Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Okei, nå sitter jeg fast!

Har tatt alt av klær men det er så sykt mye som må vaskes at det ligger hauger over alt. Driver å drar fram vinterklær, men har ingen steder å gjøre av det fordi vi maler gangen. Så da blir det liggende på spisebordet. Vi venter på lønning så vi får skaffa noen hyller da vi har 1! I hele huset pluss 4 kommoder, hvor 2 av de står på soverommet med klær i. Bortsett ifra det bittelille kjøkkenet er det alt vi har av oppbevaring. Har selvfølgelig ett kott men det skal vi jo tømme! Haha! Så huset her står på halv tolv og kunne sikkert forestilt en av disse "sykesamlere"husene.. Aiai!

Har store planer om å gå igjennom sminke/baderomsartikler i starten av neste uke men hvor pokker skal jeg gjøre av alt? Til nå ligger 2/3 i pappesker og resten står oppå og under vasken. *facepalm*

Du har definitivt et behov for å rydde i baderomssaker derom du har så mye!! You go girl!! Kast med hard hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha.... jeg begynte likevel med skapene, selv om jeg har hatt storopprydning. Jeg fant to ting jeg kvittet meg med og da jeg hadde brettet pent sammen og lagt alt sammen inn i skapet igjen, var det mindre enn halvfullt.

Godt jeg har litt klær i skittentøyskurven og en boks i kjelleren jeg la bort da jeg ble gravid, fordi de ikke kom til å passe meg igjen, før omtrent nå. :)

Så gikk jeg løs på lillemors kommode, som det ble svært god plass i, selv om jeg bare fjernet noen klesplagg som va for små og brettet de andre pent sammen.

Tok så nest minstes klær, der det også ble god plass.

Nå har mannen i huset dratt til Dubai og jeg planlegger å gi ham en sjokkopplevelse når han kommer hjem. Ser for meg ansiktet, når han åpner truse og sokkeskuffene sine.

-Har ikkenevnt noe til ham om ryddingen min, tenkte jeg bare skulle starte for å se når han begynner å legge merke til ting ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg ikke sagt så mye til mannen min når jeg rydder slik, og det er gøy å se at det smitter :)  Denne gangen er han fult klar over det, for jeg kommer gående med undertøysskuffen og veiver foran ham og sier "Se! Se!" :fnise:  Får lyst til å vise alle hvor fint jeg har fått det.  Han var ikke helt imponert over kurvene i yttergangen da, for de tok opp 3/4 av hyllen, så alle hans ting lå presset sammen på den siste lille flekken.  Nå er det gjort om så kurvene mine står foran hverandre, så får jeg heller bare være flink til å løfte dem opp og ned etter behov.

 

Gratulerer med ryddig skap absinthia, og at du har funnet frem kassen fra loftet.  Jeg hadde selv en slik kasse, og nå er alt enten gitt bort, eller lagt inn i skapet.  Og å ta barnas klær er også godt gjort.  Det utsetter jeg en stund til, for jeg har nylig gitt dem ansvar for selv å rydde bort de rene klærne sine, og da vil jeg ikke blande meg alt for mye.

 

Idag skal jeg ta ferdig yttertøy og sko, tenker jeg.  Er usikker på om jeg skal ta smykker og hårting nå, eller vente med det til jeg tar resten av baderomstingene (alt står samlet der inne).  Så blir det bøker neste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Et lite spørsmål som dere kanskje kan hjelpe til med:

 

Hvordan rydder man i papir? Jeg har en perm med alt det viktige i (fødselsattest, vandelsattest, bank- og forsikringspapirer, leiekontrakt osv.) så den er ikke et problem. Problemet er heller de fem pappeskene ramfulle av gamle kontoutskrifter, offentlige og personlige brev, forelesningsnotater, seminararbeider, semesteroppgaver +++. Mye av dette inneholder personlige opplysninger, så å kaste de simpelthen i søpla er kanskje heller ikke tilrådelig. 

