakgården i går - skal det være, så skal det være  :laugh:

 

Forøvrig, utvasket sengetøy er ypperlig til å pusse speil og vinduer med. Klipp i passende biter, brett pent sammen, og du har gjort miljøet en tjeneste

 

Edit: La til min supre miljøtips  :fnise:

Endret av Zeitgeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert jobbet AB-med-boden!  Det må være deilig å gå inn der for å finne ting nå.

 

Jeg har hatt så fokus på klær i det siste at jeg har helt ignorert alt som heter sengetøy og håndkler, med det resultatet at det er tomt i skapet for håndkler.  Så om jeg ikke gjør noe annet så skal jeg vaske og rydde bort det denne helgen!

 

Ellers har jeg hørt dyrebeskyttelsen og liknende steder gjerne tar imot gamle laken og håndkler.  Du kan jo ev høre om du har noen slike i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Jeg har fulgt tråden og blitt såpass inspirert at jeg i dag har dratt ut alle singletene mine (det eneste plagget i skuff pr nå) og foldet om hele sulamitten. Verken jeg eller Vesla har mer klær enn vi trenger, så å kaste noe som passer er ikke aktuelt.

Derimot tok jeg for meg den store sekken med arvetøy som venter på å bli vokst inn i, med spørsmålene 'kommer Vesla til å like dette?' og 'kommer jeg til å la henne gå i det?' En varm unge trenger ikke tjukke hjemmestrikkede gensere, og det er ikke aktuelt å la henne gå i shorts med halve rumpa hengende ute i småskolen :P Dermed fikk Fretex-kassa vår noen tilskudd (vanligvis ligger der kun for smått tøy).

Neste prosjekt er bøker, jeg har en del, men trorikke jeg er villig til å kvitte meg med så mange - jeg liker å lese bøkene om igjen, i den grad at enkelte holder på å falle fra hverandre :P

Ellers har vi så nettopp flyttet fra faren hennes at jeg TROR det ikke er så mye å bli kvitt. Jeg tipper jeg innser at jeg tar feil når jeg får full oversikt over hva jeg faktisk har :P

Anonymous poster hash: bb45c...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Forhåpentligvis vil Kara W. tilgi meg at jeg nå hærjer villkvinne i tråden hennes.  :gullengel:  :blomst: (smisker litt med virtuelle blomster)

 

 

Jeg har alltid hatt sans for å hente det beste ut av ulike systemer og metoder, for så å kombinere elementene sammen til noe som er enda bedre (i allefall i min mening). 

 

I helga leste jeg litt rundt på FlyLady sine sider, og et konsept jeg bet meg merke i, var hennes "Femten minutter". 

 

Hvis jeg har forstått det riktig, går KonMari-konseptet ut på å kvitte seg med alt som ikke gir glede. (Vel, toalettbørsten og jeg har ikke et særskilt nært forhold, men jeg ser så definitivt bruksverdien av den  :fnise: )

 

Og nå som vi har KonMariert våre hjem, kommer vi til neste bergtopp som også skal bestiges - hvordan opprettholde orden og system. Jeg slenger også på litt husarbeid fra rengjøringsfraksjonen. Og det er her FlyLady kommer flyvende inn med sine femten minutter med berømmelse. 

 

Vi har femten minutter til disposisjon. Kun femten minutter og ikke mer. Bruk ei stoppeklokke, alarm, vekkerklokke e.l. Hva kan vi gjøre av husarbeid i løpet av femten minutter? 

 

Her er min liste, og det er ønskelig at den suppleres:

- sorter post og heft av regninger o.l.

- støvsug

- vask over speil, vask, toalett og armatur på badet (ha gjerne WC-rens i toalettet før du begynner. Når du er ferdig, har rensen virket lenge nok)

- skift på senger og heng opp nye håndklær

- tørk støv

- rydd, vask, og tørk over kjøkkenflater

- ta ut søpla (kjøkken, bad, vaskerom, kontor/arbeidsrom ++)

- brett sammen og heng opp klær

- rydd skrivebordet

- gå over kjøleskapet og sjekk om det er noe som bør/må kastes

- skriv matplan for de neste dagene evt. kommende uke

- sett på/tøm vaskemaskin og/eller tørketrommel hhv. tørkestativ

- sett i/tøm oppvaskmaskin

- rydd i roteskuffa

- rydd i rotehylla evt. ei av rotehyllene for de som har flere

- rydd og sorter i sko

- kom gjerne med andre forslag 

 

Etterpå kan du gjerne sette deg ned og være fornøyd med deg selv. Det har du nemlig fortjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåpentligvis vil Kara W. tilgi meg at jeg nå hærjer villkvinne i tråden hennes.  :gullengel:  :blomst: (smisker litt med virtuelle blomster)

 

 

Jeg har alltid hatt sans for å hente det beste ut av ulike systemer og metoder, for så å kombinere elementene sammen til noe som er enda bedre (i allefall i min mening). 

