Gå til innhold

KonMari - vi får orden på huset og livet


Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg bor to plasser nå, før jeg skal flytte inn i nytt hus. Da skal jeg flytte alle tingene mine som finnes overalt (de to plassene, foreldrene, oppbevaringsplasser) inn i nytt hus. Selvsagt utsortert og ryddet så det holder. Ny fresh start med få ting. Gleder meg!

Veldig nyttig liste @Leavemealone:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går begynte jeg på kjøkkenet. Vasket i skuffer og skap etterhvert som jeg ryddet. Fikk vel fylt en bærepose med ting som skal vekk. Har også noen ting jeg skal sette ned i kjelleren som jeg er litt usikker på. Vi får se om jeg savner det. :tongue: Har noen skap igjen og planen er å ta de i dag pluss rotekurven på toppen av mikroen. Den skal vekk! Føler allerede at jeg har bedre plass i skapene på tross av at de i tillegg har blitt fylt opp litt av babystæsj som flasker etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dere som er så flinke til å rydde og sortere vekk ting dere ikke vil ha lengre, er det slik at dere fortsetter å rydde etterpå også, eller er det minimalt med det når dere først har fått teken på det? Ville vært interessant å vite litt om. Og så lurte jeg på om dere har lest boken før dere hoppet på KonMari-metoden? 

Har ikke lest boken selv, men vurderer altså det.

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere som er så flinke til å rydde og sortere vekk ting dere ikke vil ha lengre, er det slik at dere fortsetter å rydde etterpå også, eller er det minimalt med det når dere først har fått teken på det? Ville vært interessant å vite litt om. Og så lurte jeg på om dere har lest boken før dere hoppet på KonMari-metoden? 

Har ikke lest boken selv, men vurderer altså det.

Anonymkode: 4650b...7c8

Rydding som i å legge ting på riktig plass er det ikke mye av fordi alle ting har en egen plass jeg legger tingene på etter bruk. Men rydding som i å vurdere om jeg trenger alle tingene jeg eier skjer fortsatt. Jeg har en eske på kontoret hvor jeg legger ting jeg kommer over i hverdagen jeg innser at ikke beriker livet mitt. Denne esken går til gjenbruk når det passer meg. Syns det fungerer veldig fint. Jeg går ikke aktivt inn for å kvitte meg med ting lenger, men konmari endret tankegangen min sånn at det skjer automatisk å vurdere om det er ting jeg trenger og ønsker å ha i livet mitt. 

Jeg leste(hørte på lydbok) boken først og anbefaler deg å gjøre det samme. Jeg ble altså så inspirert at å ikke rydde ikke var et alternativ. Du får et realt spark i rumpa til å komme igang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei @Notatboka  :)  Du er så flink til å svare, tusen takk for det!

Jeg kommer helt sikkert til å gjøre det samme som deg når jeg har ryddet ferdig her i huset mitt. At jeg hele tiden vurderer om en gjenstand er noe jeg virkelig trenger, eller om jeg kan kvitte meg med det. Å legge ting i en eske var en veldig lur ide, så takk for den!

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hei @Notatboka  :)  Du er så flink til å svare, tusen takk for det!

Jeg kommer helt sikkert til å gjøre det samme som deg når jeg har ryddet ferdig her i huset mitt. At jeg hele tiden vurderer om en gjenstand er noe jeg virkelig trenger, eller om jeg kan kvitte meg med det. Å legge ting i en eske var en veldig lur ide, så takk for den!

Anonymkode: 4650b...7c8

Bare hyggelig! Jeg elsker å snakke om dette, så det koster meg veldig lite å svare her, hehe :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg føler at KonMari-metoden har visse svakheter ved seg, men siden jeg såvidt har kommet i gang med dette så har jeg jo ikke funnet ut hva KonMari selv mener om dette. Jeg kan jo ta noen eksempler fra mitt eget liv, og så kan jo feks. Notatboka svare :)  Eller noen av dere andre. Men dette skriver jeg ikke fordi jeg føler meg overlegen denne metoden, så ikke misforstå! 

