Gå til innhold

Fra eskimoegg til høstbaby- venter på bittelillesøster ❤️


QBee

Anbefalte innlegg

I natt sov vi fra 21-08:30! Fantastisk å være uthvilt til tross for liten bebis i hus. De tre siste kveldene har hun blitt veldig trøtt rundt 20-tiden, så lurer på om det er døgnrytmen som begynner å snike seg på plass allerede?! Hun har enda ikke lært seg å sovne alene da, så det kan bli en utfordring.

Gir enda mer erstatning nå, så ser vel hvor dette bærer hen. Jeg hadde innfunnet meg med delamming, og var så glad for at vi iallfall hadde kosen med det :hjerte: Men melkemengden går bare nedover selv om vi fortsatt ammer mye, og nå går utdrivningen enda tregere pga det= sur baby.

Mistenker at produksjonen har gått ned fra starten pga brystene ikke blir helt tømt. Ammehjelper var enig, og mener det skyldes treg utdrivning. Det jeg synes er rart er at denne fungerte veldig bra etter perioden hvor jeg håndmelket og hadde mer enn det jeg har nå. Så hadde håpet at det kanskje kunne være tungebåndet eller noe med baby som gjorde at hun ikke fikk ut resten, etter den første spruten hadde gitt seg. 

Det rimer med treg utdrivning da, helt fra starten var det jo problemer med lite melk. Har ikke hatt spreng en eneste gang etter de aller første døgnene. Akkurat nå er det veldig sårt at det er selvforskyldt, føles som om jeg har valgt store pupper foran babyen min liksom. (Noe som er bs, det var et veloverveid valg etter to barn og for å "fylle i" tomrommet. Overfladisk ja, men ikke noe jeg har angret på før nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Bare noen dager igjen til mini er 3 mnd. Hun er i stadig endring, det går så fort! Omsider går det an å legge henne fra seg litt, og hun er stort sett blid og fornøyd. Skravler og smiler masse, og i dag lo hun ordentlig for første gang :hjerte:

Jeg har jo vært den foretrukne personen lenge pga puppen, men nå har hun virkelig fått en klar mammapreferanse og kan godt sette i et hyl bare fordi det ikke er jeg som holder henne. Litt koselig og til en viss grad forventet, men litt slitsomt er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tiden kan gå så fort! Skjønner godt det blir slitsom når du er den eneste som duger, men vil tro den ferske babylatteren veier opp for det meste:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.1.2018 den 7.37, LoveTrain skrev:

At tiden kan gå så fort! Skjønner godt det blir slitsom når du er den eneste som duger, men vil tro den ferske babylatteren veier opp for det meste:rodmer:

Ja tiden flyr avgårde :) er vel snart i mål du også nå?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå blitt flaskemamma. Er (nesten) ferdig med å ha dårlig samvittighet for det også. 

Faktisk ser jeg masse fordeler med flaskemating :hjerte: De fleste bunner riktignok i at ammingen var problematisk, but still. De to anekdotiske bevisene jeg har løpende rundt hos meg bekrefter for min del at genetikk/tilfeldigheter spiller hovedrollen når det kommer til allergier, immunforsvar, intelligens, kresenhet osv. Så jeg er ikke det minste skeptisk til MME.

Vi kan nå ha et måltid med hud- og blikkontakt der vi begge koser oss, ingen er stressa og ingen gråter. Er det tomt lager vi bare mer :) 

For meg som heller ammer på et offentlig toalett enn in public så er flaske egentlig mest praktisk.

Mer forutsigbare måltidstider gjør det lettere å planlegge enkelte aktiviteter.

Baby blir mindre avhengig av meg (ikke noe stort mål i mitt tilfelle, men godt å i det minste kunne gå på butikken alene i blandt).

Jeg kan endelig senke skuldrene og stole på at baby har det bra, og når hun gråter så er det iallfall ikke for at hun er sulten.

Når jeg virkelig innså at jeg måtte gi opp, så står jeg igjen med en eneste ting som jeg er virkelig lei meg for å miste. Den ultimate trøsten som bare puppen kan gi. Enten det er sult, trøtthet, overstimulering, sykdom osv- amming hjelper på alt det der. Ikke bare de første mnd, men i hele ammeperioden. 

Hun tar fortsatt pupp når hun er sliten og ikke finner roen selv. Men nå kommer det next to nada og jeg ser ikke for meg at verken hun eller jeg er komfortable med å tørramme særlig lenge.  Prøver så godt hun kan å ta smokk, men virker som om hun ikke klarer å holde vakuum.

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder er en skikkelig milepæl. På få uker går man fra litt kaoslignende tilstander, til at rutinene bare faller på plass av seg selv. 

