Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Jeg har endelig fått ryddet opp i alt av papirer og annet krimskrams som har samlet seg i løpet av årene. 

Bilans: Fire kartonger med alt av viktige papirer, fotoalbumer, kontorrekvisita (permer og slikt som tar mye plass) står nå på hemsen. 

Seks smekkfulle søppelsekker ligger i søppeldunkene, samt at jeg har plassert fire til i et kammer i påvente av at søppeltømmingen kommer på torsdag. 

Må ærlig innrømme at jeg ikke følte noe særlig befrielse av å kvitte meg med alt dette. Trolig er det fordi alt fortsatt virker ganske kaotisk, og jeg ikke har mulighet til å få kastet alt samtidig, men må lagre det i mellomtiden. Og med bare 35 m2 til rådighet, så er det begrenset med lagringsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noen av dere lest den nye boken til Marie Kondo? Vi har fått den inn i butikken nå, og jeg lurer på om noen KG-lesere har tilbakemeldinger på den?

Er denne like bra som den forrige, eller er den no helt annet? Er det en slags videreføring av første boken?

Jeg har ikke lest den forrige selv, men er jo fascinert av hele konseptet (jeg snikleser jo tråden her!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet godt i gang med å rydde i klærne. Har satt sammen to malmkommoder som skal huse de vanligste klærne brettet på Konmari metoden. Jeg tok et valg og beholdt mange fine kjoler, men har lagt veldig mye i en søppelsekk som skal gjennomgås (kaste, selge, hytta). Må innrømme dette er ganske stort for meg og når jeg først kom i gang med sorteringen gikk veldig mye i denne søppelsekken, øvelse gjør mester!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Endelig ferdig med alt av klær! - vel, med unntak av skjerf og sjal-skuffen. Ryddet før jul, og da ble den tre (?) 120-liters sekker. Tok siste rest i helga, og da ble det tre nye sekker til. Brukthandelen på hjørnet er så glad i meg :fnise: , for her forsvant det mye merkevarer - både med og uten prislappen fortsatt hengende på. Kjøkkenet ble jeg ferdig med for et par måneder siden, og studentene her i huset hadde ikke noe imot å ta i mot ymse husgeråd. 

Er så strålende fornøyd med meg selv - ferdig med klær, bøker, husgeråd/kjøkken, og papirer. Sistnevnte var det verste, for det var så utrolig mye. 

Nå gjenstår: 

- Baderomskapet
- Skrivebordet
- Kosmetikk 
- Alt av hobbyutstyr

I motsetning til de "fire store", så er dette lite og greit overkommelig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som holder koken? Jeg er i gang og har kvittet meg med ca. 1/4 av alle klærne mine! Hadde kanskje håpet å kvitte meg med mer, men det er en god start! Kjoler og smykker var det vanskeligste. Der avhenger bruken så mye av anledning, og det er vanskelig å si om den og den kjolen eller det armbåndet gir meg glede. Fikk også med mannen, som var enda flinkere enn meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kladd skrev:

Noen som holder koken? Jeg er i gang og har kvittet meg med ca. 1/4 av alle klærne mine! Hadde kanskje håpet å kvitte meg med mer, men det er en god start! Kjoler og smykker var det vanskeligste. Der avhenger bruken så mye av anledning, og det er vanskelig å si om den og den kjolen eller det armbåndet gir meg glede. Fikk også med mannen, som var enda flinkere enn meg! 

Alle klærne mine er nå brettet og ligger i skuffer, med unntak av kjoler som henger i skap og noen av de tykkeste gensrene som er brettet på "vanlig" måte og i hyller! Skal se om jeg ikke får tatt et bilde.

Undertøyet har jeg ikke noe tro på at kan bli Konmariet :P

Ellers har jeg nesten to fulle søppelsekker med klær som skal ut, enten selges, tas med som skift på hytta eller gis vekk og kastes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Alle klærne mine er nå brettet og ligger i skuffer, med unntak av kjoler som henger i skap og noen av de tykkeste gensrene som er brettet på "vanlig" måte og i hyller! Skal se om jeg ikke får tatt et bilde.

Undertøyet har jeg ikke noe tro på at kan bli Konmariet :P

Ellers har jeg nesten to fulle søppelsekker med klær som skal ut, enten selges, tas med som skift på hytta eller gis vekk og kastes.

Ja, undertøyet ga jeg også opp! La bh-ene litt finere, men truser får ligge i en stabel og sokker krøllet sammen, hultert i bultert. Begynte å brette sokker, men ga opp etter 3 par. Ellers er alt Konmaribrettet eller hengt opp. Har til og med brettet treningstøyet som tidligere kun har ligget slengt i en skuff hvor jeg har måttet tømme alt hver gang jeg skulle finne noe. :ler: 

Mangler fortsatt skoene. Håper å kvitte meg med mye der, men siden sko generelt er dyrt så er jeg redd jeg kommer til å bli veldig "fornuftig" og ikke høre på magefølelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det veldig bra, og det er så vanvittig deilig med færre ting i huset! Koser meg mer her hjemme, og finner roen på en annen måte, uten distaksjoner av ting og tang. Er ikke ferdig, men nærmer meg 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod stille en stund men i helga fikk vi endelig kjørt vekk med et hengerlass skrot fra garasjen. Det var deilig! I går tok jeg en økt til i kjelleren og fikk kvittet meg med litt småtterier. 