 

I helga leste jeg litt rundt på FlyLady sine sider, og et konsept jeg bet meg merke i, var hennes "Femten minutter". 

 

Hvis jeg har forstått det riktig, går KonMari-konseptet ut på å kvitte seg med alt som ikke gir glede. (Vel, toalettbørsten og jeg har ikke et særskilt nært forhold, men jeg ser så definitivt bruksverdien av den  :fnise: )

 

Og nå som vi har KonMariert våre hjem, kommer vi til neste bergtopp som også skal bestiges - hvordan opprettholde orden og system. Jeg slenger også på litt husarbeid fra rengjøringsfraksjonen. Og det er her FlyLady kommer flyvende inn med sine femten minutter med berømmelse. 

 

Vi har femten minutter til disposisjon. Kun femten minutter og ikke mer. Bruk ei stoppeklokke, alarm, vekkerklokke e.l. Hva kan vi gjøre av husarbeid i løpet av femten minutter? 

 

Her er min liste, og det er ønskelig at den suppleres:

- sorter post og heft av regninger o.l.

- støvsug

- vask over speil, vask, toalett og armatur på badet (ha gjerne WC-rens i toalettet før du begynner. Når du er ferdig, har rensen virket lenge nok)

- skift på senger og heng opp nye håndklær

- tørk støv

- rydd, vask, og tørk over kjøkkenflater

- ta ut søpla (kjøkken, bad, vaskerom, kontor/arbeidsrom ++)

- brett sammen og heng opp klær

- rydd skrivebordet

- gå over kjøleskapet og sjekk om det er noe som bør/må kastes

- skriv matplan for de neste dagene evt. kommende uke

- sett på/tøm vaskemaskin og/eller tørketrommel hhv. tørkestativ

- sett i/tøm oppvaskmaskin

- rydd i roteskuffa

- rydd i rotehylla evt. ei av rotehyllene for de som har flere

- rydd og sorter i sko

- kom gjerne med andre forslag 

 

Etterpå kan du gjerne sette deg ned og være fornøyd med deg selv. Det har du nemlig fortjent. 

 

Det med at det skal gi glede, det er ikke bare slik at du skal få glede av selve tingen (dokosten), men at du skal ha "glede" av å eie den, eller ha den gjenstanden tilgjengelig. For det er ganske greit å eie en dokost når man skal vaske doen :)

 

Vi bruker 15-min metoden på kvelden slik at det er ryddig neste dag. Setter i oppvaskmaskinen, tørker av kjøkkenbenker, stuebordet, bretter pledd og ordner i sofaen og sånne ting :)

Anonymous poster hash: a7c21...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man når man har en mann som jobber hos et NorEngros firma og plutselig kommer hjem med en bærepose servietter? Eller tar med seg "kjekt å ha.. det skulle egentlig kastes men jeg får sikkert brukt det til noe" og så blir det stående. Sammen med alt det andre.

Tro meg... jeg har prøvd mye for å få en slutt på det...

Gi det til barnehager, skoler eller idrettslag. De bryr seg ikke om det er 15 gule og 7 grønne servietter.

Anonymous poster hash: c2155...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi MariKondoet nesten hele leiligheten i helgen. Har relativt lite oppbevaringsplass inni leiligheten (vi skal pusse opp så har ikke helt bestemt oss for hvordan vi skal gjøre det med skap/oppbevaring)

 

Men uansett; er helt sjokkert over hvor mye dritt vi hadde klart å trykke inn i kommoder og skap. Vi kastet vanvittig mange søppelposer med søppel. Siden vi hadde alt spredd over flere steder ryddet vi nattbord, kommoder på soverommet, kommoder på gjesterommet, skapene på badet og garderobeskapet i gangen på samme tid. Tok tid, men vi kvittet oss med mye. Bar alt ut på stuen og sorterte der.

