Gå til innhold

Dere som selger egne produkter.


SiMa

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er en del som lager forskjellige ting, håndarbeid, kunsthåndverk, kaker, og selger det til andre. Hvordan regner dere ut hva dere skal ta for det dere lager?

 

Hvis du lager et smykke, materialkostnader er 100 kroner, medgått tid er 3 timer. Hva ville dere tatt betalt?

 

Og hvis jeg snur på det, materialkostnader er 300 kroner, medgått tid er 1 time. Hva ville dere tatt betalt?

 

Er det noen som har erfaring i å selge gjennom f.eks epla? Andre forslag til hvordan selge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er en del som lager forskjellige ting, håndarbeid, kunsthåndverk, kaker, og selger det til andre. Hvordan regner dere ut hva dere skal ta for det dere lager?

 

Hvis du lager et smykke, materialkostnader er 100 kroner, medgått tid er 3 timer. Hva ville dere tatt betalt?

 

Og hvis jeg snur på det, materialkostnader er 300 kroner, medgått tid er 1 time. Hva ville dere tatt betalt?

 

Er det noen som har erfaring i å selge gjennom f.eks epla? Andre forslag til hvordan selge?

Kan du evt se på tilsvarende produkter og/ eller produkter som har ca samme materialkostnader og arbeidstid, på Epla, for å beregne hvor mye du kan selge dine produkter for?

Annonse også på Finn, kanskje, for å selge?

Anonymous poster hash: 842c6...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre forslag til hvordan selge?

Div. FB-grupper finnes det også, for kjøp og salg av håndlagede ting.

Anonymous poster hash: 842c6...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre forslag til hvordan selge?

Spør på kjøpesenter el.l. om du kan få stå der (med bord) og selge ting en lørdag eller en helg en gang i blant. Mange kjøpesenter har fast plass for slikt

Anonymous poster hash: 842c6...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

 

Jeg leker med tanken å lage ting for salg, men vet ikke om jeg tør gjennomføre det. Skal det være produksjon i skala for salg krever det også at jeg kjøper inn en del kostbart utstyr. (Jeg har veldig lyst, det er derfor jeg vurderer å selge, for å kunne forsvare å bruke såpass mye penger på en hobby.)

 

Jeg har sett på epla, men finner ikke noe tilsvarende det jeg lager, så det er vanskelig å finne priser å sammenligne med. Jeg vet at lignende ting, også håndlagde, selges i butikker, men synes ikke det blir riktig å ta utgangspunkt i prisene der heller.

 

Jeg har også av flere jeg kjenner blitt spurt om jeg lager kaker for salg/tar opp bestillinger. Hittil har jeg sagt nei, men er litt fristet til å si ja. Men igjen er problemet hvilken pris jeg skal ta. (Her er det lettere å sammenligne med andre, for det er jo mange privatpersoner som lager kaker for salg.)

 

Lager du selv ting du selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

 

Jeg leker med tanken å lage ting for salg, men vet ikke om jeg tør gjennomføre det. Skal det være produksjon i skala for salg krever det også at jeg kjøper inn en del kostbart utstyr. (Jeg har veldig lyst, det er derfor jeg vurderer å selge, for å kunne forsvare å bruke såpass mye penger på en hobby.)

 

Jeg har sett på epla, men finner ikke noe tilsvarende det jeg lager, så det er vanskelig å finne priser å sammenligne med. Jeg vet at lignende ting, også håndlagde, selges i butikker, men synes ikke det blir riktig å ta utgangspunkt i prisene der heller.

 

Jeg har også av flere jeg kjenner blitt spurt om jeg lager kaker for salg/tar opp bestillinger. Hittil har jeg sagt nei, men er litt fristet til å si ja. Men igjen er problemet hvilken pris jeg skal ta. (Her er det lettere å sammenligne med andre, for det er jo mange privatpersoner som lager kaker for salg.)

 

Lager du selv ting du selger?

