Gå til innhold

Cavalier king charles spaniel oppdrettere


Gjest Gjest_Hello Kitte

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hello Kitte

Er det noen som kan anbefale noen opprettere jeg kan undersøke nærmere? Aller helst på Østlandsområdet, evnt vest-Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte fra en som er ansatt i dyrebeskyttelsen at det er blitt laget så mye av den rasen (brukt samme avlsdyr igjen og igjen)  at de har begynt å få problemer, fordi hodet blir etterhvert for lite og de får problemer, sitter bare å klør seg hele tiden.



Anonymous poster hash: 80bbc...016
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flott cavalier fra kennel Dog Wise som jeg er veldig fornøyd med. Kennel Dog Wise holder til på Greåker i Sarpsborg. Hyggelige oppdrettere og friske, flotte hunder med god helse og godt lynne. 



Anonymous poster hash: 7ffac...4be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel engelsk springer spaniel, og ikke cavalier som er helt ødelagt?

 

Men jeg tror cavalier også har en del problemer, og temmelig alvorlig. Spesielt denne sykdommen:

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?spmid=9022

 

Siden den er så ille at jeg kjenner noen som måtte avlive en tre år gammel hund, ville jeg vært skeptisk til å skaffe meg denne rasen. Ingen av foreldrene til den jeg kjenner hadde hatt noe lignende, så det er vanskelig å vite på forhånd.



Anonymous poster hash: fdd9c...952
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cavalieren er helt ødelagt.Velg heller en friskere rase..



Anonymous poster hash: 3d3c9...3f2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier King Charles er en fantastisk hunderase. Snakk med folk som har erfaring istedet for anonyme nettbrukere. 

 

Jeg har hatt Cavalier siden 2002 og den er helt frisk - det samme er de jeg omgås i den lokale Cvalier-gruppen.

 

Kontakt Cavalier-klubben for nærmere info om oppdrettere. 



Anonymous poster hash: e6815...fa8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Cavalier King Charles er en fantastisk hunderase. Snakk med folk som har erfaring istedet for anonyme nettbrukere. 

 

Jeg har hatt Cavalier siden 2002 og den er helt frisk - det samme er de jeg omgås i den lokale Cvalier-gruppen.

 

Kontakt Cavalier-klubben for nærmere info om oppdrettere. 

Anonymous poster hash: e6815...fa8

 

Vi legge til at min neste hund også kommer til å bli en Cavalier - noen annen rase er totalt uaktuelt. Cavalierer er de mest elskelige hundene man kan ha. 

Anonymous poster hash: e6815...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Takk snille dere :)

Jeg er veldig klar over sykdommer og problemer med rasen, men jeg er kun etter tips på oppdrettere slik at jeg kan sjekke flest mulig og luke ut oppdrettere som ikke driver seriøst.

Har lest en del ang dette med hodeskallen, men dette gjelder jo ikke alle hundene :)

Vil heller ikke ha en annen rase siden det er denne rasen som passer meg og mitt liv best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Cavalier King Charles er en fantastisk hunderase. Snakk med folk som har erfaring istedet for anonyme nettbrukere.

Jeg har hatt Cavalier siden 2002 og den er helt frisk - det samme er de jeg omgås i den lokale Cvalier-gruppen.

Kontakt Cavalier-klubben for nærmere info om oppdrettere.

Anonymous poster hash: e6815...fa8

Jeg kan godt droppe anonymiteten om det utgjør en forskjell? Det kan vel hende at andre også kjenner unghunder som måtte avlives, jeg hadde bare ikke lyst til at noen skal vite hvem jeg er bak nicket.

Uansett; hunden kunne plutselig begynne å skrike og få noe som virket som et epilektisk anfall. I tillegg hadde hun vondt. Helt grusomt. Det er forferdelig å måtte avlive unghunder. Jeg har en hund selv som er syk (av noe som ikke er arvelig), og å måtte vurdere løpende om hun skal avlives eller ikke er forferdelig når hun ikke er eldre.

Det er altså ikke vondt ment å dele slike erfaringer, men for at andre (og hundene) ikke skal måtte gå gjennom noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt droppe anonymiteten om det utgjør en forskjell? Det kan vel hende at andre også kjenner unghunder som måtte avlives, jeg hadde bare ikke lyst til at noen skal vite hvem jeg er bak nicket.

