Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Rødtoppen skrev:

Kva heiter appen? :) Kunne godt tenkt meg litt hjelp og litt mas! :bond:

KonMari. 

Anonymkode: 6ed6c...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Rødtoppen skrev:

Kva heiter appen? :) Kunne godt tenkt meg litt hjelp og litt mas! :bond:

Den heter bare KonMari på iOS i alle fall. :) Det er litt problemer med den (henger og låser seg), men du har i alle fall en liste hvor du kan sette dato og krysse av etter hvert som du rydder + du kan legge ut før/etter-bilder og se andres bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2017 at 3:33 PM, Kladd said:

 

Vært dårlig med rydding i det siste, har ikke vært hjemme en eneste helg siden ferien! Begynner å bli bekymra for fristen min, KonMari-appen driver og piper og maser støtt og stadig om at fristene mine renner ut! 

Hva med deg? Er du også med? 

Jeg er med :)  Begynte å KonMarie etter å ha flyttet for litt siden og det føles veldig bra.  Merker så stor forskjell på feks klærne som jeg har ryddet og hobbyrommet som jeg ikke har ryddet.  Går bare og gleder meg til å KonMarie videre :hoppendeglad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg trenger hjelp.

Jeg begynte å KonMarie for et par år siden. Siden den gang har huset blitt dobbelt så stort (har innredet andre etasje), og rotet hoper seg opp.

Det verste er ting som barna har vokst fra, bøker, leker og klær som vi har gode minner fra, og som jeg gjerne vil spare til eventuelle barnebarn. Men det er jo så mye!

Og hva gjør vi med alle lamper og lenestoler og gud vet hva, som vi ikke har plass til/behov for nå, men som kanskje blir in/praktisk/fint igjen om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lunamamma said:

Hei! Jeg trenger hjelp.

Jeg begynte å KonMarie for et par år siden. Siden den gang har huset blitt dobbelt så stort (har innredet andre etasje), og rotet hoper seg opp.

Det verste er ting som barna har vokst fra, bøker, leker og klær som vi har gode minner fra, og som jeg gjerne vil spare til eventuelle barnebarn. Men det er jo så mye!

Ta en ordentlig runde, spar på det fineste tøyet.  Bøker, spar på de dere hadde mest glede av.  Antakelig er språket noe forandret innen den tid barnebarna evt kommer, så er nok ikke sikkert at de er så aktuelle uansett?

Og hva gjør vi med alle lamper og lenestoler og gud vet hva, som vi ikke har plass til/behov for nå, men som kanskje blir in/praktisk/fint igjen om noen år?

Hehe, her må du bare tenke deg nøye om.  Vil en slitt lenestol virkelig bli både praktisk og fin igjen om noen år?  Hvis du ikke har plass til lampa nå som huset har blitt dobbelt så stort, kommer det noen sinne til å bli plass igjen?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har hatt en liten Kon Mari-pause, men har så smått begynt på det siste i huset nå. Føles godt! Og litt skummelt, er jo en grunn til at jeg utsetter og utsetter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at denne tråden kom opp igjen. Har begynt på igjen etter at jeg måtte ta en pause for et par år siden, eller noe i den duren.

Denne gangen begynte jeg i en annen ende. Dvs innkjøp av ny symaskin førte til at et rom som lenge har vært roterommet/ bibliotek, nå har blitt helt ryddet og omgjort til kontor og hobbyrom. Ryddet 5 hyllerader med bøker bort, samt to skap, hvor vi skal kvitte oss med det ene, og fikk plass til alt av garn, syutstyr og hobbysaker, hobbyblader,  samt datamaskin, skriver og noen andre duppedingser. Hadde en diger pult der oppe, som endelig gjør nytte for seg, med at både symaskin, overlock og datamaskin får plass der samtidig. 

Vi skal også sette en sovesofa dit, slik at vi kan bruke det til gjesterom, samtidig som vi kan sitte der når vi vil slappe litt av i fred og ro. Stua vår er såvidt over 21m2, så vi trenger litt ekstra koseplass i huset. 

Vi har faktisk kvittet oss med en del  lagringsmøbler som bare tok opp plass i huset. Steder der vi for har lagret skrot, har nå blitt lagringsplass til ting vi ikke trenger å ha fremme, hele tiden, men som blir jevnlig brukt.

