Gå til innhold

Favolisheimen


Favole

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk dere :klem: 

Det føles helt sært. Vi visste det kom, men likevel, man blir jo aldri ordentlig forberedt. Blir godt og trist å reise hjem nå etter hvert. Lurer så på hvordan vi skal løse det med J under begavelsen og alt. Den blir garantert midt i sovetida hans, og ingen kan passe mens vi er i kirka. Håper virkelig han kan klare å holde seg våken uten for mye drama og sove godt etterpå. Alt man skal måtte tenke på altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer: takk!

Alt praktisk ordner seg alltids på et vis. Egentlig bare teit å tenke på det, men man gjør det jo likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med litt positivt midt i alt annet..

Har rukket å komme så langt som 22+3 med dette svangerskapet, og sett bort fra kynnerne og at jeg tidvis er vanvittig trøtt, så føles formen utrolig fin. Bekkenet kjennes utrolig nok veldig bra, å få jobbe bare dagtid har virkelig hjulpet på den biten. Lille (jeg føler for å skrive E, men hun må vel komme ut før jeg tør å si det helt sikkert, selv om det ikke finnes noe annet alternativ i mitt hode :P) er skikkelig aktiv for tiden. Det er nesten litt kvalmende til tider :laugh: I går gikk både armer og bein i ett der inne, karate- og boksekid til tusen. Leiet hennes er litt all over the place, men hun har fortsatt ganske god plass. Og som jordmor dessverre kunne minne meg på; er ikke sikkert hun legger seg med hodet ned før ganske sent, hvis hun i det hele tatt gjør det. Bakdelen med å ha gjort dette før og ha banet vei slik at hun kan flyte rundt som hun vil i evigheten før hun kommer ut.

Det har vært veldig godt å være tilbake på jobb, selv om dagene er korte og det ikke er så mye jeg får gjort. Uansett er det godt å være der, hjelpe til med det jeg kan, bare det å få se kollegaer er himmelsk. Håper virkelig at jeg kan holde ut til ganske nærme permisjon denne gangen! Å ha forventninger om å jobbe hele veien orker jeg ikke engang, men om det skulle skje skal jeg takke en eller annen hellig figur :P

Med J skjer det ikke så veldig mye nytt og spennende. Hadde foreldresamtale i barnehagen i dag, og det er stort sett utelukkende positive tilbakemeldinger. Han leker fint med alle barna, engasjerer seg i alle aktiviteter, fin grov- og finmotorikk, godt humør, viser omsorg for de andre ungene, tillitsfull ovenfor de ansatte. Han skal jo i utgangspunktet tilhøre 2014gruppa med unger, men han er en del eldre enn de aller fleste i gruppa, og han har gått over et halvt år lengre i barnehage enn dem, noe som merkes godt. Heldigvis er barnehagen veldig flink til å ta hensyn til at han har andre behov, så han følger 2013gruppa noe mer enn så lenge. Forskjellene vil jo jevne seg ut etter hvert, men vi er glade for at han f.eks får følge utetiden til de på alderstrinnet over ham, siden han virkelig elsker å være ute. Føler absolutt at de ser ham for den han er og de behovene han har, og tilrettelegger dagen hans deretter.

Det som er noe å si på er konsentrasjonen hans, den er vel ikke heelt på plass, han vil helst være over alt på en gang. Vet ikke hvor mye man kan forvente av en på snart to, jeg har jo nada å sammenligne med. De aktivitetene han kan bruke mest tid på er tegning og maling, da koser han seg skikkelig. Og heldigvis er han rolig og tålmodig under måltider. Men under sangstund f.eks får han nok etter to sanger og finner på noe annet heller, selv om han synger med det han kan og følger med på musikken samtidig som han bygger med klosser eller leker med biler. Men han må jo bare stilles krav til etter hvert som han blir eldre, det er kanskje ikke så kult å sitte i ro mens man synger, men sånn er det bare. Og språkkoden har han ikke knekt helt, det kommer fortsatt noe babbel, særlig når han blir ivrig. Verken jeg eller barnehagen er noe bekymret da, det er en jevn utvikling og så lenge den fortsetter i samme retning regner jeg med han knekker koden innen rimelig tid. Det kommer flere og flere "setninger", han tar i bruk nye ord mye lettere enn for noen måneder siden og mer av bablingen blir forståelig. Den mest brukte setningen for tiden er "nei, sett deg der", mens han dytter meg bort til en stol eller sofa, mens han går for å gjøre noe som kanskje ikke er helt lov ;) Han snakker vel rent en dag han også!

Det har gått/går vannkopper og munn, hånd og fotkløe i barnehagen, og lille fyren slo til med feber i kveld, så antar det er vår tur. Om jeg får velge så håper jeg det er vannkopper :P Så er vi ferdige med det! Han sovnet på null komma niks i kveld, et sikkert tegn på at han ikke er helt i form. Regner med det blir litt våkentid i natt, så bør vel komme meg i seng ganske snart.

