Gå til innhold

Vil banken gi meg lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg var 45 da jeg fikk startlån fra kommunen og min eks svigermor var enda eldre. Så nei, det finnes ikke aldersgrense på 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke slik da at Startlån gjennom Husbanken/kommunen har en aldersgrense på 35 år? Alså at søkeren ikke må være eldre en å fylle 35 det året man søker. Slik var det iallefall tidligere.

Jeg var i en litt lik situasjon som deg TS nettopp, jeg hadde da 2 mill i egenkapital, og ønsket å låne ca 400 000 - 500 000, for å kjøpe en leilighet til maks 2,5 mill. Men nei, på uføretrygd fikk jeg kun låne 300 000. Så det betydde at jeg måtte finne en boligbyggelag/andel/selveier med total pris på maks 2.3 mill; pris antydning+ fellesgjeld.

Anonymous poster hash: 6f524...d07

Nei, for startlån og tilskudd er det ingen aldersgrense.

Hvor søkte du det lånet? Og hadde du 2 millioner i egenkapital var du ikke særlig økonomisk vanskeligstilt. I praksis ville du kunne sitte med gjeldfri bolig.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner det.... kom til å tenke på at på søknadsskjemaet til Boligkontoret/Husbanken var det en boks man kunne krysse av i hvis man søkte med barn med spesielle behov eller diagnoser (husker ikke ordrett hva det sto). Vet ikke om det betyr at det teller positivt eller negativt? Om de evt prioriterer å gi lån til folk med barn som har spesielle behov...? Det høres feil ut at kommunen skulle gjøre det motsatte, altså avslå søknader fra sånne familier iallefall (diskriminering).

Det er ADHD det er snakk om i dette tilfellet. Det er dessverre en del ADHD pasienter som ender opp som uføretrygdede allerede som unge.

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Selv om han har ADHD er det ikke sikkert at han vil ønske å bo hos mor lenger enn nødvendig :) Jeg ville ikke gått ut fra at han kom til å bo hjemme lenger enn fullført skole nå som de med ADHD får oppfølging for å klare seg. Han har ikke blitt ung ufør enda, og da kan du ikke velge å krysse av på den boksen med et ja. Men du kan få legeerklæring på han og legge ved søknaden slik at boligkontoret tar det med i betraktning.

Men du kan altså IKKE krysse av for at familien har en ung ufør all den tid han ikke er blitt ufør enda.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan altså IKKE krysse av for at familien har en ung ufør all den tid han ikke er blitt ufør enda.

Anonymous poster hash: 6923a...b08

Jeg tror du har misforstått. Det står ingenting om ufør/barn. Det står "Barn med nedsatt funksjonsevne" på søknadsskjemaet. Og det har han, uansett om han senere blir erklært ufør eller ikke.

Det er jo et lite håp fremdeles om at han vokser det av seg i slutten av tenårene. Det skjer jo i blant.

 

_____________

 

Uansett, oppdatering.

Jeg ringte først til Husbanken i dag, nå på morgenen. Der ble jeg bare avvist og bedt om å henvende meg til Boligkontoret i Oslo. Så jeg ringte dit. Etter et kort forhør på sentralbordet, ble det stille mens sentralborddamen forsøkte å finne noen jeg kunne prate med. Så kom hun på linjen igjen og sa kort og kontant: "Det finnes ingen her du kan prate med før mandag 6. juli!"

Jeg trodde først jeg hørte feil, for det er jo helt uhørt at en kommunal instans som det ikke kan snakke med folk på en uke....! Men neida, sånn var det.

 

Så da har jeg ikke fått svar på et eneste ett av spørsmålene jeg hadde og stilte i denne tråden. Det må vente.

Godt at jeg har rikelig med tid da, og ikke har tenkt å søke før neste år! (det er bare jeg som liker å VITE, og være forberedt på forhånd og ha svar)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva konkret er det du lurer på?

 

Og ja, Husbanken svarer ikke på dette fordi det er kommunene som administrerer lånet. Kommunen får sin finansiering for dette hos Husbanken. Der er sammenhengen.

