Gå til innhold

- 500 kalorier betyr ikke - 1/2 kg


SiMa

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-article-581526_1.snd

 

Her er en artikkel som forklarer hvorfor du ikke går ned 1/2 kg i uka hvis du spiser 500 kalorier mindre pr dag. Skal du ned 20 kg vil du gå ned 10 kg første året (1/2 kg i uka ville tilsvart 26 kg), i løpet av de to neste årene vil du gå ned 9 kg, og så bruke 17 år på den siste kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste den nå jeg også.

 

Egentlig er det jo veldig logisk, og jeg tror de fleste egentlig er klar over det også - man bare serverer en forenkling til folk. Kaloritelling er jo ingen eksakt målemetode, så om man legger seg på 500 kcal per dag kan det i praksis like gjerne utgjøre 300 eller 700 kalorier, fordi man aldri vil greie å telle kaloriene nøyaktig. 

 

Det enkleste er å legge seg på 500 estimerte kcal under dagsbehovet, og så justere dette etterhvert som vektnedgangen stagnerer. Og det er vel det de fleste som lykkes med, gjør. Jeg føler at han professoren i artikkelen ikke helt har oversikt på hva folk egentlig snakker om, så han tror folk er dummere enn de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det enkleste er å legge seg på 500 estimerte kcal under dagsbehovet, og så justere dette etterhvert som vektnedgangen stagnerer. Og det er vel det de fleste som lykkes med, gjør.

 

Det er ikke så enkelt heller, tror jeg. Det kommer til et punkt der kroppen ikke vil gå mer ned. Selvsagt, lever man på sultegrensen, men det er jo noe annet igjen. Tror jeg neppe kunne justert mer ned pr dags dato uten å få mangelsykdommer, men vekten er seig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt heller, tror jeg. Det kommer til et punkt der kroppen ikke vil gå mer ned. Selvsagt, lever man på sultegrensen, men det er jo noe annet igjen. Tror jeg neppe kunne justert mer ned pr dags dato uten å få mangelsykdommer, men vekten er seig.

 

Det er jeg helt enig i, og det finnes jo forskning som viser at det dessverre ikke holder for alle med et moderat kaloriunderskudd - kropper som er vante med å være store vil tviholde på fettet, og mange må legge seg på et tilnærmet helseskadelig kalorinivå for å bli tynne. Da er det faktisk anbefalt å heller godta de ekstra kiloene, så lenge kostholdet ellers er sunt og i rette mengder. Sunnhet er mer enn en tynn kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, og det finnes jo forskning som viser at det dessverre ikke holder for alle med et moderat kaloriunderskudd - kropper som er vante med å være store vil tviholde på fettet, og mange må legge seg på et tilnærmet helseskadelig kalorinivå for å bli tynne. Da er det faktisk anbefalt å heller godta de ekstra kiloene, så lenge kostholdet ellers er sunt og i rette mengder. Sunnhet er mer enn en tynn kropp.

Ja, nemlig. Jeg merker jo godt forskjell i hvor enkelt det var å gå ned som smellfeit i forhold til å gå ned som såkalt normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Slankemyten-stemmer-ikke---Jeg-avkrefter-den-hver-dag-article-581526_1.snd

 

Her er en artikkel som forklarer hvorfor du ikke går ned 1/2 kg i uka hvis du spiser 500 kalorier mindre pr dag. Skal du ned 20 kg vil du gå ned 10 kg første året (1/2 kg i uka ville tilsvart 26 kg), i løpet av de to neste årene vil du gå ned 9 kg, og så bruke 17 år på den siste kiloen.

