Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

På 26.4.2017 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Ikke verre enn å klippe hull i en søppelsekk og tre over hodet. :) 

Anonymkode: cdbae...9e7

:ler: jeg kan jo gjøre det når vi skal fortsette!  Jeg fant ut at treningsbuksen min tålte en flekk eller to, jeg fant en pose med klær som ikke hadde blitt gitt bort enda, så fant en topp jeg ikke skulle ha (selv om den i utgangspunktet var veldig fin), og så lånte jeg mannens sko.

Velkommen til alle nye her i tråden.  Så utrolig effektiv du har vært Nordis!  Det tok meg måneder å komme igjennom alt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Kara W skrev:

:ler: jeg kan jo gjøre det når vi skal fortsette!  Jeg fant ut at treningsbuksen min tålte en flekk eller to, jeg fant en pose med klær som ikke hadde blitt gitt bort enda, så fant en topp jeg ikke skulle ha (selv om den i utgangspunktet var veldig fin), og så lånte jeg mannens sko.

Velkommen til alle nye her i tråden.  Så utrolig effektiv du har vært Nordis!  Det tok meg måneder å komme igjennom alt det.

Takk for det! Jeg ble nødt til å være effektiv - skal ha et stort selskap her med mange tilreisende gjester som skal bo hos oss, og disse kommer om få dager. Så boka ble faktisk den kickstarten jeg trengte. Tror ikke jeg er typen til å trekke ut sånt i tid. For meg funker sånt best om man tar det som stunt-prosjekt og står på til man er ferdig, for da svikter ikke motivasjonen underveis. Sportsutstyret får vente til gjestene har reist, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pikeliten skrev:

Med tanke på hvor mye tid folk flest bruker hver dag og jevnlig på å rydde ting, lete etter ting og flytte rundt på ting, så tror jeg at det er mer ineffektivt enn å følge KonMari...

Har de viktigste tingene en fast plass, så bruker en ikke så mye tid på å lete eller å rydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av å lese her at jeg kom litt på sporet igjen med rydding og system. Har fått tatt boden grundig, der vi har tørrvarer, hermetikk, kjøkkenmaskiner, kaketiner, papirsekk til sortering av aviser/blader som leveres med søppelet, bokser til panteflasker, glass/metall, papp. Altså mye greier inne på et lite rom. Det har vært et visst grunnsystem som så har sklidd ut. Nå har jeg kastet MASSE, fått et mer oversiktlig system på tørrvarene,  fått opp flere hyller, og innskjerpet hjemmets tømmerutiner for det som skal til gjenvinning.  Mannen er sååå imponert over hvor bra det gikk an å få det der inne, og foreløpig etter ca tre uker er det like fint der. 

Så har vi tatt fatt i kjelleren, råkjeller brukt til lagring av alt fra hagemøbler, til sykler, ski, ved, verktøy osv. OG SKROT!!!!  

Der har vi mange timers jobb foran oss, men vi fikk opp noen supre, dype metallhyller der vi har startet på et system. Noe upraktisk oppbevaring skal vi demontere, og etterhvert som vi får sortert og kastet skal vi kjøpe egnet oppbevaringssystem for det som er igjen. Metallhyllene hadde vi fra før, måtte bare få montert dem (etter sånn fire år.... 😬)

Det er egentlig ganske deilig å kjenne på at jeg ikke higer etter å kjøpe meg noe nytt (ser da bort fra det sterke ønsket om ny oppvaskmaskin da den gamle røk, og ønsket om å få egnet oppbevaring/oppheng for alt kjelleren skal huse). Har aldri vært noen storshopper, men plukket lett med meg noen unødvendige plagg fra salgsstativer,  eller litt ny pynt. Nå har jeg bursdag om få uker, og har lite jeg egentlig ønsker meg. 

Hvordan går det med dere andre 'ryddere'? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 7.39, OppNedPåAlt skrev:

Takk for tips! Jeg ser jo hva jeg har og vet hvor lite jeg egentlig trenger.