 

I mange år så hadde jeg en veske stående med mange notatbøker oppi, og den lå ubrukt lenge, lenge. Men plutselig så fikk jeg lyst til å ta i bruk litt av dette papiret, og over en lang periode så brukte jeg kun dette papiret hvis jeg skulle notere noe, eller lage en huskeliste, eller andre ting. Det tok meg jo en stund, men til slutt så fikk jeg heldigvis brukt opp alt sammen, noe som sparte meg for en del kroner.  Ok, det er jo ikke sånn at notatbøker koster all verdens, men det var jo greit å slippe å stresse med å kjøpe inn nytt, da:) 

I følge KonMari-metoden så skal man helst kvitte seg med ting man ikke har brukt på over ett eller flere år, og tanken hennes er jo selvfølgelig at man ikke bør eie ting som bare tar plass, eller som man ikke bruker, eller som kanskje gir deg dårlig samvittighet, men på et eller annet tidspunkt så får man jo brukt tingene sine, er dere ikke enige? Jeg opplevde noe lignende med andre ting, slik som diverse kjøkkenmaskiner jeg kjøpte inn for å mikse, mose og slike ting. La meg si det slik at det tok meg flere år fra jeg kjøpte inn utstyret til jeg begynte å bruke dem skikkelig, men hvis jeg hadde fulgt metoden til Marie Kondo dengangen, så ville jeg ha vært tusener av kroner fattigere på en maskin som jeg hadde gitt bort videre fordi den tilfeldigvis ble stående ubrukt i mer enn 2 år tilsammens. 

Jeg føler litt sånn når det gjelder klærne mine også. Jeg mener at noen av dem kan gjenbrukes, og hvis jeg er dum nok til å gi dem bort fremfor å prøve å se om jeg kan utnytte dem på andre måter, så går jeg glipp av noe. Kanskje jeg tenker feil her, eller så er jeg miljøskadet(?) av å tenke gjenbruk? :unsure: 

Hva er deres tanker rundt dette?

 

Det er egentlig ikke noen problem for meg å kvitte meg med noen av klærne mine, eller andre ting, men jeg satt her og tenkte litt for meg selv, og så ble jeg litt opphengt i mine tidligere erfaringer rundt det å bruke eiendelene sine flere år etter at de først ble kjøpt inn. Men bare så det er sagt så pleier ikke jeg å kjøpe ting kun for å bruke dem i fremtiden, men noenganger så har jeg endt opp med å gjøre det, og da lurer jeg på om det er verdt å følge KonMari-metoden i slike tilfeller, eller skal man spare et par år ekstra på ting helt til det går opp et lys for en om hva slags nytt område tingen kan gjøre nytte i? 

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe inn nytt fra nå av før jeg vet at jeg virkelig får brukt tingen i nåtid, men jeg vurderer å beholde noen av de gamle klærne og gi dem nytt liv fremfor å gi dem bort, eller kaste dem. Hva tenker dere om mine sprøe tanker? :sjenert:

 

 

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg føler at KonMari-metoden har visse svakheter ved seg, men siden jeg såvidt har kommet i gang med dette så har jeg jo ikke funnet ut hva KonMari selv mener om dette. Jeg kan jo ta noen eksempler fra mitt eget liv, og så kan jo feks. Notatboka svare :)  Eller noen av dere andre. Men dette skriver jeg ikke fordi jeg føler meg overlegen denne metoden, så ikke misforstå! 

 

I mange år så hadde jeg en veske stående med mange notatbøker oppi, og den lå ubrukt lenge, lenge. Men plutselig så fikk jeg lyst til å ta i bruk litt av dette papiret, og over en lang periode så brukte jeg kun dette papiret hvis jeg skulle notere noe, eller lage en huskeliste, eller andre ting. Det tok meg jo en stund, men til slutt så fikk jeg heldigvis brukt opp alt sammen, noe som sparte meg for en del kroner.  Ok, det er jo ikke sånn at notatbøker koster all verdens, men det var jo greit å slippe å stresse med å kjøpe inn nytt, da:) 

I følge KonMari-metoden så skal man helst kvitte seg med ting man ikke har brukt på over ett eller flere år, og tanken hennes er jo selvfølgelig at man ikke bør eie ting som bare tar plass, eller som man ikke bruker, eller som kanskje gir deg dårlig samvittighet, men på et eller annet tidspunkt så får man jo brukt tingene sine, er dere ikke enige? Jeg opplevde noe lignende med andre ting, slik som diverse kjøkkenmaskiner jeg kjøpte inn for å mikse, mose og slike ting. La meg si det slik at det tok meg flere år fra jeg kjøpte inn utstyret til jeg begynte å bruke dem skikkelig, men hvis jeg hadde fulgt metoden til Marie Kondo dengangen, så ville jeg ha vært tusener av kroner fattigere på en maskin som jeg hadde gitt bort videre fordi den tilfeldigvis ble stående ubrukt i mer enn 2 år tilsammens. 