 

Jeg har ikke lest artikkelen fordi jeg er redd det ville gjøre meg mer irritert enn jeg liker - men jeg har da gått ned 20 kilo i løpet av et år, fra lett fedme til normalvektig. Jeg telte kalorier og la meg på et passe inntak og gikk uten videre vanskeligheter ned til en en vekt som er passe for min høyde, og har holdt meg der i ti måneder nå. Så vidt jeg kunne bedømme, stemte anslått kaloriunderskudd OK med hva jeg spiste og vektutviklingen, men det er vanskelig å bedømme om ens aktivitetsnivå er lett, moderat eller høyt, så om et kaloriunderskudd på 500 faktisk tilsvarte en halv kilo, aner jeg ikke, men det er ikke viktig for meg heller.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noen "myte" som er avkreftet, det er bare en misforståelse som er avkreftet.

 

Selvsagt må man justere kaloriinntak (og trening) etterhver som man går ned. Det er ingen som har sagt at man skal spise samme kalorimengde hver dag - men at man skal ligge med et moderat underskudd ift. hva man forbrenner ved det stadiet man er. Og under en viss kalorimengde (som regel 1200) er ikke bra uansett, og da må man basere seg på et tregere vekttap.

 

Det beste for de som vil ned i vekt er å registrere seg på et nettsted som Myfitnesspal og delta i forumene der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt gastric sleeve og har fått beskjed av kirurgene om at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å bli normalvektig. Dette pga spareblusset og at kroppen husker den høyeste vekten og vil alltid ha lyst å veie så mye som man gjorde på maks. Veldig leit. Har gått ned 15 kg på 2 måneder nå, men regner med det stopper om rundt 15 kg til. Da er jeg fremdeles overvektig. Men skal selvsagt gjøre mitt beste for å påvirke det jeg kan selv. 



Anonymous poster hash: b0c7b...0a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har nettopp tatt gastric sleeve og har fått beskjed av kirurgene om at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å bli normalvektig. Dette pga spareblusset og at kroppen husker den høyeste vekten og vil alltid ha lyst å veie så mye som man gjorde på maks. Veldig leit. Har gått ned 15 kg på 2 måneder nå, men regner med det stopper om rundt 15 kg til. Da er jeg fremdeles overvektig. Men skal selvsagt gjøre mitt beste for å påvirke det jeg kan selv. 

Anonymous poster hash: b0c7b...0a1

 

Hva? Dette skjønner jeg ikke. Er da mange som klarer å slanke seg til normalvekt og bli der

Anonymous poster hash: 14a9c...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tatt gastric sleeve og har fått beskjed av kirurgene om at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å bli normalvektig. Dette pga spareblusset og at kroppen husker den høyeste vekten og vil alltid ha lyst å veie så mye som man gjorde på maks. Veldig leit. Har gått ned 15 kg på 2 måneder nå, men regner med det stopper om rundt 15 kg til. Da er jeg fremdeles overvektig. Men skal selvsagt gjøre mitt beste for å påvirke det jeg kan selv. 

Anonymous poster hash: b0c7b...0a1

 

Ingen mennesker med fornuften i behold ville presentere slike myter som sannhet.

 

Hvis de da ikke hadde noe å tjene på at folk trodde på det. 

 

Men det gjelder jo ikke her, såklart...   :eeeh:

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva? Dette skjønner jeg ikke. Er da mange som klarer å slanke seg til normalvekt og bli der

Anonymous poster hash: 14a9c...7ca

 

 

Det er pga spareblusset fordi man raser så fort ned i vekt, så vidt jeg har forstått det. De regner eg gjennomsnitt på ca 15 BMIpoeng i vektnedang etter gastric sleeve. Man kan selvsagt jobbe for å påvirke det selv så godt man kan, med en sunn livsstil og slike ting, men etterhvert blir det vanskeligere og vanskeligere og man må leve ekstremt asketisk for å gå ned mer i vekt og bli der. De fleste sprekker vel etterhvert når man må leve såpass strengt. 

 

Ingen mennesker med fornuften i behold ville presentere slike myter som sannhet.

 

Hvis de da ikke hadde noe å tjene på at folk trodde på det. 

 

Men det gjelder jo ikke her, såklart.  :angry:

 

Hæ?