 

Nå har jeg igjen en hylle i garderobeskapet i gangen og to skuffer i stua som jeg skal ta i dag. Deretter blir det kjøkkenet. Da gjenstår det 3 ganske store boder med ting vi skal kvitte oss med. Og så må jeg rydde i sko, klær, vesker og accessories (smykker, øredobber, belter o.l)

 

Vi kastet ganske mye som var direkte søppel i helgen, men vil bare understreke at selv om jeg sikker kvitter oss med/eller kaster så betyr det ikke at alt går i søpla. Vi forsøker å sortere og så gi bort eller donere det som er brukendes :)



Anonymous poster hash: a7c21...524
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi MariKondoet nesten hele leiligheten i helgen. Har relativt lite oppbevaringsplass inni leiligheten (vi skal pusse opp så har ikke helt bestemt oss for hvordan vi skal gjøre det med skap/oppbevaring)

 

Men uansett; er helt sjokkert over hvor mye dritt vi hadde klart å trykke inn i kommoder og skap. Vi kastet vanvittig mange søppelposer med søppel. Siden vi hadde alt spredd over flere steder ryddet vi nattbord, kommoder på soverommet, kommoder på gjesterommet, skapene på badet og garderobeskapet i gangen på samme tid. Tok tid, men vi kvittet oss med mye. Bar alt ut på stuen og sorterte der.

 

Nå har jeg igjen en hylle i garderobeskapet i gangen og to skuffer i stua som jeg skal ta i dag. Deretter blir det kjøkkenet. Da gjenstår det 3 ganske store boder med ting vi skal kvitte oss med. Og så må jeg rydde i sko, klær, vesker og accessories (smykker, øredobber, belter o.l)

 

Vi kastet ganske mye som var direkte søppel i helgen, men vil bare understreke at selv om jeg sikker kvitter oss med/eller kaster så betyr det ikke at alt går i søpla. Vi forsøker å sortere og så gi bort eller donere det som er brukendes :)

Anonymous poster hash: a7c21...524

 

 

Godt jobbet!  Det er helt utrolig hvor mye rart man samler på opp gjennom årene.

 

Herjing er fullt tillatt Lafemmemauvaise, så lenge det faktisk blir ryddigere av det :fnise:  Jeg er stor fan av FlyLady, og har brukt hennes metoder av og på i 8 år nå.  Femten minutter greia hennes er noe av det mest effektive hun har.  Uansett hvor sliten og giddalaus du føler deg, så pleier man å klare å motivere seg til å rydde i 15 minutter.  Jeg har vært veldig slapp på FlyLady-fronten i det siste, men planlegger å begynne igjen straks vi er ferdig med KonMari.

 

Det har blitt lite rydding her, da jeg og mannen har byttet på å være syke.  Men vi er ihvertfall enig om at bøker er neste, med en gang vi har en ledig kveld sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Godt jobbet!  Det er helt utrolig hvor mye rart man samler på opp gjennom årene.

 

Herjing er fullt tillatt Lafemmemauvaise, så lenge det faktisk blir ryddigere av det :fnise:  Jeg er stor fan av FlyLady, og har brukt hennes metoder av og på i 8 år nå.  Femten minutter greia hennes er noe av det mest effektive hun har.  Uansett hvor sliten og giddalaus du føler deg, så pleier man å klare å motivere seg til å rydde i 15 minutter.  Jeg har vært veldig slapp på FlyLady-fronten i det siste, men planlegger å begynne igjen straks vi er ferdig med KonMari.

 

Det har blitt lite rydding her, da jeg og mannen har byttet på å være syke.  Men vi er ihvertfall enig om at bøker er neste, med en gang vi har en ledig kveld sammen.

 

Tusen takk! 

 

Joda, det blir faktisk (litt) ryddigere av femten minutter her og femten minutter der. En rask pussing av speil, toalett, vask, og armatur på badet tok faktisk bare sju minutter, så da hadde jeg åtte minutter igjen som jeg selvsagt brukte til å beundre verket mitt på  :laugh: (Bør kanskje nevne at badet er knapt 4 kvm og jeg bor alene)

 

God bedring til deg og mannen. Hva gjør dere med utrangerte bøker? Gir de bort, selger de, eller kaster de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

God bedring til deg og mannen. Hva gjør dere med utrangerte bøker? Gir de bort, selger de, eller kaster de? 