Hva med "når jeg går ned 10kg klærne"? Jeg har så mange av de! jeg er livredd for å gå ned de 10 kg og ikke finne så fine klær siden. Irrasjonell frykt det da, men noen fornuftige innspill?

Jeg gikk gjennom dette for et par måneder siden, og valgte bevisst å fjerne alle "når jeg går ned 10 kg-klær", og det er såååå befriende! Før fikk jeg litt vondt hver gang jeg skulle pynte meg, fordi jeg så de klærne som var for små og tenkte at "uff, skulle ønske jeg hadde klart å gå ned så jeg kunne brukt disse", og så startet den innvendige sutringen som ødelegger hele humøret. Etter jeg hivde de ut så har jeg ikke slike tanker mer, og jeg er helt sikker på at HVIS jeg skulle gå ned de ti kiloene, så har jeg jo lyst til å shoppe nytt. :) 

Med andre ord, å kaste ut de klærne gjorde mye for humøret og selvtilliten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, FrkHumle skrev:

Jeg gikk gjennom dette for et par måneder siden, og valgte bevisst å fjerne alle "når jeg går ned 10 kg-klær", og det er såååå befriende! Før fikk jeg litt vondt hver gang jeg skulle pynte meg, fordi jeg så de klærne som var for små og tenkte at "uff, skulle ønske jeg hadde klart å gå ned så jeg kunne brukt disse", og så startet den innvendige sutringen som ødelegger hele humøret. Etter jeg hivde de ut så har jeg ikke slike tanker mer, og jeg er helt sikker på at HVIS jeg skulle gå ned de ti kiloene, så har jeg jo lyst til å shoppe nytt. :) 

Med andre ord, å kaste ut de klærne gjorde mye for humøret og selvtilliten.

Takk! Det gav et ekstra kick! Ut med de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, FrkHumle skrev:

Med andre ord, å kaste ut de klærne gjorde mye for humøret og selvtilliten.

Det er vel akkurat det KonMari handler om :Nikke:  Man skal bare ta vare på ting som "sparks joy" og klær man bare får dårlig selvtillitt av sparker definitivt ikke joy!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne søndagen har jeg sattav til rydding og ordning. Solen skinner, men det betyr bare at vi får tatt uteboden også 😀.  Jeg følger ikke konmari egentlig,  men blir likevel veldig inspirert av å lese tråden her, og mange av prinsippene gjelder uansett. 

Men noen ting er vanskelige. Bøker for eksempel. Jeg har tre stappfulle bokhyller i stua, men  jeg kunne veldig gjerne tenke meg å ikke ha de der. Vurderer å slanke de ned til en,  da kan den stå på gjesterommet.  Men det betyr mange bøker til Fretex... Bøker jeg nok ikke kommer til å lese om igjen,  jeg gjør aldri det, men likevel. Det sitter langt inne å kvitte seg med de.. 

Anonymkode: cd939...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi bort ting som man liker, men som man ikke bruker/leser. Jeg har slitt veldig med det selv, men nå som jeg driver med Konmari, så har jeg blitt vant til det, og det går lettere. Det er vel også derfor man starter med enkle kategorier. Hvis du ikke klarer å gi bort bøkene enda, så pakk de ned, og putt dem i boden, og så kan du kjenne på hvor godt det var å få dem ut av stua, og så kan du gi dem bort når du føler deg klar for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tømt bokhyllene,  vasket de, tørket støv av alt og tatt bort alt som ikke er bøker (inkl blader,  pocket og annet som på mystisk vis har fått sin plass i bokhyllen uten å høre til der). Mannen måtte plutselig avgårde på jobb, så da får jeg ikke flyttet ut hyllene i dag uansett,  jeg satte derfor bøkene på plass igjen. Det ser langt bedre ut nå, men jeg er ikke fornøyd og har bestemt meg for at hyllene skal ut.  Nå går jeg løs på gjesterommet istedet. Skal en bokhylle inn der, må noe annet ut. Hae noen småmøbler som står der uten mål og mening,  men som har en viss affeksjonsverdi. Elsker jeg de? Nei, da hadde de ikke stått på gjesterommet og egentlig bare stått bortgjemt.  

