Gå til innhold

Frykt og Avsky ... med mere


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Dagbok ... som opprettes natterstid. Er det da en nattbok? 

 

Dette er mitt lille kongedømme. Her er jeg konge og dronning, hoffnarr og annet skrømt. Her akter jeg å la tanker og ord flyte, en bastardisert utgave av "stream of consciousness". 

 

Men først, søvn. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

For en helvetes dag! Forsov meg med over en time til et møte, hastet heseblesende inn på møtelokalet kun for å oppdage at møtet er først i morgen. 

 

Frøken Superdupersmart bør kanskje lære seg å se nøyere etter i kalenderen :glare: . 

 

Uansett, tok en kaffe på stamkafèen, leste aviser, og luftet store og små tanker med en bekjent.

 

Bare en episode til med Twin Peaks, og så er det tid for å se hva øyelokkskjermen viser i natt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Her vil jeg følge med! Men hvordan vil du klare å sove etter Twin Peaks??? Bob!

 

Hei du vakre!

 

Bob-episodene var jeg ferdige med for et par dager siden, nå er det Windom Earle som harselerer med Special Agent Dale Cooper. 

Dessuten er det en viss likhet mellom Bob og speilbildet mitt om morgenen, så jeg blir ikke så skremt av ham  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Hei du vakre!

 

Bob-episodene var jeg ferdige med for et par dager siden, nå er det Windom Earle som harselerer med Special Agent Dale Cooper. 

Dessuten er det en viss likhet mellom Bob og speilbildet mitt om morgenen, så jeg blir ikke så skremt av ham  :laugh:

Grøss! Håper jeg aldri kommer til å våkne opp med deg.  :hakeslepp:

 

Fear and loathing in LV? Bra film! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Så koselig at du har fått deg en dagbok Lafemmemauvaise :D

 

Jeg syns du skriver mye bra over hele forumet :)

 

Tusen takk, du snilleste! 

Tenkte jeg skulle prøve denne dagbok-funksjonen for å gi rom til skvaldresjura i meg  :fnise:

 

Grøss! Håper jeg aldri kommer til å våkne opp med deg.  :hakeslepp:

 

Fear and loathing in LV? Bra film! 

 

Thihihi, tenk på meg da!, som blir møtt med dette grufulle åsynet hver morgen når jeg tasser inn på badet.  :fnise:

 

Fear and Loathing in Las Vegas er en av favorittfilmene mine. Har sett den såpass ofte at jeg stort sett kjenner all dialog utenat. Kanskje litt lettere OCD her i gården. 

 

Og nå er det tilbake til strikketøyet - Alfa har bedt om ei lue i fargene til fotballaget Bayern München (rødt og hvitt), så nå seiler jeg gjennom maskehavet og titter med et halvt øye på TV-serien Hannibal. 

 

Ha en god kveld, Jacklost og Citronella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Tusen takk, du snilleste! 

Tenkte jeg skulle prøve denne dagbok-funksjonen for å gi rom til skvaldresjura i meg  :fnise:

 

 

Thihihi, tenk på meg da!, som blir møtt med dette grufulle åsynet hver morgen når jeg tasser inn på badet.  :fnise:

 

Fear and Loathing in Las Vegas er en av favorittfilmene mine. Har sett den såpass ofte at jeg stort sett kjenner all dialog utenat. Kanskje litt lettere OCD her i gården. 

 

Og nå er det tilbake til strikketøyet - Alfa har bedt om ei lue i fargene til fotballaget Bayern München (rødt og hvitt), så nå seiler jeg gjennom maskehavet og titter med et halvt øye på TV-serien Hannibal. 

 

Ha en god kveld, Jacklost og Citronella!

Lett OCD? Gjenkjennelse. Håndarbeid. Ingen gjenkjennelse.  Men jeg skulle ønske jeg kunne strikke plagg. Ønsker meg en løs hjemmestrikket ullcardigan. Jeg tror jeg må utfordre meg selv, det finnes vel YouTube som kan lære meg å strikke! Og siden jeg er i stand til å sette sammen og lage en anstendig 5-retters meny, samt ha en PhD i medisin, så burde jeg klare det. Alfa er sikkert en hyggelig liten mann. Hannibal har jeg mine tvil om. Kun sett The Silence of the Lambs,- er serien å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Lett OCD? Gjenkjennelse. Håndarbeid. Ingen gjenkjennelse.  Men jeg skulle ønske jeg kunne strikke plagg. Ønsker meg en løs hjemmestrikket ullcardigan. Jeg tror jeg må utfordre meg selv, det finnes vel YouTube som kan lære meg å strikke! Og siden jeg er i stand til å sette sammen og lage en anstendig 5-retters meny, samt ha en PhD i medisin, så burde jeg klare det. Alfa er sikkert en hyggelig liten mann. Hannibal har jeg mine tvil om. Kun sett The Silence of the Lambs,- er serien å anbefale?