 

Still konkrete spørsmål, så skal vi som vet litt om dette svare så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om hva jeg lurer på i hovedinnlegget, i grunnen. Jeg er usikker på om jeg får lån, med lav til moderat inntekt, men med en ganske stor egenkapital (700.000 - 800.000, avhengig av hva den eksisterende boligen selges for).

 

Jeg har egentlig forberedt meg mentalt på at jeg ikke får lån i vanlige banker, og at Husbanken blir der jeg ender til sist. Da lurte jeg jo veldig på; har jeg sjanse der da? Iflg. svarene jeg har fått her, kan alt skje. Noen sier nei, noen sier "ja, jeg har fått større lån med lavere inntekt enn deg der", og noen sier sågar at "du faller nok mellom to stoler og får ikke lån hverken i private banker eller Husbanken".....

 

Så det er store variasjoner ute og går, og jeg er vel mer i tvil nå enn jeg var da jeg skrev innlegget!

 

Jeg liker å være forberedt på ting, og hater å gjøre ting i siste liten. Liker å vite hva jeg kan forvente meg. Så selv om det er trekvart år til jeg faktisk skal ut på lånemarkedet og prøve meg (eksist. bolig selges ikke før neste år, med overtagelse i slutten av juni, når guttungen er ferdig på ungdomsskolen her).

 

Det var ellers noen konkrete spørsmål rundt utfyllingen av søknadsskjemaet og litt småplukk som jeg ringte dem for, men det er ikke noe stress. Jeg mener å huske jeg leste en plass at man kan møte opp på bydelskontoret og få hjelp til utfylling av søknaden om det trengtes.

Ellers var det rimelig stor forskjell på nettutgaven av søknadsskjemaet og papirutgaven...! Ved papirutgaven var det en real smørbrødliste over dokumentkopier man måtte legge ved søknaden. På nettutgaven sto det ikke et ord om det. De krever kanskje inn i etterkant da?

 

Det sto også en link på Boligkontoret/Husbankens nettside til SIFO sin forbrukskalkulator, der man kunne se om man "havnet innenfor"  etter å ha tastet inn utgifter og inntekter. Jeg havnet akkurat innenfor, når jeg la inn lån i den størrelsen jeg trenger og ellers fyllte ut alt. Da er det vel håp, da....?

 

Jeg skal bruke det neste året på å spare så mye jeg kan. Håper de ser positivt på det iallefall...



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du har i EK har ingen betydning for banken. Kun at du kan betjene lånet du trenger. Men du har jo stabil inntekt, det er jo det som er viktig! Så jeg håper (og tror) det ordner seg for deg ☺

Anonymous poster hash: 96361...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen" betydning er vel å ta i...?! Egenkapital har ganske mye å si, iflg. myndighetene. Det er vel ikke uten grunn at kravet om minimum 15% egenkapital er der.



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du må nok ha alle de vedleggene ja, det er standard over alt hvor du søker lån.

Tipper det er siste selvangivelse, lønnslipper, kopi av identifikasjon.

Hvis SIFO modellen plasserer deg innenfor så får du nok lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått svar fra Husbanken på email ang. en sak som jeg spurte om, siden det ble hevdet i denne tråden at man MÅ BO DER MAN SØKER LÅN. Altså; jeg bor i Akershus, ønsker å flytte til Oslo. Kan jeg søke lån i Husbanken i Oslo da?

Svaret var: (sitat) "Du søker startlån i den kommunen du ønsker å kjøpe bolig i".

 

Skriver dette til info, i tilfelle andre lurer på det samme :)

 

 



Anonymous poster hash: 6b71d...3b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så du spurte Husbanken om noe ingen her i tråden har sagt bare fordi du ikke forstår hva vi sier!

Håper du fikk svar på flere ting og lykke til med søknadsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Nå har jeg fått svar fra Husbanken på email ang. en sak som jeg spurte om, siden det ble hevdet i denne tråden at man MÅ BO DER MAN SØKER LÅN. Altså; jeg bor i Akershus, ønsker å flytte til Oslo. Kan jeg søke lån i Husbanken i Oslo da?

Svaret var: (sitat) "Du søker startlån i den kommunen du ønsker å kjøpe bolig i".

Skriver dette til info, i tilfelle andre lurer på det samme :)

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Så bra :) Da fikk vi klarhet i det. De vet gjerne aller best. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte Husbanken om noe ingen her i tråden har sagt bare fordi du ikke forstår hva vi sier!