Akk, nostalgi. 😔

Anonymkode: cd939...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg tømt bokhyllene,  vasket de, tørket støv av alt og tatt bort alt som ikke er bøker (inkl blader,  pocket og annet som på mystisk vis har fått sin plass i bokhyllen uten å høre til der). Mannen måtte plutselig avgårde på jobb, så da får jeg ikke flyttet ut hyllene i dag uansett,  jeg satte derfor bøkene på plass igjen. Det ser langt bedre ut nå, men jeg er ikke fornøyd og har bestemt meg for at hyllene skal ut.  Nå går jeg løs på gjesterommet istedet. Skal en bokhylle inn der, må noe annet ut. Hae noen småmøbler som står der uten mål og mening,  men som har en viss affeksjonsverdi. Elsker jeg de? Nei, da hadde de ikke stått på gjesterommet og egentlig bare stått bortgjemt.  

Akk, nostalgi. 😔

Anonymkode: cd939...214

Ta ut bøkene og stable de på gulvet, legg ut hyllene på finn så blir du kvitt de før du vet ordet av det. Du trenger ikke mannens hjelp til det da de som vil ha hyllene må bære og hente selv. Lykke til :) Jeg hadde selv flere bøker jeg ikke hadde åpnet engang, og måtte pent innrømme at jeg ikke kom til å lese de uansett hvor mye jeg "burde" det. Siden jeg hadde kjøpt de selv... Bøkene ble kasta for at jeg ikke skulle gå i papirkontaineren og hente de inn att :fnise:

 

Jeg har ikke fulgt kon mari metoden, men jeg har siden i vinter solgt det meste av møblene, en masse andre ting og gitt bort noe. Pluss kastet.

Jeg spør meg om jeg trives med å eie tingen, om jeg har nytte av den, bruker den eller dersom jeg sliter med å kvitte meg med den: Hvorfor er jeg knyttet til den? Og svarene har ofte vært helt banale. Gamle minner og nostalgi. Og frykt for å tape noe dersom jeg kvittet meg med tingen. Og da spør jeg meg tilslutt: Er denne tingen med på å gi det livet jeg vil leve? Hvis ja beholder jeg den, hvis nei er den plutselig så mye lettere å bli kvitt. 

 

Anonymkode: f8356...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg null bokhyller i stua. 😀 

Innholdet i tre bokhyller er redusert til en mindre hylle med bøker,  og det er nok til å få tilfredsstilt behovet mitt for å se bøker (💜). Bokhyllene hjalp naboen med å bære ut og ellers har jeg bært og slept i hele dag. Føles bra 😀 

Anonymkode: cd939...214

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i gang med klær, men begynte på bøker og kjøkkenting før jeg var ferdig.  Jeg vet at man skal ta én og én kategori, men har bare igjen litt sånn "spesialtøy", så tenker det kan gå som en egen kategori senere.  Jeg blir lettere til sinns av rydding og kasting/salg:nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flinke!  Bøker har tatt meg mange år (og mange flyttinger med bæring av tunge kasser) før jeg lærte å kvitte meg med dem.  Det vi har gjort de siste par gangene er at vi har satt av ulike hyller til visse kategorier.  En hylle til historiebøker, en hylle til fantasy, en hylle til reisebøker osv.  Hvis hyllen er full er vi nødt til å kvitte oss med noe.  Dette er en stadig pågående prosess da det hele tiden kommer nye bøker inn i huset, men i perioder ser det ihvertfall veldig fint og ryddig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2017 den 21.58, Kara W skrev:

Så flinke!  Bøker har tatt meg mange år (og mange flyttinger med bæring av tunge kasser) før jeg lærte å kvitte meg med dem.  Det vi har gjort de siste par gangene er at vi har satt av ulike hyller til visse kategorier.  En hylle til historiebøker, en hylle til fantasy, en hylle til reisebøker osv.  Hvis hyllen er full er vi nødt til å kvitte oss med noe.  Dette er en stadig pågående prosess da det hele tiden kommer nye bøker inn i huset, men i perioder ser det ihvertfall veldig fint og ryddig ut.

