Gå til innhold

En nordlending i Japan


Fandenivoldsk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et eventyr er det absolutt! Men jeg tror jeg slipper ganske greit unna foreløpig, som utlending og student, hehe. Er nok noe annet å jobbe her. Jeg syns det mest irriterende med å bo her er alle skjemaene man må fylle ut hver gang man vil gjøre noe, fulle tog og skrikende salgsassistenter i butikker :P

 

Nå er høstsemesteret kommet i gang, og jeg har fått registrert fagene mine! Om alt går som det skal så tar jeg 22 credits dette semesteret, minstekravet er 16. Tror det skal gå greit! Et av fagene er "Career development" (JADA, det er et fag), og der er det ikke noe pensum vi må igjennom. Derimot er faget kun på Japansk, og foregår fra klokka ett til ti over fire på Onsdager, så for meg er det som en ekstra lang, intensiv Japansktime :P merket hodet mitt var slitent Onsdag kveld!! Men det virker morsomt. Jeg har ikke peiling på hva jeg vil gjøre med livet mitt, så om jeg kan få litt veiledning, så skal jeg ikke klage.

 

I dag ble jeg nok en gang vekket tidlig av de satans ungene til naboen, forresten. Begynte nesten å grine av frustrasjon, for de er virkelig helt UTROLIG bråkete! Jeg skjønner at unger løper rundt og herjer, mer her er det snakk om konstant HYLING fra åtte om morgenen til langt ut på ettermiddagen. Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke gjør noe, for jeg kan ikke være den eneste i nabolaget som irriterer meg over dette. Nesten så jeg vil skrive et brev til dem og be dem, på mitt høfligste Japansk, om å holde kjeft roe seg litt ned. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho, da har jeg fått deltidsjobb! Som barnevakt faktisk, jeg som egentlig ikke liker unger engang :ler: men disse her var skikkelig søte! Og 8 og 12 år, da, så det er jo en fin alder. Er bare babyer og småbarn jeg ikke takler :P så det blir gøy! Også snakker de ikke Engelsk, så det blir jo bare enda mer trening for min del, haha. Håper jeg klarer å skjønne barne-slang på Japansk :fnise: Starter neste Torsdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooook, hadde en meget sær undervisningsopplevelse i dag.

 

Jeg tar da et fag som heter "career development", for det første går den 100% på Japansk, noe som får hodet mitt til å koke etter tre timer, haha. Men uansett, poenget er at vi skal lære oss selv bedre å kjenne, finne ut hvilke styrker og svakheter vi har, lære om jobbsøking (i Japan) og lignende. Så det er jo vel og bra.

 

Vel, dagens forelesning startet med "ice breaking games", der vi samlet oss i grupper og fikk i oppgave å liste opp forskjellige dyr vi tror finnes i Yokohama Zoo og akvarium. Så lagde vi et gedigent bingobrett på papir og fylte inn de forskjellige rutene med dyrenavn, også hadde vi BINGO :ler: læreren leste opp en historie, også skulle vi rope ut hver gang vi fikk et dyr som var nevnt. Det var jo WTF nok for min del, jeg bare.. "er dette et fag? Har vi undervisning nå??" Haha.

 

Så ble det enda rarere.

 

Vi begynte å snakke om abort, og fikk fire valg:
1. Abort bør være ulovlig uansett

2. Abort bør være lovlig kun hvis det er fare for morens liv

3. Abort bør være lovlig hvis foreldrene er i en vanskelig økonomisk situasjon eller lignende

4. Abort bør være lovlig uansett grunn

 

Så skulle vi velge en av de fire og forklare hvorfor vi mente det. Jeg valgte nummer 4, men jeg var en av veldig, veldig få som gjorde det. Overraskende mange valgte nummer 2, og jeg bare ???? Er dere virkelig så konservative? Det er snakk om 18-20ognoe år gamle studenter her, liksom. Og alle bare, "åå jamen tenk på den stakkars babyen" og jeg bare, tenk på den stakkars kvinnen som blir tvunget til å bære fram et barn hun ikke vil ha? Herrefred.