Håper du fikk svar på flere ting og lykke til med søknadsprosessen.

Er du litt spydig nå...? Ingen grunn til det. Folk her i tråden snakker i mot hverandre, og alle sier forskjellige ting. Det gjør meg usikker på hva jeg kan stole på. Det er ikke det at jeg ikke forstår hva som blir sagt, men at så mye forskjellig blir sagt.

Noen hevdet at jeg måtte bo i Oslo før jeg kunne søke boliglån i Oslo, noe som viste seg å ikke stemme. Andre mener jeg havner mellom to stoler og ikke vil få lån noen plass. Iflg. SIFOs lånekalkulator og info jeg finner på Boligkontorets sider, kan det se ut som jeg akkurat havner innenfor og kan få ja. Men andre her i tråden sier at jeg kan glemme et lån på 1,7 med min inntekt, mens andre sier at de har fått lån på hele SJU ganger sin inntekt.

 

Skjønner du at jeg ikke kan svelge alt som sies i tråden rått uten å få det bekreftet? Det er ikke det at jeg ikke skjønner det som blir sagt, det er det at det blir sagt litt for mye forskjellig til at jeg kan stole på alt.

 

Men jeg takker alle for svar i denne tråden uansett, takk for at dere tok dere tid til å svare :) Hvis jeg husker det, skal jeg oppdatere tråden neste år når jeg har fått søkt og fått svar av banken(e)...!

Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du litt spydig nå...? Ingen grunn til det. Folk her i tråden snakker i mot hverandre, og alle sier forskjellige ting. Det gjør meg usikker på hva jeg kan stole på. Det er ikke det at jeg ikke forstår hva som blir sagt, men at så mye forskjellig blir sagt.Noen hevdet at jeg måtte bo i Oslo før jeg kunne søke boliglån i Oslo, noe som viste seg å ikke stemme. Andre mener jeg havner mellom to stoler og ikke vil få lån noen plass. Iflg. SIFOs lånekalkulator og info jeg finner på Boligkontorets sider, kan det se ut som jeg akkurat havner innenfor og kan få ja. Men andre her i tråden sier at jeg kan glemme et lån på 1,7 med min inntekt, mens andre sier at de har fått lån på hele SJU ganger sin inntekt. Skjønner du at jeg ikke kan svelge alt som sies i tråden rått uten å få det bekreftet? Det er ikke det at jeg ikke skjønner det som blir sagt, det er det at det blir sagt litt for mye forskjellig til at jeg kan stole på alt. Men jeg takker alle for svar i denne tråden uansett, takk for at dere tok dere tid til å svare :) Hvis jeg husker det, skal jeg oppdatere tråden neste år når jeg har fått søkt og fått svar av banken(e)...! Anonymous poster hash: 6b71d...3b7

Det var linket til Husbankens sider der dette var besvart. Altså at du må søke i den kommunen du har tenkt å kjøpe bolig i. Ingen forvirring der. Men låneramme er en helt annen sak - noe du skjønner selv når du ser at du såvidt havnet innenfor. Det har vært gjort forsøk på å forklare forskjellen i lånegrad for lave og høye inntekter. I tillegg har du kommet mef tilleggsopplysninger av betydning for søknaden (barn med spesielle behov) og låneramme ( barnetrygd) samt at SIFO modellen plasserer deg innenfor.

Våre svar er nødt til å bli generelle og sprikende når forutsetningene endrer seg.

Anonymous poster hash: 1c46e...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

OPPDATERING

Denne tråden startet jeg i fjor sommer, og det er altså jeg som er trådstarter.

Tenkte å komme med en liten oppdatering her.

I min gamle bolig som jeg eier sammen med eks-mannen, har vi beregnet å skulle selge den/ha visning i første halvdel av mai måned. Salgstidspunkt/overtagelse blir 1. august. Etter salg av den, sitter jeg antageligvis igjen med 750.000,- i egenkapital, etter at min del av meglerhonoraret er trukket fra.