Anonymous poster hash: b0c7b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å være sarkastisk. "Følg pengene", mener jeg å si.

 

Eller ironisk. 

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har nettopp tatt gastric sleeve og har fått beskjed av kirurgene om at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å bli normalvektig. Dette pga spareblusset og at kroppen husker den høyeste vekten og vil alltid ha lyst å veie så mye som man gjorde på maks. Veldig leit. Har gått ned 15 kg på 2 måneder nå, men regner med det stopper om rundt 15 kg til. Da er jeg fremdeles overvektig. Men skal selvsagt gjøre mitt beste for å påvirke det jeg kan selv. 

Anonymous poster hash: b0c7b...0a1

 

 

Hvordan formulerte kirurgene / legen dette?

Det stemmer at mange som har operert enten kommer tilbake til tidligere vekt eller sliter med å nå normalvekt, men det er av akkurat samme årsak som at overvektige som ikke opererer seg sliter - at man vender tilbake til gamle vaner. At noe forekommer sjelden/ofte rent statistisk betyr ikke at det er det rette eller at det skal ende slik, bare at det er visse grunner til det. Mange overvektige forblir overvektige rett og slett fordi det var en grunn til at de ble overvektige i utgangspunktet og de har ikke adressert den bakenforliggende / emosjonelle årsaken til overspisingen.

Man kan sammenlikne det litt med å ha dårlig råd hele livet og vinne i lotto - noen få klarer å investere dem riktig, men veldig mange mister alt eller ender i konkurs - de har ikke midlene til å forvalte penger. Det var tross alt en grunn til at de i utgangspunktet hadde konstant dårlig råd. For noen blir det en ny start, som for de som opererer seg og kommer i form og blir der. Men det er en livsstilsendring. 

 

Litt av problemet er jo noe av et som er adressert i tråden her - at mange forventer at vekttap skal skje konsekvent og relativt raskt. Ettersom ens egen vekt beveger seg nedover må man justere kaloriinntaket etter det. Kommer man under en viss vekt blir kaloriinntaket veldig lavt og det beste er da å finne et mellominntak og akseptere at de siste kiloene tar lenger tid, eller trene mer. 

Mange feiler enten fordi de ikke forstår at kaloriinntaket må fortsette å justeres eller fordi de justerer det men går på en smell og da mener det er 'umulig'. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du regner ut kaloribehovet som 120kg tung og tror -500 kalorier i uka skal få deg ned til 55kg så er det ikke rart at ting går galt.
Ny vekt betyr nytt kaloribehov. Så er det jo slik at jo nærmere du kommer normalvekt jo mer disiplin og nøyaktighet krever det. Veier du 120kg så er det så enkelt som å slutte å drikke kalorier og droppe den daglige potetgull posen. Så forsvinner kiloene til et punkt og når du kommer så langt må du gjøre flere tiltak som å trene, vær mer nøye med hva du spiser osv.

Den største fienden som hindrer vektnedgang er løgnene du forteller deg selv. "Jeg spiste bare noen sjokolade biter", men i realiteten var det hele sjokoladen og mer. "Jeg tar skikkelig hardt i på treningsstudio", men realiteten er at du ikke vet hvordan det er å presse kroppen.  
Ærlighet, disiplin og tålmodighet så forsvinner kiloene uavhengig av hva slags "lidelse" du måtte inbille deg at du har.



Anonymous poster hash: 6e9c3...29e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Tror noen misforstår litt. Det er jo i og for seg ikke noe feil som er påvist her, det bare snakk om en spesifisering.

Et kaloriinntak på forbrenning minus 500 resulterer i vekttap på en halv kilo. Det er fortsatt sant. 