 

Og hva i all verden gjør man med ting man har fått i gave som man mer enn gjerne vil kvitte seg med, men gjør jeg det, vil det bli et sponhelvete av dimensjoner hvis det oppdages av den som gav meg presangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som dere kanskje kan hjelpe til med:

 

Hvordan rydder man i papir? Jeg har en perm med alt det viktige i (fødselsattest, vandelsattest, bank- og forsikringspapirer, leiekontrakt osv.) så den er ikke et problem. Problemet er heller de fem pappeskene ramfulle av gamle kontoutskrifter, offentlige og personlige brev, forelesningsnotater, seminararbeider, semesteroppgaver +++. Mye av dette inneholder personlige opplysninger, så å kaste de simpelthen i søpla er kanskje heller ikke tilrådelig. 

 

Og hva i all verden gjør man med ting man har fått i gave som man mer enn gjerne vil kvitte seg med, men gjør jeg det, vil det bli et sponhelvete av dimensjoner hvis det oppdages av den som gav meg presangen.

Jeg putter slike papirer i ovnen, eller bruker det når jeg fyrer opp i bålpanna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over medisinskapet i dag, det ble plass til å klassifisere pakker med papirlommetørkler som medisin. Etterpå tok jeg en kjøkkenskuff med kjøkkenhåndduker, kluter, vaskefiller, støvsugerutstyr, vindusnal og våtmopper, som ble betraktelig bedre. - Jeg har nettopp kvittet meg med utslitte håndduker, ved å klippe de opp til vaskefiller, så det var et salig kaos med sikkert 30 kluter som lå i en haug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Jeg putter slike papirer i ovnen, eller bruker det når jeg fyrer opp i bålpanna.

 

Takk for svar. Beklageligvis har jeg ikke de mulighetene her jeg bor (midt i byen).  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Beklageligvis har jeg ikke de mulighetene her jeg bor (midt i byen).  :(

Du får begynne å ta dem med deg om du skal på tur ;)

...eller kjøpe en liten makulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Du får begynne å ta dem med deg om du skal på tur ;)

...eller kjøpe en liten makulator.

 

Hehe, tror jeg tar i bruk håndmakulatoren. Makulerte ti år med kontoutskrifter for noen år siden, og den lille makulatoren orket ikke mer enn tre-fire ark om gangen. Gikk jo nesten med en hel dag. Og skulle jeg lage bål i skogen og bli oppdaget av skogsvokteren, så vil jeg bli bøtelagt (tyskerne er visstnok ganske strenge på slikt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål som dere kanskje kan hjelpe til med:

 

Hvordan rydder man i papir? Jeg har en perm med alt det viktige i (fødselsattest, vandelsattest, bank- og forsikringspapirer, leiekontrakt osv.) så den er ikke et problem. Problemet er heller de fem pappeskene ramfulle av gamle kontoutskrifter, offentlige og personlige brev, forelesningsnotater, seminararbeider, semesteroppgaver +++. Mye av dette inneholder personlige opplysninger, så å kaste de simpelthen i søpla er kanskje heller ikke tilrådelig. 

 

Og hva i all verden gjør man med ting man har fått i gave som man mer enn gjerne vil kvitte seg med, men gjør jeg det, vil det bli et sponhelvete av dimensjoner hvis det oppdages av den som gav meg presangen. 

 

Har du mulighet til å makulere på kontoret f.eks?  Eller kjenner noen med en makuleringsdunk på jobben som du kan be dem ta med?  Ellers må jeg innrømme at det ikke er mye jeg gidder å makulere.  Både bankutskrifter og forsikringspapirer går rett i søpla her.  Forelesningnotater forsvinner straks eksamen er bestått.

 

Noen gaver kan man beholde, men de aller fleste er det bare å kvitte seg med.  Er du sikker på at personen vil legge merke til dersom du ikke bruker deres vase f.eks?  Selv om jeg stort sett synes det er best å være ærlig ("den passet dessverre ikke helt" eller liknende) så er det mulig å ta en liten hvit løgn (vaffeljernet sluttet å fungere, vasen knuste og genseren fikk et hull i seg)hvis spørsmålet dukket opp.  Er det ting som helst bør bli i familien så kan man tilby seg å gi den tilbake, men det må som regel gjøres på riktig måte.  Noen vil også helst ikke høre at ting gikk til Fretex/loppemarked.  Da sier du at du hadde en venninne som holder på å lære seg å lage mat, så du gav (eller til og med lånte bort) de fine kokebøkene til henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Har du mulighet til å makulere på kontoret f.eks?  Eller kjenner noen med en makuleringsdunk på jobben som du kan be dem ta med?  Ellers må jeg innrømme at det ikke er mye jeg gidder å makulere.  Både bankutskrifter og forsikringspapirer går rett i søpla her.  Forelesningnotater forsvinner straks eksamen er bestått.