Plutselig sovner hun for seg selv og sover lenge i vogna. Hun kan ligge for seg selv en god stund nå. Jeg får gjort både husarbeid, lekser med ungene og har tatt farvel med toromiddager. Stort sett så sovner hun for natta i 19-20-tiden. Hun spiser store, gode måltider og det går noen timer før hun er sulten igjen. Førstegangsforeldre- ikke stress, alt ordner seg etterhvert :) 

3-mnd kontroll er overstått, og mini ligger på 85-percentilen på høyde og helt på gjennomsnittet på vekt. Lang og slank mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig at dere nå har kommet frem til noe som funker bra for dere! Hun har jo fått en god start på livet med masse morsmelk. Amming som ikke fungerer optimalt kan være såå utmattende, så det er nok godt å senke skuldrene :)

Høres ut som dere har fått en veldig fin rutine på dagene allerede, så herlig. Og tiden flyr altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du nå er helt ferdig å ha dårlig samvittighet for å gi flaske. Hver enkelt må gjøre det som passer dem best. Det blir folk av de uansett hvor mange fordeler det ene eller andre gir. :) Her også var 3 måneder en liten milepæl der mye av kaoset forsvant. :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2018 den 9.24, Sisti skrev:

Så deilig at dere nå har kommet frem til noe som funker bra for dere! Hun har jo fått en god start på livet med masse morsmelk. Amming som ikke fungerer optimalt kan være såå utmattende, så det er nok godt å senke skuldrene :)

Høres ut som dere har fått en veldig fin rutine på dagene allerede, så herlig. Og tiden flyr altså! 

Ja det var en stor lettelse å komme over "mme-frykten". Jeg tviholdt liksom på "amming-er-så-koselig-og-jeg-må-få-det-til"-tanken, til det gikk opp for meg at jeg hadde det ikke koselig overhodet. Mamming-før-amming er kanskje litt klisje, men så sant så sant. Håper det går bra med deg og lillemannen også, dagene går vel ikke noe seinere der i gården :) 

På 29.1.2018 den 20.21, Jill skrev:

Håper du nå er helt ferdig å ha dårlig samvittighet for å gi flaske. Hver enkelt må gjøre det som passer dem best. Det blir folk av de uansett hvor mange fordeler det ene eller andre gir. :) Her også var 3 måneder en liten milepæl der mye av kaoset forsvant. :nori:

Ja visst blir det folk av dem. Blir leger og advokater og friske mennesker av MME-barn også liksom, og uansett så er nå det viktigste at de har det bra og er lykkelige. Og akkurat nå er mini lykkeligere med en full flaske enn en tom pupp. Men siden mitt forrige flaskebarn har jeg jo fått til å amme et barn til over året, og fått opplevd hvor fint det er... så kommer nok til å savne det en stund. Men den dårlige samvittigheten sier vi farvel til :) 

Deilig når det blir litt mer rutiner på ting og man føler man begynner å få litt kontroll på livet igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det et år siden vi satt inn det lille 8-delte mirakelet. Så rart, at for bare et lite år siden var jeg ikke en gang gravid! Og nå er hun her, en like selvfølgelig del sv familien som resten av oss :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, QBee skrev:

I dag er det et år siden vi satt inn det lille 8-delte mirakelet. Så rart, at for bare et lite år siden var jeg ikke en gang gravid! Og nå er hun her, en like selvfølgelig del sv familien som resten av oss :hjerte:

Gratulerer med overstått årsdag for innsett :nordvesta:  

Godt å høre at rutiner faller på plass rundt 3mnd, da har jeg noe å se frem til :P Og så deilig det må være å få orden på den matingen og bare slå seg til ro med at det er som det er. Man kan da ikke gjøre mer enn sitt beste? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jubileumet, ja! 🎉 Det må være ganske rart. Umulig å se for seg før man blir gravid, og det er ganske vanskelig å se for seg mens babyen spreller i magen også.

Og overgangen til mme høres veldig klok ut 😊 De jeg kjenner som har gått over til flaske etter hvert har beskrevet det som en lettelse alle sammen. De har jo prøvd hard, men i tilfeller hvor det endelig blir ro, mindre stress og en fornøyd og mett unge med mme, så kan ikke det være annet enn helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 11.31, LoveTrain skrev:

Gratulerer med overstått årsdag for innsett :nordvesta:  

Godt å høre at rutiner faller på plass rundt 3mnd, da har jeg noe å se frem til :P Og så deilig det må være å få orden på den matingen og bare slå seg til ro med at det er som det er. Man kan da ikke gjøre mer enn sitt beste? :) 

Du har mye å så frem til også før 3mnd ;) nei, føler jeg virkelig har prøvd. Litt såret stolthet over at mitt beste ikke var godt nok, men det er som det er :) 

På 3.2.2018 den 13.12, Illy skrev:

Gratulerer med jubileumet, ja! 🎉 Det må være ganske rart. Umulig å se for seg før man blir gravid, og det er ganske vanskelig å se for seg mens babyen spreller i magen også.

Og overgangen til mme høres veldig klok ut 😊 De jeg kjenner som har gått over til flaske etter hvert har beskrevet det som en lettelse alle sammen. De har jo prøvd hard, men i tilfeller hvor det endelig blir ro, mindre stress og en fornøyd og mett unge med mme, så kan ikke det være annet enn helt rett.

