Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Babyshop har kampanje på Stokke tripptrapp denne helgen. Ser ut som det er 1099,- per stol, kan bestilles fra i dag i butikk, eller fra i morgen i nettbutikken :tommelopp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa til jordmoren sist at jeg veide 73 kg jeg. Det riktige var 83, men å være på 80-tallet er så uvant at jeg automatisk sa feil 😂 Jeg har faktisk lagt på meg 9 kg nå 😩😩 i uke 27... Sukk.. Ansiktet mitt er helt forandret! Det går veldig i rykk og napp her. I forrige uke var jeg bekymret for at jeg ikke hadde lagt på meg på noen uker og VIPS så spratt jeg opp 2 kg. 

 

I tillegg har jeg blitt sykemeldt 50% i to uker nå pga bekkenløsning, men legen spurte ikke noe om hvor ille det var, han bare ga meg sykemeldingen. Så nå er jeg litt usikker på om jeg ble for mye sykemeldt i forhold til plagene mine. HATER at jeg tenker sånn. Jeg burde bare unne meg selv litt fri, for det er kun når jeg sitter i ro på sofaen jeg ikke har vondt, og det burde jeg jo fortjene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, toneeee_ skrev:

Babyshop har kampanje på Stokke tripptrapp denne helgen. Ser ut som det er 1099,- per stol, kan bestilles fra i dag i butikk, eller fra i morgen i nettbutikken :tommelopp:

Oo, takk for tips, kanskje vi skal slå til på det i helgen. :)

Samboeren er så vrang (og fornuftig..) når det gjelder innkjøp at han stort sett bremser meg hver gang jeg får shoppetrang. Han mener det ikke er nødvendig å fylle opp huset med ting flere måneder i forveien og jeg kan jo være enig i det, men det er så stas å shoppe. :fnise: Et under at han gikk med på å kjøpe vogn så tidlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kokos skrev:

Oo, takk for tips, kanskje vi skal slå til på det i helgen. :)

Samboeren er så vrang (og fornuftig..) når det gjelder innkjøp at han stort sett bremser meg hver gang jeg får shoppetrang. Han mener det ikke er nødvendig å fylle opp huset med ting flere måneder i forveien og jeg kan jo være enig i det, men det er så stas å shoppe. :fnise: Et under at han gikk med på å kjøpe vogn så tidlig! 

Jeg har sagt at det er veldig lurt å spre de store innkjøpene litt :-p så derfor har vi gått i gang med liv og lyst! Hehehe! Når det er sagt er jeg mye mer fornuftig og gniten enn jeg hadde trodd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra vogn har vi vel ikke kjøpt en eneste ting til fullpris. Tripptrappstol tenkte vi egentlig at vi kunne kjøpe brukt, men de nye modellene er faktisk ikke så veldig billige på finn uansett, så da når dette tilbudet kom så tenker vi at vi slår til. Ellers har vi kjøpt babygym, vippestol, newbornsete og snart stellebord brukt. Bilsete får vi av noen venner, det samme med sprinkelseng og en krybbe vi kan ha i stua. Bedside crib fikk vi på halv pris, det samme med ammepute, stelleveske, nyfødtsettene med klær vi har kjøpt, og babycallen. KID interiør har 40% på alle babyting, så vi kjøpte inn laken, helseteppe og litt håndkler og kluter her om dagen. Til og med sinksalve har jeg kjøpt på tilbud :P Det blir jo mye uansett når man er førstegangsforeldre, tror ikke jeg orker å regne sammen totalen vi bruker, men det blir nok godt over 20k, til tross for at vi passer på hvor mye vi betaler. 

Mannen har også ymtet frempå at vi kan bremse innkjøpene litt, men vi kommer jo ikke unna at lillegutt trenger disse sakene, og det er jo praktisk at de er på plass FØR han kommer til verden. Vi mangler kommode til klær og en lekekommode til barnerommet, badebalje, samt litt fint til å ha på veggene. Blir en tur på IKEA tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, yabbadoo skrev:

Jeg har sagt at det er veldig lurt å spre de store innkjøpene litt :-p så derfor har vi gått i gang med liv og lyst! Hehehe! Når det er sagt er jeg mye mer fornuftig og gniten enn jeg hadde trodd...

Godt argument! Jeg har også prøvd meg på at han risikerer å måtte gjøre alt fordi det ikke er sikkert formen min er like god hele veien, og "er det ikke bedre at jeg koser meg med det nå, enn at det blir et ork?", men han biter ikke på. :fnise: Og jeg er enig i at det kan vente selv om jeg er utålmodig og helst vil gjøre alt med en gang! Får heller planlegge nå og utføre senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreløpig har vi handlet inn interiør til barnerommet til lillesøster, det kommer til å bli så fiiint! Og så måtte jeg kjøpe en liten rosa omslagsbody fra Petit Bateu i dag, elsker de bodyene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få komme med et lite (stort) hjertesukk? :)

Her hvor jeg bor kjenner jeg ikke så mange, og har lett etter litt ulike måter å bli kjent med andre gravide på. Jeg trodde jo rar som jeg var at barselgrupper startet før man fødet  :klaske:, men det gjør de jo ikke. Så da har jeg etter å ha ventet en god stund "endelig" meldt meg inn i en termingruppe på facebook. Og jeg beklager VIRKELIG hvis noen av dere er der og er kjempeaktive, men jeg er på randen til å melde meg ut igjen etter 1 uke der.