 

Noen gaver kan man beholde, men de aller fleste er det bare å kvitte seg med.  Er du sikker på at personen vil legge merke til dersom du ikke bruker deres vase f.eks?  Selv om jeg stort sett synes det er best å være ærlig ("den passet dessverre ikke helt" eller liknende) så er det mulig å ta en liten hvit løgn (vaffeljernet sluttet å fungere, vasen knuste og genseren fikk et hull i seg)hvis spørsmålet dukket opp.  Er det ting som helst bør bli i familien så kan man tilby seg å gi den tilbake, men det må som regel gjøres på riktig måte.  Noen vil også helst ikke høre at ting gikk til Fretex/loppemarked.  Da sier du at du hadde en venninne som holder på å lære seg å lage mat, så du gav (eller til og med lånte bort) de fine kokebøkene til henne.

 

Takk for svar!

 

Jeg har bestemt meg for å ta alt av gammelt papir og rett og slett rive det i stykker, fordele bosset på tre papirposer, og så bærer det i papiravfallet. Hvis noen fortsatt skulle være interessert i å se kontostanden min i mars 2009, så får de værsågod belage seg på et puslespill med maaange "brikker"  :fnise:

 

Jeg har en gave som jeg fikk nylig i bursdagsgave hos ei venninne. Ei billedramme hvor hun har klebet bilder av oss rundt, og i midten henger det et personlig brev. Søt idè for all del, men så fjernt fra min stil som man kan komme. I tillegg bærer det preg av å ha vært et hastverksprosjekt (bør kanskje tilføye at jeg er et krapyl av et petimeter når det kommer til slikt). 

Venninna kommer stadig på besøk, og begynner nå å bli snurt fordi jeg ikke har hengt opp dette "kunstverket". Og hvis jeg kaster det, så blir det som sagt et mindre hyggelig oppgjør. Mon tro om det kunne være greit å si at "kunstverket" ble ødelagt i min KonMari-aksjon?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått igjennom baderomsting og kjøkken. Skal se om jeg får kjørt bort en del i morgen, skal bli godt å få det ut av huset. Gikk fra over 60 kjøkkenredskaper (visp/øse/pølseklype-osv!) Til halvparten. Så nå gled kjøkkenskuffen igjen uten problemer! :) Det er også blitt goood plass under vasken. Den gamle fuktighetskremen ifra 2013 og alle pedikyrsakene jeg aldri bruker tok ganske mye plass allikevell! Bort med dem! Ahh, så godt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har definitivt et behov for å rydde i baderomssaker derom du har så mye!! You go girl!! Kast med hard hånd :)

Ja, det var av med silkehanskene i dette tilfelle ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Dere er jammen meg flinke og inspirerende! Klapp på skulderen til alle sammen.

 

Og så nok et lite spørsmål (og med fare for å strø malurt i begeret):

 

Hva skjer etter at man har KonMari-ert hele huset/leiligheta/hybelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jammen meg flinke og inspirerende! Klapp på skulderen til alle sammen.

Og så nok et lite spørsmål (og med fare for å strø malurt i begeret):

Hva skjer etter at man har KonMari-ert hele huset/leiligheta/hybelen?

Man kjøper nye ting.

Neida, joda... Haha! Man fortsetter hverdagen antar jeg, en enklere en forsåvidt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Man kjøper nye ting.