Uansett; hunden kunne plutselig begynne å skrike og få noe som virket som et epilektisk anfall. I tillegg hadde hun vondt. Helt grusomt. Det er forferdelig å måtte avlive unghunder. Jeg har en hund selv som er syk (av noe som ikke er arvelig), og å måtte vurdere løpende om hun skal avlives eller ikke er forferdelig når hun ikke er eldre.

Det er altså ikke vondt ment å dele slike erfaringer, men for at andre (og hundene) ikke skal måtte gå gjennom noe lignende.

Når du påstår at Cavalieren er en ødelagt rase så viser det at du ikke helt vet hva du snakker om. Rasen er IKKE ødelagt - selvom det kanskje finnes useriøse oppdrettere der ute. Useriøse oppdrettere finner man i alle raser. Jeg har selv hatt en Cocker som måtte avlives pga dårlig avl. 

 

Seriøse Cavalier-oppdrettere jobber sterkt for å komme alle plager til livs. Dersom du selv har en Cavalier så går jeg utifra at du er medlem av NCK og dermed mottar bladet Cavalieren? Har du lest hva som står der?

Anonymous poster hash: e6815...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Det er altså ikke vondt ment å dele slike erfaringer, men for at andre (og hundene) ikke skal måtte gå gjennom noe lignende.

Selv har jeg drevet med hunder hele mitt liv, eller iallefall siden jeg lærte å kontrollere en hund, som nå er 30 år siden.

Jeg har sett raser ødelegges og bygges opp igjen. Selv om mange useriøse oppdrettere tydeligvis gjør alt de kan for å torturere dyr og deres eiere (les: ved å avle bevisst på syke dyr som også dør tidlig) så vet jeg også at det finnes minst like mange som er dønn seriøse, og som ønsker så friske dyr som det er mulig å få til.

Det finnes alltid en mulighet for syke dyr uansett hvor seriøst oppdretter er.

Har selv hatt en gjeng blandingshunder som alle skryter av skal være såååå friske...men har vært nødt for å avlive 2 av dem i meget ung alder og 1 i midten av sin forventet levetid.

Jeg har også hatt en del schæfere midt i den verste tiden hvor de hadde et ekstremt dårlig rykte med pels- og hudproblemer og knær som subbet i bakken. Vel, ingen av mine levde opp til de ryktene fordi jeg valgte en oppdretter som sørget for friske dyr med en god holdning.

Det er synd at noen ødelegger for andre, men det er idiotisk å velge en annen rase enn den man vil ha pga de få idiotene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Jeg har en flott cavalier fra kennel Dog Wise som jeg er veldig fornøyd med. Kennel Dog Wise holder til på Greåker i Sarpsborg. Hyggelige oppdrettere og friske, flotte hunder med god helse og godt lynne.

Anonymous poster hash: 7ffac...4be

Holder de på fortsatt? For hjemmesiden fungerer ikke lengre bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med cavalier er nettopp at syringomyelia og hjerteproblemer er spredt utover hele rasepopulasjonen. Det finnes ingen linjer uten disse problemene, om oppdretteren hevder at dette er ikke-eksisterende på sine linjer har du enten en som A) vet særdeles lite om hva de bruker i avl, eller B) stikker hodet i sanden og dekker over problemet.
Det er dessverre ikke bare useriøse oppdrettere som avler fram syke dyr, seriøse oppdrettere kan også gjøre det uansett hvor gode intensjoner er når problemene er så utbredt som de er hos denne rasen. Les RAS dokumentet for rasen, så ser du at nesten alle (90%) av rasepopulasjonen har blåselyd på hjertet i en alder av 10 år. Det er ganske alvorlig, spesielt når rasen er rammet av en så alvorlig sykdom som syringomyelia i tillegg.

Jeg har ingen forslag til oppdrettere, men vil råde deg til å ikke gå for første og beste som lover gull og grønne skoger. Heller en oppdretter som er ærlige om problemene hos rasen og på linjene, enn en som sier det ikke finnes noen. Ville også prøvd å finne noen som har tatt MR av foreldredyrene og sjekket hjertet og har info om hjertet til eldre hunder bak i stamtavlen, men førstnevnte er nok veldig vanskelig å oppdrive.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder de på fortsatt? For hjemmesiden fungerer ikke lengre bl.a

Ja, det tror jeg de gjør. De hadde iallefall et kull i fjor. 