 

Du, strikking er kjempegøy, og med en slik kulinarisk og intellektuell merittliste som du har, så klarer du dette lett som bare det! 

Holder på med en slik cardigan som du beskriver i tillegg til alle de andre strikkeprosjektene mine. Mangler bare ermene, og så begynner jeg på raglanfellingene. Målet er å bli ferdig til 1. oktober. 

 

Alfa er slettes ikke så verst. Jeg har bursdag om ikke så altfor lenge og han har organisert en seiltur til meg  :hoppendeglad: Dessuten er han snill, omtenksom, motiverende, og morsom - og det hjelper på.

 

Hannibal er fantastisk! Definitiv verdt det - hvis man foretrekker TV-serier som ikke følger standarden, og som legger vekt på det estetiske. I tillegg er Mads Mikkelsens tolkning av Hannibal Lecter veldig ulik Anthony Hopkins sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Natt tre i dagbok-prosjektet mitt. 

 

Hvordan var dagen? Joda, grei nok. Oppdaget tre ting:

1) Jeg hadde mistet € 40 på vei hjem fra butikken onsdagskveld. Hrmf. Greit nok, ikke noe å gjøre med det nå.

 

2) Jeg hadde gjort en designfeil på Bayern München-lua til Alfa. Uuurgh. Da var det bare å begynne på nytt.

 

3) Har fått et utslag i hodebunnen. Jaja og heihei hudlege! 

 

Det er visstnok viktig å være løsningsorientert. Og nyhetene i betraktning så bør jeg holde kjeft, for dette er luksusproblemer. 

 

Forøvrig var det høstlig vær i dag. Regn og vind og nesten ullgenser-vær. Dette lover godt. Høsten er ei fin tid. Alt roer seg ned etter sommerens hektikk. Livet faller tilbake til hverdagen etter sommerens eksesser. Man trenger ikke lenger være så krampaktig overveldet glad for solskinn og softis og grilling. Nå er det dags for mørke kvelder med stearinlys, te, og gode bøker. Og høststormer. Jeg har alltid vært tiltrukket uvær. Kanskje fordi det tidvis speiler mitt eget liv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hmmm, jeg fikk plutselig for meg at jeg vet lite om månen. F.eks. hva er inni månen? Hvilke steinarter finner man der? Hva finner man der i det hele tatt? Har det vært tatt stratigrafiske prøver? Sånne lange prøver forskere har hentet opp fra isen på f.eks. Sørpolen og Grønland?

 

Så jeg vurderer å spørre om det her inne på KG. Men jeg er redd for at hvis jeg skriver: "Hva er inni månen?" så kommer jeg til å få typiske KG-svar som:

- "En ostedisk"

- "Brie, Camembert, Roquefort, Stilton"

- "Det flyvende spaghettimonsteret"

- "Enda mer stein"

- "Hemmelig, kan dessverre ikke røpe det"

- "Musefeller"

osv.

 

Og jeg er litt redd for at grunnen til at jeg tenker slik, er det at dette er typiske svar jeg selv kunne ha skrevet på spørsmålet "Hva er inni månen?". Det er altså på seg selv man kjenner andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Trøst. Fredag endte heller utrivelig, så da var det bare å trøste seg selv. Dette skjedde på følgende måte:

- Kaffe på stamkaféen

- Tre aviser: Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine, og The New York Times. Relativt høy blærefaktor i håndveska

- Sen lunch på en bedre italiensk restaurant i godt selskap. Ypperlig mat ... bl.a. sart lammecarré 

 

Egentlig var jeg mer enn tilfreds etter dette. Og satte nesen hjemover. Beklageligvis førte hjemveien forbi en av favorittene mine når det kommer til bokbutikker. Og selvsagt ble jeg ledet inn i fristelsen. Ikke at jeg strittet nevneverdig i mot. Enkelte fristelser får meg til å glemme tid og sted. Bokbutikker utøver altfor ofte denne virkningen på meg. 

 

Så da ble det:

1) Ovid - The Fall of Icarus

2) Nietzsche - Aphorisms on Love and Hate

3) Dante - The Circles of Hell

4) Saga of Gunnlaug Orms Tongue

5) Marx/Engels - The Communist Manifesto

6) Dhammapada

7) Simon Barnes - Ten Million Aliens

8) John Brockman - What Should We Be Worried About?