Enig. Det er veldig vanskelig å gå å kjenne på den følelsen at baby er sulten. Mens alle ammeeksperter sier at man kun skal se på vekt og bleier, for hyling, kaving ved brystet, vilje til å spise MME, misnøye kan skyldes så mangt. Sikkert sant, men det kan også skyldes sult! Da er det veldig deilig å endelig lytte til hva "mammahjertet" har sagt lenge og gi baby det man tror den trenger!

Håper formen din er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig hvor forskjellige disse små er. Samsoving og fri bar reddet spedbarnstiden min med mellomste, og jeg var så fast bestemt på å kopiere metoden denne gang. Gjett hvem som sov i sin egen seng for første gang i natt, fra 19:30-05:30 UTEN å våkne for mat da?!? Fikk en flaske når hun våknet og sover enda *lykke* :):) 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å skrive at lille nå snur seg fra rygg til mage. Ikke heeelt roen enda, sånn 50% av gangene hun prøver så tipper hun tilbake på ryggen :P Men begynner virkelig å bli mer mobil :) (litt av vitsen med å skrive dagbok i babytiden er vel å få dokumentert disse små milepælene?) 

Ellers har hun fått masse kommentarer på at hun er blitt god og rund i det siste, så tydelig at MME-en gjør jobben sin :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, QBee skrev:

Bare innom for å skrive at lille nå snur seg fra rygg til mage. Ikke heeelt roen enda, sånn 50% av gangene hun prøver så tipper hun tilbake på ryggen :P Men begynner virkelig å bli mer mobil :) (litt av vitsen med å skrive dagbok i babytiden er vel å få dokumentert disse små milepælene?) 

Ellers har hun fått masse kommentarer på at hun er blitt god og rund i det siste, så tydelig at MME-en gjør jobben sin :hjerte:

Så stas :) min er så stor og tung at hun ligner en sel på land :laugh:. Armene og bena spreller i luften mens magen ligger plantet på gulvet. Ikke veldig mobil med andre ord :P

hvem var det du var inne på bv igjen? Jeg har glemt det :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.2.2018 den 21.04, Ruccula skrev:

Så stas :) min er så stor og tung at hun ligner en sel på land :laugh:. Armene og bena spreller i luften mens magen ligger plantet på gulvet. Ikke veldig mobil med andre ord :P

hvem var det du var inne på bv igjen? Jeg har glemt det :P

 

Bollebabyer er sååå gode da :hjerte: Er jo sånn de skal være (sier folk, også kommer jeg det med min slanke:P). Ikke rart hun trengte mye melk når hun hadde tenkt å bli så stor! 

Oktomom er jeg på bv. Men lite aktiv der. Er med i 3 fb-grupper så blir liksom litt her og litt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, QBee skrev:

Bollebabyer er sååå gode da :hjerte: Er jo sånn de skal være (sier folk, også kommer jeg det med min slanke:P). Ikke rart hun trengte mye melk når hun hadde tenkt å bli så stor! 

Oktomom er jeg på bv. Men lite aktiv der. Er med i 3 fb-grupper så blir liksom litt her og litt der. 

Åja oktomom var det :):) deg vet jeg jo godt hvem er :)

Baby her spiste ekstremt mye da hun var bitteliten, men nå spiser hun egentlig ikke så mye mer.  Hun spiser nesten mindre nå enn da hun var 8-10 uker :) drikker vel ca en liter om dagen kanskje 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 18.28, Ruccula skrev:

Åja oktomom var det :):) deg vet jeg jo godt hvem er :)

Baby her spiste ekstremt mye da hun var bitteliten, men nå spiser hun egentlig ikke så mye mer.  Hun spiser nesten mindre nå enn da hun var 8-10 uker :) drikker vel ca en liter om dagen kanskje 

 

Fortsatt ganske bra med en liter da. Godt at hun får nok nå og vokser så bra på bare mm. Venter litt med fast føde dere da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mini passert 4 mnd. Plutselig er hun ikke nyfødt lenger, men en "stor" baby. Det er en veldig fin tid nå! Det var veldig kos med nyfødt også, men på en måte er det fint at ikke den perioden varer sånn kjempelenge, for det er jo ikke så mye med dem i den alderen. Nå er det pludring, hyling (glad sådan), skravling og smil for alle penga. 

Vi begynte med smaksprøver dagen før hun ble 4 mnd. Hadde nok gjort det uansett hvilken melk hun fikk, men siden det nå er MME så var det liksom ingenting å lure på. Så for meg at vi skulle starte med grøt som med de andre, men så tenkte jeg litt og kom frem til, hvorfor det egentlig? Hvorfor ikke bare "bombardere" henne med smaker helt fra starten, istedenfor å holde seg til den kjedelige kjøpegrøten?

Har spesielt et barn som er forferdelig kresent, så hvis det er noe jeg kan gjøre for å forebygge at hun her og blir sånn, så gjør jeg det!

Til nå har hun fått gulrotpuré, laget med olivenolje og litt MME, most eple, most banan og potet-/pastinakkpure laget på vann og en liten klatt smør. Alt går ned på høykant (men i bittesmå porsjoner selvsagt). Kommer til å fortsette med alt mulig av frukt og grønt nå i starten, så tenker jeg at hun kan få grøt etterhvert som hun trenger fullverdige måltider til kvelds og frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...