Gå til innhold

Hvilken skole er best av BI og Markedshøyskolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken skole er best av Handelshøyskolen BI og Markedshøyskolen?

 

 

Helt konkret gjelder det her for øvrig de to respektive skolene i Oslo.



Anonymous poster hash: 41ed9...497
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest "prestisje" er vel BI. Men de få gangene jeg har gått forbi eller vært oppi Nydalen har bevist mine fordommer mot hvem som går der. "Det værste man kan gjøre er å gå med sekk der" Hvis jeg skal være veldig generaliserende er det masse, ekle vestkantungdom som går det. Kjenner flere som har gått/går der og.



Anonymous poster hash: cf49b...755
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som kommer fra vanlige familiehold på BI som tror de er vestkant.

 

TS, velg BI. Ikke for studentene, men for utbyttet.



Anonymous poster hash: 57d35...0a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg definitivt BI. Selvom mange fjortiser har mye fordommer mot BI så har ikke seriøse arbeidsgivere det! Det er det som teller.

Alltid noen som kjenner noen som kjenner noen som tydeligvis var en klyse på BI. Jeez

Anonymous poster hash: 94a0a...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg har BI dårlig rykte på seg fordi man betaler seg inn, uten nødvendigvis å ha gode karakterer. Har også hørt rykter om at det er lettere å få A, samt at arbeidsgivere legger BI søkere neders i bunka av ovennevnte grunner. Er dette feil kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for meg har BI dårlig rykte på seg fordi man betaler seg inn, uten nødvendigvis å ha gode karakterer. Har også hørt rykter om at det er lettere å få A, samt at arbeidsgivere legger BI søkere neders i bunka av ovennevnte grunner. Er dette feil kanskje?

Jeg gikk på BI i et år. Alle de jeg kjente fikk jobb før utdanningen var ferdig fullført, så det med at arbeidsgivere legger de nederst i bunken er ukjent for meg. Mine venner fra BI jobber nå i BDO, KPMG og i Skatteetaten.

Ang karakterer så leste jeg noe likt for ikke så lenge siden. Terskelen for å få A er kanskje litt lavere.

Anonymous poster hash: 88206...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner valgte å studere markedsføring på Markedshøyskolen i stedet for BI fordi hun ville "slippe unna de tunge økonomifagene". Markedsføringsstudiet på BI er visst tyngre teoretisk, men mulig det gir en viss uttelling hos arbeidsgivere når man søker jobb..?

Hun jeg kjenner var forøvrig ferdig med bachelor nå i vår og har ennå ikke fått noen relevant jobb. Hørtes ut som master var uaktuelt for henne.

Anonymous poster hash: 29f2b...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg har BI dårlig rykte på seg fordi man betaler seg inn, uten nødvendigvis å ha gode karakterer. Har også hørt rykter om at det er lettere å få A, samt at arbeidsgivere legger BI søkere neders i bunka av ovennevnte grunner. Er dette feil kanskje?

Definitivt feil! Arbeidsgivere synes BI-studenter er veldig attraktive! De er veldig synlige og tilstedet på BI og rekrutterer mye derfra så det der er bare tull! Jeg har opplevd at det å søke jobb med bakgrunn fra BI har veid tungt for arbeidsgivere. Var heller ikke spesielt vanskelig å få jobb

Anonymous poster hash: 94a0a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI!

Nettopp ferdig med et år der, kjempefin skole og flotte forelesere.

Fordommene er heller ikke korrekt, så mange som gikk med sekk



Anonymous poster hash: dc9d9...4de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere på MH fikk også jobb før skolesluttt. Så føler ikke det er noe argument. Miløet der er bra, alle hjelper alle type. Legges vekt på samarbeid da man møter det ofte i arbeidslivet. Meget god fadderuke som legges vekt på relasjober og samhold. Anbefaler deg å sjekke ut "into campus" på Facebook :)

Anonymous poster hash: e928d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedshøyskolen mangler mange av de tyngre økonomiske fagene alle må igjennom førsteåret på BI. De er greie å ha da det gir en litt bredere kompetanse utover kun markedsføringsrelaterte fag. Så da kan du jo velge hva som passer deg best. Mange velger markedshøyskolen for å unngå de fagene, spesielt hvis man ikke liker matte, mens andre velger BI nettopp pga bredden. Blir vel litt hipp som happ men tror overhode ikke BI-studenter vil ha det vanskeligere i jobbsøkingen. Mange jobber jo gjerne i bank/forsikring som kunderådgivere feks mens de venter på en ren markedsføringsjobb og da er økonomifagene greie å ha :)

Anonymous poster hash: 94a0a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere på MH fikk også jobb før skolesluttt. Så føler ikke det er noe argument. Miløet der er bra, alle hjelper alle type. Legges vekt på samarbeid da man møter det ofte i arbeidslivet. Meget god fadderuke som legges vekt på relasjober og samhold. Anbefaler deg å sjekke ut "into campus" på Facebook :)

Anonymous poster hash: e928d...ebd

Hvilken linje gikk de som fikk jobb før skoleslutt? Gikk du der selv? vurderer MH (HR og personalledelse) og er livredd for å ende opp som rekrutterer i rekrutteringsbyrå - men er villig til å ta en master for å få en bra jobb. Har mye arbeidserfaring fra før av (10 år) og har alltid hatt/fått jobb. Jeg har kommet inn på org. og ledelse et annet sted, og har veldig vanskelig for å velge nå! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for meg har BI dårlig rykte på seg fordi man betaler seg inn, uten nødvendigvis å ha gode karakterer. Har også hørt rykter om at det er lettere å få A, samt at arbeidsgivere legger BI søkere neders i bunka av ovennevnte grunner. Er dette feil kanskje?

