Gå til innhold

Fanden hakk i hel - en treningsdagbok om løping


Maximillian Cohen

Anbefalte innlegg

Torsdag 10. sep 2015:

Jeg merker at jeg faller mer og mer tilbake på gamle vaner når det kommer til trening. Det er jo faktisk mye gøyere å løpe det en er god for opp en bratt bakke enn det er å løpe rundt og rundt på en bane, eller frem og tilbake, frem og tilbake og frem og tilbake som intervalltrening.

 

Derfor ble det også i dag litt motbakketrening. Jeg løp fra Montana opp til Ulriksmasten og ned igjen. Vel, gikk (raskt) ned.

 

Montana - Ulriken:

Tid: 20:44

Distanse: 1,7 km

Puls, snitt: 177

Puls, maks: 192

Høydestigning: 401 m

 

Hele turen:

Tid: 39:37

Distanse: 3,48 km

Puls, snitt: 169

Puls, maks: 192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker.

Jeg bruker Garmin Fenix 3 med Garmin HRM Run, og for sykling bruker jeg Garmim Edge 500 med Garmin GSC 10 (og Garmin HRM Run).

 

Fenix 3 fungerer også utmerket til sykling, men siden jeg allerede hadde Garmin Edge 500 har jeg fortsatt å bruke denne til syklingen da den har et par fordeler. Fenix 3 er noe knotete å feste til sykkelen da en enten må kjøpe en brakett hvor en bruker reimen for å feste klokken rundt (det hele er tungvindt og "klumpete"), eventuelt kan en kjøpe en holder hvor klokken kan klikkes på plass (men denne krever at en fjerner reimen først). Å skulle se på klokken mens den er festet rundt armen er ikke ideelt. Edge 500 kan på sin side festet med en slik som både er praktisk og ser bra ut.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 11. sep 2015:

I dag tok jeg meg en rolig økt. Samme runde som jeg startet med for 51 dager siden. Jeg brukte i dag omtrent samme tid som da, men det som den gang føltes som en kamp var en meget rolig og behagelig tur i dag. En betydelig endring i pulsen bekrefter mine følelser.

 

 

Data fra 11.09.2015:

Distanse: 5,48 km

Tid: 31:30

Puls, snitt: 151

Puls, maks: 167

Høydestigning: 139 m

Høydereduksjon: 135 m

Kadens: 161 spm

Vertikal oscillasjon: 9,0 cm

Bakkekontakt: 297 ms

 

Data fra 21.07.2015:

Distanse: 5,42 km

Tid: 31:12

Puls, snitt: 177

Puls, maks: 190

Høydestigning: 137 m

Høydereduksjon: 126 m

Kadens: 164 spm

Vertikal oscillasjon: 8,0 cm

Bakkekontakt: 280 ms

 

Variasjonen i distanse, tid og høydemeter kommer stort sett av at jeg ikke startet og avsluttet tidtakingen nøyaktig på samme sted. I tillegg til at GPS ikke er 100% nøyaktig. Det er snakk om samme rute, men med et par meter forskjell i start- og stoppsted.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 12. sep 2015:

I dag hadde vi planer om en lengre fjelltur, men da vi kom litt opp i høyden ble vi overrasket av været og valgte å snu. Fikk uansett beveget oss litt. Gikk i rett over 2 timer. Veldig rolig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 13. sep 2015:

Skulle i dag prøve meg på en ny tur, men skjønner jo etterhvert at det ikke var meningen med tur denne helgen. Det vil si, jeg gikk jo på tur, men jeg mistet stien og vaste derfor rundt i buskas og bratte fjellsider helt til jeg nesten trodde mitt navn var Bear Grylls.

 

Data fra turen:

Distanse: 10,5 km

Tid: 2:30:05

Puls, snitt: 108

Puls, maks: 137

Høydestigning: 440 m

 

Har litt vanskelig for å kalle dette trening, men jeg satt i hvert fall ikke i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 14. sep 2015:

I dag løp jeg en rask runde på en grusvei skogen. En ganske tung løypeprofil, men jeg følte det gikk veldig lett i dag.

 

Data fra turen:

Tid: 32:46

Distanse: 7,2 km

Puls, snitt: 175

Puls, maks: 193

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 15. sep 2015:

I dag løp jeg løypen til Fanamilen for å se om dette var et løp jeg skal melde meg på. Jeg har ennå ikke bestemt meg, men det var en fin runde hvor jeg tror jeg skal kunne gjøre det greit.

 

Farten i dag var rask, men ikke akkurat konkurransefart. Distansen ble noe kortere enn selve løpet da jeg ikke kom meg inn på stadion.

 

Data fra turen:

Distanse: 9,15 km

Tid: 44:20

Puls, snitt: 180

Puls, maks: 190

Høydestigning: 100 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg visst på. Nå gjenstår det bare å bestemme seg for 5 km eller 10 km - og fullføre løpet, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 17. sep 2015:

I dag ble det en både kort og rolig tur. En må jo ikke slite seg ut, heller...

 

Data fra turen:

Tid: 32:25

Distanse: 5,17 km

Puls, snitt: 149

Puls, maks: 166

Stigning: 135 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 18. sep 2015:

Det ble kun en meget rolig sykkeltur i dag. Syklet for å hente startnummeret mitt til Fanamilen.