Gleder meg til å fortsette. Synes jeg så resultater over hele huset raskere når vi fikk tatt hele dette rommet.

Nå er det ikke et rom som bar står der og venter på rydding lenger, det er faktisk et rom som blir brukt et par timer om dagen.

 

Endret av absinthia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Drar fram denne tråden igjen, jeg! Har akkurat lest ferdig boken og har klødd i fingrene etter å komme hjem fra ferie for å begynne! Ryddet i klesskapet i går, hadde ingen aning om at jeg hadde så mye klær..! Har blant annet kastet flere 10 år gamle plagg. Skal ta meg en runde nr.2 i klesskapet om et par uker så jeg får med meg alt fra skittentøyet også (og kunne absolutt ha vært litt strengere med meg selv og kastet mer av det jeg gikk igjennom). KonMari-bretting av klærne gjør virkelig susen, det er SÅ lett å se hva man har og ingenting blir bortglemt bakerst i skapet😅

20180723_172924.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg drevet med ubevisst, uten å vite at det hadde et navn 🤣

Har flyttet 3 ganger iløpet av det siste året, og hatt en raus opprydning med sortering, salg, gi bort og kasting ved hver flytterunde. Og jeg ELSKER det. Ser dog at jeg trenger mer og bedre innsats i oppbevaringsboksene der jeg har mine gamle ting fra gamledager 😁

Og jeg strever med å ville beholde noen gamle leker til evt. barnebarn. Skal også prøve å selge unna noe mer, men føler folk ikke kjøper så mye brukt lenger.

Anonymkode: c25d1...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg drevet med ubevisst, uten å vite at det hadde et navn 🤣

Har flyttet 3 ganger iløpet av det siste året, og hatt en raus opprydning med sortering, salg, gi bort og kasting ved hver flytterunde. Og jeg ELSKER det. Ser dog at jeg trenger mer og bedre innsats i oppbevaringsboksene der jeg har mine gamle ting fra gamledager 😁

Og jeg strever med å ville beholde noen gamle leker til evt. barnebarn. Skal også prøve å selge unna noe mer, men føler folk ikke kjøper så mye brukt lenger.

Anonymkode: c25d1...14f

Ikke kjøper jeg nytt heller. Har mistet litt gnisten til å ville fylle opp huset igjen, heldigvis 😉

Anonymkode: c25d1...14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke kjøper jeg nytt heller. Har mistet litt gnisten til å ville fylle opp huset igjen, heldigvis 😉

Anonymkode: c25d1...14f

Sånn har jeg begynt å tenke også! Skal jeg kjøpe noe så skal det være noe jeg virkelig liker og behøver, ikke noe jeg vil ha bare fordi det er billig på salg.. Tenker nøye gjennom alle innkjøp jeg gjør og er jeg det minste usikker så venter jeg noen dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dytter litt på tråden. Jeg leste boken for ca 2 år siden. Men klarte aldri å gjøre det skikkelig. Nå har vi akkurat flyttet, og jeg er motivert til å kvitte meg med masse. Formen er ikke på topp, pga bekkenløsning, så det tar nok litt tid, men jeg har som mål å rydde klesskapet skikkelig i løpet av september. Hittil har jeg kvittet meg med ca 50 t-skjorter/singleter 🙊🙈 Hvor mange t-skjorter trenger et menneske liksom?! Jeg bruker bare noen faste, få, og det var lett for meg å plukke ut de som faktisk blir brukt. Ikke like lett å kaste de som ikke har blitt brukt på et par år, da jeg tenker ting som: husker jeg kjøpte denne. Eller: denne var fin til meg før, når jeg går ned noen kg blir den fin igjen. Men jeg har vært hard, og spurt meg selv om plagget gir meg glede. Samt tenkt at det har gjort nytten sin ved å gjøre meg glad tidligere. Det er fantastisk å bare ha t-skjorter som faktisk kan brukes i skapet! Jeg kan ta hvilken som helst. Kurven ser ryddig ut. Jeg har bedre kontroll på hva jeg har. Før kjøpte jeg stadig nytt fordi jeg manglet oversikt over hva som faktisk kunne brukes, pga alt som tok opp unødvendig plass. Håper jeg klarer å ta de andre plaggene like bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i tråden her, organiserte klærne mine i to kommoder (+ noen kjoler hengende i skapet og noen gensere). I helga som var ble det litt shopping og jeg tenkte jeg måtte ta en liten økt til i klærne. Så satt jeg der og hev ut t-skjorte etter t-skjorte, men jeg innså at jeg faktisk har hold meg til brettemetoden! Som er så oversiktlig og grei, det var jo så lett å se hva som ikke ble brukt! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Har ryddet smykker før, men tok en runde til. Skal jeg bare kaste gamle sølvsmykker (gamle som i 20 år gamle øredobber som ikke brukes lenger f eks)  - eller kan de leveres inn til omsmelting, eller gis bort noe sted? 

