Gå til innhold

Etterlengtet spire har ankommet <3


pleiepike

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer med baby!! Fornøyd med ssk? Fødte selv der for 6 uker siden!

mange takk! 

Ja, jeg er faktisk det. Har hørt møe rart om føden og barsel her, men til nå har jeg bare htt positive opplevelser. Vært tatt imot med åpne armer og kravstore meg :fnise: Og fått den hjelpen jeg har til nå hatt behov for. Imorra er det trolig hjem :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmetilværelsen er bare så nydelig! Nyter hvert minutt med junior. Han er en sovebaby da, enn så lenge. Og det rr heilt nydelig. Ede ca hver 3.time og sover resten. Bæsjer endel da, men er vel normalt :fnise: 

Amminga hr ikke gått etter planen. Han har ikke helt den sugerefleksen til å ta pupp virker det som. Han smatter mer eller mindre og da får ikke i seg særlig. Så her har jeg begynt med pumpe og flaske. Som jordmor på helsestasjonen sa, så lenge det er morsmelk han får i seg er det bra! Men vi prøver pupp daglig. Kanskje han en dag ønsker å drikke derfra :) Med flaske kommer dog gulpinga. Han er litt utålmodig og kan lett suge seg fort mett. Så han gulpet endel. Men det går seg te :) 

Nå nyter vi livet på sofaen og ser frem til jul og hygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du koser deg med babygull! Krysser fingrene for at det går seg til med amminga. Og gjør det ikke det, så er det ikke noen krise det heller. Det viktigste er at han vokser og trives :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Her er det en stund sia jeg har skrevet! Tenkte å skrive ned min fødehistorie, mens jeg ennå har den greit på minnet :PKjenner ammetåka tar meg ganske godt. Er så distré om dagen at det nesten er farlig :fnise:

Uansett, fødehistorien min, som er veldig lang; 

Onsdag 2.desember hadde jeg time hos JM. Her skulle jeg få modningsakkupunktur og kontroll av det som var. Nålene ble satt uten problemer og jeg slappet godt av. Fortalte også at jeg hadde endel menstruasjonsliknende smerter, noe JM mente kunne være modningsrier. Alt stod ellers bra til med foster. Hdde et noe høyt bt så skulle tilbake på kontroll om to dager, fikk jeg beskjed om. 

Vel hjemme leste jeg bl.a om at sex kunne være toppers hvis man var moden. Så her ble han kommandert i seng på kvelden. 

04 våkner jeg av smerter i rygg og at jeg må tisse, tenker ikke særlig over smertene så sovner igjen, samme skjer ca 05. Sovner igjen etter toalettbesøk. Våkner igjen like før 0630 med rare smerter i ryggen igjen... Blir liggende litt på fb før jeg plutselig kjenner det begynner p renne vann mellom bena. Første tanken var at nå pisser jeg, men siden jeg ikke klarte å knipe igjen hoppet jeg opp av sengen og gaulet etter mannfolket. Nå skjer det! Vannet går! Etter å ha tørket meg og funnet ny truse og innlegg ringer jeg føden. Får beskjed om p ta en dusj, spise god frokost og slappe av. Time kl 10 på sykehuset. Logger en stund inntil mannen før jeg tsr en dusj. Vurderer da å barbere beina(de var hårete), men lar tanken forsvinne siden det murrer i ryggen. 

Etter å ha tatt telefonrunden til familie og spist god mat pakker vi tingene og setter kursen mot sykehuset. Først et stopp på kiwi for å handle inn snaks og drikke. Kaver meg gjennom butikken og ut til bilen igjen. Fortsatt bare murringer. 

De kobler meg til ctg, men velger å ikke se til åpning siden vannet alt var gått. Etter 30 min er jeg ferdig og de er to jordmødre for å sjekke om hodet er ned, de mener det men at det kanskje ligger litt skrått. En ul bekrefter at hodet er festet. 

Påvei hjem stopper vi langs veien for å ta en geocache og innom et bakeri for å kjøpe en bedre lunsj til oss. Får beskjed å kontakte føden om ting utvikler seg eller komme tilbake til sykehuset dagen etter kl 09 for igangsetting. 

