Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Gjest Notatboka
8 timer siden, Coolaid skrev:

Har ikke lest hele tråden, og har ikke lest boken.

Fortell meg hva skal man gjøre aller først helt sånn konkret ?

Begynner å bli litt nysgjerrig siden man klarer å holde en tråd om rydding gående på over 13 sider. :fnise:

Denne oversikten er veldig grei. Når du har funnet ut hvilken kategori du vil begynne med, finn frem ALT av den kategorien(alle bøkene i hele huset for eks.) og legg de på gulvet/senga/bordet. Ta så opp én og én ting og spør deg selv om tingen gjør deg glad å eie, om du bruker den eller bare tare vare på den fordi det var en gave eller fordi det er "kjekt å ha". Legg så i forskjellig hauger - kast, doner, selg og behold. Velg et sted for tingene i en kategori du skal beholde så det ikke flyter i hele huset uten oversikt.

Boken ligger som lydbok på engelsk på youtube og finnes på biblioteket på norsk, om du er interessert. Den er ganske lettlest og er gjort på en kveld eller to.

Håper det hjalp litt, bare spør om du lurer på noe mer :) Anbefales på det varmeste, det er fantastisk å føle at man verdsetter enhver ting man eier.

Gj_reliste.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kommet meg litt ut i komono kategorien og er så fornøyd! Nå begynner jeg brått å få tomme skuffer og hyller! Er så langt gjennom klær, sko, smykker, papirer (gjenstår bare å brenne/makulere), bøker, CD/DVD, kontorartikler, julepynt, hundeutstyr og barskap/alkohol. 

Neste kategori blir vaser. I tillegg så havner ting i doneringshaugen når jeg tilfeldigvis kommer over det. Begynner virkelig å se forskjell. :nordvesta:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken lest boken eller hele tråden, derimot har jeg forstått hovedkonseptet: "samle alt som er likt, kvitt deg med det du ikke får glede av, skap en fast plass til alt"

Og det har jeg begynt med - Har ryddet badeskapene, roteskuffen på kjøkkenet, skuffen med alle kjøkkenredskapene i, og klesskapene på soverommet hittil. Deilig når man blir fri for ting som bare tar opp plass :) Morro å lese hvordan dere andre får det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble den her ryddemetoden alt for ineffektiv. Å skulle ta opp hver ting og spørre seg selv om den tingen gir en glede,medfører at jeg aldri kommer videre med å rydde.

Men det er jo veldig fint for dere som metoden fungerer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle klær konmariet :nori:Fikk mer skapplass, gitt bort og kastet flere sekker med klær. Fornøyd med brettemetoden,men blir for mye pirk på ankelsokkene altså:fnise:! Veldig praktisk å kunne se alt som ligger i skuffene når man drar dem ut i alle fall, og ikke tidkrevende synes jeg.  

Denne måten å rydde på passet fint for meg, og er helt klart noe jeg kommer til å gjennnomføre på flere eiendeler. Bøker er neste på lista for min del.

Anonymkode: 2f38f...73d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Scapa skrev:

Det var meg over! Ikke meningen å være anonym:edie:

Digger den smileyen. :fnise: Lykke til med bøker og fortell hvordan det går! 

Fikk tatt vaser, boller og lysestaker/telysholdere i helgen. Slet med den kategorien pga mye var arvet, gaver osv. Men kom meg gjennom det og fikk mye bedre plass i skap og kvittet meg med en del. Føles godt. Deilig å vite nøyaktig hva jeg har. Fikk til og med en ledig skuff i stua. 

Driver også og selger litt småting og har foreløpig tjent 750,- Gøy å følge med på hva det ender på. 

Neste kategori blir noe så simpelt som plastmapper (glemte de da jeg tok kontoret) før jeg går over til baderomskategorien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere?

Har siden sist fått tatt pledd, gulvtepper, puter (både pynteputer og hodeputer), dyner, gardiner, sminke, pleiemidler og ellers alt på badet, rengjøringsartikler for hus, vaskeromstæsj, gamle filler, planter, blomsterpotter osv... Det går fremover altså! Kjelleren er fremdeles ganske kaotisk, men den blir heldigvis røsket opp i kategori for kategori. Haugen med tomme organiseringsbokser blir større og større. ;)

Mannen skal kjøre vekk en full henger med diverse skrot etterpå. :nordvesta:

Har forøvrig en stor haug som må doneres bort i kjelleren. Den gleder jeg meg til å kvitte meg med!