Men, hva " minus 500" egentlig betyr i totalt antall kaloriinntak, vel det endres etter som vekten og kroppens reaksjon endres. Så det holder ikke å alltid ta inn 500 kalorier mindre enn det man forbrant på et tidspunkt tilbake i tid. Man må se inntaket sitt i forhold til dagens forbrenning. Så vil det selvfølgelig komme en dag der det er helt uhensiktsmessig å fortsette kaloriunderskuddet, eller skadelig å å redusere inntaket ytterligere. Men det er jo et annet tema enn selve tommelfingerregelen.

 

For de som har valgt trening som en viktig metode for å redusere kroppsvekt er situasjonen litt mer komplisert. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg har ikke lest artikkelen fordi jeg er redd det ville gjøre meg mer irritert enn jeg liker - men jeg har da gått ned 20 kilo i løpet av et år, fra lett fedme til normalvektig. Jeg telte kalorier og la meg på et passe inntak og gikk uten videre vanskeligheter ned til en en vekt som er passe for min høyde, og har holdt meg der i ti måneder nå. Så vidt jeg kunne bedømme, stemte anslått kaloriunderskudd OK med hva jeg spiste og vektutviklingen, men det er vanskelig å bedømme om ens aktivitetsnivå er lett, moderat eller høyt, så om et kaloriunderskudd på 500 faktisk tilsvarte en halv kilo, aner jeg ikke, men det er ikke viktig for meg heller.

Ingenting å bli irritert over, den forteller neppe noe du ikke var klar over fra før av. Det eneste er at den avkrefter en myte jeg personlig mener aldri har eksistert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg prøvde å være sarkastisk. "Følg pengene", mener jeg å si.

 

Eller ironisk. 

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener. 

 

Hvordan formulerte kirurgene / legen dette?

Det stemmer at mange som har operert enten kommer tilbake til tidligere vekt eller sliter med å nå normalvekt, men det er av akkurat samme årsak som at overvektige som ikke opererer seg sliter - at man vender tilbake til gamle vaner. At noe forekommer sjelden/ofte rent statistisk betyr ikke at det er det rette eller at det skal ende slik, bare at det er visse grunner til det. Mange overvektige forblir overvektige rett og slett fordi det var en grunn til at de ble overvektige i utgangspunktet og de har ikke adressert den bakenforliggende / emosjonelle årsaken til overspisingen.

Man kan sammenlikne det litt med å ha dårlig råd hele livet og vinne i lotto - noen få klarer å investere dem riktig, men veldig mange mister alt eller ender i konkurs - de har ikke midlene til å forvalte penger. Det var tross alt en grunn til at de i utgangspunktet hadde konstant dårlig råd. For noen blir det en ny start, som for de som opererer seg og kommer i form og blir der. Men det er en livsstilsendring. 

 

Litt av problemet er jo noe av et som er adressert i tråden her - at mange forventer at vekttap skal skje konsekvent og relativt raskt. Ettersom ens egen vekt beveger seg nedover må man justere kaloriinntaket etter det. Kommer man under en viss vekt blir kaloriinntaket veldig lavt og det beste er da å finne et mellominntak og akseptere at de siste kiloene tar lenger tid, eller trene mer. 

Mange feiler enten fordi de ikke forstår at kaloriinntaket må fortsette å justeres eller fordi de justerer det men går på en smell og da mener det er 'umulig'. 

 

De har sagt akkurat det jeg skriver. To kirurger, en ernæringsfysiolog og en sykepleier. Ble operert offentlig. Det har også noe å si hvilken operasjon man tar. Gastric sleeve er den "minste" operasjonen, men det finnes også andre metoder som duodenal switch. Hadde jeg tatt en slik kunne jeg regnet med å bli normalvektig fordi mye av næringsstoffene ikke tas opp i tarmen, men jeg ønsker ikke en så "heftig" operasjon.

 

Han sier jo det i artikkelen også:

 

- Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger, sier Hjelmesæth.

 

Det mange gjør feil hvis de har gått ned i vekt, er at de spiser flere kalorier enn nødvendig.