Vel hjemme er alt svigermor der. Ikke helt min tanke, men lar det gå. Sitter i sofaen, spiser godt og slapper sv. Kjenner riene begynner å ta seg opp, men velger å ikke si noe for å unngå hysterisk svigers. Hun drar i 13-tiden og jeg blir plutselig sykt kvalm. Alt jeg har spist kommer opp og jeg kjenner at ting skjer. Egentlig ganske merkelig å kjenne vannet som av og til kommer i mengder ut sv deg! 

Rundt 15 er riene tette. De kommer med 2 min mellomrom og varer i ca 2 min. Kontakter føden og får beskjed om å komme opp på en sjekk. Vel oppe klarer jeg å karre meg opp til føden. Like innenfor døra ser vi ingen og det er like før jeg spyr ut gulvet i ganga. En dame kommer ut og jeg gauler etter bekken eller spypose. Hun var brennkvikt med å finne den og jeg spyr som en gris! 

Kommer etterhvert inn på et us-rom og blir koblapå ctg. De vurderer sende meg hjem igjen, men når JM der hvor vondt jeg har og hvor tette riene kommer velger hun kjenne etter åpning! 5 cm!!! Jeg er i fødsel! Får tilbud om klyster, noe jeg takker ja til. Å ditte på toalettet med mannfolket som støtter deg, ha rier og tømme seg samtidig er ikke spesielt godt. Her får man ny betydning av å stå hverandre nært også.  

Når det er gjort og jeg he fått på meg sykehustruse og megableie blir jeg fulgt til et føderom. Klokka er nå ca 17.  Spør nå etter smertestillende siden det var nesten uutholdelig. Riene kom hvert minutt og varte bare 30 sek. Prøvde først lystgass, men den spøy jeg som en gris av. Noe jeg fortsatte med resten av fødselen. Fødestua ble fylt med spyposer over alt slik at jeg hadde de nært meg uansett hvor i rommet jeg var. 

Fikk satt veneflon og fikk heretter fentanyl ca hvert kvarter. Herfra husker jeg veldig lite annet enn at jeg hadde dritvondt. Ulte som en stukken gris hver gang riene kom. 

I mitt fødebrev stod det ingen studenter inn til meg og minst mulige personer der om det ikke var mulig. Men jeg har tydeligvis sagt ja til en JMstudent i kampens hete. 

Riene mine var ikke effektive og rundt midnatt hadde jeg 8 cm åpning. Lege ble tilkalt og de måtte frem med ul for å se hvordan han hadde det. Han lå som en stjernekikker! Og lå skakt med hodet i samme slengen! De prøvde å vende han og jeg hylte mer enn noe annet. Stakkars andre på føden asså! Det ble koblet til en elektrode på juniors hode for å overvåke han. Jeg ble koblet til væske siden jeg ikke spiste og ble kommandert rundt o ulike stillinger for å få fart på sakene, mot min vilje. Ble også kommandert på do flere ganger. 

Kl 01 ble jeg sjekket igjen og hadde full åpning uten at han var kommet særlig ned i bekkenet. Keisersnitt ble nå vurdert, men de ville prøve litt til. 

Nå var jeg så sliten så sliten. Og hadde syke smerter. Fikk aldri hvile siden de kom så tett. Fikk også beskjed om at all fentanyl jeg kunne få var brukt opp!!!!! 

Nå ville de sette meg på drypp for å få opp riene mine. Klokka er ca 02. Jeg får rekvirert epidural, Gud for en ny verden! Det gjorde ikle vondt å få den og den hadde effekt med en gang! Plutselig kunne jeg prate med min kjærr igjen! Og jeg fikk se hvem som faktisk var inne på fødestua. 1 JM,. 2 leger og min mann! 

Drypp blir nå også satt og jeg har ledninger og slanger over alt. Væske og drypp i en arm, bt-apparat på den andre armen, elektrode i lysken, epidural på ryggen og elektrode på hans hode. 

Ble karatresert siden jeg ikke kom meg på toalettet. Nå fikk jeg også beskjed om p bruke prekestolen for å utnytte tyngdekraft. Pressriene kom. De hadde jeg ikke kjent tidligere. Jeg og min kjære er alene på rommet. Får summet oss litt og litt alenetid. Deilig. 