 

Skjønnlitteratur og bøker som vi tror noen faktisk kan ha lyst på gir vi til loppemarked/Fretex.  Er det en større samling, som en hel serie eller liknende så hender det at vi prøver å selge det.  Gamle fagbøker har vi funnet ut at er like greit å bare kaste.  Det smertet ganske mye første gangen vi gjorde det ("man kaster da ikke bøker!  :sjokkert: ") men har etterhvert akseptert ut at det faktisk finnes bøker som har det bedre i papirresirkuleringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet!  Det er helt utrolig hvor mye rart man samler på opp gjennom årene.

 

Herjing er fullt tillatt Lafemmemauvaise, så lenge det faktisk blir ryddigere av det :fnise:  Jeg er stor fan av FlyLady, og har brukt hennes metoder av og på i 8 år nå.  Femten minutter greia hennes er noe av det mest effektive hun har.  Uansett hvor sliten og giddalaus du føler deg, så pleier man å klare å motivere seg til å rydde i 15 minutter.  Jeg har vært veldig slapp på FlyLady-fronten i det siste, men planlegger å begynne igjen straks vi er ferdig med KonMari.

 

Det har blitt lite rydding her, da jeg og mannen har byttet på å være syke.  Men vi er ihvertfall enig om at bøker er neste, med en gang vi har en ledig kveld sammen.

 

Takk for ros :) Er i en veldig frustrert periode for det har gått opp for meg at jeg har ikke fått KonMariet så mye som jeg trodde. I løpet av helgen ryddet vi mye ut, men mye ble stående på "vent" på gjesterommet fordi vi skulle sette opp noen hyller og et skrivebord og kvitte oss med en sovesofa, så vi tenkte vi skulle få satt tingene på plass etter at hyllene og borde var på plass og sofaen var ute. Men nå når vi har fått ut sofaen og fått på plass hyllene og bordet har jeg mye her som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av. Det hører liksom ikke naturlig til noen steder. Så er litt på stedet hvil.

 

Hadde planer om å få tatt klesskapet og kjøkkenet før helgen også, men det rekker vi ikke da. Vi må bli ferdig med det vi har begynt på i morgen for vi får helgebesøk på fredagen. Frustrerer meg at vi ikke rekker alt før helgen, og det frustrerer meg at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av noen av tingene!

Anonymous poster hash: a7c21...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg fått orden på mitt eget undertøy og i går tok jeg vintertøy, samt hyllene på badet.

Var borte halve forrige uke, så da gjorde jeg ingenting.

Mannen har kommet tilbake fra sin lange reise. Jeg trodde jo at han ville bekymre seg om min mentale helse, siden jeg hadde freaket ut med å systematisere alle klærne hans nøye. Han ble faktisk ikke helt sjokka, men mer litt knisete og så sa han at det var fint at jeg hadde fått sunne interesser. :fnise:

...han må bare godta at han også blir nødt til å holde på systemet. ;)

Skal ta fatt på bok og hobbybladsamlingen, men skal først fikse meg tidsskriftsamler så jeg kan sette bladene på en fornuftig måte i bokhylla. Trenger også noe lignende til mønsterhefter og symønster.

Jeg har kjøpt div blader ala " Alt om Julen" og lignende, siden -92, da jeg fikk første barn og hadde bruk for å lære meg å lage litt julemat, samt finne egne tradisjoner. Jeg leser dem alle hvert år på denne tiden og frem mot jul, for inspirasjonen sin del. Har blitt en del av mine koseligste førjulstradisjoner. De siste årene har jeg ikke kjøpt slike blader hver jul, fordi jeg har såpass mye fint i de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått orden på mitt eget undertøy og i går tok jeg vintertøy, samt hyllene på badet.

Var borte halve forrige uke, så da gjorde jeg ingenting.

Mannen har kommet tilbake fra sin lange reise. Jeg trodde jo at han ville bekymre seg om min mentale helse, siden jeg hadde freaket ut med å systematisere alle klærne hans nøye. Han ble faktisk ikke helt sjokka, men mer litt knisete og så sa han at det var fint at jeg hadde fått sunne interesser. :fnise:

...han må bare godta at han også blir nødt til å holde på systemet. ;)

Skal ta fatt på bok og hobbybladsamlingen, men skal først fikse meg tidsskriftsamler så jeg kan sette bladene på en fornuftig måte i bokhylla. Trenger også noe lignende til mønsterhefter og symønster.

