Gå til innhold

Koloskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått time til koloskopi... og gruuer meg!!!

Derfor lurte jeg på om noen med erfaringer vil fortelle om opplevelsen? Har googlet selv da, og lest en god del, men kunne tenkt meg litt nyere erfaringer :)

Anonymous poster hash: 654dd...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ubehagelig tok ca 10-15 min hos meg. Google er ikke så lurt egentlig. Feis mye etterpå men det er normalt. Jeg grua meg også men det var unødvendig, man finner alltid noen som skal skremme.



Anonymous poster hash: 88171...26d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve koloskopien gikk greit, men jeg fikk smertestillende intravenøst pga angst (og en del smerter). Da gikk det helt fint. Man kan avtale dette på forhånd en del steder om man er veldig redd. Da setter de inn en venflon i armen før undersøkelsen.

Det verste for min del var tarmtømmingen på forhånd, som innebar faste (måtte spise suppe to dager før pga forstoppelse) og drikking av seks liter vann på et halvt døgn. Jeg fikk også en voldsom reaksjon på tarmtømmingsmiddelet med kvalme, som gjorde at jeg spøy nærmest sammenhengende hele natten før undersøkelsen. Kan trøste deg med at det stod i pakningsvedlegget at slik kvalme bare rammer 1 % -0,1 %.

Anonymous poster hash: 493ea...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har mest sannsynlig betennelse i tarmen, og har hørt at det kan bli ganske smertefullt pga det.. Kan kanskje ringe på forhånd å høre om smertestillende da?

Og dagen før, når tar man første avføringstbl?

Ææh, drittundersøkelse!!

Anonymous poster hash: 654dd...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har mest sannsynlig betennelse i tarmen, og har hørt at det kan bli ganske smertefullt pga det.. Kan kanskje ringe på forhånd å høre om smertestillende da?

Og dagen før, når tar man første avføringstbl?

Ææh, drittundersøkelse!!Anonymous poster hash: 654dd...826

Jeg mailet på forhånd, i tillegg til at legen nevnte det i henvisningen. Men å ringe går sikkert også, bare legen som skal utføre undersøkelsen får beskjed. Om man ikke får venflon på forhånd tror jeg det er lett at de prøver å utføre undersøkelsen uten smertestillende.

Jeg fikk ikke smerter av tarmtømminsmiddelet (CitraFleet), men sterk kvalme, men det er sikkert individuelt... Tror ikke det er vanlig å bli så kvalm.

Lykke til, det går nok bra!

Anonymous poster hash: 493ea...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk!

Skal ringe og høre :)

Så får det bare gå som det går..

Anonymous poster hash: 654dd...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått igjennom noe lignende..hylte i smerter og tryglet om at de skulle stoppe..så anbefaler å sørge for at man får smertestillende først, det fikk ikke jeg. 



Anonymous poster hash: e5f6b...304
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk!

Skal ringe og høre :)

Så får det bare gå som det går..Anonymous poster hash: 654dd...826

Lykke til! Det går nok fint :)

Anonymous poster hash: 493ea...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

MIN OPPLEVELSE AV KOLOSKOPI MED SMERTESTILLENDE OG BEDØVELSE:

 

Hei vil anbefale at dere tar Picoprep før tømming, den smaker som appelsinbrus og er egentlig veldig god, den tømmer også bra. 

Det verste med hele undersøkelsen er tarmtømmingen alle timene du må sitte på do😲 og i  starten er det ganske så smertefullt, men det går seg til og til slutt kommer det ut noe som kjennes ut som magesyre. Man blir ganske sår I magen etterhvert og det er vondt siden man også er nødt å faste dagen før og dagen man skal ta koloskopi. 

Selve undersøkelsen, jeg var ett nervevrak, ba om beroligende med en gang jeg traff sykesøster og det gjorde at jeg ble ganske "care" jeg fortalte de at jeg var livredd for smerter så fikk bedøvelse 2 ganger. Da kjente jeg nesten ingenting. Kjentes ut som ett sugerør som surra rundt I kroppen. Men når han skulle runde svingende kjente jeg det, og det kjentes ut som kraftige luftsmerter, men det gikk fort over. Heldigvis. Så vil si at jeg kjente 5% av smertene noe som ikke er mye, så IKKE gru dere folkens. Det går så bra💖 Der viktigste er at dere er ærlig og sier hva dere føler, at dere er redde og trenger beroligende og bedøvelse. Jeg fikk god behandling av både sykepleier og lege!

 

Etter undersøkelsen feiret jeg med kylling og pastasalat, og etter så mange timer uten mat var det helt fantastisk!😍🍗🍲🌝

 

 

Anonymkode: 22d5b...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjor dette for en mnd tid siden. Jeg fikk beroligende intravenøst pga ganske heftig angst. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at det ikke var vondt. Det var selvsagt litt ekkelt og ubehagelig, men vondt synes jeg absolutt ikke det var.

Det verste for min del var tømmingen. Jeg måtte drikke en liter væske i iløpet av en time dagen før og 4 timer før kontrollen. Jeg klarte ikke å få i meg alt, men tarmen ble heldigvis ren nok.

Lykke til, det kommer nok til å gå kjempe fint :)

Anonymkode: 21e37...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg også, og krevde bedøvelse. Jeg kjente INGENTING! Hadde ikke trodde at han var lenger inn en tre cm hvis jeg ikke så det på skjermen! Må ha vært heldig med legen! Håper du er det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg også veldig for at det skulle gjøre vondt. Men fikk smertestillende, og da gikk det helt greit. Lurt å be om det på forhpnd, så de kan forberede en som setter inn venflon. 

Det verste var at jeg reagerte på Picoprep ved å spy SAMMENHENGENDE i 5-6 timer. Trodde jeg skulle dø, men legevakta ville ikke hjelpe. Jeg turte ikke å ta andre dosen, men heldigvis hadde alt kommet opp feil vei... Men bare 1/1000 er så uheldige med den vivirkningen. 

Anonymkode: dcab4...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...