Jeg føler litt sånn når det gjelder klærne mine også. Jeg mener at noen av dem kan gjenbrukes, og hvis jeg er dum nok til å gi dem bort fremfor å prøve å se om jeg kan utnytte dem på andre måter, så går jeg glipp av noe. Kanskje jeg tenker feil her, eller så er jeg miljøskadet(?) av å tenke gjenbruk? :unsure: 

Hva er deres tanker rundt dette?

 

Det er egentlig ikke noen problem for meg å kvitte meg med noen av klærne mine, eller andre ting, men jeg satt her og tenkte litt for meg selv, og så ble jeg litt opphengt i mine tidligere erfaringer rundt det å bruke eiendelene sine flere år etter at de først ble kjøpt inn. Men bare så det er sagt så pleier ikke jeg å kjøpe ting kun for å bruke dem i fremtiden, men noenganger så har jeg endt opp med å gjøre det, og da lurer jeg på om det er verdt å følge KonMari-metoden i slike tilfeller, eller skal man spare et par år ekstra på ting helt til det går opp et lys for en om hva slags nytt område tingen kan gjøre nytte i? 

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe inn nytt fra nå av før jeg vet at jeg virkelig får brukt tingen i nåtid, men jeg vurderer å beholde noen av de gamle klærne og gi dem nytt liv fremfor å gi dem bort, eller kaste dem. Hva tenker dere om mine sprøe tanker? :sjenert:

 

 

Anonymkode: 4650b...7c8

Syns ikke du har sprø tanker i det hele tatt. Jeg er enig i det sier, følger du konmari etter punkt og prikke ender man opp med å kaste ting du hadde fått bruk for. Ta for eksempel binders. Jeg bruker binders ytterst sjeldent, men om jeg først hadde trengt det hadde det vært kjipt om jeg kvitta meg med alle bindersene for et år siden. Jeg har også et par tomme notatbøker stående, det kunne ikke falt meg inn å kvitte med med de, fordi jeg vet med sikkerhet at jeg får bruk for de i fremtiden da jeg bruker notatbøker aktivt.

Angående klær så mener jeg gjenbruk er supert - om du faktisk gjennomfører. Om du har klær som du tenkte du skulle finne nye måter å få brukt, men som blir liggende bakerst i skapet, så bør de få et nytt hjem.

Og husk: hovedbudskapet i konmari-metoden er ikke 'kast alt du ikke har brukt på så og så lenge'. Det er 'gir dette deg glede å eie?' :) En tom notatbok gjør deg glad å eie fordi du vet at neste gang du trenger en notatbok så slipper du å kjøpe ny!

God jul til dere her inne! Måtte dere kun få julegaver dere har bruk for ;):tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk, @Notatboka ! :) 

Alltid så hyggelig å få svar fra deg, og det hjelper å lese om dine erfaringer også. Skal selvfølgelig ta de gamle klærne til en ny vurdering, for merker at jeg ble litt usikker da jeg stod og sorterte dem. Men er jo egentlig ferdig med dem, så er sikkert bare usikkerheten som slo inn. 

God jul til deg også! Fortell gjerne hva du fikk i julegave, men kanskje det blir en avsporing? :blomst: Goood juul!! 

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Tusen takk, @Notatboka ! :) 

Alltid så hyggelig å få svar fra deg, og det hjelper å lese om dine erfaringer også. Skal selvfølgelig ta de gamle klærne til en ny vurdering, for merker at jeg ble litt usikker da jeg stod og sorterte dem. Men er jo egentlig ferdig med dem, så er sikkert bare usikkerheten som slo inn. 

God jul til deg også! Fortell gjerne hva du fikk i julegave, men kanskje det blir en avsporing? :blomst: Goood juul!! 