Har så langt solgt ting for 1050,- og la ut et partil  ting på Finn i stad. 

Jeg begynner å merke at jeg får mer og mer kontroll på ting i huset. Klesvasken går jevnt og er under full kontroll, huset blir oftere vasket osv... Ulempen er at jeg ikke er husblind lenger og derfor legger merke til alt mulig jeg har latt "forfalle". ;) 

Nå merker jeg at jeg er gjennom de fleste lette kategoriene og at det blir mer og mer utfordrende. Kommer også til en del kategorier nå hvor jeg er nødt til å få med mannen som verktøy, ledninger, elektronikk, alt av hobbyer, turutstyr, maling osv. Men jeg vet også at det er disse kategoriene som roter til kjelleren og at det derfor er ingen grunn til å stoppe nå selv om det ikke helt frister å gyve løs på det. ;)  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
45 minutter siden, Chandra skrev:

Hvordan går det med dere?

Har siden sist fått tatt pledd, gulvtepper, puter (både pynteputer og hodeputer), dyner, gardiner, sminke, pleiemidler og ellers alt på badet, rengjøringsartikler for hus, vaskeromstæsj, gamle filler, planter, blomsterpotter osv... Det går fremover altså! Kjelleren er fremdeles ganske kaotisk, men den blir heldigvis røsket opp i kategori for kategori. Haugen med tomme organiseringsbokser blir større og større. ;)

Mannen skal kjøre vekk en full henger med diverse skrot etterpå. :nordvesta:

Har forøvrig en stor haug som må doneres bort i kjelleren. Den gleder jeg meg til å kvitte meg med!

Har så langt solgt ting for 1050,- og la ut et partil  ting på Finn i stad. 

Jeg begynner å merke at jeg får mer og mer kontroll på ting i huset. Klesvasken går jevnt og er under full kontroll, huset blir oftere vasket osv... Ulempen er at jeg ikke er husblind lenger og derfor legger merke til alt mulig jeg har latt "forfalle". ;) 

Nå merker jeg at jeg er gjennom de fleste lette kategoriene og at det blir mer og mer utfordrende. Kommer også til en del kategorier nå hvor jeg er nødt til å få med mannen som verktøy, ledninger, elektronikk, alt av hobbyer, turutstyr, maling osv. Men jeg vet også at det er disse kategoriene som roter til kjelleren og at det derfor er ingen grunn til å stoppe nå selv om det ikke helt frister å gyve løs på det. ;)  

Så flink du er!! Moro å lese alt du har fått til siden sist. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nesten ønske jeg ikke hadde funnet denne tråden, nå vil jeg jo bare renske leiligheten og de ørten bodene våre :ler: Men det trengs, så det skal ryddes i alle kroker og alt skal sorteres ned til et nødvendig minimum. Jeg får noia av å ha så mye skrot rundt omkring, mens samboeren er en skikkelig "kjekt å ha" type. Og det hjelper ikke legge frem alt vi eier og la han se hvor mye det faktisk er :PSå det kan jo bli spennende.

Men dere med små barn, hva tar dere vare på? Jeg har en treåring og ei på ti måneder og kunne sikkert starta en egen lekebutikk. Og verre blir det vel etterhvert som jenta vokser til og bestemødrene kommer løpende med dukker og dukkevogner blant all legoen og dinosaurene til storebror :daane: Nytter ikke å si at vi har nok heller. Tar kun vare på klær jeg vet 100% sikkert kan arves til minste, og med unntak av noen få babyplagg som jeg ikke kan kvitte meg med, så selges alt eller gis bort. Men ja, leker er vel den største utfordringen hos oss i 'barneavdelingen'. Tips til hvordan det kan begrenses?

Et rotete innlegg om opprydding, men men. Begynner gjennomgang av klær i morgen, hjelpes :bond: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til hva man gjør med bamser? Den lille jenta i meg kommer frem litt der, jeg får meg bare ikke til å kaste de :P Skulle gjerne bare gitt bort alle sammen, men da må jeg vel kjøre alt i vaskemaskinen først? Det blir jo en gedigen jobb!