Damene der inne virker å bruke det som sin egen klagemur, skrytemur, bekymringsmur, eller bare som facebook opphevet i annen, de har overhodet ingen sensur på hva de legger ut og det under fullt navn. De har ingen skrupler med å henge ut svigerforeldre, snakke om hvor ofte de bæsjer (:blink:), klage over helsepersonell, oppdatere oss på ALT de gjør i løpet av en dag, legge ut daglige magebilder (nei, det er faktisk ikke spennende), eller sånne oppdateringer på hvor langt de er i svangerskapet (ja, vi er alle mellom 60-70% nå).

Og ikke minst, min personlige favoritt: det evige hypokonderiet. Jeg er på ingen måte imot at man skal ringe føden hvis man er oppriktig bekymret for at noe er galt, men er du det, så bruker du vel ikke en time eller to på facebook først til å beskrive i detalj hvordan babyen har sparket i dag i forhold til i går eller hvor smertene dine sitter. Er du bekymret så ringer du, punktum. Jeg ser jo hvordan bekymringene sprer seg blant damene der inne, det er virkelig ikke bra.

Og da, når jeg ser hvor ukritiske, "oversharende" og klagende mange av dem er, blir jeg ikke akkurat fristet til å knytte bekjentskaper med medlemmene. Som jo var litt av måler med å melde seg inn for meg.. :vetikke: Er det bare jeg som har hatt maks uflaks med den gruppen jeg er medlem av, eller er det generelt sånn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg le litt, godt jeg ikke er alene om å ha levd i troen på at barselgruppen starter mens vi er gravide:fnise: jeg finner heller ingen gravide, de årene vi var prøvere så jeg gravide på hvert gatehjørne, men nå har de på mystisk vis forduftet... 

Kjenner det på kroppen at jeg begynner å ha behov for mere søvn og hvile. Men er det en legitim grunn å si nei til ting? Høres jo litt ut som en dårlig unnskyldning "nei, jeg vil ikke komme til deg eller være med for jeg må hjem å ligge på soffan å døse et par timer". Føler alle rundt meg forventer like mye av meg som før, og vil ikke skuffe. Men da jeg bytta bremser å fiksa noen andre småting på mamma sin bil i dag så var det såpass slitsomt at det ikke var noe greit merka jeg. Er alltid den som stiller opp på alt, men det begynner å bli tungt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også medlem i en termingruppe på Facebook. Jeg har inntrykk av at de fleste gruppen jeg er medlem i er relativt unge, dvs. i starten av 20-årene (jeg er 30 selv...) og det gjenspeiler seg litt i hva de skriver og måten de håndterer ulike situasjoner på. Gruppen jeg er medlem i har også sånne som legger ut om alt mulig rart, har spørsmål om de skal ringe føden osv. Tror vi kanskje får tenke at hadde vi vært 22 år selv hadde vi kanskje skrevet om de samme tingene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter gruppa du er med i Tone? Jeg er med i en selv, men føler det er mer variabelt. De unge, førstegangsmødrende er de som er mest bekymret, legger ut mye oppdateringer og/eller poster hyppig magebilder, men er ganske mange flergangsfødende der inne i 30-årene, som har et mer avslappet forhold til graviditet. Føler det alltid vil være litt både-og når man samler en stor gruppe mennesker på et sted, hehe. 

Gleder meg selv veldig til å få en egen barselgruppe i nærmiljøet. Siden jeg føder i mai/juni er min erfaring at den ikke kommer ordentlig i gang før etter sommeren. Det var slik sist i hvert fall. Nå er jeg heldig og har en mann som er hjemme i 10 uker, så behovet er der ikke før etter han starter på jobb igjen. Sånn sett er jeg jo heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det flere som sliter med søvn? Jeg sliter noe voldsomt nå. Sov noen netter bra forrige uke, men nå er jeg tilbake til å sove helt crap (hyppig oppvåkning, lite dyp søvn, ligger mye våken). Var på denne tiden jeg ble 20% sykemeldt sist (i uke 27-28) av akkurat samme årsak. Sliter med hodepine og null overskudd. Klarer ikke trene lenger eller orker så mye med sønnen min. Føler meg "svak" fordi jeg jo har en kontorjobb og det er ikke tungt fysisk, men i dag er jeg skikkelig langt nede. Jeg vil ikke kaste inn håndkleet allerede, føler det er for tidlig for noe så "ubetydelig", men jeg syns det er tungt å tenke på at det er hele 11 uker til jeg går ut i permisjon. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 60% stilling og er sykemeldt 60%. Så det vil si jeg bare jobber 8 timer i uka. Fordeler det over to dager. Er helt ferdig etter fire timer på jobb! Da er det rett hjem og sove! 