Jeg har kjøpt div blader ala " Alt om Julen" og lignende, siden -92, da jeg fikk første barn og hadde bruk for å lære meg å lage litt julemat, samt finne egne tradisjoner. Jeg leser dem alle hvert år på denne tiden og frem mot jul, for inspirasjonen sin del. Har blitt en del av mine koseligste førjulstradisjoner. De siste årene har jeg ikke kjøpt slike blader hver jul, fordi jeg har såpass mye fint i de gamle.

 

Hvordan har du systematisert? :)

Anonymous poster hash: a7c21...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du systematisert? :)Anonymous poster hash: a7c21...524

Jeg har bare konmariet dem, med å brette sammen truser, sokker og annet undertøy og satt dem stående i fine rekker i skuffene.

De andre tingene har vi i skap, så jeg brettet en haug med tskjorter sammen, slik at jeg fikk tre rekker i bredden og to i dybden, sortert etter farge. Han har tidligere, klagd en del på at han ikke hadde nok og at han trodde det var hull i mange av dem, men han har godt over 30 hele og noen ubrukte. - Tror nok han bare har sett på de fremste skjortene sine tidligere.

Ellers kastet jeg slitte ting, hengte opp det som kunne henges opp og brettet resten av klærne, med nøyaktige tellekanter i rommene der de hørte til.

- Nå har han også oppdaget at han har en haug med shortser, som han hvert år klager på at han ikke har, slik at vi kjøper ny/e.

Ikke noe revolusjonerende akkurat, men for hans klesskap, var det en revolusjon. Det ble god plass der, for å si det sånn!

( Og så oppdaget vi at han har mye større volum med klær enn jeg har...og det er jo litt morsomt, siden han har påstått det motsatte, mange ganger ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så gøy at det finnes en egen tråd om dette! Jeg er helt frelst selv! 

Holder på med hele huset! Jeg må innrømme at jeg begynte i feil ende, for man skal starte med klesskapet. Jeg måtte begynne "ytterst" i huset og jobbe meg innover, så jeg har ikke gjort det 100%, men det hjelper!

 

Jeg synes metoden er helt genial! For det første får jeg helt angst av kjøpe- og forbrukskulturen hvor man skal eie mest mulig ting. I tillegg bor jeg et sted hvor boligprisene er høye og det gjør at man gjerne har begrenset med plass. Jeg nekter å flytte på "landet" bare fordi jeg skal få plass til 16 stekepanner og gamle aviser fra 1980. Jeg trenger virkelig ikke det i livet mitt!

Og dessuten når jeg har for mange ting så glemmer jeg mye av det jeg eier. Oh how I love KonMari altså  :fnise:

Men det er søren ikke lett, i alle fall ikke å få med mannen på det  :laugh:

 

Til nå har jeg da tatt en bod, en gang, et bad, kjøkken og jeg holder nå på med stuen. Synes kjøkkenutstyr er litt utfordrende, for det er mye som ikke gir meg direkte glede - men jeg må jo ha det! Har likevel fått kvittet meg med et par kasser av utstyr som ekstra tallerkner, vaser osv 

 

Gleder meg til å lese om og se bilder av hva dere får til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaring av sko på et sted virker umulig. Jeg bruker jo 2-3 par gjennom uken som står i gangen. Alle de andre i et skoskap et annet sted og støvletter/boots på rommet mitt.

Jeg har kuttet ned fra ca 60 par sko til ca 20!

Det inkluderer skisko, tøfler m.m!

Klapper meg selv på skulder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevaring av sko på et sted virker umulig. Jeg bruker jo 2-3 par gjennom uken som står i gangen. Alle de andre i et skoskap et annet sted og støvletter/boots på rommet mitt.

Jeg har kuttet ned fra ca 60 par sko til ca 20!

Det inkluderer skisko, tøfler m.m!

Klapper meg selv på skulder :)

 

Wow! Bra jobba! Å gå fra 60 til 20 er imponerende :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Bra jobba! Å gå fra 60 til 20 er imponerende :)

Takk!:)

Jeg vet;)

Jeg hadde masse par sko som jeg hatet å gå med, men trodde jeg var litt glad i likevel.... Du vet...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...