Anonymous poster hash: 7ffac...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Når du påstår at Cavalieren er en ødelagt rase så viser det at du ikke helt vet hva du snakker om. Rasen er IKKE ødelagt - selvom det kanskje finnes useriøse oppdrettere der ute. Useriøse oppdrettere finner man i alle raser. Jeg har selv hatt en Cocker som måtte avlives pga dårlig avl. 

 

Seriøse Cavalier-oppdrettere jobber sterkt for å komme alle plager til livs. Dersom du selv har en Cavalier så går jeg utifra at du er medlem av NCK og dermed mottar bladet Cavalieren? Har du lest hva som står der?

Anonymous poster hash: e6815...fa8

 

 

Jeg skrev ikke at den var ødelagt. Jeg skrev at den vel ikke var ødelagt slik som engelsk springer spaniel, men at den har store problemer. Ellers skriver Skywise godt om tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keikolina

Uff ja, svigerfar hadde to som ble 4 og 6 år, fikk hjerteproblemer. Den ene lå bare død en dag de kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at den var ødelagt. Jeg skrev at den vel ikke var ødelagt slik som engelsk springer spaniel, men at den har store problemer. Ellers skriver Skywise godt om tema.

Helt OT men; når ble engelsk springer spaniel ødelagt? Det er da en relativt frisk rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Helt OT men; når ble engelsk springer spaniel ødelagt? Det er da en relativt frisk rase?

 

Jeg fant ikke kilden i stad, men det har vært veldig mye i media om at genene deres er er så ødelagte pga feil avl at det er for sent å avle den frisk igjen hvis de begynner nå. Jeg skal ikke si sikkert at det er den, men det er en av spanielene. Skal se om jeg kan finne kilden hvis jeg leter litt til.

 

http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

 

Kanskje det er cavalier king charles spaniel likevel?

http://www.dagbladet.no/2014/08/23/nyheter/pluss/nyheter_pluss/avl/oppdrett/34917530/

 

Jeg finner ikke hovedkilden, men mener det var i VG.

 

I tillegg skriver førsteamanuensis ved NVH dette (her relatert til bulldogg):

 

Hva kan man så gjøre med disse åpenbare dyrevelferdsproblemene? Man kan la være å kjøpe visse hunderaser. Når man kjøper en hund fra en rase med ufunksjonell anatomi, støtter man videre avl av rasen, og med det fødsel av nye hunder med nedsatt funksjon og livskvalitet. Det skal ikke mye innsats til fra hver enkelt for å få til dette. Arvelig sykdom er det vanskelig for den enkelte hundekjøper å gjøre noe med, fordi informasjon om arvelig eller mistenkt arvelig sykdom hos de enkelte avlshunder ikke alltid er lett tilgjengelig. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Et-hundeliv-7402753.html#.Uq7YdZFhVON

 

Og her uttaler Rådet for dyreetikk seg om Cavalier: http://www.tv2.no/a/2936419Dette er sykdommen jeg nevner lenger opp.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når du påstår at Cavalieren er en ødelagt rase så viser det at du ikke helt vet hva du snakker om. Rasen er IKKE ødelagt - selvom det kanskje finnes useriøse oppdrettere der ute. Useriøse oppdrettere finner man i alle raser. Jeg har selv hatt en Cocker som måtte avlives pga dårlig avl. 

 

Seriøse Cavalier-oppdrettere jobber sterkt for å komme alle plager til livs. Dersom du selv har en Cavalier så går jeg utifra at du er medlem av NCK og dermed mottar bladet Cavalieren? Har du lest hva som står der?

Anonymous poster hash: e6815...fa8

 

 

Du tror vel ikke raseklubben selv er de som snakker høyest om sykdomsproblematikken? I såfall er det dessverre veldig naivt å tro.

 

Som tidligere valpeformidler for NCK fikk jeg munnkurv av leder og styre om sykdom. Jeg fikk altså IKKE lov å si til noen som ringte at rasen har et problem med sykdom. Jeg kjenner til LITT for mye av hva som foregår også innad i klubben og juksing med papierer etc og hysj-hysj oppdrettere imellom. Og ja - det er de såkalte "seriøse" som står på listen deres.

Velger av åpenbare grunner å være anonym i dette innlegget.

Anonymous poster hash: 94d39...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...