 

Data fra turen:

Tid: 53:09

Distanse: 13 km

Puls, snitt: 165

Puls, maks: 124

Hastighet, snitt: 14,7 km/t

Kadens, snitt: 82

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 19. sep 2015:

Min samboer og min datter bestemte seg for å også være med på Fanamilen, så i dag måtte jeg hente deres startnummer. Valgte i da å gå.

 

Data fra turen:

Tid: 2:14:27

Distanse: 12,4 km

Hastighet, snitt: 5,4 km/t

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndag 20. sep 2015:

I dag var det konkurransedag. Fanamilen 10 km sto for tur. Det gikk over all forventning, men siden listene med navnet mitt på ligger offentlig tilgjengelig vil jeg ikke si nøyaktig tid eller plassering. Topp 50 (av 417) ble det i hvert fall.

 

Min datter på 3,5 år fullførte også 5 km'eren for egen maskin - kom ikke sist en gang.

 

Data fra løpet:

Tid: 42:??

Mellomtid 5 km: 21:??

Raskeste km: 3:06

Distanse: 10,19 km (løypen skal være kontrollmålt til 10 000 meter, men dette er hva min GPS sa)

Puls, snitt: 189 (94% av maks)

Puls, maks: 197 (98% av maks)

Høydestigning: 105 m

Kadens, snitt: 170

Bakkekontakt, snitt: 260 ms

Skrittlengde, snitt: 1,40 m

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 22. sep 2015:

Nye sko, så adiós Adios 2 og velkommen Adios Boost 2.

 

Med nye sko må en jo så klart ut på en liten prøvetur, selv om søndagens løp fremdeles sitter godt i. Tok min vanlige lokale runde i et rolig og behagelig tempo. Av en eller annen merkelig grunn gir rolig og behagelig tempo plutselig min tredje beste tid på denne runden.

 

Data fra turen:

Distanse: 5,39 km

Tid: 29:11

Puls, snitt: 154 (76% av maks)

Puls, maks: 169 (84% av maks)

 

Skoene var forresten fantastisk! Gleder meg til flere turer med dem.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et supert løp! Drøye 3 minutt på en kilometer er jo sinnsykt bra! :nigo: Og ikke verst for lille 3,5-åringen å gjennomføre 5 km. :jepp:

Jeg har Energy Boost og de er simpelthen awesome. :hjerte:

Et lite spørsmål: gjennomsnittspuls på 94%? Det er jo usannsynlig høyt, nei? :klo:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et lite spørsmål: gjennomsnittspuls på 94%? Det er jo usannsynlig høyt, nei? :klo:

Jo, det syns jeg også.

 

Snittpulsen min på 189 tror jeg nok stemmer. Slike tall har jeg alltid hatt når jeg får "all in", samme hvilket utstyr jeg har brukt for å måle med. Det som muligens kan være feil her er at jeg har høyere makspuls enn jeg tror, men noe særlig over 205 er vel heller ikke veldig sannsynlig...?

 

Svaret mitt er altså; jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det syns jeg også.

Snittpulsen min på 189 tror jeg nok stemmer. Slike tall har jeg alltid hatt når jeg får "all in", samme hvilket utstyr jeg har brukt for å måle med. Det som muligens kan være feil her er at jeg har høyere makspuls enn jeg tror, men noe særlig over 205 er vel heller ikke veldig sannsynlig...?

Svaret mitt er altså; jeg vet ikke.

Det jeg har hørt og lært gjennom mine år med pulstrening på spinningsykkelen er at du skal jobbe HARDT for å komme over 90%, type toppen på intervaller. Har du dagen kan du komme så langt som 92 eller 93%, men der skal det stoppe av seg selv. 90% er for eksempel noe som skal godt gjøres å holde over mer enn 2-3 minutter i slengen om du virkelig er seig.

Maxpulsen har ofte sammenheng med alderen, men ofte har den ikke det også. Treningsbuddyen min er 5 år eldre enn meg og hun har mye høyere maxpuls enn meg. Min er på 200, jeg er 31 år.

Min typiske gjennomsnittspuls på en hard spinningtime (ikke intervall) er 86%, og maxpulsen på en hard intervalltime er 92% om jeg har flaks. Har aldri vært over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel ta meg en ny makspulstest. Det skal jo ikke mange slag i minuttet til for å få litt mer realistiske resultat, men jeg syns jo samtidig det er merkelig om jeg skal ha rundt 210 i makspuls.

 

Edit:

Jeg fant ut at Garmin Connect merkelig nok ikke oppdaterer makspulsen og pulssonene når jeg legger de inn på klokken (og synkroniserer). Etter at jeg nå manuelt la inn riktig makspuls har 94% endret seg til 92%, og om vi i tillegg går ut i fra at makspulsen min er et par slag over disse 205 som jeg tidligere har målt, så er det ikke lenger like urealistisk.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 23. sep 2015:

Skulle ta meg en rolig langtur, men følte meg rett og slett ikke helt i form og tok derfor en snarvei hjem etter ikke en alt for lang tur. Det er ikke noe særlig å løpe småkvalm i øsende regnvær.

 

Data fra turen:

Tid: 54:06

Distanse: 9 km

Puls, snitt: 157

Puls, maks: 177

Høydestigning: 189

Høydereduksjon: 200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...