Gå til innhold

Ruinert etter å ha vært gjest i bryllup.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min var i bryllup i helgen. Dette foregikk på et høyfjellshotell og det var ganske tydelig forventet at gjestene skulle være fra fredag til søndag. Jeg var forlover og måtte betale kjolen som bruden valgte ut for meg selv. Brudeparet ønsket seg i tillegg bare dyre ting og penger. Totalt har bryllupet, med reisen, gaven, hotellet og kjole kostet meg og samboeren 8000 kroner. Synes det er helt utrolig dyrt når man er gjest. Tenker ikke brudepar på dette når de planlegger?

Anonymous poster hash: 58593...73f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er ufint. Pris på reise og hotell vet dere jo på forhånd og kan bestemme om dere er interessert i å betale, men jeg synes det er en uting å kun sette dyre ting på listen over potensielle gaver. Bruden skal heller ikke velge kjole for forlover og så forvente at hun betaler for den, spesielt om den er dyr.



Anonymous poster hash: 9c7ab...52b
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt. Samtidig synes jeg dere godt kunne planlagt litt bedre, for å unngå disse kostnadene. Det er ikke slik at du MÅ følge brudens ønsker i alt og ett. Du kan si "vet du, jeg har allerede en kjole hjemme som jeg har tenk å ha på meg", og du kan si at dere har anledning til å overnatte en natt, ikke to. Eventuelt finn et rimeligere overnattingssted. Det er mange som leier ut hyttene sine hvis det er et hyttestrøk, dere kunne ha spleiset med andre gjester kanskje. Og prisen på gaven er det vel dere som bestemmer, ikke brudeparet. Det er lov å sette foten ned. Ikke føye seg i alt, og så klage i ettertid.

 

Men, ja, enig i at det var urimelig dyrt, og jeg mener også at bruden burde ha spandert hotellovernattingene på forloveren sin.



Anonymous poster hash: 625b8...7b7
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at gjester skal betale for overnatting er fullstendig urimelig. Ha brylluppet i siviliserte strøk og tilby overnatting til folk som kommer langveis fra.



Anonymous poster hash: b9597...0b2
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min var i bryllup i helgen. Dette foregikk på et høyfjellshotell og det var ganske tydelig forventet at gjestene skulle være fra fredag til søndag. Jeg var forlover og måtte betale kjolen som bruden valgte ut for meg selv. Brudeparet ønsket seg i tillegg bare dyre ting og penger. Totalt har bryllupet, med reisen, gaven, hotellet og kjole kostet meg og samboeren 8000 kroner. Synes det er helt utrolig dyrt når man er gjest. Tenker ikke brudepar på dette når de planlegger?

Anonymous poster hash: 58593...73f

 

Men ts: dette er jo en venninne som er nær nok til at du var hennes forlover.

 

Mine venninner som er såpass nære ville helt fint tolt å høre at jeg kom på dagen, dro dagen etter (altså 1 overnatting), kjøpte den hersens kjolen jeg selv ville og eventuelt droppet gave fordi det hele ble dyrt nok i reise og klær.

 

Hvorfor sa du ikke bare fra? :klo: Om du ikke kan si fra til din gode venninne, hvem kan du si fra til? Ingen har tvunget verken deg eller sambo til å verken møte eller bli med på racet om å bruke penger.

Anonymous poster hash: 65454...d1b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å forvente at gjester skal betale for overnatting er fullstendig urimelig. Ha brylluppet i siviliserte strøk og tilby overnatting til folk som kommer langveis fra.

Anonymous poster hash: b9597...0b2

 

Jeg er helt enig i de som sier at bryllup bør holdes i "siviliserte strøk".

 

Men hvorfor skal tilreisende gjester tilbys i overnatting hvis det er snakk om bryllup? Vi har familie spredt rundt i landet, og ved alle anledninger (bryllup, barnedåp, konfirmasjon, runde dager etc) er det noen som må overnatte. De som har mulighet tilbyr overnatting, og prioriterer de med dårligst råd eller barnefamilier. Men det er rett og slett ikke plass til å innlosjere alle tilreisende. Hva skiller bryllup fra f.eks barnedåp? Jeg har aldri sett noen forvente at tilreisende gjester skal innlosjeres hos andre/vertskapet skal betale hotellovernatting.

 

Bryllup koster ofte mye mer enn de andre selskapene, og å betale overnatting for gjester som du ikke får innlosjert hos familie vil for mange være "en dråpe i havet". Men allikevel? For gjesten gjør det jo ikke forskjell om det er bryllup eller konfirmasjon, sett i forhold til utgifter til overnatting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboeren min var i bryllup i helgen. Dette foregikk på et høyfjellshotell og det var ganske tydelig forventet at gjestene skulle være fra fredag til søndag. Jeg var forlover og måtte betale kjolen som bruden valgte ut for meg selv. Brudeparet ønsket seg i tillegg bare dyre ting og penger. Totalt har bryllupet, med reisen, gaven, hotellet og kjole kostet meg og samboeren 8000 kroner. Synes det er helt utrolig dyrt når man er gjest. Tenker ikke brudepar på dette når de planlegger?

Anonymous poster hash: 58593...73f

 

Ser ikke sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte på det når vi gifta oss. Vi passa og på å ha masse billige ting på ønskelista slik at gjestene våre slapp å blø økonomisk for å kunne være med på dagen vår. Vi hadde og festen i en stor by i Norge hvor nesten alt av venner og familie bor.