Anonymkode: 4650b...7c8

Jeg syns det er så stas med noen som faktisk er interessert i dette - familien min er nemlig møkklei av å høre meg prate om ryddingen :fnise:

Kjenner igjen den usikkerheten! Jeg kvittet meg med masse kjoler for en stund siden og plutselig var det så få igjen i kjoleskapet. Da var jeg sikker på at jeg blitt for ivrig og angret meg litt, men her om dagen var det en fryd å skulle velge julekjolen; jeg likte jo og følte meg bra i alle kjolene som hang der! Det var skikkelig deilig faktisk og all usikkerheten var ute av verden :nigo:

Litt avsporing kanskje ja, så jeg legger det heller inn i "hva fikk du til jul?"-tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2016 den 5.30, AnonymBruker skrev:

Det tok meg jo en stund, men til slutt så fikk jeg heldigvis brukt opp alt sammen, noe som sparte meg for en del kroner.  (...) I følge KonMari-metoden så skal man helst kvitte seg med ting man ikke har brukt på over ett eller flere år.

Jeg føler litt sånn når det gjelder klærne mine også. Jeg mener at noen av dem kan gjenbrukes, og hvis jeg er dum nok til å gi dem bort fremfor å prøve å se om jeg kan utnytte dem på andre måter, så går jeg glipp av noe.

Anonymkode: 4650b...7c8

Høres ut for meg som om du har begynt å tenke istedenfor å føle. KonMari gir ikke noen tidsfrister for når ting skal kastes, tvertimot, hun sier at hun ikke vil gjøre det, for du skal omgi deg med ting som gjør deg lykkelig. Den rasjonelle delen av hjernen vår vil ikke kaste bort ting og penger, men hun oppfordrer veldig til det. Så vidt jeg husker var det en historie om en dame som kastet ut et dyrt teservise, og det ble sett på som positivt. Hvis du blir lykkelig av å ha notatblokker, så kan du ha det selv om de er gamle. Det er bare du som vet hva du blir lykkelig av.

Hvis du er helt ærlig med deg selv, gjenbruker du klærne? Hvis du faktisk gjør det, så er kanskje redesign din hobby? I så fall går klærne i en helt annen kategori. Jeg hadde også lagt til side nok klær jeg tenkte jeg skulle gjøre noe med, men de ble bare liggende der. Det er det samme med klær som trenger en reperasjon også, det har en tendens til å bli utsatt (som også er konmaris erfaring). Nå har jeg gitt slipp på dem, og det føles deilig. Når jeg åpner klesskapet nå, så finner jeg bare klær jeg elsker. Vanskelig å være i dårlig humør når du har på klær du elsker!

Det er vanskelig å gi slipp på ting når man kobler inn den rasjonelle delen av hjerne, men jeg synes hun beskriver ganske godt i boken sin hvorfor man ikke skal tenke slik og kommer med god motargumenter. Hvis du begynner med det rasjonelle, gå tilbake til starten, da du visualiserte hva du ønsker å oppnå og hvordan du ønsker å ha det. Kanskje det hjelper for å gi slipp. Husk å takk tingene når du tar farvel, det høres dumt ut, men det gir faktisk en avslutning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abelille skrev:

 

 

Nei, redesign er ikke min hobby, men KonMari er ikke hundre prosent perfekt, og heldigvis så trenger jeg ikke å følge den slavisk for å ha nytte av den. Men fint at du tok deg tid til å svare. 

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abelille skrev:

 

 

Neste gang så kan du la være å svare siden du bare kommer med sure tilbakemeldinger i retur. Kjerring

Anonymkode: 4650b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne hva som var så surt med Abelille sitt svar? Tror ingen klarer å følge en metode til punkt og prikke. Jeg tar det beste jeg kan fra metoden og tilpasser den min situasjon og hva jeg mener er riktig. Jeg har aldri klart å rydde/kvitte meg med så mye som jeg har gjort ved å bruke Konmari metoden og er veldig glad for det. Jeg kvitter meg selvfølgelig ikke med absolutt alt som ikke "sparks joy" og ser for meg at jeg muligens må ta flere runder. Merker også at jeg nå har lettere for å kvitte meg med ting enn jeg hadde da jeg startet. Da jeg startet fant jeg en skuff med klær som skulle repareres. De hadde lagt der så lenge at de hadde rukket å bli umoderne. De ble levert til gjenvinning for å si det sånn! :erter:

Har ryddet en del i dag og kvittet meg med masse småtteri. Ryddet i spill, syskrin/strikketøy, gavepapir/pakkelapper/bånd og skapet på badet. Kvittet med også med en lue og et par strømper jeg ikke bruker som jeg ikke klarte å kvitte meg med i første runde. I morgen kommer det en for å kjøpe en gammel vedovn vi fjernet for 6 mnd siden. Det går stadig fremover! :nordvesta: Jeg elsker også at jeg endelig får samlet alt og at jeg ikke har litt her og litt der. Fant blant annet en gammel brødboks som har stått pent pakket i en plasteske i kjelleren siden vi flyttet inn for over 3 år siden. Inne i brødboksen fant jeg en isboks med diverse deler til kjøkkenapparater/dingser som jeg ikke har lenger (eller jeg aner ikke hva de hører til i alle fall). Vekk med det!

I går var jeg i juleselskap og fikk satt sammen et antrekk jeg ikke hadde tenkt på før, som jeg også fikk skryt for. Det hjelper å ha kontroll på klesskapet! Det eneste som er synd nå er at jeg ammer og ikke kan bruke de fine kjolene som henger der. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny her! Tenker å prøve KonMari. Har allerede tatt ganske mange områder, men ikke gjort det helt etter boka (som jeg ikke har lest 😂 ) I går tok jeg ut alle klærne mine og brettet på den bestemte måten. Utrolig deilig å se det så fint og oversiktlig! 

Jeg har relativt god kontroll på bøker, magasiner, papirer, kosmetikk, tekstiler, sko og klær.

Områder jeg må bruke en del tid på er leker, hobbyutstyr og interiør. Og diverse ting og tang.

Må også gå gjennom de andre områdene, for å gjøre det helt ordentlig, men det bør gå relativt fort og greit.

Har dere andre lest boka? Bør jeg gjøre det, eller holder det med diverse artikler og youtube?

Anonymkode: 10c70...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Notatboka
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ny her! Tenker å prøve KonMari. Har allerede tatt ganske mange områder, men ikke gjort det helt etter boka (som jeg ikke har lest 😂 ) I går tok jeg ut alle klærne mine og brettet på den bestemte måten. Utrolig deilig å se det så fint og oversiktlig! 

Jeg har relativt god kontroll på bøker, magasiner, papirer, kosmetikk, tekstiler, sko og klær.

Områder jeg må bruke en del tid på er leker, hobbyutstyr og interiør. Og diverse ting og tang.

Må også gå gjennom de andre områdene, for å gjøre det helt ordentlig, men det bør gå relativt fort og greit.

Har dere andre lest boka? Bør jeg gjøre det, eller holder det med diverse artikler og youtube?

Anonymkode: 10c70...68d

Velkommen! Og lykke til videre med prosjektet.

Jeg er glad jeg leste boka, det gir bedre innsikt og forståelse av metoden og måten Marie Kondo tenker. Men jeg tror absolutt det ikke er et must for å følge metoden og om du føler du får nok informasjon via artikler og youtube så er det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt tråden i smug en stund - mye motiverende å lese :smilyblomst: ! Har planlagt KonMarifisering av hjemmet mitt nå de neste månedene, og i morgen starter jeg med klær. Gruer meg litt, men skal bli veldig greit å få det gjort. Har ikke lest boka (venteliste på biblioteket:fnise:) - men har både lest artikler og saumfart youtube,så det får være greit som en start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg konmariet julepynten og pakket den skikkelig ned. Deilig! Fikk vekk en del og det er fint å ha kontroll der.

Har slengt meg med på en konmari utfordring på Facebook så starter i morgen med klær selv om jeg har tatt det tidligere. Har nok litt å gå på så passer bra. Der får man 2 uker på hver kategori men jeg satser på å gå fort igjennom de første slik at jeg har noe å gå på.

vil forresten anbefale konmari serien til a young mum på YouTube! Hun har delt hele sin prosess der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Coolaid

Har ikke lest hele tråden, og har ikke lest boken.

Fortell meg hva skal man gjøre aller først helt sånn konkret ?

Begynner å bli litt nysgjerrig siden man klarer å holde en tråd om rydding gående på over 13 sider. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...