Spør andre som som selger lignende. Jeg pleier å tenke ut fra meg selv hva jeg ville gitt eller spør andre hva de ville gitt. Evt kan du sette prisen høyt og lavere med tiden hvis du ikke får solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen lærte vi at vi skulle ta materialutgiftene + timelønn og gange det med tre.

Jeg lager litt smykker på hobbybasis, mest til venner og kjente, og pleier å ta omtrent 100 kr timen i tillegg til materialene. Men jeg gjør det jo mest fordi jeg syns det er kjekt, ikke for å tjene mye på det.



Anonymous poster hash: 12182...a16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag.

Jeg leker med tanken å lage ting for salg, men vet ikke om jeg tør gjennomføre det. Skal det være produksjon i skala for salg krever det også at jeg kjøper inn en del kostbart utstyr. (Jeg har veldig lyst, det er derfor jeg vurderer å selge, for å kunne forsvare å bruke såpass mye penger på en hobby.)

Jeg har sett på epla, men finner ikke noe tilsvarende det jeg lager, så det er vanskelig å finne priser å sammenligne med. Jeg vet at lignende ting, også håndlagde, selges i butikker, men synes ikke det blir riktig å ta utgangspunkt i prisene der heller.

Jeg har også av flere jeg kjenner blitt spurt om jeg lager kaker for salg/tar opp bestillinger. Hittil har jeg sagt nei, men er litt fristet til å si ja. Men igjen er problemet hvilken pris jeg skal ta. (Her er det lettere å sammenligne med andre, for det er jo mange privatpersoner som lager kaker for salg.)

Lager du selv ting du selger?

Det finnes en prisgruppe for kakebaking på Facebook, kanskje du kan få hjelp der?

Prisen for håndarbeid er vanskeligere, er det noe som går fort, så kan du kanskje ta 100 kroner i timen ca.

Selv broderer jeg for andre, og skulle jeg tatt timesbetalt for det, så hadde det gått dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør andre som som selger lignende. Jeg pleier å tenke ut fra meg selv hva jeg ville gitt eller spør andre hva de ville gitt. Evt kan du sette prisen høyt og lavere med tiden hvis du ikke får solgt.

Jeg har ikke sett noen som selger det samme som jeg tenker på. Jeg har sett "lignende" ting for salg, men det er ting som er enkle og raske å lage. (Og derfor kjedelige å lage.)

 

 

På skolen lærte vi at vi skulle ta materialutgiftene + timelønn og gange det med tre.

Jeg lager litt smykker på hobbybasis, mest til venner og kjente, og pleier å ta omtrent 100 kr timen i tillegg til materialene. Men jeg gjør det jo mest fordi jeg syns det er kjekt, ikke for å tjene mye på det.

Anonymous poster hash: 12182...a16

 

Ut fra eksemplene mine, 100 kr i materialer og tre timer i arbeid ville med ditt regnestykke gitt en pris på (100+3*100*3) 1200? Det virker veldig mye, så tror jeg har misforstått noe. Hvorfor skal materialutgifter og timelønn ganges med tre?

 

100 kr timen virker som et greit utgangspunkt, takk for hjelpen. Neste punkt er å finne mot til å prøve.

 

Jeg kommer ikke til å selge for å tjene penger, men først og fremst for å slippe å lage ting for å legge dem i boden, og også for å finansiere hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er OK at jeg sporer bittelitt av i tråden. Jeg liker å sy hardangersøm, men det er grenser for hvor mange duker jeg selv trenger og har dermed løselig tenkt på å selge duker som jeg lager. 

 

Men mønstrene er ikke mine egne, så kan jeg da selge de ferdige dukene eller kommer jeg i så fall i klammeri med den som har opphavsrett til mønsteret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri betalt for tiden som jeg har brukt. I tillegg til materialkostnader, tar jeg 50 kr/produktet. Jeg forsøker hele tiden å ha lavest mulig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er OK at jeg sporer bittelitt av i tråden. Jeg liker å sy hardangersøm, men det er grenser for hvor mange duker jeg selv trenger og har dermed løselig tenkt på å selge duker som jeg lager. 