Man kjøper seg jo inn på Markedshøyskolen like mye som på BI..

Hørt av studenter på MH at det er ekstremt lett å få en A.

Endret av fuglereir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg har BI dårlig rykte på seg fordi man betaler seg inn, uten nødvendigvis å ha gode karakterer. Har også hørt rykter om at det er lettere å få A, samt at arbeidsgivere legger BI søkere neders i bunka av ovennevnte grunner. Er dette feil kanskje?

Altså man "kjøper" seg ikke inn, dvs ja, inntakskravene er lavere, men det betyr ikke at det ikke er en seleksjon som blir gjort blandt elevene og at det er lett å gli igjennom studieløpet. Tvert i mot! Ja de som kommer inn med lavt snitt får en sjangse de kanskje ikke hadde fått et annet sted men må jobbe hardt for å komme igjennom. BI er IKKE lett! Mange begynner fordi de tror de kan "kjøpe seg en grad" og at BI er lett. De tar veldig feil og faller ut første semester. Det er nemlig der BI gjør sin seleksjon og det synes jeg er bra! Maaaange faller ut i møte med finans I bla annet. VGS skal ikke alltid måtte avgjøre hele fremtiden din. Dreit du deg ut på VGS men er klar for å ta deg sammen så har du den muligheten på BI. Den hadde du ikke hatt de fleste andre steder. Er du bare en lat tulling derimot fikk du en sjangse men det funka ikke. Men da har du ihvertfall prøvd. Selvom du "betalte for det".

Anonymous poster hash: 94a0a...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken linje gikk de som fikk jobb før skoleslutt? Gikk du der selv? vurderer MH (HR og personalledelse) og er livredd for å ende opp som rekrutterer i rekrutteringsbyrå - men er villig til å ta en master for å få en bra jobb. Har mye arbeidserfaring fra før av (10 år) og har alltid hatt/fått jobb. Jeg har kommet inn på org. og ledelse et annet sted, og har veldig vanskelig for å velge nå! :)

gikk der selv ja :) jeg gikk markedsføring og salgsledelse, og vet om flere på mitt kull som fikk jobb før skolesluttt. Har dessverre ikke stor kunnskap utover de a det linjene :P definer bra jobb, for man må starte ett sted (dessverre?). Og om en rekrutterer jobb kan føre til den evt drømme jobben, ser jeg ikke problemet :) et annet alternativ kan være b2b salg, selvom det heller ikke kanskje er en "bra" jobb. Som noen sa tidligere, noen tar disse jobbene mens man venter på en annen jobb :) noen andre skrev også hipp som happ :P du vil nok ikke angre uansett valg, for begge skolene har forskjellige ting som er bra med de.

Og det er ikke lettere å få A verken her eller der ;) man må faktisk jobbe for karakteren, tro det eller ei!

Anonymous poster hash: e928d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

gikk der selv ja :) jeg gikk markedsføring og salgsledelse, og vet om flere på mitt kull som fikk jobb før skolesluttt. Har dessverre ikke stor kunnskap utover de a det linjene :P definer bra jobb, for man må starte ett sted (dessverre?). Og om en rekrutterer jobb kan føre til den evt drømme jobben, ser jeg ikke problemet :) et annet alternativ kan være b2b salg, selvom det heller ikke kanskje er en "bra" jobb. Som noen sa tidligere, noen tar disse jobbene mens man venter på en annen jobb :) noen andre skrev også hipp som happ :P du vil nok ikke angre uansett valg, for begge skolene har forskjellige ting som er bra med de.

Og det er ikke lettere å få A verken her eller der ;) man må faktisk jobbe for karakteren, tro det eller ei!

Anonymous poster hash: e928d...ebd

Det er jeg enig i, man må jobbe for A uansett hvor man går :) Folk har en del rare misoppfattelser om skoler som MH og BI.. dessverre! 

 

Takk for svar:) Bare så det er sagt altså, det er ikke slik at jeg tror jeg kan få hva som helst av jobb, det er rett og slett bare den "type" jobb (rekrutteringsbyrå) jeg ikke er så interessert i fordi det er veldig salgs-rettet og går mye mindre på selve HR, personaldelen og det å hjelpe bedriften/ansatte:) Jeg vil nødig gå tre år på skole for så å få vite at det er "eneste" realistiske jobbmulighet. Men siden jeg har litt ledererfaring fra før så tror jeg det skal gå fint å finne noe annet, og det er alltids flere retninger og valgfag man kan ta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Latterlig lavt nivå på MH. 

Fordelen er at du kan surfe gjennom studiene. 

Studerte på MH, og jeg surfet ikke gjennom studiet! Man må jobbe like hardt der som andre skoler.

Anonymkode: 1f654...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skjønner ikke hvorfor du gadd å komentere på en så gammel tråd... Finn på noe annet enn å spre kvalme :) 

Anonymkode: 1f654...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...