Neida, joda... Haha! Man fortsetter hverdagen antar jeg, en enklere en forsåvidt :)

 

Det er faktisk det jeg er redd for. Jeg kjenner jo til meg selv og mine hverdagslige eksistensielle kriser når jeg er på IKEA ("Vet ikke hva denne dingsen er, vet ikke hva den skal brukes til, men hvis jeg ikke kjøper den NÅ, så er livet mitt fullstendig meningsløst!!!").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kun skulle rydde i en spesifikk ting,når det flyter her,vil ikke fungere her. Så dette opplegget vil nok ikke bli fulgt her så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg har bestemt meg for å ta alt av gammelt papir og rett og slett rive det i stykker, fordele bosset på tre papirposer, og så bærer det i papiravfallet. Hvis noen fortsatt skulle være interessert i å se kontostanden min i mars 2009, så får de værsågod belage seg på et puslespill med maaange "brikker"  :fnise:

 

Jeg har en gave som jeg fikk nylig i bursdagsgave hos ei venninne. Ei billedramme hvor hun har klebet bilder av oss rundt, og i midten henger det et personlig brev. Søt idè for all del, men så fjernt fra min stil som man kan komme. I tillegg bærer det preg av å ha vært et hastverksprosjekt (bør kanskje tilføye at jeg er et krapyl av et petimeter når det kommer til slikt). 

Venninna kommer stadig på besøk, og begynner nå å bli snurt fordi jeg ikke har hengt opp dette "kunstverket". Og hvis jeg kaster det, så blir det som sagt et mindre hyggelig oppgjør. Mon tro om det kunne være greit å si at "kunstverket" ble ødelagt i min KonMari-aksjon?  :fnise:

 

Oj, den er litt verre med ja.  Har du et diskret sted du kan henge den opp hvor du ikke ser den for ofte, f.eks på gjesterommet eller kontoret eller liknende?  Ev ta den opp og ned hver gang hun kommer.  Nei, dette var vanskelig.  Jeg synes ihvertfall du bør henge den opp så hun ser at den blir brukt, og så kan den bli borte i en ommøblering senere eller noe slikt.

 

 

Dere er jammen meg flinke og inspirerende! Klapp på skulderen til alle sammen.

 

Og så nok et lite spørsmål (og med fare for å strø malurt i begeret):

 

Hva skjer etter at man har KonMari-ert hele huset/leiligheta/hybelen?

 

Da lever man et lettere og lykkeligere liv hvor alt bare er enkelt og man slipper å noen gang rydde igjen  :opplyser:   Ihvertfall for de som har en slik personlighet.  Selv tenker jeg at jeg kommer til å gå tilbake til FlyLady, og at det nok blir behov for noen KonMari-aksjoner senere i livet også, men da forhåpentligvis i mindre skala.  Ellers har drømmen min alltid vært å kunne invitere til fine middagsselskap, men aldri følt at huset har vært presentabelt nok eller at jeg har hatt nok energi.  Dette håper jeg blir en av belønningene når jeg er ferdig.

 

Det er faktisk det jeg er redd for. Jeg kjenner jo til meg selv og mine hverdagslige eksistensielle kriser når jeg er på IKEA ("Vet ikke hva denne dingsen er, vet ikke hva den skal brukes til, men hvis jeg ikke kjøper den NÅ, så er livet mitt fullstendig meningsløst!!!").

 

:ler:  Jeg lider heldigvis av beslutningsvegring, som ofte også strekker seg til shopping.  "Jeg MÅ bare ha denne tingen!  Tror jeg.  Eller trenger jeg den egentlig?  Best å kjøpe den i tilfelle!  Eller ikke."  :bond: Det er mye penger spart på den måten.  Jeg kan gjerne legge en ting i handlekurven og så legge den tilbake på hyllen tre ganger før jeg forlater butikken i ren frustrasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over KonMarie teknikken i et blad hos frisøren sist uke. Så glad for å se at det er en egen tråd om det her inne :-)

 

Har begynt så smått med baderomssaker, DVD-er og ukeblader. Kastet hundrevis av blader i går kveld...snek meg ut etter mørkets frembrudd så ikke naboene skulle se hvem som fylte papirsøpla til randen med fem år gamle utgaver av Det Nye, Kamille og Bonytt  :fnise:

 

Burde sikkert begynt med klær men det er så mye av dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kun skulle rydde i en spesifikk ting,når det flyter her,vil ikke fungere her. Så dette opplegget vil nok ikke bli fulgt her så mye.

 

Om det flyter så veldig så må dere vel lære dere generell rydding først. Men samtidig så er ofte årsaken til at det blir så rotet nettopp det at man har for mange ting, for liten plass, for dårlig organisering og oppbevaring - og nettopp derfor vil KonMari-metoden være perfekt for dere. Men det vil kreve en større innsats i begynnelsen.

Anonymous poster hash: a7c21...524

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...