 

Men mønstrene er ikke mine egne, så kan jeg da selge de ferdige dukene eller kommer jeg i så fall i klammeri med den som har opphavsrett til mønsteret? 

Jeg vet ikke hvordan det fungerer, dessverre.

 

 

Du kan kontakte de som har laget mønsteret og høre om det er greit om du syr og selger på hobbybasis. Mange godtar dette, og i praksis blir det jo ofte gjort.

 

Du kan kontakte husflidslaget og høre hvordan de løser det. De har antakelig en del medlemmer som selger selvlagde produkter uten at de har laget mønsteret selv.

 

Du kan også lage dine egne mønstre. Ta borden rundt fra ett mønster, midt-dekorasjonen fra et annet og ende-dekorasjonen fra et tredje, bare for å nevne et eksempel.

 

Eller du kan rett og slett ta sjansen på at det går bra. De som designer mønster driver neppe utstrakt kontroll av hobbymarkedet.

 

Jeg tar aldri betalt for tiden som jeg har brukt. I tillegg til materialkostnader, tar jeg 50 kr/produktet. Jeg forsøker hele tiden å ha lavest mulig pris.

 

Jeg kjenner at det alternativet ikke passer for meg. Til venner og familie ville det vært greit å bare få dekket materialkostnader, men da gir jeg det uansett ofte som gaver. Skal jeg selge til andre verdsetter jeg tiden og kunnskapen min høyere enn 50 kroner. For meg er det ikke noe poeng i seg selv å sette prisen lavest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen som selger det samme som jeg tenker på. Jeg har sett "lignende" ting for salg, men det er ting som er enkle og raske å lage. (Og derfor kjedelige å lage.)

 

Ut fra eksemplene mine, 100 kr i materialer og tre timer i arbeid ville med ditt regnestykke gitt en pris på (100+3*100*3) 1200? Det virker veldig mye, så tror jeg har misforstått noe. Hvorfor skal materialutgifter og timelønn ganges med tre?

 

100 kr timen virker som et greit utgangspunkt, takk for hjelpen. Neste punkt er å finne mot til å prøve.

 

Jeg kommer ikke til å selge for å tjene penger, men først og fremst for å slippe å lage ting for å legge dem i boden, og også for å finansiere hobbyen.

Kan legge til at jeg gikk gullsmed-utdanning, håndlagde smykker fra en gullsmed er dyrt. For at man skal tjene nok til å kunne leve av det må man nesten ta så mye for smykkene.

Men jeg syns også det er veldig mye å betale for et smykke, derfor gjør jeg det ikke sånn selv i og med det bare er en hobby. Det var mer for å gi en pekepinn. Håndlagde ting er dyrt, og folk er ofte villig til å betale en del for det. Bare se hvor mye folk tar for hjemmesydd barnetøy.

Anonymous poster hash: 12182...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du kan kontakte de som har laget mønsteret og høre om det er greit om du syr og selger på hobbybasis. Mange godtar dette, og i praksis blir det jo ofte gjort.

 

Du kan kontakte husflidslaget og høre hvordan de løser det. De har antakelig en del medlemmer som selger selvlagde produkter uten at de har laget mønsteret selv.

 

Du kan også lage dine egne mønstre. Ta borden rundt fra ett mønster, midt-dekorasjonen fra et annet og ende-dekorasjonen fra et tredje, bare for å nevne et eksempel.

 

 

Det første tror jeg ikke blir så greit, mange mønstre kommer jo fra mønsterbøker og er innsamlet for den boka, så det kan bli en lang kjede og mye styr. Men det med husflidslaget var en god idé, bortsett fra at jeg aner ikke om noe sånt finnes her. Men det må gå an å sende en mail til "Norsk Flid" og spørre. De burde ha en idé om sånt. 

 

Mønstermiks har jeg bedrevet sånn dann og vann. Det går bra på små ting. Da er det bare å ta en eller flere deler av mønsteret fra en stor duk og flytte over på mindre deler. Tror jeg ville kviet meg litt for å gjøre det på en stor duk. Skal mye telling til da. 

 

Men takk for tips. 

 

*avsporing slutt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...