 

OGSÅ. Læreren gav oss så følgende "dilemma":
Forestill deg at du blir voldtatt (eller, om du er gutt, at kjæresten din blir det) og du blir gravid som et resultat. Men du er allerede 30 uker ut i svangerskapet. Ville du fremdeles tatt abort?

 

Og jeg bare.. okei, først og fremst, hvem POKKER går TRETTI UKER ut i svangerskapet uten å gjøre noe? Og for det andre, bare.. hæ. Ikke engang jeg ville tatt abort i en sånn situasjon, så jeg sa bare at jeg ville adoptert vekk ungen :ler:

 

Etterpå så vi et klipp fra en film om kvinner som har blitt gravide etter voldtekt, og mennesker som har blitt født som et resultat av voldekt, men den var veldig.. ensidig vinklet. Det var sånn, "Jeg elsker barnet mitt selv om hun er et resultat av voldtekt" "Jeg ville følt meg enda verre om jeg hadde tatt abort etter voldtekten", "Jeg er kanskje et resultat av voldtekt, men betyr det at jeg ikke burde få lov til å leve?" så jeg følte liksom at hele timen bare ble til anti-abort propaganda.

Det var skikkelig sært.

 

Og hva alt dette har å gjøre med "career development" har ikke jeg peiling på, men på slutten av timen så snudde læreren helt om og bare "ÅJA, forresten, dere må fylle ut dette til neste uke". Et ark der vi skal fylle ut interresser, våre svake sider, jobber vi har tenkt kan være interressante også videre. Greit, DET kan jeg skjønne hvorfor vi skal gjøre. Men alt det andre denne "forelesningen" besto av?
WHAT.

Endret av Fnisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt annerledes læringsformer enn i Norge, uten tvil :ler: 

Har du reist hjem for jule- og nyttårsfeiringen, eller har den også foregått i Japan? Håper det går bra med deg, og at eksamnene var snille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår! :)

Jeg var i Norge fra 19 Desember til 3 Januar, og det var UTROLIG deilig å komme hjem til jul :mrgreen: Japanerne kan pynte, men selve julefeiringen er ikke mye å skryte av :P norsk jul er best as, haha. Spist mye god NORSK mat, bakte julekaker, traff mine fantastiske venner som jeg bare ser en gang i året (men det føles som om vi traff hverandre sist uke), vært med familien og kost bikkja og katta mi halvt ihjel. Og ikke studert noe som helst, selv om jeg lovte meg selv at jeg skulle det ;D herlig, og ordentlig ferie!

Er akkurat kommet til leiligheta omtrent, og er sykt trøtt. Dumme jetlag. Sov ikke på flyet, bare døste av (men sovnet selvsagt på toget inn til Tokyo og våkna i Ikebukuro og ikke Shinjuku, eheh). Skal uansett holde meg våken noen timer til, så skal jeg køye. Skole i morgen!

Eksamensuka er i slutten av Januar :) så jeg har ikke hatt noen ennå, selv om jeg kunne ønske det! Lite gira på sprenglesing framover nå, men det må vel til :P blir sykt digg med fri fram til 7 (tror jeg) April etterpå, da! Særlig siden Februar er årets desidert kjipeste måned her, deilig å vite at jeg ikke behøver å trø ut av senga klokka 7 en iskald morgen.

I Mars kommer foreldrene mine hit! De besøkte meg første gang sommeren 2014, men da var vi bare i Tokyo og omegn. Nå skal vi dra til Hiroshima og Osaka, det gleder jeg meg til! Aldri vært i Hiroshima, så det blir interessant, og jeg digga Osaka så gleder meg til å dra tilbake. Dessuten har jeg bestilt billetter til Universal Studios Japan, noe som betyr WIZARDING WORLD OF HARRY POTTER :mrgreen::mrgreen::mrgreen: GIRA!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Jøss, så skoleåret er satt opp helt annerledes? 

Deilig med skikkelig norsk julefeiring da! :nigo:

Hvor kaldt blir det der? 