Neste prosjekt nå blir å selge en barnevogn som støver ned i garasjen og tar plass samt en gammel sykkel. Alt slik er så tiltak. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kladd skrev:

Ja, undertøyet ga jeg også opp! La bh-ene litt finere, men truser får ligge i en stabel og sokker krøllet sammen, hultert i bultert. Begynte å brette sokker, men ga opp etter 3 par. Ellers er alt Konmaribrettet eller hengt opp. Har til og med brettet treningstøyet som tidligere kun har ligget slengt i en skuff hvor jeg har måttet tømme alt hver gang jeg skulle finne noe. :ler: 

Mangler fortsatt skoene. Håper å kvitte meg med mye der, men siden sko generelt er dyrt så er jeg redd jeg kommer til å bli veldig "fornuftig" og ikke høre på magefølelsen. 

Enig med skoene! Jeg vet jo innerst inne hvilke sko jeg ikke får bruk for mer, men sitter langt inne å kvitte seg med paljettpumps og svarte skinnpumps fra Buffalo :ninuskapus: Men jeg har ikke brukt de på 4 år, så hvorfor sparer jeg på de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rydda garderoben, vart 4 bossekkar til saman - frå meg og sambuar. Var i hovudsak gamle og slitte kle som vart kasta, og som har til no blitt tatt vare på for me kanskje, moglegvis, ein dag i framtida kan bruke dei når me malar hus/pussar opp. Me kasta nok over 50% av kleda våras :fnise:
I helga må me avgårde for å kjøpe inn litt nytt :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ganske flink! Ikke minst har jeg kjøpt mindre nytt, det kjennes veldig godt. 

I morgen drar vi på ferie. Skal forsøke å ikke dra med meg for mange ting hjem,  har nemlig en tendens til det. 😄

Anonymkode: cd939...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er dere her enda?  

Vi skal pusse opp gjesterommet,  fordi det i tiden fremover faktisk skal brukes til gjesterom og ikke til bod.  Har allerede vært på Fretex en gang,  men det står fremdeles for mange ting igjen. Nå er jeg i gang med de tingene som er virkelig vanskelig å kvitte seg med (for de har havnet nettopp på gjesterommet ila siste års opprydning ellers i huset). 

Styrke, kom til meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har byttet ut trådkorgene våre med kommoder så nå må jeg i gang å omorganisere både brettingen av klær og hvor alt skal ligge. :bond:

Anonymkode: cdbae...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2017 den 9.46, Vernis skrev:

Er dere her enda?  

Vi skal pusse opp gjesterommet,  fordi det i tiden fremover faktisk skal brukes til gjesterom og ikke til bod.  Har allerede vært på Fretex en gang,  men det står fremdeles for mange ting igjen. Nå er jeg i gang med de tingene som er virkelig vanskelig å kvitte seg med (for de har havnet nettopp på gjesterommet ila siste års opprydning ellers i huset). 

Styrke, kom til meg! 

Jeg er fortsatt med! Har satt meg frist til november med å få tatt ALT. Sender over litt styrke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😀 Jeg tømte hele gjesterommet fullstendig.  Så satt jeg inn de tingene som skal være der. Så bar jeg alt annet ut på overbygget terrasse og har brukt noen dager på å tenke meg kraftig om. Ca 80 % av det jeg bar ut et nå solg på Finn eller gitt til Fretex.  

Jeg blir aldri en minimalist, men du verden så deilig det er å ha kun ting man vil ha! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

On 8/9/2017 at 4:20 PM, Kladd said:

Jeg er fortsatt med! Har satt meg frist til november med å få tatt ALT. Sender over litt styrke! 

Hvordan ligger du an? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pikeliten skrev:

Hvordan ligger du an? :)

 

Vært dårlig med rydding i det siste, har ikke vært hjemme en eneste helg siden ferien! Begynner å bli bekymra for fristen min, KonMari-appen driver og piper og maser støtt og stadig om at fristene mine renner ut! 

Hva med deg? Er du også med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kladd skrev:

 

Vært dårlig med rydding i det siste, har ikke vært hjemme en eneste helg siden ferien! Begynner å bli bekymra for fristen min, KonMari-appen driver og piper og maser støtt og stadig om at fristene mine renner ut! 

Hva med deg? Er du også med? 

Kva heiter appen? :) Kunne godt tenkt meg litt hjelp og litt mas! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren
På 28.5.2017 den 13.49, Sugar&Spice skrev:

Har noen av dere lest den nye boken til Marie Kondo? Vi har fått den inn i butikken nå, og jeg lurer på om noen KG-lesere har tilbakemeldinger på den?

Er denne like bra som den forrige, eller er den no helt annet? Er det en slags videreføring av første boken?

Jeg har ikke lest den forrige selv, men er jo fascinert av hele konseptet (jeg snikleser jo tråden her!).

Det er en stund siden du spurte, men først nå i sommer kom jeg meg gjennom begge bøkene som lydbok. Og ja, Spark joy er en videreføring av The magic of tidying. Den tar for seg hver av kategoriene, litt mer grundig. Eksempelvis er verktøy, lite kledelige ullstilongser og dokost ting som ikke nødvendigvis "spark joy", men som er helt nødvendige. De gir indirekte glede ved å fikse ting, holde deg varm og toalettet rent. ;) Så jeg kommer til å bruke den første boka til å komme i gang, og den andre som "håndbok" litt senere i prosessen.

 

Skjønt, når det vil skje at jeg faktisk kommer i gang blir jo spennende å se da 🙈🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...