Gå til innhold

Hva er det som er relativt i en relativsetning?


Gjest ærligøs

Anbefalte innlegg

Gjest ærligøs

"Kyllingen som jeg spiste, var litt seig". 

 

Det jeg tror er relativsetningen, er understreket. Er det ordet "som" som er det relative i setningen? 

 

Hvis vi fjerner "som" (Kyllingen jeg spiste, var litt seig), er det da ikke lenger en relativsetning? 

 

Hva er det motsatte av en relativsetning? Finnes det setninger som er absolutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som er ein relativ subjunksjon som peikar på det nærmast foregåande substantiv(iske leddet). 

Personlege pronomen, t.d., har ein absolutt referanse. Ordet "han" i ein nekrolog vil oftast peike på hovudpersonen, endå om det kan ha vori nemnt mange andre hannkjønnssubstantiv rett føre. Ikke slik med som, det peikar bare relativt (eigentleg). Derfor den gamle, gode "Ved tilsalgs hos gammel dame som har tørket på loftet i to år". Vi forstår kva som meinest, men dreg på smilebandet fordi som eigentleg peikar relativt, på den gamle dama.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg siden du spurte om det også: Det er fremdeles en relativsetning når relativpronomenet som utelates siden det er underforstått i setningen, men det kan bare utelates når det ikke er subjekt. Det er tydelig hvis vi tar en annen setning der som fungerer som subjekt: Mannen som kom mot meg, så ut som en skilpadde. Her kan ikke relativpronomenet sløyfes.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærligøs

 

Aner du hva en skal si når en setning ikke er en relativsetning?

 

"Nei gutten min, dette er ingen relativsetning. Det er derimot en ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hva en skal si når en setning ikke er en relativsetning?

 

"Nei gutten min, dette er ingen relativsetning. Det er derimot en ..."

… skilpadde." :ler:

 

Det finnes så vidt jeg vet ikke noe ord som presiserer at en setning ikke er en relativsetning, av den enkle grunn at det ikke er behov for det. Man spesifiserer når det er nødvendig. Da jeg, i riktig gamle dager, gikk på skole, skilte vi mellom hoved- og bisetninger, men i dag ser jeg at skillet går mellom helsetninger og leddsetninger. En relativsetning er en adjektivisk leddsetning (jeg juksa litt nå, se linken under). Istedenfor "skilpadde" kan du svare "substantivisk leddsetning" eller "adverbial leddsetning". Jeg råder deg likevel til først å svare "skilpadde" så du vinner tid og kan finne ut hva slags leddsetning det er.

 

http://riksmalsforbundet.no/grammatikk-en-innforing/setningslaere/delsetninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærligøs

 

Ja, en må nok bløffe på en eller annen måte mens en skjuler egen forvirring. Er det ikke det de fleste av oss gjør hele tiden?  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg tenker at på en måte kan man si at det relative i en relativsetning er det leddet som modifiseres av setningen, i dette tilfellet kyllingen! Kyllingen trenger nemlig nærmere spesifikasjon for å bli "absolutt", idet en restriktiv relativsetning er påkrevet for å peke ut hvilken kylling det er snakk om. En ikke-restriktiv relativsetning, derimot ("Kyllingen, som jeg spiste, var seig"), bidrar ikke til å peke ut hvilken kylling det er snakk om, men til å gi mer informasjon om en allerede identifisert kylling.



Anonymous poster hash: 4d3e5...e1a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærligøs

 

Aner ikke om du har rett i dette, men det var da en interessant tanke. Referansen er relativ til den setningen som modifiserer den. 

 

Relativsetninger og andre leddsetninger er noe av det verste jeg har prøvd å lære i norsk grammatikk. Grammatikkbøkene sier ulike ting også. Så dette må jeg ta med teskje. Relativord, subjunksjon, korrelatløse relativsetninger, relative pronomen osv. ... huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

"Relative setninger er leddsetninger som opptrer som etterstilt attributivt beskriverledd i, eller som en beskrivende apposisjon til, en substantivfrase, og som beskriver referenten for denne substantivfrasen ved å uttrykke et påstandsinnhold  hvor referenten inngår som semantisk argument" (Jon Erik Hagen, 2002. Grammatikk for andrespråkslærere). 

 

eks: 

1- Betty har nettopp snakket med gutten som kommer fra India. 

Konjunksjonen som brukes for å knytte sammen to hovedsetninger. 

2- To setninger: Carlo tok Betty med seg på biltur. Han er en hyggelig gutt. Relativsetning: Carlo, som er en hyggelig gutt, tok Betty med seg på biltur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...