Så hyggelig med besøk! Kos dere, høres gøy ut! :hoppe:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det går fra April til Februar :) Så vi har ferie i Februar-Mars og August til midten av September. Så det blir ikke lange somre i Norge på meg :P men det er helt greit, så lenge jeg kan stikke av fra den latterlige hetebølgen som hele August er her. Er vel egentlig bare våren og høsten jeg liker her, haha! Heldigvis er også de årstidene lengst.

Blir ikke så veldig kaldt egentlig, det største problemet er at de kan ikke isolere hus her, så er det 1 grad ute er det 1 grad inne også.. og airconditionen slæsj varmeovnen min varmer kun opp rommet den er i (soverom/stue) så resten av leiligheta er PISSkald. Er en plage å gå på dass om vinteren :P dessuten er lufta skikkelig kjip for huden og leppene mine, må smøre meg inn med fuktighetskrem og lypsyl hele tiden. Æsj, æsj. Hehe. Gleder meg allerede til Mars og vååår! Da er det fint her, da. 

Takk! Gleder meg veldig :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Herreguuuud Tokyo og omegn er saa komplett ubrukelig i snovaer. Hele facebook-feeden min har vaert fylt med bilder av overfylte togstasjoner paa grunn av at togene ikke har gaatt (eller vaert megaforsinka). Gjaldt mitt tog ogsaa, selvfoelgelig. Og gjett hva som er enda mer fantastisk? Etter aa ha kjempet meg bort til skolen fra togstasjonen i en stygg blanding av regn og sno og etter aa ha blitt vaatere enn noedvendig fordi paraplyen min KNAKK i vinden (serioest, jeg vedder paa at de lager de slik med vilje for a selge flere, de taaler jo ingenting!) kommer jeg til skolen og.. det er ingen her. Bare de som jobber paa kontoret. Saa faar jeg vite via Line at timene er avlyst i dag, og de bare.. "fikk du ikke mailen om det?" Jeg sjekker mailen min og nope, ingen mail der. HVA FAEN JEG HAR LIKSOM SLITT MEG HIT FOR INGENTING?????? JEG KUNNE LIGGET HJEMME UNDER DEN VARME DYNA MI NAA. JEG HATER ALT.

..naa sitter jeg inne i et trist klasserom og skal liksom lese til eksamen, men det er jo klin umulig siden jeg er iskald paa grunn av at jeg nesten regnet bort paa grunn av den ubrukelige paraplyen som knakk i dette ubrukelige vaeret :-------------)

Greit, er ikke saaa sur altsaa. Hehe. Men det er virkelig latterlig saa daarlige de er til aa takle sno her, dette skjer jo hvert jaevla aar! Og er ikke saann at Japan er et tropisk land liksom, de vet godt at sno eksisterer her.. og aerlig talt, naar en kommer fra Nord-norge og har vaert vant til aa maatte staa opp tidligere for aa maake sno omtrent hver dag fra November til Mars, saa er det ganske patetisk hvordan alle her blir helt "omg hva er alt dette hvite paa bakken" og alt stanser omtrent, bare pga noen stakkarslige cm :P

Jajaaaa. Meldt sol senere heldigvis, saa forhaapentligvis forsvinner denne soerpa like fort som den kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkeligl nå :ler: Og jeg er for lat til å lese gjennom alt.. :sjenert:
Men! Er alle fagene og sånn på japansk? Kunne du japansk fra før? Og hvorfor ta bachelor i akkurat Japan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kratt skrev:

Jeg er skikkeligl nå :ler: Og jeg er for lat til å lese gjennom alt.. :sjenert:
Men! Er alle fagene og sånn på japansk? Kunne du japansk fra før? Og hvorfor ta bachelor i akkurat Japan? 