Barnet her i huset er straks ungdom, og bamsene har havnet i digre hauger inne på gjesterommet... Jeg gjetter på at det er to-tre søppelsekker totalt! (Både jeg og vesla har hatt bamsedilla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
9 timer siden, FrkHumle skrev:

Er det noen som har tips til hva man gjør med bamser? Den lille jenta i meg kommer frem litt der, jeg får meg bare ikke til å kaste de :P Skulle gjerne bare gitt bort alle sammen, men da må jeg vel kjøre alt i vaskemaskinen først? Det blir jo en gedigen jobb!

Barnet her i huset er straks ungdom, og bamsene har havnet i digre hauger inne på gjesterommet... Jeg gjetter på at det er to-tre søppelsekker totalt! (Både jeg og vesla har hatt bamsedilla)

Denne var skikkelig vanskelig for meg også. Jeg nedgraderte fra kanskje rundt 25 til 6 stk. De som var i god stand fikk en vask og ble levert til gjenbruk og resten havnet faktisk i søpla. 

Det som gjorde at jeg klarte det var at jeg tok bilder av alle bamsene jeg kvittet meg med først. Jeg skulle gjerne kvittet meg med fler, men det klarte jeg ikke. Bamser er eneste lekene jeg har fra barndommen min og jeg vil ikke være for streng i frykt for at jeg angrer når jeg blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet og kommet ganske godt i gang, ferdig med sko og yttertøy. 

Men jeg har visstnok kastet min datters gymsko! Jeg trodde virkelig de var for små, og tenkte at hun hadde noen i gymbagen hun brukte. Og jeg begynte selvfølgelig å le, fordi det var jo så dumt å kaste andres sko (jeg heiv siste sekken i uff-container igår :P), men hun mente hun hadde et reservepar. Men joda, jeg hadde kastet de også!! Altså, jeg klarte nesten ikke slutte å le, og stakkars jenta var fortvila siden de har gym i morgen. Har nå bedt virkelig om unnskyldning, og måtte love å aldri kaste noe som helst igjen uten å spørre :P Jeg som var helt sikker på at de skoene ihvertfall var to nummer for små, jeg sjekket det jo når jeg fant de, og tenkte at de der har jeg ikke sett på et år eller to... Og reserveskoene var jo mine gamle joggesko, de tenkte jeg ihvertfall det var trygt å kaste :fnise: 

Ble liksom ikke så gøy å ha kommet godt i gang likevel nå. 

Anonymkode: 58d48...ebc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Notatboka
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har startet og kommet ganske godt i gang, ferdig med sko og yttertøy. 

Men jeg har visstnok kastet min datters gymsko! Jeg trodde virkelig de var for små, og tenkte at hun hadde noen i gymbagen hun brukte. Og jeg begynte selvfølgelig å le, fordi det var jo så dumt å kaste andres sko (jeg heiv siste sekken i uff-container igår :P), men hun mente hun hadde et reservepar. Men joda, jeg hadde kastet de også!! Altså, jeg klarte nesten ikke slutte å le, og stakkars jenta var fortvila siden de har gym i morgen. Har nå bedt virkelig om unnskyldning, og måtte love å aldri kaste noe som helst igjen uten å spørre :P Jeg som var helt sikker på at de skoene ihvertfall var to nummer for små, jeg sjekket det jo når jeg fant de, og tenkte at de der har jeg ikke sett på et år eller to... Og reserveskoene var jo mine gamle joggesko, de tenkte jeg ihvertfall det var trygt å kaste :fnise: 

Ble liksom ikke så gøy å ha kommet godt i gang likevel nå. 

Anonymkode: 58d48...ebc

Shit happens :fnise: Ikke la dette ta fra deg motivasjonen! Jeg har kastet endeløst med ting og kan ikke tenke meg en eneste ting jeg angrer på å ha kvittet meg med. Du har med andre ord bare vært uheldig! Heier på deg videre :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, January 29, 2017 den 22.38, Favole skrev:

Jeg skulle nesten ønske jeg ikke hadde funnet denne tråden, nå vil jeg jo bare renske leiligheten og de ørten bodene våre :ler: Men det trengs, så det skal ryddes i alle kroker og alt skal sorteres ned til et nødvendig minimum. Jeg får noia av å ha så mye skrot rundt omkring, mens samboeren er en skikkelig "kjekt å ha" type. Og det hjelper ikke legge frem alt vi eier og la han se hvor mye det faktisk er :PSå det kan jo bli spennende.

