Gå til innhold

Noen som har tatt forbrukslån til egenkapital?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har regnet litt på dette. Og selvom renten på forbrukslån er skyhøy i forhold til vanlig boliglån, så er det fortsatt mindre i renter enn det å leie vil koste for meg.

Jeg kan ikke få startlån av kommunen fordi jeg ikke har barn og slik. 

Hvordan gikk dere frem? Har de papirer på om det er forbrukslån eller ikke?

 

Og selvom man har 15% egenkapital med delvis forbrukslån og litt egne sparte midler, er det kun 1 av 3 krav som må være oppfyllt? Kan man kun låne 2.5 ganger egen inntekt + må ha 15% egenkapital + man må ha sett på tidligere huslån og om hvordan man har brukt pengene tidligere?

 



Anonymous poster hash: cbde9...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

.......... man må ha sett på tidligere huslån og om hvordan man har brukt pengene tidligere?

Anonymous poster hash: cbde9...44a

 

 

Den skjønte jeg ikke. Mener du å spørre om banken ser på hvordan man som søker har skjøttet tidligere lån (boliglån og alle typer lån)...? Og om "hvordan man har brukt pengene tidligere", hva mente du der? Om man sløser i forbruker sitt eller hva?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke. Mener du å spørre om banken ser på hvordan man som søker har skjøttet tidligere lån (boliglån og alle typer lån)...? Og om "hvordan man har brukt pengene tidligere", hva mente du der? Om man sløser i forbruker sitt eller hva?

dersom man har hatt husleie på 10.000 i 5 år og man fint har klart å betale den når man bare tjener 20.000 netto, så ser de at da klarer man jo å betale et huslån på 7-8.000 i mnd.

Viss bankene ser at man har vært flink å spare eller ikke har hatt betalingsproblemer så har jeg hørt om mange som får unntak til egenkapital på 15% og inntektsregelen. 

 

Nå vet jeg ikke om man fortsatt bare i utgangspunktet kan kåne 2,5 ganger egen inntekt, mange får jo låne 3-4 ganger egen inntekt også. 

 

 

Anonymous poster hash: cbde9...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

dersom man har hatt husleie på 10.000 i 5 år og man fint har klart å betale den når man bare tjener 20.000 netto, så ser de at da klarer man jo å betale et huslån på 7-8.000 i mnd.

Viss bankene ser at man har vært flink å spare eller ikke har hatt betalingsproblemer så har jeg hørt om mange som får unntak til egenkapital på 15% og inntektsregelen. 

 

Nå vet jeg ikke om man fortsatt bare i utgangspunktet kan kåne 2,5 ganger egen inntekt, mange får jo låne 3-4 ganger egen inntekt også. 

 

 

Anonymous poster hash: cbde9...44a

 

jeg har bare hørt m at folk får unntak for 2,5 ganger inntekt regelen fordi de tjener godt. Det koster omentrent det samme å leve så hvis man har 600 000 i inntekt så kan man fint låne litt mer...

Anonymous poster hash: 0476e...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i utgangspunktet dekke både egenkapitalskravet og betjeningsevne (altså hvor mye du kan låne i forhold til inntekten din). De to kravene dekker nemlig forskjellig risiko for banken: det første gir dem sikkerhet hvis markedet faller, det andre sørger for at du faktisk er i stand til å betale lånet ditt. Når jeg sier i utgangspunktet, er det fordi det alltid vil finnes unntak, men reglene har blitt strammet inn slik at man ikke skal regne med man er et av unntakene.

Jeg kan ikke forstå at det skal være en god ide å lyve for banken på den måten, for det er jo det du må gjøre for å lykkes med planen din. Ekstra lån vil bare redusere betjeningsevnen din med mindre du holder kjeft om det, og du signerer faktisk et juridisk dokument hvor du lover at du har gitt korrekte opplysninger. En våken bankansatt vil også se av selvanigvelsen at du ikke hadde egenkapital ved årsskiftet, så da må du lyve om hvor pengene kommer fra.

Anonymous poster hash: e33fe...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man har hatt husleie på 10.000 i 5 år og man fint har klart å betale den når man bare tjener 20.000 netto, så ser de at da klarer man jo å betale et huslån på 7-8.000 i mnd.

Viss bankene ser at man har vært flink å spare eller ikke har hatt betalingsproblemer så har jeg hørt om mange som får unntak til egenkapital på 15% og inntektsregelen.

Nå vet jeg ikke om man fortsatt bare i utgangspunktet kan kåne 2,5 ganger egen inntekt, mange får jo låne 3-4 ganger egen inntekt også.

Anonymous poster hash: cbde9...44a

Selv om du fint kan vetjene 10.000 i husleie så er det ikke gitt at banken går god for at du skal klare 7-8000 i avdrag. Det tas høyde for en rente på 7-8% I tillegg må du ikke glemme forsikring, eiendomsskatt, vedlikeholdskostnader, kommunale avgifter, for å nevne noe. Just saying.