9) Peter Ward - A New History of Life: The Radical and New Discoveries About the Origins and Evolution of Life on Earth

10) Bill Nye - Undeniable: Evolution and the Science of Creation

11) Andreas Wagner - Arrival of the Fittest: Solving Evolution's Greatest Puzzle

12) Mark Greengrass - Christendom Destroyed: Europe 1517-1648

 

(Hvis jeg skriver det i minste skriftstørrelse, så ser det ikke så mye ut)

 

Det er bare litt over en måned siden siste villmannshopping. Og jeg har selvsagt ikke lest ferdig alle de jeg kjøpte da siden jeg heller ikke er ferdig med alle de jeg kjøpte i slutten av juli. 

 

Kombinasjonen "interessert i mangt" og "velassorterte bokbutikker" er ikke uten sine faremomenter. Jeg ser ikke med glede frem til den dagen jeg skal flytte og pakke ned +700 (aktuell bestand) bøker. Altså, leiligheta kommer jeg ikke til å savne, det skal bli godt å komme seg ut herfra. Men så var det den bokpakkinga da. 

 

Kunnskap er tungt. Noe bøker er et håndfast bevis på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Det må være en fantastisk opplevelse å være sammen med deg :)

 

Thihihi, tusen takk  :hug:

 

Men jeg kan være et beist også, ei skikkelig trollkjerring, ei heks, en eder og galle-spyttende drage. Og så er jeg en hissigpropp. Det sier i allefall de som kjenner meg godt. Hissigpropp, men snill i henhold til pappa.  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Hehe, alle har sine forskjellige sider :P Jeg kan være litt barnslig noen ganger, det synes jeg alle voksne burde kunne få liv til å være av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg leser til vanlig en til to papiraviser daglig - alt ettersom hva jeg har tid til. I tillegg titter jeg raskt innom nettaviser. For omlag to måneder siden begynte flyktningproblemet å bli daglig nyhetsstoff med økende dekning. Og for å få mer bredde i hva jeg leser, begynte jeg å lese opptil fem ulike papiraviser daglig. I motsetning til Norge, er det mer journalistisk bredde her i Tyskland. Sikkert også en naturlig konsekvens av at det bor over 80 millioner mennesker i landet. 

 

Jeg har som sagt lest mye om flyktningene. Jeg har i tillegg lest gjennom statistikker, skjemaer, rapporter, og studier. Alt i et lønnlig håp om å kunne få et helhetlig bilde av situasjonen. Men jeg skal ærlig innrømme at det er vrident. Vanskelig. Komplisert. Bildet av flyktningsituasjonen anno 2015 er en innfløkt mosaikk. Alt henger sammen. Man kan ikke sette fingeren på en ting som den eneste årsak. For alt er sammenvevd. Internasjonal, kontinental, og nasjonal politikk kolliderer, religiøse meninger overtar der hvor fornuften burde holde hevd, xenofobi (og nasjonalisme) unnskyldes med elendig økonomi og selektiv hukommelse, hykleri og dobbeltmoral rår der hvor medmenneskelighet prekes, osv.

 

Og akkurat som det ikke finnes én årsak, så finnes det heller ikke én løsning. 

 

Jeg blir derfor så oppgitt og sint - tidvis sågar skremt - når jeg leser hva enkelte klarer å lire av seg av brunt tankegods på enkelte fora. Det kappstrides om å spre mest feilinformasjon; det ekstrapoleres fra studier for å gi ens forkvaklede synspunkter faglig tyngde; føleri bytter plass med fornuft. 

Det virker ganske mørkt akkurat nå.

 

Men jeg tillater meg å sitere fra Jens Bjørneboes "Bestialitetens Historie":

 

Jeg tror ikke at mennesket er ondt, eller at mennesket er godt, - jeg tror at mennesket er delvis ondt og delvis godt. Hvilken side som skal få vokse og utvikle seg, avhenger av oss selv. På en planet hvor mennesker fritt har valgt å la seg brenne levende for sannhetens skyld, må det gode ha store muligheter. Retten var satt, anklagene lest opp, vitnene hørt, bevisene lagt frem, mennesket funnet skyldig. Jeg førte rettsprotokollene. Men jeg savner en stemme i rettssalen, forsvarerens. 

Prosedyren blir lovsang - over mennesket det ufattelige - det uendelig onde, det uendelig gode, - det alt fornyende, det alt omveltende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...