Nei, skolen min tilbyr fag baade pa Engelsk og Japansk, saa jeg har begge deler. Noen fag gaar kun paa Japansk saa der har jeg ikke noe valg, men andre kan jeg velge selv :) Jeg kunne Japansk fra foer ja, men ikke flytende og ikke nok til aa kun ha fag paa Japansk, det hadde nok blitt for mye. Men jeg maatte igjennom intervjuer og tester og saant da, for at de skulle se at Japansken var tilstrekkelig da de krevde et visst nivaa. Fortsetter i tillegg aa ha Japansktimer som en del av graden min :)

Litt tilfeldig egentlig. Ville ha et friaar foer jeg skulle studere i Norge eller England, saa jeg bestemte meg for aa dra til Japan da jeg har hatt en interesse for landet og digget Tokyo da jeg var der paa ferie, saa tenkte jeg kunne proeve aa bo der foer jeg begynte paa universitetet. Tenkte at jeg sikkert kom til aa vaere pisslei uansett naar jeg skulle reise hjem, men det motsatte skjedde og jeg klarte ikke tanken paa a reise tilbake, trivdes for godt! Saa da ble jeg her da :) planla jo aa studere uansett, saa da bestemte jeg meg likegreit for a gjoere det her. Ikke angret et sekund selv om studielaanet blir hoyere enn om jeg ville gjor det i Norge. Er saa verd det da jeg elsker aa bo her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nordlendinger :fnise: Viste noen et bilde hjemmefra og de bare "WAAAO SÅ JÆVLIG MYE SNØ" mens jeg syns det var en temmelig liten mengde. Hehe. Jaja, heldigvis har det meste forsvunnet allerede og er ikke meldt mer :D Jeg liker snø i jula (og påska, når jeg bodde i Norge) ellers kan den godt holde seg unna for min del. SÆRLIG her. Håper dette var eneste snødag i 2016, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på her jeg også!

Studerer selv også i Japan, men langt ute i gokk. Veldig forskjellig fra Tokyo! :fnise:

よろしく!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.9.2015 at 1.16, Fnisu skrev:

 Våknet opp av et svært jordskjelv i morges! Faktisk så ille at jeg søkte ly under et bord, haha. Det skjer ikke ofte.

Jeg gikk på skolen med ei jente fra Island, de brukte å gjemme seg under senga sammen med hele familen. Vil også følge med her å som nordlending er det ekstra kult å følge en annen nordlening i en helt annen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsomt å lese! Jeg var jo tidligere lærer, så ekstra morsomt å lese om undervisningen som er liiitt annerledes enn her. ;)

Får enda mer innsikt, og nå er det jo snart 1 år siden vi var i Japan (om du husker, så gav du meg mange gode råd inne på reiseforume. Det var jeg som reise med min tenåringsdatter.)

Hvordan er det sosiale, har du tid/mulighet til å være med venner på fritiden?

Må følge med her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Morsomt å lese! Jeg var jo tidligere lærer, så ekstra morsomt å lese om undervisningen som er liiitt annerledes enn her. ;)

Får enda mer innsikt, og nå er det jo snart 1 år siden vi var i Japan (om du husker, så gav du meg mange gode råd inne på reiseforume. Det var jeg som reise med min tenåringsdatter.)

Hvordan er det sosiale, har du tid/mulighet til å være med venner på fritiden?

Må følge med her! :)

Hei! Åå, håper dere hadde en flott tur! :)

Joda, det sosiale er bra! Er ganske opptatt i hverdagene, så blir ikke så mye henging med venner da i og med at jeg er eldre enn mine medstudenter og hadde allerede skaffet meg et stort nettverk da jeg begynte på unversitetet, så alle vennene mine bor i Tokyo :P Tar meg bare en førti minutters togtur opp dit da, men som regel blir det så jeg tar meg helt fri i helgene og finner på noe med gjengen da :) om det ikke skjer noe helt spesielt. Men er likegreit å jobbe hardt i ukene og få helga fri uten (så veldig) dårlig samvittighet :)

Den 2016/1/31 at 19.08, Severus skrev:

Jeg gikk på skolen med ei jente fra Island, de brukte å gjemme seg under senga sammen med hele familen. Vil også følge med her å som nordlending er det ekstra kult å følge en annen nordlening i en helt annen kultur.