Dette var en lur metode. Jeg takler ikke å kaste bøker! Noen fraktes til hytta 😬

Jeg meldte meg ut av de to bokklubbene jeg var med i. Bruker biblioteket mer, og i familien min rullerer vi på bøker som er av oss har fått i gave/kjøpt. Sliter med å holde meg unna Mammutsalget..  Nå som jeg har sluttet å dra til kjøpesenteret uten å ha et ærend, er jeg sjeldnere innom bokhandelen, så handler laaangt færre bøker enn før. Men vi burde hatt ny opprydding i bokhylla. De bøkene som har vært der lengst, står fargesortert, og resymé på smussomslaget er nenndomt klipt ut og limt inn bakerst i boka. Har en jobb å gjøre med bøkene anskaffet de siste 5-6 årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bretter klær i konmari-stil? Hvordan bretter dere tykke gensere? Typ strikkejakker, ullgensere osv...

Tips til oppbevaring av kjøkkenkluter og kjøkkenhåndklær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Pikeliten skrev:

Noen som bretter klær i konmari-stil? Hvordan bretter dere tykke gensere? Typ strikkejakker, ullgensere osv...

Tips til oppbevaring av kjøkkenkluter og kjøkkenhåndklær?

Jeg oppbevarer kjøkkenkluter og håndklær i en skuff.

20170513_153816.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Pikeliten skrev:

Noen som bretter klær i konmari-stil? Hvordan bretter dere tykke gensere? Typ strikkejakker, ullgensere osv...

Hele skapet mitt er i Konamari-stil :danse:  De tykke genserene er ganske vanskelige, men jeg får det til på et vis.  Den nederste skuffen min er veldig dyp, så der får jeg til å brette genserene på samme måte som t-skjorter slik at jeg ser alle.  Jeg får dog ikke til å sette dem pent på rekke, og de står litt begge veier alt etter hvor det er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/13/2017 den 15.56, Pusetatten skrev:

Jeg oppbevarer kjøkkenkluter og håndklær i en skuff.

Det var noe sånt jeg regnet med, har faktisk allerede brettet klutene sånn og plassert i en eske.  Da fortsetter jeg med håndklær og ser om det fungerer i praksis.

På 5/13/2017 den 19.51, Kara W skrev:

Hele skapet mitt er i Konamari-stil :danse:  De tykke genserene er ganske vanskelige, men jeg får det til på et vis.  Den nederste skuffen min er veldig dyp, så der får jeg til å brette genserene på samme måte som t-skjorter slik at jeg ser alle.  Jeg får dog ikke til å sette dem pent på rekke, og de står litt begge veier alt etter hvor det er plass.

Jeg har nemlig bare veldig grunne skuffer og er usikker på hvordan jeg skal få det til...  Mon tro om jeg bare skal brette dem "vanlig" og legge ved siden av hverandre slik at jeg ser alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg plukket ut flere ting og møbler som skal selges på finn etterhvert, flytta på en kommode og valgt hvordan den skal benyttes. Endelig fant høyst nødvendig stæsj et hjem. Jeg har ikke dokumentert noe av alt jeg har solgt, gitt bort og kastet, men det er ikke til å tro hvor mye upraktiske saker jeg egentlig har hatt her.

Ser virkelig fram til en sommer med nesten ferdig ryddet hus, med ingen andre plikter enn vedlikeholdsrutiner å innarbeide :fnise:

Anonymkode: f8356...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...