Anonymous poster hash: 8c1e9...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det. Tok opp lån på 250 000 og sa jeg hadde spart det opp. Angrer ikke på det:) Ikke mye dyrere enn å leie, og jeg betaler ned ekstra på forbrukslånet hver gang jeg har ekstra penger.

Anonymous poster hash: d70da...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Tok opp lån på 250 000 og sa jeg hadde spart det opp. Angrer ikke på det:) Ikke mye dyrere enn å leie, og jeg betaler ned ekstra på forbrukslånet hver gang jeg har ekstra penger.

Anonymous poster hash: d70da...02a

Må du ikke oppgi hvor mye du har i totalt lån? Hva er straffen for å svindle banken sin?

Anonymous poster hash: 8d697...5d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er straffen for å svindle banken sin? Anonymous poster hash: 8d697...5d2

De kan si opp lånet ditt!

Anonymous poster hash: bfbbc...e58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det. Tok opp lån på 250 000 og sa jeg hadde spart det opp. Angrer ikke på det:) Ikke mye dyrere enn å leie, og jeg betaler ned ekstra på forbrukslånet hver gang jeg har ekstra penger.

Anonymous poster hash: d70da...02a

250000,- i forbrukslån? Fy f##n for et mareritt. Hvor lang tid tar det å betale ned det lånet? Har du gått i rentefellen?

Anonymous poster hash: f9727...1ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan si opp lånet ditt!

Anonymous poster hash: bfbbc...e58

Men da hun var i bankmøte løy hun jo ikke. Du tar jo ikke opp forbrukslån et før leiligheten er kjøpt. Banken vår spurte ikke hvor mye vi hadde i EK. De sa bare at vi kunne få ett lånebevis på den og den summen forutsatt at vi hadde 15% EK...

Anonymous poster hash: 0476e...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men banken får jo ikke vite om lånet mitt.

Betaler ned ca 5000 ekstra på det hver mnd, og renten på forbrukslånet er på 12%.

0 stress, så lenge man har råd til å betale det ned litt kjapt.

Bedre enn at jeg skulle ventet flere år på å kjøpe meg leilighet.

Anonymous poster hash: d70da...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men banken får jo ikke vite om lånet mitt.

Betaler ned ca 5000 ekstra på det hver mnd, og renten på forbrukslånet er på 12%.

0 stress, så lenge man har råd til å betale det ned litt kjapt.

Bedre enn at jeg skulle ventet flere år på å kjøpe meg leilighet.

Anonymous poster hash: d70da...02a

Det tenker jeg også. Etterhvert kan det kanskje være mulig å bake det inn i boliglånet og få bedre rente?

Anonymous poster hash: 0476e...070

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da hun var i bankmøte løy hun jo ikke. Du tar jo ikke opp forbrukslån et før leiligheten er kjøpt. Banken vår spurte ikke hvor mye vi hadde i EK. De sa bare at vi kunne få ett lånebevis på den og den summen forutsatt at vi hadde 15% EK...

Anonymous poster hash: 0476e...070

Poenget er jo at man har opplyst om hvilke utgifter man har og hva slags gjeld man har fra tidligere, og det er det banken tar utgangspunktet i. Når man har planlagt å ta opp ekstra gjeld for å ha "egenkapital", gir man uriktige opplysninger til banken, da man vet at tallene man gir dem ikke stemmer overens med den faktiske situasjon man forventer. Normalt signerer man også på at man har gitt korrekte opplysninger så langt man vet. Hvis banken oppdager hva man har gjort, vil det være et ganske klassisk avtalebrudd i vond tro, uansett hvor mye folk innbiller seg at man teknisk sett ikke har løyet. "Dere spurte ikke" er en juridisk vinner, for å si det pent.

Greit nok at folk vil jukse seg til lån og ta opp forbrukslån og alt sånt tull, men man kan ihvertfall ha oversikt over hva konsekvensene kan være.

Anonymous poster hash: e33fe...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet litt på dette. Og selvom renten på forbrukslån er skyhøy i forhold til vanlig boliglån, så er det fortsatt mindre i renter enn det å leie vil koste for meg.

Jeg kan ikke få startlån av kommunen fordi jeg ikke har barn og slik.

Hvordan gikk dere frem? Har de papirer på om det er forbrukslån eller ikke?

Og selvom man har 15% egenkapital med delvis forbrukslån og litt egne sparte midler, er det kun 1 av 3 krav som må være oppfyllt? Kan man kun låne 2.5 ganger egen inntekt + må ha 15% egenkapital + man må ha sett på tidligere huslån og om hvordan man har brukt pengene tidligere?

Forbrukslån til egenkapital? Herreguuuuuuud. .er det mulig.