Rundt 05 kommer de og sier det er på tide og presse. Jeg får lagt meg i senga og blir kommandert rundt. Når jeg ligger slik de ønsker får jeg beskjed om å presse når riene er der. Dæsken det er rart og ligge å vente på de. For plutselig var jeg usikker på om det var det jeg kjente osv. Men når de kom fikk jeg presse. Mannen stod på den ene siden og holdt det ene benet, barnepleier på andre siden. Jeg presset og presset. Plutselig ser jeg JM ta frem DEN nåla! Hva nå!????? Jo, bedøvelse skal du få, du må klippes! Trudde jeg skulle dåne! Vondt gjorde det å, asså bedøvelsen..... Kjente ikke klippet... Etter å ha presset meg gjennom endel rier får jeg beskjed om å ta det med ro. Plutselig er hodet ute og plutselig har JM junior i armene sine! For en lettelse. Klokka er da 05.44. Når sant skal sies var pressriene en brefrielse da! Og han kom ut md bakhodet først, så han snudde seg fra stjernekikker. 

Etter noen sekunder kommer et et par hyl før han bare ligge og tittet rundt. Reagerer med en gang faren sin prater. Han får klippet navlesnor og vi ser på og nyter nurket vårt. 

Finner fa ut at inne på fødestua er det 12(!!!!) personer. Leger, JM og barnepleiere. Hvist jeg måtte i hu og hast av sted til operasjonssalen. 

Han ligger på brustet mitt, helt uinteressant i pupp. Bare stirrer rundt. Verdens hærligste. 

Jeg blir sydd sammen og får komme opp av fødesengs og over i vanlig seng. 

Mannen var fantastisk under fødselen. Gjorde alt riktig. Roset, gav meg drikke, hjalp og støttet og holdt seg unna når jeg ikke ønsket noe. Sterkere sammen ble vi. Og ikke minst nærmere hverandre! 

Selvom det tok tid og at det var møe leger og et sant smertehelvete før pressriene kom var det en fin fødsel. Er absolutt ikle skremt for ny fødsel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Det var en lang og fin historie! :jepp:

Kjenner meg igjen i et par ting der. Som den følelsen av å sitte på do sammen med mannen etter å ha fått klyx! 
''Nå må du i alle fall elske meg for resten av livet, det blir ikke verre enn det her!'' :hoho:

Men hvorfor ventet de så lenge med å sette epiduralen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Beccy87 skrev:

Puh! Det var en lang og fin historie! :jepp:

Kjenner meg igjen i et par ting der. Som den følelsen av å sitte på do sammen med mannen etter å ha fått klyx! 
''Nå må du i alle fall elske meg for resten av livet, det blir ikke verre enn det her!'' :hoho:

Men hvorfor ventet de så lenge med å sette epiduralen? :klo:

Det stod så fint i mitt fødebrev at epidural var uaktuelt... Kun hvis om at skulle det settes. Jeg spurte vel en gang, men fikk da beskjed om at det trolig var for sent. Også tja. Jeg skulle klare meg 😂 Og litt at jeg har supersprøyteskrekk 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten update fra meg! 

Livet som mamma er egentlig hærlig! Jeg har fått meg verdens beste gutt. Som vokser som bare det! Nå er all tøy i str 56 pakket bort. Nesten litt vemodig da jeg gjorde det. Innser jeg tok litt av når det gjelder tøy. Var mye han kun fikk brukt en gang :fnise:Fsktisk et par tre fire plagg han aldri fikk brukt også i den str... 

Ser jeg fortsatt har møe tøy i denne str også. Men mår man går fordi noe fint kan man liksom ikke la det bare henge der! Hoho! 

På 6-ukerskontrollen gik alt helt topp! Legger godt på seg, selvom han gulper til den store gullmedalje! Veide da 4800 og 55 cm lang! Gode bolla mi!

Amminga gikk Desverre ikke. Han blånektet pupp og reagerte kraftig på melka jeg pumpet. Og jeg hadde heller ikke nok melk til å gi. Så nå er det bare mme han får. Hatt endel trøbbel også her med magen, skal til legen til uka for å se om vi kan få reseptbelagt mme og om det hjelper... Vondt å se junior være utilpass ang magen. 

