Gå til innhold

Fanden hakk i hel - en treningsdagbok om løping


Maximillian Cohen

Anbefalte innlegg

Fredag 21. aug 2015:

I dag løp jeg samme runde som på onsdag, men i dag i et veldig behagelig tempo. Må si jeg ble litt overrasket over at det kun er et par små minutter som skiller, for det var temmelig mye som skilte når det kom til innsats.

 

Data fra økten:

Distanse: 5,45 km

Tid: 31:16

Høydestigning: 133 m

Høydereduksjon: 123 m

Puls, snitt: 163

Puls, maks: 183

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bonusinnlegg - Produktvurdering:

Jeg har nå fått nok kilometer i mine nye Nike Free 3.0 Flyknit til at jeg føler jeg kan gi dem en vurdering. Dette blir selvfølgelig veldig subjektivt, da jeg ikke har prøvd dem med andre føtter enn mine egne.

 

Jeg kjøpte skoene for å ha dem som en mellomting mellom Vibram FiveFingers KSO (liker de veldig godt, men får gnagsår mellom tærne) og Adidas Adizero Adios II (som er skoene jeg løper mest med), men jeg kan si med en gang at de ikke innfrir.

 

Ved første øyekast virker alt riktig. De har liten drop, er veldig lett, fleksibel såle, plass til at tærne får arbeide individuelt og de sitter godt på foten, men til tross for alt dette er de rett og slett ikke noe god å løpe i.

 

Problemene:

* Jeg klarer stadig vekk å "hekte" skotuppen i bakken når jeg løper. Dette er noe jeg aldri har opplevd med noen andre sko, og det er meget irriterende. Snart vil jeg nok ha slitt hull på dette punktet.

 

* Skoene tvinger meg til å løpe mer på utsiden av foten enn hva jeg liker. Mulig dette kan være for å rette opp for dem som naturlig løper for mye på innsiden, men for meg med et nærmest nøytralt steg blir det bare rot.

 

* Jeg får vondt i akillesen. Jeg vet ikke hvorfor, men vondt er vondt.

 

* Skolissene gjør ingen nytte. Vet ikke om dette er direkte negativt, men jeg har fjernet mine da jeg ikke merket noen forskjell. Nå slipper jeg å knyte skoene!

 

* For glatt når det er vått

 

* De er ikke spesielt rask. Jeg løper rett og slett mye raskere med andre sko.

 

På den positive siden:

* De føles ekstremt deilig på foten - før en begynner å løpe

 

* Nevnte jeg at de føles ekstremt gode å ha på...?

 

Konklusjonen min er at dette er veldig behagelige sko, men de egner seg ikke til seriøs løping. Som sporty fritidssko vil jeg imidlertid gi dem tommelen opp.

 

Jeg må forresten legge til at jeg ikke syns de er videre vakker, men nå er vel ikke dette en skjønnhetskonkurranse...?

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er ALLTID en skjønnhetskonkurranse. :ler: Neida, men så gøy med produktvurdering! Jeg er megafornøyd med mine Adidas Energy Boost, men jeg trenger litt mer demping enn vanlig da. Du som liker å løpe med barføttsko ville vel hatet dem og følt at du løp på en pute. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mizuno Wave Rider 14 som er godt dempet og med mye drop. De ble kjøpt for mengdetrening, men jeg kan ikke si de har fått mange kilometerne på seg. Føles litt som å løpe på stylter.

 

Hittil er Adios II det beste jeg har prøvd, samme hvilken distanse og underlag. Jeg er nå på mitt andre par, men vurderer å gå for Adizero Takumi Sen Boost 3 neste gang...selv om det er skummelt å bytte ut en vinner.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 22. aug 2015:

I dag gikk jeg for en rask tur på bane. Var mye vind, og det føltes som motvind samme hvilken retning jeg løp. Ble mentalt veldig tungt å holde oppe farten mot slutten, overraskende tungt.