Men dere med små barn, hva tar dere vare på? Jeg har en treåring og ei på ti måneder og kunne sikkert starta en egen lekebutikk. Og verre blir det vel etterhvert som jenta vokser til og bestemødrene kommer løpende med dukker og dukkevogner blant all legoen og dinosaurene til storebror :daane: Nytter ikke å si at vi har nok heller. Tar kun vare på klær jeg vet 100% sikkert kan arves til minste, og med unntak av noen få babyplagg som jeg ikke kan kvitte meg med, så selges alt eller gis bort. Men ja, leker er vel den største utfordringen hos oss i 'barneavdelingen'. Tips til hvordan det kan begrenses?

Et rotete innlegg om opprydding, men men. Begynner gjennomgang av klær i morgen, hjelpes :bond: 

Du kan feks få med barna på at de gir bort noen leker,feks at de får velge kanskje 5-7 leker DE SELV vil gi bort,til feks trengende barn. Det kan være flyktninger,barn som lever i fattige familier osv. Da blir barna involvert i at de skal hjelpe andre barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2017 den 9.46, SunnivaOslo skrev:

Du kan feks få med barna på at de gir bort noen leker,feks at de får velge kanskje 5-7 leker DE SELV vil gi bort,til feks trengende barn. Det kan være flyktninger,barn som lever i fattige familier osv. Da blir barna involvert i at de skal hjelpe andre barn.

Vet ikke hvor godt det vil funke på treåringen som blir hysterisk bare lillesøstera ser i retning av lekene hans :ler: Men kan selvfølgelig prøve! Babylekene blir gradvis gitt bort, solgt eller kastet da.

----

Ikke bare bare å få sortert så mye når man er i mammaperm med unge som synes dagsøvn er oppskrytt, men har fått gått gjennom det meste av klær. To søppelsekker som gis til fretex, en som kastes og noen bæreposer tøy som har blitt solgt. Liker'e!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.1.2017 den 13.40, sommermor skrev:

For meg ble den her ryddemetoden alt for ineffektiv. Å skulle ta opp hver ting og spørre seg selv om den tingen gir en glede,medfører at jeg aldri kommer videre med å rydde.

Men det er jo veldig fint for dere som metoden fungerer for.

Da tilpasser du det til din måte å rydde på. Jeg følger KonMari til en viss grad. Det har hjulpet meg masse. Men jeg har min egen vri for at det skal gå. Min egen måte å gjøre det på :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har snart tatt alle småting nå, og skjønner virkelig greia om å ikke kjøpe inn oppbevaringsmøbler før man er ferdig! Så mange tomme skap og hyller! Jeg har plutselig en hel skjenk som inneholder klosaks, børste og reservebånd til hunden, og det er det :P 

Men et oppbevaringsbehov har jeg fått, jeg trenger en kasse til å ha verktøy og skruer i. (Jeg har kun vanlige plastkasser uten rominndeling)

Siden jeg begynte ryddingen har jeg gjort mer og mer av ting som skulle vært gjort for lang tid siden (henge opp en hylle, et bilde, en knagg som var skeiv), og det er litt slitsomt å gå frem og tilbake for å hente skruer som passer og skrutrekkere. Har dere tips til en enkel og rimelig kasse som kan passe til sånt bruk? Trenger ikke være en verktøykasse, men må ha forskjellige rom, samt plass til både hammer og drill. Må være enkel å ta med seg rundt i huset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte straks på verktøykassene/hobbykassene/fiskeboksene fra Clahs Olsson, kanskje Biltema eller Jula selger billigere. De finnes i flere størrelser :) 

 

Har ikke startet på dette prosjektet, tiden strekker ikke til. Men har lastet ned appen og gleder meg til å få vekk skrot! 

Andre som har lastet ned appen? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned appen, den var ikke revolusjonerende på noen måte og man kan greit bruke oversikten over her. Men det blir litt en slags instagram for ryddig og det kan være litt kjekt om man ikke vil spamme "vanlige" folk med rotet sitt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...