Anonymous poster hash: cbde9...44a

Anonymous poster hash: b5976...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at man har opplyst om hvilke utgifter man har og hva slags gjeld man har fra tidligere, og det er det banken tar utgangspunktet i. Når man har planlagt å ta opp ekstra gjeld for å ha "egenkapital", gir man uriktige opplysninger til banken, da man vet at tallene man gir dem ikke stemmer overens med den faktiske situasjon man forventer. Normalt signerer man også på at man har gitt korrekte opplysninger så langt man vet. Hvis banken oppdager hva man har gjort, vil det være et ganske klassisk avtalebrudd i vond tro, uansett hvor mye folk innbiller seg at man teknisk sett ikke har løyet. "Dere spurte ikke" er en juridisk vinner, for å si det pent.

Greit nok at folk vil jukse seg til lån og ta opp forbrukslån og alt sånt tull, men man kan ihvertfall ha oversikt over hva konsekvensene kan være.

Anonymous poster hash: e33fe...a54

Man lyver ikke og kan med god sanvittighet skrive under på at man har gitt riktige opplysninger til banken. Vi har vært i 3 slike bankmøter for å se hvilket lånebevis vi kan få. Den første gangen vi kjøpte så var vi faktisk ærlige på at halvparten av vår EK var et privat lån fra mine foreldre. Da sa han rett ut at han ikke legger seg opp  i vår EK. Han var totalt uinteressert i hvor mye vi hadde i EK, han gav oss bare ett lånebevis på den summen han mente vi kunne betjene og sa at vi måtte ha 15% i EK.

Anonymous poster hash: 0476e...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man lyver ikke og kan med god sanvittighet skrive under på at man har gitt riktige opplysninger til banken. Vi har vært i 3 slike bankmøter for å se hvilket lånebevis vi kan få. Den første gangen vi kjøpte så var vi faktisk ærlige på at halvparten av vår EK var et privat lån fra mine foreldre. Da sa han rett ut at han ikke legger seg opp i vår EK. Han var totalt uinteressert i hvor mye vi hadde i EK, han gav oss bare ett lånebevis på den summen han mente vi kunne betjene og sa at vi måtte ha 15% i EK. Anonymous poster hash: 0476e...070

Men hvis en bankansatt sier at du må ha 15% av en viss sum i egenkapital, er det jo det helt motsatte av å være uinteressert i hvor mye dere har i EK. Du mener kanskje at han var uinteressert i hvordan dere finansierte denne egenkapitalen? Poenget mitt er at når finansieringsmetoden påvirker betalingsevnen, må det flagges, for betalingsevnen er definitivt noe banken er interessert i. Et foreldrelån har normalt har helt andre vilkår og fleksibilitet enn et tredjepartslån, derfor er det noe annet enn et forbrukslån. Og derfor er effekten av samlet gjeldsbelastning noe helt annet når gjelden er et forbrukslån. Husk at gjeld ikke automatisk betyr rentebærende gjeld.

For å ta et eksempel: En kamerat låner penger av deg og skal betale tilbake fem tusen i måneden. Du har sett lønnslippen hans og kontoutskrifter, og vet at han har ti tusen til overs etter andre utgifter, så det skal gå fint. Uken etter tar han opp et forbrukslån som vil kreve at han betaler 5000 kroner i måneden på det. Plutselig er det nå ingenting igjen til uforutsette hendelser, og langt mindre buffer enn tidligere (og dermed større risiko for at han ikke kan betale deg tilbake, noe du kunne ha justert for i rentesatsen, hadde du blitt infomert). Situasjonen er ikke som du ble forespeilet, men kompisen din sier at han har ikke løyet, for selv om han hele tiden har planlagt dette ekstra lånet, hadde han det jo ikke da du lånte ham pengene.

Det er i prinsippet samme historie som du synes er helt grei, men jeg tipper du hadde følt deg lurt. Forskjellen med å gjøre det mot banken, er at banken har juridiske virkemidler som kan gjøre ting vanskelig for deg hvis de definerer dette som kreditorsvik. Svartelisting hos banken, for eksempel. Det er en reell risiko, akkurat som svartelisting hos forsikringsselskapene er en reell risiko for alle dem som tenker "jeg slenger et par ekstra ting med på lista over ting jeg ble frastjålet, det merker de aldri".

Hvis man genuint mener at det ikke er noe problem å betjene både boliglån og forbrukslån, bør det ikke være noe problem å melde fra om hvor mye gjeld man regner med å ha, og hvor mye det vil koste, hvorfor man ikke har vært i stand til å spare EK på andre måter, hvorfor man synes et usikret lån er god økonomi, osv. Da er du på trygg grunn både økonomisk og juridisk. All denne hemmeligholdelsen viser bare at man driver med noe man egentlig ikke har råd til.

Anonymous poster hash: e33fe...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg vurderer også dette da jeg ikke har noen til å hjelpe meg og mangler minst 100K for å kjøpe. Faen så lei jeg er aav dette!

Anonymkode: 764a7...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det var en luksusfellen-episode der det var ett par som gjorde det. Jeg tror det startet med at de tok opp forbrukslån som EK til boligkjøp. Ikke så smart. 

Anonymkode: 0d9b1...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...