 

Data:

Distanse: 5 000 meter

Tid: 20:17 (11:57 på 3 000 meter)

Puls, snitt: 184

Puls, maks: 196

Skrittfrekvens, snitt: 167

Vertikal oscillasjon, snitt: 9,9 cm

Bakkekontak, snitt: 265 ms

Skrittlengde, snitt: 1,37 meter

 

Rundetider

post-80915-0-74100800-1440245466_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 23. aug 2015:

I dag ble treningen til en liten tur. Satte en unge i en barnevogn og dyttet så raskt jeg kunne opp en lang (2 km) og bratt (12%) bakke. Var mer enn tungt nok.

 

Data:

Distanse: 6,45 km

Tid: 1:11:01

Høydestigning: 241 m

Puls, snitt: 131

Puls, maks: 189

 

Høyde og puls over distanse:

post-80915-0-82549200-1440351860_thumb.p

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 24. aug 2015:



Mitt første delmål er å gå ned 8 kg og komme meg under 45 minutter på 10 km innen 25. august.

I dag var siste muligheten min for å klare målet mitt, så jeg dro ned til banen og løp det jeg var god for. Det ble et veldig rotete løp da det var en skoleklasse (eller noe lignende) som også drev med løpetrening så jeg brukte mye krefter på å manøvrere meg forbi dem hele tiden. Det var også veldig vanskelig å ikke følge deres tempo om jeg kom opp i ryggen deres.

 

I tillegg fikk jeg en stein i skoen etter rundt 1 000 meter, og det er merkelig nok ikke noe som blir mer behagelig om en fortsetter løpingen i ytterligere 9 000 meter.

post-80915-0-98100100-1440431453_thumb.j

Dette er nok den fanden jeg hele tiden har visst var der...

 

Men jeg klarte det!

 

Data fra løpet:

Distanse: 10 000 meter

Tid: 43:28

Puls, snitt: 188

Puls, maks: 200

Kadens, snitt: 166

Bakkekontakt, snitt: 265 ms

 

Jeg har forresten ikke nådd målet mitt om å gå ned 8 kg, men jeg har gått ned 5,5 kg så jeg er i hvert fall på riktig vei. Litt skuffet, men samtidig fornøyd.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. aug 2015:

I dag har jeg gjort noe jeg verken liker eller kan, jeg har løpt inne på tredemølle. Det skal ikke mer til enn et par minutter i litt høyere tempo før jeg har flettet føttene mine inn i seg selv. Hvorfor er det så vanskelig?

 

Uansett, jeg klarte å komme meg gjennom 30 minutter løping (i tillegg kom jo oppvarming og noe nedtrapping) i 10 km/t med 8 % stigning. Så gikk jeg lei.

 

Løpsdynamikken min viser også at det skjer noe alvorlig gale med meg når jeg skal løpe på mølle:

post-80915-0-75516300-1440686737_thumb.p

 

Her er forresten grunnen til at jeg valgte å holde meg innendørs i dag.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 28. aug 2015:

I dag ble det bare en gåtur. Gikk rett under 1 mil i middels tempo. Ikke helt det store, men fremdeles bedre enn ingenting. Har vært skikkelig trøtt i det siste, men håper jeg får sovet litt nå i helgen og kan være klar til nye utfordringer neste uke.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 29. aug 2015:

Det ble heller ingen løping i dag, men har vært på en 3 timer lang tur i skogen. Gikk med ungen på 3,5 år så tempoet var jo ikke noe å skryte av, men om ikke annet så fikk jeg forbrent et par kalorier.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 30. aug 2015:

Endelig klarte jeg å manne meg opp til litt løping igjen. Beina føltes bra, mens pusten ikke hang helt med.

 

Dette er en ganske tung 7 km da hele løypen er preget av korte, men bratte bakker så en kommer aldri inn i noen skikkelig rytme. Med tanke på det er jeg ganske fornøyd med tiden.