- Man skulle tro at en person som har gått ned fra 100 til 90 kilo skulle trenge ti prosent færre kalorier per døgn for å vedlikeholde vekten. Men fordi kroppen går på sparebluss, må du spise 20 prosent færre kalorier enn du gjorde da du veide 100 kilo for å vedlikeholde vekten, sier Hjelmesæth.

 

Jo større man er, og mer og raskere man går ned i vekt jo mer kicker spareblusset inn. Ergo blir det for veldig mange umulig å gå ned mer, om man ikke skal ligge på 500 kalorier daglig resten av livet. Og med skole/arbeid og barn så går det iallfall ikke for meg.

 

Ernæringsfysiologen sa at jeg burde ligge på ca 1500 kalorier for daglig for å holde vekten dersom jeg var normalvektig, det vil si at jeg må gå ganske lavt etterhvert for å kunne slanke meg videre og holde meg der i og med at kroppen går i sparemodus og husker hvor mye jeg en gang veide og vil alltid ha lyst å komme opp i maxvekten igjen.

 

Anonymous poster hash: b0c7b...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen misforstår litt. Det er jo i og for seg ikke noe feil som er påvist her, det bare snakk om en spesifisering.

Et kaloriinntak på forbrenning minus 500 resulterer i vekttap på en halv kilo. Det er fortsatt sant. 

Men, hva " minus 500" egentlig betyr i totalt antall kaloriinntak, vel det endres etter som vekten og kroppens reaksjon endres. Så det holder ikke å alltid ta inn 500 kalorier mindre enn det man forbrant på et tidspunkt tilbake i tid. Man må se inntaket sitt i forhold til dagens forbrenning. Så vil det selvfølgelig komme en dag der det er helt uhensiktsmessig å fortsette kaloriunderskuddet, eller skadelig å å redusere inntaket ytterligere. Men det er jo et annet tema enn selve tommelfingerregelen.

 

For de som har valgt trening som en viktig metode for å redusere kroppsvekt er situasjonen litt mer komplisert. 

Takk! Var akkurat dette jeg holdt på å formulere i hodet mens jeg leste tråden!

 

Jeg har gått ned 20 kg siden april, og holder fremdeles på med vektnedgang. Nå kan jeg ta til meg mindre kalorier enn jeg kunne i april, noe som er veldig logisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Takk! Var akkurat dette jeg holdt på å formulere i hodet mens jeg leste tråden!

 

Jeg har gått ned 20 kg siden april, og holder fremdeles på med vektnedgang. Nå kan jeg ta til meg mindre kalorier enn jeg kunne i april, noe som er veldig logisk. 

Bra jobbet, veldig imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vektprogrammer jeg har sett går ut ifra sier at en kvinne trenger ca 2000 kcal (+/-)og en mann ca 2500 kcal for å være vektstabil. Inntak under dette skal da føre til et vekttap. Dette har aldri stemt for meg selv og en forbrenning som ligger nærmere BMR på 1500 kcal har passet bedre med egne noteringer av kcal inntak og aktivitet samt hva jeg har oppnådd på vekten.

 

Jeg fikk endelig også bekreftet at jeg faktisk har så lav forbrenning, når jeg er inaktiv eller har veldig liten aktivitet. Dette fikk jeg bekreftet ved hjelp av en pulsklokke jeg har gått med hele døgnet i flere uker nå. Det er kun når jeg har ganske mye aktivitet at jeg er opp mot 2000 kcal. Dagene da jeg er veldig aktiv kan jeg til og med få den over 2500. Så det jeg tenker rundt dette er da at kaloribehovet på 2000 for kvinner og 2500 for menn kanskje er unnfanget i en tid da vi bevegde oss mer, mens nå som veldig mange av oss har blitt mye mer stillesittende, blir 2000/2500 kcal for høyt og det blir vanskeligere for de som er mest stillesittende å oppnå vekttap ved å ligge på 1500 kcal med mindre de øker aktivitetene sine betraktelig(uten å spise mer) Så ut og trim! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...