På et mer "egoistisk" plan er jeg overlykkelig over å ha fått høre at videreutdanningen jeg ønsker å ta tilbys som desentralisert studie hvert tredje år, noe som innebærer tid borte fra familien kun et par uker hver andre-tredje måned, mot at studiet er tre år istedet for to. Om det er noe skolen skal fortsette med søker jeg meg inn ved neste mulighet (2018). Lykke! :bolledeig: Får bare håpe jeg kommer inn da, og at jeg holder livmora mi ute av drift inntil jeg er ferdig med studiet. :ler: Det ble en hel avhandling dette, all ære til den som gadd å lese gjennom bablinga mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Så fint innlegg!

er på vei inn i nattakoma her, men må bare kommentere at T også er veldig på "mamma sitte der"-kjøret om dagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet hvor de vil ha oss ihvertfall ;) Og er vi så uheldige at vi setter oss ned mens han sysler med sitt og han ikke er helt enig i det, så roper han "neeeiiii!!!" mens han kommer løpende og tar tak i buksa til den av oss han vil ha med, og drar oss inn på rommet sitt for å leke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville heller ikke ha bekymret meg for språket. Høres ut som om han har en fin utvikling sammenliknet med seg selv. Det er så store variasjoner når de er på den alderen også :) Det samme gjelder egentlig konsentrasjonen. Når de er så små kan det dreie seg om så mangt :) 

Så utrolig spennende med studie! Ville helt klart ha søkt om jeg var deg :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han følger nok sin "kurve" veldig godt, absolutt. Heldigvis er "normalen" (i den grad at det finnes) veldig varierende, tror det skal en del til før de havner utfor. Han har veldig god forståelse for hva vi sier tim ham da, og vi som kjenner ham forstår det meste av hva han vil frem til. No worries enn så lenge :) 

Jeg må nok benytte muligheten til å søke ja :jepp: Jeg visste ikke at det var tilbud om å ta det som deltid/desentralisert engang, så om det faktisk stemmer blir jeg skikkelig glad.

Ingen antydning til verken vannkopper eller andre blemmer eller prikker hos J. Ingen feber i dag heller, så vet ikke helt hva som feilte i går. Mannen er nok megahappy som slipper å være hjemme turbounge imårra :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...... Når sluttet ungene deres med dagsoving? I barnehagen er det ikke noe problem, men hjemme? I tillegg til å miste alt håret mitt er det nå i ferd med å bli grått :P Selv om han tydelig er trøtt så bruker han en evighet på å sovne, noe som fører til at han sover rimelig sent (men aldri etter 14), og da tuller en hel del på kvelden. Er ikke helt klar for å gi slipp på det riktig enda altså.. Tror ikke at en rolig stund midt på dagen vil være nok heller. Søvn.... Den evige utfordring. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det innafor å grine litt nå? :P Neida... Var det helt slutt eller kun hjemme? Uansett hvor aktive vi er her slår det ikke bhg akkurat, så helt uventet er det kanskje ikke. Men herregud dette året med stabil dagsoving har vært digg! :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innafor å grine litt nå? :P Neida... Var det helt slutt eller kun hjemme? Uansett hvor aktive vi er her slår det ikke bhg akkurat, så helt uventet er det kanskje ikke. Men herregud dette året med stabil dagsoving har vært digg! :laugh: 

Helt slutt. Det var egentlig veldig greit, det gikk endelig an å få gjort noe i helgene uten å måtte være hjemme til et visst tidspunkt. :laugh: Og så ble nettene bedre da. Men unger er jo kjempeforskjellige, noen sover på dagen til de er fire! Jeg lager jo bare sånne anti-dagsovere, så jeg tipper lillebror også slutter tidlig.

Men ja, det er digg med stabil dagsoving den lille perioden det varer! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt slutt. Det var egentlig veldig greit, det gikk endelig an å få gjort noe i helgene uten å måtte være hjemme til et visst tidspunkt. :laugh: Og så ble nettene bedre da. Men unger er jo kjempeforskjellige, noen sover på dagen til de er fire! Jeg lager jo bare sånne anti-dagsovere, så jeg tipper lillebror også slutter tidlig.

Men ja, det er digg med stabil dagsoving den lille perioden det varer! :ler: 

Hvor lenge sov hun på natta da? Hvis du husker. Om han bare får inn nok timer søvn til å fungere på natta er det jo sånn sett "greit". Han er ikke så flink til å ta det med ro for å hvile iløpet av dagen, men det kan jo selvfølgelig endre seg hvis han dropper sovinga. Jeg var heller ingen soveunge, så han har vel arvet det fra meg :P Lillesøster kan godt arve mer av pappaens sovehjerte :ler:

Vi får se det litt an gjennom uka og neste helg, og evt prøve et par dager uten soving på dagen. Jeg får be til alle guder som finnes om vær som tillater utetid og at formen min er nok. Å være inne en hel dag med den turboungen = nei :PMen i barnehagen må han nok fortsatt få inn litt søvn, aktivitetsnivået der er jo en del høyere enn hjemme. Shiiit det sitter langt inne å måtte be dem om å vekke fyren etter så-så lang tid!

I morgen skal vi være borte store deler av dagen på ei julemesse, kjøreturen hjem på ettermiddagen er ca en time. Frykter at han kommer til å sovne på vei hjem, men håper han klarer å holde seg. Hvis ikke sovner han vel ikke før midnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...