Jeg synes det er en uting å arrangere bryllup på en sånn måte at en god del av ferie pengene ryker...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet har nok vært ufin her, men TS har hatt nok hatt mer enn en gylden anledning til å sette seg ned med venninnen sin og gi en beskjed om at du går for langt og må rulle inn noen hakk nu. Seriøst, voksne folk må skjerpe seg og ikke være totalt dørmatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke vært anledning til å bo kun en natt eller protestere på kjolen. Bruden ble helt vanvittig bridezilla. Hun ville i utgangspunktet at jeg skulle komme og bo fra onsdag til søndag på dette hotellet for å hjelpe til med forberedelser. Jeg sa jeg kom på fredag og det ble ordentlig dårlig stemning. Ga 1000 kroner i gave da det er vanlig å gi rundt 500 per stykk. Kjolen hadde jeg allerede forhandlet om og fått kjøpt en billigere kjole. Jeg som forlover kunne ikke annet enn å bare betale det det kostet. Det var flere gjester som avslo invitasjonen pga prise og disse ble åpenlyst snakket negativt om foran alle gjestene i bryllupet flere ganger. Flere av veninnene er fortsatt studenter og selv om de gikk sammen og delte rom kostet det dem 3000 kr hver bare i overnatting. Det fantes ikke andre alternativer til bosted innenfor rimelig avstand mtp transport og tilgjengelighet.

Anonymous poster hash: 58593...73f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette har jo vært helt hensynløst tydeligvis for alle andre enn brudeparet!

 

JA, det er riktig nok en av de største dagene i deres liv, men de burde ikke forvente at alle andre skal tenke "her skal det ikke spares på ei krone!", sånn som de sikker gjorde den dagen. 

 

Bryllup skjer riktignok ikke hver eneste dag, men likevel, har man ikke pengene så blir det utrolig trangt når det skal bli så dyrt. Brudeparet burde tenkt på det, og de fleste gjør heldigvis det. Men jo, ufint av venninna di. Burde fått en liten reality check. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ts: dette er jo en venninne som er nær nok til at du var hennes forlover.

Mine venninner som er såpass nære ville helt fint tolt å høre at jeg kom på dagen, dro dagen etter (altså 1 overnatting), kjøpte den hersens kjolen jeg selv ville og eventuelt droppet gave fordi det hele ble dyrt nok i reise og klær.

Hvorfor sa du ikke bare fra? :klo: Om du ikke kan si fra til din gode venninne, hvem kan du si fra til? Ingen har tvunget verken deg eller sambo til å verken møte eller bli med på racet om å bruke penger.

Anonymous poster hash: 65454...d1b

Det er nok ikke alle som er like nære selv om de blir spurt om å være forlover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tilsvarende situasjon i fjor sommer. Min søster og mann skulle gifte seg i Italia.

Det var lagt opp til omvisninger her og der, båttur mm.

Vi måtte selv betale flyturen ned, overnatting, mat og drikke rundt omkring, så i tillegg til at det gikk en hel uke av ferien vår så kom hele sulamitten inkl reise, opphold, mat, klær, gave og transport til/fra hotellet på ca 35000,- (!). Det var midt i juli og alt var på det dyreste. I tillegg så ble vi jo tvunget til å bruke en av ferieukene våre.

Jeg sa i fra til søsteren min om at jeg syntes dette var horribelt, men hun svarte at jeg var egoistisk og at ingen andre hadde klaget. Men det var jo det store samtaleemnet blant alle gjestene hele uken :ler: så jeg var ikke helt alene om å ikke synes at det var ok.

Anonymous poster hash: 28c31...219

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at nå er de separert! Så det var jo bortkastede penger...

Anonymous poster hash: 28c31...219

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Jeg forstår ikke hvordan alle disse nære venninnene plutselig blir monstre når de skal stå brud. Enten så kjente du henne ikke så godt som du tror for jeg tror ikke det går an å bli så...ekkel bare fordi man skal gifte seg. Eller så tror jeg du overdriver litt på noen punkter.

Okke som så burde du ha tatt opp dette FØR bryllupet. Hva vil du med tråden nå da? Bare få bekreftet at bruden er en fæl person?

Anonymous poster hash: 410a1...8cf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min var i bryllup i helgen. Dette foregikk på et høyfjellshotell og det var ganske tydelig forventet at gjestene skulle være fra fredag til søndag. Jeg var forlover og måtte betale kjolen som bruden valgte ut for meg selv. Brudeparet ønsket seg i tillegg bare dyre ting og penger. Totalt har bryllupet, med reisen, gaven, hotellet og kjole kostet meg og samboeren 8000 kroner. Synes det er helt utrolig dyrt når man er gjest. Tenker ikke brudepar på dette når de planlegger?

Anonymous poster hash: 58593...73f

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor du legger dette ut som anonym bruker. 1+1=2.

Anonymous poster hash: a209f...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du overnattet flere netter på dette hotellet, eller hvorfor du lot henne diktere hvilken kjole du skulle kjøpe (den som betaler, bestemmer, er et godt prinsipp i slike sammenhenger).

 

Jeg ville tatt maks en natt på hotellet (evt bodd rimeligere om det var andre alternativer i nærheten) og brukt en kjole jeg hadde fra før.

 

Det er også fint mulig å gi en gave som ikke står på ønskelisten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta det opp med bruden. Å forvente at folk skal bruke mer enn en symbolsk sum (la oss si 500,-) er arrogant.

La oss håpe bruden har bruker på KG, for da vet hun det allerede.

Anonymous poster hash: 9d644...63d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...