 

Data:

Distanse: 7 km

Tid: 34:18

Puls, snitt: 177

Puls, maks: 194

Høydestigning: 123 m

Frekvens, snitt: 171

Bakkekontakt: 262 ms

Skrittlengde: 120 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 31. aug 2015:

I dag ble det noen timer overtid på jobb, så jeg fikk ikke tid til å trene. Jeg har imidlertid hatt en litt merkelig dag på jobb, noe som har ført til at jeg i løpet av arbeidsdagen har gått 36 700 skritt. Må da være godt for noe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 1. sep 2015:

Siden jeg ikke hadde så god tid i dag tenkte jeg det passet fint å teste seg på en 3 000 meter på bane. Jeg er virkelig ikke bygget for fart, hadde jeg økt tempoet ville nok føttene slått kraftig krøll på seg selv. Jeg er uansett fornøyd med resultatet. Det begynner å ligne på noe.

 

Data fra løpet:

Distanse: 3 000 meter

Tid: 11:11,4

Puls, snitt: 186

Puls, maks: 197

Frekvens, snitt: 167

Vertikal oscillasjon, snitt: 10,4 cm

Bakkekontakt: 259 ms

Skrittlengde: 1,48 m

 

Rundetider

1 - 1:29,0

2 - 1:29,2

3 - 1:29,8

4 - 1:29,6

5 - 1:31,1

6 - 1:31,7

7 - 1:31,7

8 - 0:39,3 (halv runde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 2. sep 2015:

I dag var en alt for stressende dag til at jeg orket noe mer enn en gåtur. På denne turen ble jeg passert av min bestefar på 91 år, han hadde tydeligvis ork til å ta seg en joggetur på kvelden. Jeg må skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 3. sep 2015:

Jeg skulle i dag egentlig løpe meg en rolig 10 000 meter, men måtte etter rundt 6 000 meter gi meg på grunn av smerter i kneet.

 

Den gode nyheten er imidlertid at jeg har nådd målet mitt med tanke på vektreduksjonen. Jeg har gått ned 8 kg siden jeg startet denne treningsdagboken.

 

Data fra den noe amputerte økten:

Distanse: 5,8 km

Tid: 26:39

Puls, snitt: 172

Puls, maks: 184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lørdag 5. sep 2015:

I dag ble det en fjelltur, men med over 1/3 av min egen kroppsvekt på ryggen så kjente jeg det godt i lårene selv om vi tok det rolig.

 

Data fra turen:

Tid: 2:43:00

Puls, snitt: 135

Puls, maks: 178

Høydestigning: 645 m

 

Høydeprofil:

post-80915-0-62072100-1441561140_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesoppsummering:

Antall skritt: 138 939

Km løpt: 24,25 km

Vektreduksjon: 0,7 kg

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 7. sep 2015:

Gikk/løp Montana - Ulriken tur/retur. Til tross for magen full av kaker gikk det veldig lett, og jeg angrer på at jeg ikke ga 100%.

 

Hele turen (inkludert en liten pause på toppen):

Distanse: 3,48 km

Tid: 52:25

Puls, snitt: 151

Puls, maks: 192

 

Fra "den store steinen" til Ulriksmasten:

Distanse: 0,78 km

Tid: 13:24

Stigning: 280 m

Puls, snitt: 178

Puls, maks: 192

Skrittlenge, snitt: 52 cm

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 9. sep 2015:

I dag gikk turen opp Stoltzekleiven med min datter på skuldrene. Hun skulle egentlig gå selv, men da hun ble for sutrete så jeg sjansen min til å få meg litt trening. Fra toppen og ned grusveien til Sandviken sykehus (2,8 km) løp hun imidlertid for egen maskin på 25:41 (inkludert en liten pause for å kaste steiner i vannet). Ganske imponert.

 

Stoltzekleiven:

Tid: 22:12

Avstand: 0,92 km

Stigning: 315 m

 

Hele turen:

Avstand: 5,12 km

Tid: 58:10

Stigning: 359 m

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...