Haha, oi da! Jeg sover på futon oppe i en sovealkove, så jeg har bare pulten å sette meg under :D Har ikke vært jordskjelv på lenge nå da, nesten så jeg blir nervøs for at det plutselig kommer et megaskjelv, hehe.

Velkommen!

Den 2016/1/29 at 23.22, Sumire skrev:

Slenger meg på her jeg også!

Studerer selv også i Japan, men langt ute i gokk. Veldig forskjellig fra Tokyo! :fnise:

よろしく!

Oi, så kult! Tar du også hele graden i Japan? :) Hvor er det du bor? (Om du vil si det, eller hvilket område :P )
こちらこそよろしく~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN SKOLE FØR SYVENDE APRIL JEG ER SÅ GLAAAD. Var så drittlei etter siste eksamen på Fredag at jeg ble sittende å kope en times tid på et pc-rom på skolen fordi jeg ikke oorket å gå noe sted akkurat da, hahaha. Også sov jeg 12 timer natt til Lørdag!

Blir spennende å se hvordan eksamensresultatene blir.. Cultural Globalization tror jeg gikk sånn høvelig bra, Cultural Psychology var vanskelig, men tror jeg står i alle fall, Introduction to Global Studies føltes som eksamen i Bullshitting 101, for det var det jeg gjorde :P og Japansk var.. vel, Japansk. Hehe. Masse kanji jeg måtte se på en ekstra gang, leste en artikkel om placeboeffekten (av alle ting:P) og svare på noen spørsmål og skrive sammendrag osv. Stress! Men tror det også gikk Ok. Uansett orker jeg ikke tenke mer på det akkurat nå :D

Siden da har jeg gjort ganske nøyaktig ikke en dritt. Sovet og truffet vennene mine en gang, og det har vært deilig å bare ta det heeelt chill et par dager. I morgen skal jeg opp til Tokyo igjen da, treffe en venn for litt shopping i Harajuku :)

Ellers har vi ikke hatt flere snødager, woho! Faktisk så har hele Januar vært mye varmere i år enn i fjor, syns jeg. I fjor gikk jeg rundt med hjemmestrikka tykk ulljakke PLUSS en tykk parkas utenpå og jeg hutret nesten. I år har jeg brukt ulljakka, men med en tynnere (og finere lol) kåpe utenpå, og nesten syns det har vært for VARMT på dagtid! Jeg hater kulde, så jeg er happy. Visstnok meldt 11 grader neste helg o_O og Februar er årets kaldeste måned her, så det lover jo godt!

Nå skal jeg snike meg ned og få kjøpt meg noe å gnafse på pluss en chuhai. Fordi jeg kan. Også skal jeg se litt mere Netflix og ta en dusj, og sovne UTEN å sette på vekkerklokka :mrgreen: herlig med ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fnisu skrev:

Hei! Åå, håper dere hadde en flott tur! :)

Joda, det sosiale er bra! Er ganske opptatt i hverdagene, så blir ikke så mye henging med venner da i og med at jeg er eldre enn mine medstudenter og hadde allerede skaffet meg et stort nettverk da jeg begynte på unversitetet, så alle vennene mine bor i Tokyo :P Tar meg bare en førti minutters togtur opp dit da, men som regel blir det så jeg tar meg helt fri i helgene og finner på noe med gjengen da :) om det ikke skjer noe helt spesielt. Men er likegreit å jobbe hardt i ukene og få helga fri uten (så veldig) dårlig samvittighet :)

Haha, oi da! Jeg sover på futon oppe i en sovealkove, så jeg har bare pulten å sette meg under :D Har ikke vært jordskjelv på lenge nå da, nesten så jeg blir nervøs for at det plutselig kommer et megaskjelv, hehe.

Velkommen!

Oi, så kult! Tar du også hele graden i Japan? :) Hvor er det du bor? (Om du vil si det, eller hvilket område :P )
こちらこそよろしく~

Ja! Jeg tar hele graden min her! (Master) Bor i Akita, langt nord på Honshu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...