Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Her styrer vi i praksis alt selv, siden det er født så få barn her. Har gått til jordmor på helsestasjonen som henviste meg til sykehuset for tidlig UL. Dit kan man komme omtrent når man vil, om man ikke har kjent babyen sparke på en stund, om babyen ligger rart sent i svangerskapet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sniker meg inn her jeg. Fikk positiv test på fredag, skulle hatt mensen på onsdag. Så er 4+4 i dag. Veldig overraskende siden jeg var helt sikker på at deg ikke klaffet, men det var jeg forsåvidt forrige gang også. Har en gutt på 1,5 år fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen melder seg inn, og andre ut. Det klaffer ikke for oss denne gang dessverre, så jeg er ikke lengre med i mai-gjengen. Helgen har vært tung, og jeg sliter med å skulle møte hverdagen igjen imorgen. Men, det er vel bare å mane frem positive tanker og satse på at jeg snart blir gravid igjen.

Masse lykke til alle dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tør jeg å melde meg inn her :) Første barn, jeg er 30 og mannen 33. Vi bor i Osloområdet, i hus og med nesten alt på plass.. Jeg har til nå vært hos lege to ganger, sist gang forrige uke da vi tok blodprøver og urinprøve. Jeg har bestilt første jordmortime i kommunen, og fått fødeplass på Ullevål. Termin er beregnet til 11. mai, men jeg tror den er 21. mai. Vi får se på OUL ;) Jeg tar utgangspunkt i EL 27.8 og mener jeg er 9+3.

Jeg har blitt møtt med utelukkende positivitet i helsevesenet så langt, leger og legesektetærer og alt er så skravlete og blide at jeg er helt sjokkert :ler: De syns vel graviditet er en koselig avveksling fra alt det andre de møter i hverdagen. Jeg fikk tilbud om jordmortime med en gang, men valgte selv å vente en månede. Neste uke skal vi på tidlig UL for at mannen skal få se hva som skjer inni der, og ikke minst for at jeg skal være sikker på at jeg faktisk er gravid :fnise: Det er ganske uvirkelig!

Jeg har vært mye uvel den siste mnd, og sliter spesielt med søvn i perioder, da jeg våkner mye og må tisse, og sliter med å roe meg i etterkant. Har også fått kjenne på hvordan det føles når lukkemuskelen til magen ikke er helt i vater, jeg raper og raper :rolleyes: Ellers kan jeg ikke klage tror jeg, trøtthet og uvelhet kommer man vel ikke unna uansett.

Vindmølle: Så leit å høre :( Ta godt vare på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindmølle: Huff, det var trist å høre. Håper det klaffer for dere igjen snart. Ønsker deg lykke til videre!

 

Velkommen, toneeee_ :) Jeg skal også på tidlig ultralyd veldig snart, i morgen faktisk. Er 11+0 i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, toneeee_ :) Jeg skal også på tidlig ultralyd veldig snart, i morgen faktisk. Er 11+0 i dag :)

Takk :) Så spennende!! Gleder meg til å høre hvordan det har gått. Vi har time torsdag morgen.

Siden dette er første barn så har vi jo absolutt ingenting av utstyr enda. Jeg ser meg grønn på vogner, og vet virkelig ikke hva vi skal velge. I tillegg bør man vel handle for sommersesongen.. Det må jo gjøre stor forskjell om lille baby skal pakkes inn for vinter eller sommer. Har litt lyst på en Emmaljunga Mondial Duo med et understell der forhjulene kan rotere/låses, men det er kanskje en veldig stor vogn? Og hvor mye ligger baby og sover i den når vi triller når det blir høst/vinter? Man bytter vel til sportsdel etter hvert, og er da den romslige bagen så viktig? Baby skal vel sove ute i vogn da også forsåvidt, så bagen blir vel brukt..? Og er jeg veldig tidlig ute med å planlegge dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også helt grønn når det gjelder utstyr  :fnise:  Er vårt første barn så vi har ingenting fra før. Og terminen min er også i mai, så da må vi handle for sommersesongen i første omgang. Vi har litt lyst på en Stokke Trailz, men er godt mulig at vi ombestemmer oss når vi ser på vogner fysisk i butikk. 

 

Men når det gjelder jordmor, hvordan gjør man det? Jeg har bare vært hos fastlegen jeg, og har fått fødeplass på Rikshospitalet. Fikk du tilbud om jordmortime på Ullevål eller et annet sted? Jeg har bare fått innkalling til OUL og ikke noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt grønn når det gjelder utstyr :fnise: Er vårt første barn så vi har ingenting fra før. Og terminen min er også i mai, så da må vi handle for sommersesongen i første omgang. Vi har litt lyst på en Stokke Trailz, men er godt mulig at vi ombestemmer oss når vi ser på vogner fysisk i butikk.