Jeg var tidlig ute når jeg bestemte meg for å begynne og sjekke lånemulighetene mine nå, allerede i begynnelsen av februar. Etter å ha hørt diverse negativt om min egen bank, Dnb, bestemte jeg meg for å starte et annet sted, til tross for at faren min rådet meg til å kontakte Dnb først (jeg har tross alt vært kunde der i 30 år). Men den første jeg startet med var Skandiabanken. Lånekalkulatoren på nettsiden deres funket ikke den dagen, så jeg måtte ringe. Der kunne de opplyse meg om at det ble blankt avslag, uansett hvor mye egenkapital jeg ville ha. "Vi har automatiserte beregninger her, og bruker ikke skjønn til å vurdere lån til folk" kunne fyren i telefonen fortelle. Neivel, så de vil ikke ha meg som kunde, selv om jeg har trekvart million i egenkap.

Bestemte meg for å følge min fars råd, og søke hos Dnb, min egen bank, som neste forsøk. Fyllte ut lånesøknad på nettet og sendte inn. Ga meg til å vente. Dagen etter ringer en hyggelig dame fra Dnb og spør om jeg kunne sende inn diverse kopier av dokumentasjon på inntekt, samt selvangivelse osv osv. Jeg så gjorde. Så ringer hun igjen, og spør om vi kan få tatt en ny og oppdatert verdivurdering av boligen vår, da den hun hadde tilgang til var litt gammel? Ok, sa jeg, det skal jeg ordne. Etter å ha konferert litt kjapt med eksen, ble vi enige om å få megler hit i går, tirsdag. Megler var veldig begeistret, og skrøt særlig av beliggenheten og de flotte utearealene, mye bedre enn alle andre rekkehusleiligheter i hele området.

Verdivurderingen, den offisielle, kom på epost tre timer etter at han var her; 2,8 millioner. Det er veldig bra. Kanskje vi kan håpe på en real budrunde, og få hundre tusen mer enn det også til slutt? Alle monner drar, jo mindre lån jeg trenger å ta, jo bedre er det!

Vel, eposten med verdivurderingen gikk også til lånerådgiveren i banken som jeg hadde vært i kontakt med. I dag ringer telefonen kvart på tolv. Lånerådgiveren informerer meg om at hun straks er klar, siste finpuss på søknaden gjøres, men hun må på et møte først. Passer det at h*n ringer igjen etter klokken to? Jeg sa ja, og satte meg til å bite negler. En voldsom hodepine har plaget meg i hele dag, for jeg fikk ikke sove i går kveld, fordi jeg visste at Dnb rådgiveren også hadde fått verdivurderingen og at det ble regnet etter om det var nok egenkapital til at jeg kunne få lån....

Klokken halv tre ringte endelig Dnb meg tilbake. De kunne informere meg om at jeg får lånebevis, lånet var GODKJENT! Men hun advarte meg om at de hadde strukket det hele litt, det ville bli tight for meg, men de hadde altså godkjent det.

HURRA! Jeg ble så glad at jeg gråt en skvett når jeg hadde lagt på :)

Anonymkode: a88fe...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Trådstarter her. Jeg legger inn en siste oppdatering :)

 

I dag kjøpte jeg meg leilighet i Oslo! Jeg er strålende fornøyd:-) Den var kanskje litt utdatert, ikke topp moderne, men det går an å bo der og det går an å leve med det til jeg etterhvert får råd til å pusse opp noe. Man kan uansett ikke være kresen på boligmarkedet i Oslo når man er uføretrygdet som jeg er. Skal være glad jeg fikk tak i en leilighet innenfor min prisramme...! (jeg ga 2.570.000,- for en leil. med to soverom)

Hadde jeg ikke fått tak i en leilighet jeg har råd til, ville jeg i verste fall hadde måttet innlosjere meg med barn og hund på gjesterommet hos min far (han bor i samme gate som jeg så etter bolig i), men det slipper vi heldigvis nå. Overtagelse av ny leilighet er 1. juli, og det er i god tid før skolestart. Sønnen min har søkt på skole i Oslo (Videregående), så det var viktig for oss å være på plass i tide til det.

Yippi! :) Jeg er så glad og lettet over at det løste seg, og at Dnb hadde trua på meg og ga meg lån.

Anonymkode: a88fe...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Musefjes:-)

Anonymkode: a88fe...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...