Jeg er også medlem av en terminggruppe på Facebook, men den er skjult tror jeg. Og det er vel bare 30 stk eller noe som er medlem der. Og alle virker veldig unge! Sånn 20-25 år.. Jeg nærmer meg 30 og har barn fra før.. Tar gjerne i mot tips på andre grupper :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også med i en termingruppe på FB (skjult gruppe for BV-terminklubb) og der ser det ut til å være en del hyggelige, oppegående (voksne) folk. Positiv tone så langt i hvert fall, men jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har derfor litt blanda følelser og klarer ikke å engasjere meg sånn veldig, men samtidig så er det jo hyggelig med folk som er i samme situasjon.

Her inne (i hvert fall i denne tråden og blant dagbøkene) er det litt mer "nedpå" og det liker jeg egentlig godt. :) Eneste aberet er at jeg føler meg milevis bak "alle" andre siden jeg har termin i slutten av juni. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos: Jeg føler meg også milevis bak alle andre i den FB-gruppa, der har brorparten termin helt i starten av mai og jeg har i slutten, så kjenner igjen følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyntestøv: Jeg og sliter med søvn! Jeg våkner hver natt i fem tiden og får ikke sove igjen før klokken 7, veldig irriterende. Heldigvis jobber jeg på ettermiddager, så jeg får allikvel sovet litt før jeg må stå opp igjen. 

I morgen er det ny UL. Kjenner at jeg fortsatt gru-gleder meg før hver ultralyd.. etter bekreftelse på at alt er iorden, er det selvfølgelig bare veldig koselig å se knøttet på skjermen  :strix: Det blir også glukosebelastningstest, har hørt at det smaker grusomt, noen her som har vært gjennom det allerde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Kokos: Jeg føler meg også milevis bak alle andre i den FB-gruppa, der har brorparten termin helt i starten av mai og jeg har i slutten, så kjenner igjen følelsen. 

Rart hvordan noen uker føles som en evighet om dagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også medlem i termingruppe for mai, over 200 medlemmer. Masse magebilder og de deler alt mulig rart. Og så slår det meg hvor ivrige og entusiastiske de aller fleste er der, føler meg skikkelig kjip selv som venter nr.3 og ikke er i ekstase for hvert spark som kommer eller hver dag som går... :P

Sliter også litt med å sove for tiden. Er sliten, men føler at jeg ligger 2 cm over madrassen og får ikke slappet ordentlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Metzili skrev:

Pyntestøv: Jeg og sliter med søvn! Jeg våkner hver natt i fem tiden og får ikke sove igjen før klokken 7, veldig irriterende. Heldigvis jobber jeg på ettermiddager, så jeg får allikvel sovet litt før jeg må stå opp igjen. 

I morgen er det ny UL. Kjenner at jeg fortsatt gru-gleder meg før hver ultralyd.. etter bekreftelse på at alt er iorden, er det selvfølgelig bare veldig koselig å se knøttet på skjermen  :strix: Det blir også glukosebelastningstest, har hørt at det smaker grusomt, noen her som har vært gjennom det allerde? 

Ahh, samme her. Ofte våken fra 5-7. Sovner typisk sånn 6.30 og så ringer alarmen 06:50. Tror jeg kunne vært langt mindre sliten og jeg hadde en dag eller to i uken jeg hadde mulighet til å sove lenge på morgenen. 

Lykke til på UL, men hvorfor trenger du det? Er det vekstestimering?

Aldri tatt glukosebelastning, så masse lykke til (tok en gang test på om jeg hadde glutenallergi og den smakte helt pyton, fysj så all min sympati til deg). 

15 minutter siden, Kokos skrev:

Rart hvordan noen uker føles som en evighet om dagen. :P

Føler svangerskapet mitt spurter av gårde helt til de poster oversikter over hvor langt de er på vei. Da går plutselig ting veldig tregt :filer:

7 minutter siden, Stinelin skrev:

Jeg er også medlem i termingruppe for mai, over 200 medlemmer. Masse magebilder og de deler alt mulig rart. Og så slår det meg hvor ivrige og entusiastiske de aller fleste er der, føler meg skikkelig kjip selv som venter nr.3 og ikke er i ekstase for hvert spark som kommer eller hver dag som går... :P

Sliter også litt med å sove for tiden. Er sliten, men føler at jeg ligger 2 cm over madrassen og får ikke slappet ordentlig av.

Hvor langt er du på vei nå? Hvordan takler du dårlig søvn med to små? Syns det er tøft nok å takle en jeg, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pyntestøv Jeg sliter også veldig med søvnen. Har slitt siden uke 5 og blir ikke noe særlig bedre. Var 20% sykemeldt pga dårlig søvn en periode i første trimester. Nå bare holder jeg ut, selv om det er slitsomt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...