Men når det gjelder jordmor, hvordan gjør man det? Jeg har bare vært hos fastlegen jeg, og har fått fødeplass på Rikshospitalet. Fikk du tilbud om jordmortime på Ullevål eller et annet sted? Jeg har bare fått innkalling til OUL og ikke noe mer :)

Du må ringe helsestasjonen i ditt nærområde :) lurt å gjøre det med en gang, så får du en sjekk rundt uke 14-15. De som har plass hos ACB får vel alt der tror jeg, men jeg syns det er greit å ha en lokal jordmor og bli kjent på "vår" helsestasjon. Jeg har fastlege i Bærum, og hun ga meg en liste over alle sjekkene jeg skal ha gjennom svangerskapet. Man kan så klart velge å kun gå til lege, men jordmor er jo best på svangerskap og fødsel, det eneste de ikke gjør er sykemelding. Mange velger annenhver konsultasjon hos lege og jordmor, noen kun jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen melder seg inn, og andre ut. Det klaffer ikke for oss denne gang dessverre, så jeg er ikke lengre med i mai-gjengen. Helgen har vært tung, og jeg sliter med å skulle møte hverdagen igjen imorgen. Men, det er vel bare å mane frem positive tanker og satse på at jeg snart blir gravid igjen.

Masse lykke til alle dere andre!

åhneeei :( så trist å høre!!! Kan ikke forestille meg hvor vanskelig du har det nå. Mange gode tanker din vei herfra. Håper å snart se deg i en annen termintråd <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på tidlig ultralyd og alt så bra ut! Takk gud for det :D Fikk en veldig koselig gynekolog og hadde en god opplevelse. Ble satt tilbake 5 dager, så nå er jeg visstnok "bare" 10+3 i stedet for 11+1, men det er egentlig ikke så stor forskjell. Eneste er at jeg ikke skjønner hvordan det samsvarer med eggløsningen i august, det er nesten helt umulig at jeg er 10+3, men han var bastant på det så får bare høre på ham  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en graviditetstest - og den var positiv. Jeg er 5+0 uker.

Dette er vårt første barn, så jeg håper alt går bra ❤️

Termin er 24. juni 😀

Endret av svale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med her❤️Tok testen i går og er 4+5 på vei! Har ei jente på litt over ti måneder fra før, giftet meg med drømmemannen i sommer og bor i en enebolig i Stavanger😃Blir spennende å se hvordan det blir med to såpass tette, hehe... Termin er foreløpig 26. Juni, da er lille bare halvannet år! Sånn går det når en tror at ting kan ta lang tid, og så klaffer det i PP1😄

Endret av Rosenrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok tidlig ultralyd privat forrige gang. De færreste får gjennom det offentlige, da gjerne fordi man har truende sa, blør eller ikke vet hvor langt man er på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OUL er uke 17-18. Privat kan du få når du vil ;) Vi gjør det fordi "hvorfor ikke" :nigo: Tror mannen gleder seg helt enormt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til alle nye!

Vindmølle: Utrolig trist å høre at det gikk slik. Ta vare på hverandre, håper dere lykkes når dere er klare for det igjen. :)

Vi får tidlig UL gjennom det offentlige. Liker å se at alt er som det skal. Muligens betenkelig rent etisk og politisk, men riktig for oss.

Ang. vognvalg: Det er heldigvis god tid foreløpig. :)

Jeg tenker at vinterbehovet er viktigst, for "vintervogner" fungerer jo også på sommeren når babyen stort sett ligger. Kommer an på hvilken vinter man har da. Finn ut av deres behov og velg deretter!

Jeg har erfart at man gjerne kan kjøpe en skikkelig vogn først som sist. Vi gikk for brukt Simo til førstemann, veldig god vogn, men etterhvert fikk jeg lyst på litt flere finesser. Har kjøpt og fått flere billige vogner, men nå som vi venter tredjemann har jeg lyst på ny vogn igjen...!

Noen av de vi har er gitt bort, bruker som sovevogn i bhg. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trodde jeg var ca 12 uker på vei, var på tidlig ultralyd i går og jeg var... 5 uker!! Noe så skuffende! Fosteret var 3,2 mm stort og hadde ett bankende hjerte <3

Jeg må jo ha testet positivt nesten før det var mulig jeg da. Kan fortsatt ikke skjønne at jeg bare er fem uker på vei.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fem uker i dag! Hvis mine beregninger er riktige da... :laugh:

Så moro :-) da kanskje vi får nesten likt da! :-) har du noen følelse på om det blir gutt eller jente enda da? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei jente fra før, og i mitt hode har jeg alltid tenkt at jeg skulle ha en av hver, så jeg føler vel egentlig at dette er en gutt. :laugh: Men begge kjønn er selvsagt like velkomne! Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...