Gå til innhold

Vanskelig å strikke str?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En bekjent spør stadig om å få oppskrifter og strikke etter til mine barn. Det er en hobby, hun liker å strikke. Men hver eneste gang (!) selvom vi oppgir str, er klærne alt for store. F.eks str 5 år til en toåring. Eller str 1 år til nyfødt. Dvs ganske mye for stort, så vi sliter med lagringsplass...

Er det vanlig at tøy alltid konsekvent blir alt for stort når det strikkes?

Anonymous poster hash: a3a05...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun strikker sannsynligvis veldig løst, og da blir det mye større. Kanskje hun ikke sjekker strikkefastheten. Eller oppskriftene kan være feil.



Anonymous poster hash: 0547a...1e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun strikker for løst i forhold til oppgitt strikkefasthet i oppskriften. Jeg sjekker alltid at strikkefastheten stemmer, og bytter til tynnere eller tykkere pinner alt ettersom. Hvis hun bruker annet garn enn det som står i oppskriften kan også resultatet bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent spør stadig om å få oppskrifter og strikke etter til mine barn. Det er en hobby, hun liker å strikke. Men hver eneste gang (!) selvom vi oppgir str, er klærne alt for store. F.eks str 5 år til en toåring. Eller str 1 år til nyfødt. Dvs ganske mye for stort, så vi sliter med lagringsplass...

Er det vanlig at tøy alltid konsekvent blir alt for stort når det strikkes?

Anonymous poster hash: a3a05...4e9

Mange strikkeoppskrifter har veldig "romslige" størrelser. I tillegg er det lett å tenke at det er greit å ha "noe å vokse i", det tar jo tid (og koster penger) å strikke. Jeg gjorde også det, skulle jeg strikke til en på fire strikket jeg gjerne størrelse 5-6 år. (Og det tar jo også tid å strikke, så med maks uflaks kan klærne være for små før de er ferdige.) Nå har jeg gått over til å strikke størrelse 3-4 år til en som er fire. Allikevel har klærne gjerne vart minst to vintre, så det har gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) strikker med samme garn som oppskriften(drops), men strikkefastheten kan være det som er problemet ja.

Anonymous poster hash: a3a05...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange strikkeoppskrifter har veldig "romslige" størrelser. I tillegg er det lett å tenke at det er greit å ha "noe å vokse i", det tar jo tid (og koster penger) å strikke. Jeg gjorde også det, skulle jeg strikke til en på fire strikket jeg gjerne størrelse 5-6 år. (Og det tar jo også tid å strikke, så med maks uflaks kan klærne være for små før de er ferdige.) Nå har jeg gått over til å strikke størrelse 3-4 år til en som er fire. Allikevel har klærne gjerne vart minst to vintre, så det har gått greit.

Skjønner, men her er det snakk om å lagre klær i 2 år osv. Og enkelte ullklær er veldig store. Men tør ikke å si noe ;)

Anonymous poster hash: a3a05...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner, men her er det snakk om å lagre klær i 2 år osv. Og enkelte ullklær er veldig store. Men tør ikke å si noe ;)

Anonymous poster hash: a3a05...4e9

Er det ikke like greit at du sier fra? Det er jo kjedelig både for deg/dere og hun som strikker at klærne ikke passer. Jeg ser heller ingen grunn til at hun skulle blitt fornærmet over noe sånt. (Er du redd for å såre trenger du ikke nevne at du tror hun strikker for løst, du kan bare si at størrelsene på drops er store. Og min erfaring er at de faktisk er det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...