Anonymkode: 73840...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Har ryddet smykker før, men tok en runde til. Skal jeg bare kaste gamle sølvsmykker (gamle som i 20 år gamle øredobber som ikke brukes lenger f eks)  - eller kan de leveres inn til omsmelting, eller gis bort noe sted? 

Anonymkode: 73840...00f

Du kan selge dem, samme som du kan selge gull. Sølv har dog ikke så stor verdi som gull, men litt kan du jo få igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg benyttet tiden når mannen er bortreist til å tømme kjøkkenet for unødvendige ting, så skap, så boder, og så til og med boden hos mine foreldre som vi "midlertidig" lånte under flytting. Jeg har kjørt bort en full bil til BIR, en full bil til Fretex, og nå har jeg en full bil med interiør og lignende som skal til loppemarked. Fy søren så flink jeg har vært!!!! Må bare skryte litt. :laugh: 

For en jobb det har vært! Håper mannen ikke savner noe når han kommer hjem! :)

(Men tror nok han uansett blir mest glad.) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg faktisk i mål, for nå. Etter at full bil var kjørt til loppemarked ble halvfull bil med tomme plastkasser og lokk (alle jeg hadde tømt) kjørt til mine foreldre. De kan ha god nytte av dem når de skal gå gjennom sine ting, for de har bedre lagringsplass, og er ikke innstilt på å tømme huset så grundig som jeg har gjort. Så dukket det opp litt mer å kaste, for jeg hadde glemt rester av maling, fugemasse, og lignende, så det er på plass i bilen nå, og skal til gjenvinningsstasjon.

I morgen kommer min mann hjem, etter to uker borte, og vil oppdage at jobben vi har gruet oss til er gjort. :)

Vi må nok ta en gjennomgang av klær, jakker og sko, for det dukket opp mer av slikt da jeg tømte boden hos mine foreldre, men ellers er huset rett og slett skrellet for unødvendige ting. 4 1/2 billass  (stor stasjonsvogn!) er borte fra en bolig på rundt 130 m2. Det merkes! 

Jeg ga bort store verdier til loppemarkedet, men er bare glad for at det er borte. Hadde jeg skulle solgt alt ville det ta tid, så en bedre følelse at det er borte, og går til et godt formål. :)

Vi har faktisk kun en liten bod i huset, etter at vi laget utleie i kjelleren, og den er nå bare halvfull. Kun julepynt og helt nødvendige ting. 

En fantastisk følelse å være kvitt så mye! Anbefales! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg KonMarie den siste kjøkkenskuffen min! Har latt én skuff være og har irritert meg over den hver gang den åpnes. I dag skal det bli orden i rotet :) Ser for meg at det drar seg på med litt mer forflytning på kjøkkenet, men det gjør ikke noe. Jeg har vært så fornøyd når jeg er ferdig tidligere :)

Endret av Pikeliten
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det høst og snart er hagesesongen slutt, så nå er det dags for å ta opp ryddeprosjektet igjen. 

Jeg har en del tekstiler som tar opp unødig skapplass, samtidig som jeg ikke vil kvitte meg med dem, fordi de er gode å ha. Dette er ting som babytepper, sengetepper, pledd noen puter o.l.  Vi trenger iblant noen ekstra sitteplasser i vår lille stue på rundt 21 kvadrat, så jeg gikk faktisk til anskaffelse av et par marokkanske skinnpuffer, som jeg kunne fylle selv. - Dit gikk alt dette, pluss litt mer. Fantastisk å kunne bruke skapfyllet til å sitte på! Anbefales! 

Slike kjøpte jeg 

15178174-A065-4D5D-982A-F1BA302A684B.jpeg

Endret av absinthia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...