Jeg har fått en ganske så rolig baby. Selv med endel magevondt er det kun noen få knirkelyder av han. Trur veldig få har hørt han grine skikkelig. Eller som min mor sa her om dagen da hun hørte han grine for første gang, jøss det finnes lyd i han ja... Og hu har sett han mye! Hehe. 

selvom han er så liten ennå har vi alt begynt med leggerutiner :) Han skiftes på og får mat ca 20-21 og legges da i seng. Sover da i 4-5 timer, litt mat og sover atter igjen samme mengde. Er godt det. Også er han mye våken på dagtid. 

Han har endelig lært seg å dra på smilebåndene, og det er jo bare Så fantastisk! Blir bare mer og mer av det for hver dag nå. Herlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, mensen kom tilbake etter 7 uker 🙈 Ekke mer enn at man er ferdig å blø fra renselsen før man pinadø blør igjen :fnise: Heldigvis straks ferdig da :jepp: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at det går så bra, og at du trives i rollen! :hoppendeglad:
De vokser så fort hele veien her, vi også har en del klær i de ulike størrelsene som han ikke har brukt i det hele tatt. Måtte bla. klippe av føttene på et par pyjamaser fordi jeg nektet å legge de vekk ubrukte og det var den eneste måten han fortsatt kunne få de lange bena sine til å passe inni. :fnise:

De er så fine når de smiler, for ikke snakke om når de endelig begynner å le! Bare å glede seg! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødselshistorie!  Jenta mi kom ut som stjernekikker med hodet på skrå! Gøy at din baby lå på samme måte! 

Skjønner hva du mener med for mye tøy. Helt flaut hvor mye jeg har i hver størrelse.  Godt jeg fikk jente denne ganga,slik at jeg kan bruke alt om igjen :)

Endret av blomst12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Tiden går alt for fort! Nå er junior 3 mnd og det er jo heilt utrolig hvordan tiden bare løper av sted! 

Junior er bare helt fantastisk! Kunne ikke bedt om noe bedre! Han er jo så snill. I skrivende stund ligger han og sover, noe han gjør store deler av døgnet, sånn egentlig. Selvom han på mange måter også er mye våken på dagtid. 

Hans rytme har stabilisert seg nå. Den starter ca 08 med stell og mat. Så er der litt leketid i Babygymmen eller i grinda(ja han elsker å ligge der lenge). Mat igjen på slaget tre timer etter kl 11. Så sover han gjerne i en time før det er mer leking og kos. Mat igjen ca 14, mer lek og kos, mat 17 og sove en time eller halvanne, kveldsstell evt bad. Mat igjen ca 1930-20. Sovner så etter rap og sover da til ca 03-04! En flaske med mat og sove videre igjen! Kan absolutt ikle klage på dette 😍 

Nå begynner også str 62 å bli for smått, Iallefall buksene. Han er så lang i bena. Betyr bare mer shopping på meg det 😂 til mannens fortvilelse. Var skråsikker på at vi ikke hadde utedress til han i 68, men etter å ha lett litt i skapet hans fant jeg to. Ikke at vi bruker særlig med utedresser da vi både har en tjukk dunpose i vogn og en i bilsetet. Så går mest i strikka heldress. Synes faktisk det er litt vanskelig å kle de små nå. Iallefall når tempen er så vippende. 

Til torsdag skal vi til hs igjen. Spent på vekta hans, er ikle veid nå siden 6-ukerskontrollen. Han skal også få vaksine da. Spent på åssen det går 🙈 Håper bare han ikke reagerer på det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk kontrollen? :)

Junior høres helt fantastisk ut! :hjerte:

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. mars 2016 at 7.41, Surriball skrev:

Hvordan gikk kontrollen? :)

Junior høres helt fantastisk ut! :hjerte:

Kontrollen gikk kjempe. Valgte å flytte den en uke pga hyttetur den helgen han skulle hatt vaksina. 

Har fått meg en kjempegutt! Veier 6360 gr og 65 cm lang! 😱 10 cm på halvannen mnd! Sjukt 😂 

Vaksinene gikk også greit. Gråt noen min så gikk det over. Ble veldig slått ut av de. Sov store deler av dagen og fra 20-10! 🙈😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...