Gå til innhold

Hvorfor er plutselig "alle" empater og høysensitive?!


Gjest 1anonym2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Introvert-uttrykket er jeg SÅ lei av!!   Jeg har blitt mye flinkere til å snakke med mennesker osv, men jeg hadde mange år der jeg ikke klarte det. Og kjenner andre som fortsatt er sånn. Og så hører jeg folk betegne seg som dette samtidig som de er supersosiale. Åh, men "inni seg" så blir de slitne.. Javel okei..  Da tenker jeg mer på de som faktisk blir slitne og ikke klarer å late som at de er sosiale sommerfugler for så å føle seg annerledes inni seg, men som faktisk ikke er det!   Ser uansett ikke behovet for å kalle seg så mye rart, vi er da mennesker alle sammen og er ikke prikk like. Vi har forskjellige trekk og ulike som er fremtredende.

 

Er denne hersens blogg kulturen jeg er oppgitt over. At man liksom skal utlevere seg selv til de grader på nettet. ALLE skal vite hva JEG føler blablabla..  Jeg synes forsåvidt det er ok når jeg leser det her inne, for da er man anonym. Bortsett fra de der dagbøkene da..  Hvorfor ønsker så mange å vrenge seg til hele verden:S 



Anonymous poster hash: 282d3...7f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi Sophie Elise reklamerer så høyt om at hun visstnok er det, så det er vel kanskje "kult"

Anonymous poster hash: 30f2d...3cf

 

Er ikke hun også "introvert"...  Går på SÅ masse offentlige fester, klistrer seg selv over hele nettet og blader og TV. Skriker ut meningene sine +++    Mener ikke at det hun gjør er feil, (selv om det er noe annet enn hva jeg ville valgt) Men, hun kan jo ikke late som at hun er introvert! 

Anonymous poster hash: 282d3...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Introvert-uttrykket er jeg SÅ lei av!!   Jeg har blitt mye flinkere til å snakke med mennesker osv, men jeg hadde mange år der jeg ikke klarte det. Og kjenner andre som fortsatt er sånn. Og så hører jeg folk betegne seg som dette samtidig som de er supersosiale. Åh, men "inni seg" så blir de slitne.. Javel okei..  Da tenker jeg mer på de som faktisk blir slitne og ikke klarer å late som at de er sosiale sommerfugler for så å føle seg annerledes inni seg, men som faktisk ikke er det!  

 

Er denne hersens blogg kulturen jeg er oppgitt over. At man liksom skal utlevere seg selv til de grader på nettet. ALLE skal vite hva JEG føler blablabla..  Jeg synes forsåvidt det er ok når jeg leser det her inne, for da er man anonym. Bortsett fra de der dagbøkene da..  Hvorfor ønsker så mange å vrenge seg til hele verden:S 

Anonymous poster hash: 282d3...7f5

 

Du skjønner det ikke fordi vi er ulike. Skjønner du?

Anonymous poster hash: f1345...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man hører mer om begrepene har vel mest å gjøre med at dette er nye begreper på egenskaper som alltid har vært tilstede i en del av befolkningen.

Noen synes kanskje disse begrepene er spennende, annerledes og "trendy", og velger å selvdiagnostisere av den grunn. 

 

Jeg er introvert - jeg trives best i rolige omgivelser, og svært gjerne alene. Jeg kan være sosial iblant, men blir enten slitsomt "gira" eller fullstendig utmattet av det. Ofte begge deler. 

Jeg er også høysensitiv - jeg har problemer med høye lyder, sterkt lys, følsom for klær som klemmer, stikker, klør. Når jeg har fått en overdose inntrykk (mye folk, sterkt lys og høy lyd), må jeg gjerne hente meg inn igjen et mørkt, lydløst rom med kun et stearinlys. 

 

Nå ble dette en veldig kort forklaring, og dette er ikke noe jeg går rundt og forteller folk.

For oss som alltid har følt oss veldig rare og utenfor er det veldig godt å omsider skjønne at vi ikke er sarte/rare/gale/overfølsomme/whatever. Jeg har det bedre med meg selv etter at jeg fant vitenskapelige artikler om introversjon og høysensitivitet.

 

Om noen andre vil låne disse merkelappene for å være trendy, så plager det meg ikke. Tvert imot. Jeg gleder meg til den dagen den mer slitsomme diagnosen min blir hverdagskost og "trendy".  :laugh::fnise:



Anonymous poster hash: 3307d...1c2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hehe enig, litt som at rave har blitt main stream uttolig irriterende:P

Anonymkode: 69f5a...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.8.2015 den 18.50, desertmonksees skrev:

Ydmykhet er nøkkelen her. Ved å kalle seg empatisk eller høysensitiv stiller man seg høyere enn andre, og det er ikke særlig ydmykt eller åndelig :)

Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Jeg er høysensitiv og skulle gjerne vært noe annet. "Samfunnet har ADHD" og for meg er det forferdelig slitsomt. Hadde det vært litt mer forståelse rundt om i dette land, hadde færre som meg droppet ut av skolen eller blitt uføre. Jeg har mot alle odds kommet meg igjennom 22 år med skolegang og har en lederstilling nå. Men det har IKKE vært lett. 

Det er ikke snakk om å stille seg høyere enn andre i det hele tatt. Det er snakk om å få en forståelse for hvorfor man føler og reagerer som man gjør. 

Anonymkode: c8268...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke behovet for å måtte ha begreper og lage seg "tilstander" for helt normale ting. Noen er mer følsom enn andre, de fleste av dem er kvinner. Sånn 80% av kvinner er "høysensitive" "empater"..også liksom?  

Anonymkode: 45dd9...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke behovet for å måtte ha begreper og lage seg "tilstander" for helt normale ting. Noen er mer følsom enn andre, de fleste av dem er kvinner. Sånn 80% av kvinner er "høysensitive" "empater"..også liksom?  

Anonymkode: 45dd9...0a1

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. Den uttalelsen får deg til å virke som en kald, upåvirkelig og egosentrert person. Håper det ikke var det du ville vise, men at du i din uvitenhet var litt overfladisk og rask i å si noe. Husk at dette ikke dreier seg om diagnoser, men personlighetsbeskrivelse. Noen er stille og liker å være i fred, andre trives best der det er mye liv og røre og hvor de kan snakke med mange, og noen har perioder med begge deler: Av og til utadvendte og deltakende, av og til tilbaketrukne og innadvendte. Se der. Nå brukte jeg bare noen andre ord enn de du så foraktelig kaller "begreper om tilstander". Ble det bedre da?

Anonymkode: 011c7...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/25/2015 den 21.31, O.G. skrev:

Høysensitiv? ER det ikke det likens som introvert?

Nei, det vil jeg ikke si. Jeg er nok introvert, men ikke høysensitiv. Blir "sliten" i hodet av å være sammen med mennesker over lang tid, eller når det er mange folk. Jeg liker å være sosial og jeg er ofte sammen med folk, men trenger den lille pausen for meg selv i blant for å slappe av. Men sett bort i fra det er jeg lite sensitiv. Er bare godt med pause fra folk i blant.

Anonymkode: b6a50...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...